יום רביעי, 24 באוגוסט 2022

הספרות והחיים: חסד ספרדי, דגים קדושים ודוֹד גיבור

א. חסד מצונזר

הרומן חסד ספרדי של אברהם ב. יהושע, שראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד / הספרייה החדשה בשנת 2011, מבוסס על תמונה שרואה גיבור הסיפור על קיר חדרו בבית מלון בספרד. בתמונה רואים אישה צעירה חלוצת שד מניקה איש מבוגר שידיו כפותות.

לכאורה זו תמונה ארוטית, אולי מסוגת הסאדו-מאזו, אך מי שיקרא בספר יבין מיד כי אין בתמונה הזו שום דבר סקסואלי, אלא רק חמלה וחסד. מדובר באישה שזה עתה ילדה, שמבקרת בבית הסוהר את אביה שנידון לעונש מוות ברעב. האב הוא אסיר כפות, חסר ישע וּמְזֶה רעב, ובתו מזינה אותו בחלב שבשדיה לבל יגווע. אין זה גילוי עריות, אלא הצלת אדם ממוות. 

התמונה שבחר יהושע לעטיפת ספרו היא מן המאה ה-17, פרי מכחולו של צייר ספרדי ושמו מאטיאס מיפוחל:


מדובר במוטיב ספרותי ודתי עתיק, שמכונה 'חסד רומי' (Roman Charity), שצויר עשרות פעמים על ידי גדולי הציירים באירופה. אומנם, הסיפור הרומי המקורי, כנראה מהמאה הראשונה לספירה, דיבר על בת המבקרת את אמה שכלואה בבית הסוהר. כיוון שאסור למבקרים להביא עמם אוכל, מחליטה הבת להניק את האם. מעשה זה נחשב לביטוי נעלה במיוחד של כיבוד אב ואם, ובתמורה למסירותה של הבת שוחררה האם מכלאה. בתקופת הרנסנס, כנראה בהשפעת תפיסת 'החסד' הנוצרית, הוחלפה דמות האם בדמות האב, שנגזר עליו דין מוות ברעב.

הנה כמה דוגמאות. בכולן נראה הפחד של הבת מפני הסוהרים שיכולים לגלות אותה:

פיטר פול רובנס, 1612
יאן יאנסנס, 1625-1620
דירק ואן בבורן, 1623

יאיר פז, שביקש לשאול את הספר מהספרייה הציבורית באפרת (גוש עציון), הופתע לגלות שעטיפת הספר עברה 'שיפוץ'. הצנזורים מטעם עצמם של הספרייה החליטו כי אין זה ראוי להציג ספר עם כריכה כזו. חזה נשי חשוף – לא אצלנו...
הנה התוצאה, שהיא חסרת כל מובן או קשר לסיפור עצמו:

הבעיה אינה רק בצנזורה האינפנטילית והגסה, אלא בכך שהתמונה, במקרה זה, היא גם לבו של הספר ומניעה את עלילתו. 
'העניין המהותי הוא', כתב לי יאיר, 'שהציור המקורי קשור לתזה המרכזית של כל הספר, ומכאן ההחמצה. נכון שיש קוראים שזכותם לא להיחשף לתמונות "לא צנועות", אבל בדיוק במקרים מסוג זה צריך למצוא פתרון יצירתי שיהיה נכון לכל הצדדים'. 
ואני אומר: קשה לכם? תתמודדו!
ב. הדגים של רבי עקיבא

ברחוב רבי עקיבא בבני ברק יש חנות דגים ושמה המתבקש, לכאורה, הוא 'דגי רבי עקיבא'  הדגים והרחוב.

צילום: אבי במברגר

'אם כך אתה סבור', כתב לי עו"ד אבי במברגר, 'אינך אלא ליטוואק קשה עורף. לי פשוט שהשם בא על פי המסופר בתלמוד הבבלי (ברכות, סא ע"ב):

תנו רבנן: פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה. בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהלות ברבים ועוסק בתורה. 
אמר ליה: עקיבא אי אתה מתירא מפני מלכות? 
אמר לו: אמשול לך משל למה הדבר דומה, לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום. 
אמר להם: מפני מה אתם בורחים? 
אמרו לו: מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם. 
אמר להם: רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם? 
אמרו לו: אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות? לא פקח אתה אלא טפש אתה. ומה במקום חיותנו אנו מתיראין, במקום מיתתנו  על אחת כמה וכמה. 
אף אנחנו, עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה 'כי הוא חייך ואורך ימיך' (דברים, ל 20)כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה על אחת כמה וכמה.

ונראה לי שהחנות היא על שם הדגים הקדושים הללו...'

ג. אשר על המשמרת

שנים רבות סבלו היישובים של המועצה האזורית מטה אשר, שבגליל המערבי, ממכת גניבות ברפתות, עד שבשנת 1997 הוקם 'מוקד אשר', שביקש לתת מענה אבטחתי למצוקה זו. השנים עברו והמוקד התפתח והיה לחברה כלכלית ועסקית שמציעה שירותים מגוונים.

ואיך כל זה קשור אלינו?

יוחאי דביר, שנפש בחוף בֶּצֶת, שם לב לסלוגן הנחמד והדו-משמעי שבחרו להם אנשי המוקד: 'אשר על המשמרת', שכמובן מתכתב גם עם המועצה האזורית אשר וגם עם 'שנה טובה', שירו הנודע של לוין קיפניס (עליו כתב אליהו הכהן כאן).

דבר לילדים, יא, גיליון 22, עמ' 339 (15 בספטמבר 1941; כ"ג באלול תש"א)

24 תגובות:

  1. והשפה האנגלית מצאה לנכון להנציח את הדגים הקדושים בבטוי
    holy mackerel

    השבמחק
  2. מסתבר שהדגים, לא מילאו פיהם מים, וענו לשועל.

    השבמחק
  3. איזה מזל שהיה לצדקת כיסוי ראש במקור! אחרת היו מלבישים לה משהו מן הטורבנים חסרי הטעם המככבים היום

    השבמחק
    תשובות
    1. השנאה מעוורת את העיניים. בציורים של דירק ואן בבורן ושל פיטר ואן מול ה"טורבנים" דומים למדי לאלה האופנתיים בימינו.

      מחק
  4. הרגת אותי מצחוק. כבודו. בכל ארצות הברית הנאורה שולפים מדפים שלמים של ספרים מספריות ציבוריות וזורקים לפח ספרים של מיטב הקלאסיקות בשל צנזורה פרוגרסיבית מטורללת ושיפוטית, משהו שמזכיר את מלחמות הכנסייה הקנאיות בימי הביניים, וכל זה תקין ובסדר, והקצף יוצא דווקא על ספרייה ביישוב דתי שלא מחרימה ספר ולא את הסופר ולא תולשת עמודים מתוכו אלא רק קישטה את העטיפה שבכל מקרה נבחרת רק בשלב הסופי לקראת הדפסה. נו באמת... שאול בר אילן, עו"ד

    השבמחק
    תשובות
    1. אילו, שאול בר אילן נכבדי, היית קורא את הספר היית מבין שזה ממש לא רק "עטיפה שנבחרה בסוף" אלא הציר המרכזי המניע את העלילה, שעיון בו תוך כדי הקריאה ממחיש את תסבוכת הרגשות של הגיבורים.

      מחק
    2. לא צינזרו את התוכן. צינזרו תמונה לא ראויה לקוראים דתיים. הדרך ארוכה מאד עד שריפת ספרים.

      מחק
    3. אם לא ניתן להבין את הספר ללא האיור שבכריכה, אז הוא כבר לא ספר פרוזה אלא קומיקס. והיחס צריך להיות בהתאם. העלבת לחלוטין את הסופר. תכלס, אמריקה המטורללת, לחלוטין מטורללת, ודווקא ספרייה צנועה תרתי משמע ביישוב דתי צריכה לשאת את דגל החרות האמנותית. הבננו. שאול

      מחק
    4. הלך זרזיר אצל עורב: הוצאת התנ״ך והספר המאוייר על אנה פרנק מהספריה בטקסס איננו טירלול פרוגרסיבי, אלא טירלול רגרסיבי...

      מחק
  5. נניח שא"ב יהושע היה מתנה את השימוש בספר בהשארת הכריכה כמות שהיא, סביר שספריית אפרת היתה מוותרת על הספר הזה.
    אני גם תוהה לעצמי, לו הייתי מוצאת את הספר ללא כריכה, היה ממליץ עורך הבלוג לוותר על קריאת הספר, כי כלל אי אפשר להבינו ללא הציור בכריכה?!
    אם אנשים מתמודדים (כהמלצת בעל הבלוג) עם הספר הזה בעזרת קשקוש על הכריכה, ולא בויתור על הספר. זו לא סיבה ללעוג להם. יתרה מזו, כל המחקרים מראים על ירידה בקריאת ספרים. נו, אז מה כדאי? לצחוק על אלה שכן קוראים בתנאיהם

    השבמחק
    תשובות
    1. שכחת לציין שהספריה באפרת היא ספריה ציבורית שבוודאי מקבלת תמיכה רצינית ממשרד החינוך או ממוסדות ממשלתיים או עירוניים אחרים וזו לא ספריה פרטית של מאן דהוא.
      אני הייתי רוצה לראות איזו צעקה היתה מתקיימת באם אני הייתי בספריה צבורית כל שהיא משנה כריכות של ספרי דת כל שהם , (לא משנה של איזו דת) , הרי היו תולים אותי מיד על העמוד הראשון לפני הספריה ...................

      מחק
    2. ושוב ,אני אורי ולא אנונימי, איני מבין איך זה קורה ? מה הטעות שלי ?

      מחק
  6. אלמנט ההנקה מופיע בסצנת הסיום של "ענבי זעם" לסטיינבק, בה חבצלת השרון חולצת שד להציל את חייו של ההובו מזה הרעב

    השבמחק
  7. באשר למה שכתב כבודו "אני אומר אם קשה לכם תתמודדו" היו נוהגים לומר אצלנו "האט הער גזוגט"
    יש מי שתגרה ביצרו ואולי מתגבר ויש מי שלא מעוניין להתגרות ביצרו. ומה לך אצל מי שמבקש צניעות? הנח להם לישראל.
    מאידך אני שמח שזה מה שמטריד את כבודו. (עיין דרויאנוב בנוגע לקיר"ה ולקידוש לבנה של יהודי וינה.)

    השבמחק
  8. באותה עיר בטקסס סילקו גם את התנ"ך מהספרייה. בסוף, בלחץ ההורים, החזירו גם את אנה פרנק וגם את התנ"ך. מטורללים יש בכל העולם. האם התמונה היא בעייתית? לא הסירו את הספר, לא שינו את התוכן, העטיפה היא רק איור וניתן להבין את זה בחברה שעבורה תמונת עירום, גם אם היא יצירת פאר עולמית, היא בחזקת תועבה.

    השבמחק
    תשובות
    1. גדעון, אני אגיד לך היכן הבעיה. כשקראתי את הספר והייתה בו התייחסות שוב ושוב לציור המפורסם (ואני לא בקי באמנות) הייתה לי תחושה שמשהו בעלילה לא ברור. רק במקרה, כשהמנורה האירה את הכריכה, הבחנתי שיש תוספת צבע... אז בדקתי באינטרנט וממש נדהמתי לגלות איך התמונה האמתית הלא-מצונזרת, מבהירה את המנוע של העלילה. אכן, לא סוף העולם... אבל יש פתרונות; א' כשמצנזרים - לשים פס בצבע שחור כך שברור לכולם שיש כאן ציור מצונזר. שנית, אפשר ליצור בתוך הספרייה מדפים לספרים "לא מצונזרים" וכל הרוצה יבוא וייטול...

      מחק
    2. ואם זה כל כך מפריע, אפשר פשוט לכרוך את הספר מחדש.

      מחק
  9. סערה גדולה בטיפת חלב.
    מה קרה? אי אפשר לחייך מעט? על מה יצא הקצף?
    כבר פס החיוך מארצנו ורצינות גדולה ואיומה מעטפת את האנשים והנשים מכף רגלם ועד ראשם ובכל בדל מעשה הם רואים הרג ושריפה והרס ואובדן.
    אנא, אחים, חייכו. גחכו. שתו א ביסאלע שנאפס עם עראק ואמרו גם זו לטובה.

    השבמחק
  10. אולי נמליץ על פשרה?
    שד אחד בחוץ, להנקה, ושד שני מכוסה, לצניעות דתית.
    הרבה בעיות הלכתיות נפתרו בפשרה יותר מגוחכת...

    השבמחק
  11. ברצוני לתרום לוויכוח הערה קצרה: א.ב. יהושע, בולי בפי מכריו, עמו הייתי מיודדת מאוד מאז החל להתעניין בשורשי האנטישמיות, וגם טילפן מדי פעם לוודא שאינו שוגה בעובדות היסטוריות, סיפר לי שהגיעו אליו תלונות רבות מקוראים, לאו דווקא אנשים דתיים, שהכריכה הפריעה להם וביקשו ממנו לשנות אותה במהדורה הבאה. הוא שקל את התלונות, וגם התחשב בכבודם של המלינים, אבל בחר להשאיר את הכריכה כפי שהיא.

    השבמחק
  12. על צנזורה וצביעות צריך לייחד רשימה ארוכה לעצמה, אם עדיין לא פורסמה א ספר, עיוני שלא מגיע לכל נפש. מצנזרים מימין ומשמאל, גם באמצע. מצנזרים תמונות, טקסטים ורשימות עיתונאיות. קצר המצע מהשתרע להביא דוגצאות. חוששני שיבוא יום ויצנזרו גם את התנ"ך, וכל שמות הנשים, מחוה עד אסתר, לא יובאו במלואם אלא רק בקיצור. הואיל ומדובר כאן בשדיים, נציין בכל זאת: ישעיהו [עתיקי משדים, על שדים סֹפדים] יחזקאל [שדים נכֹנו], הושע [ושדים צֹֹמקים], יואל [[ויֹנקי שדים], איוב [ומה שדים כי אינק]. דילגתי על שיר השירים [שדים אין לה] כי ספר זה עלול להימחק כולו.

    השבמחק
  13. קהילת סקווער בארה"ב כבר הוציאה חומש מצונזר לתלמידים, וכבר העניש"ו רבנו דוד לפני עידן ועידנים
    אחשתרן.

    השבמחק
  14. בשנת 2008 אסף סגן ראש עיריית אור יהודה (אלקלעי) עו"ד עוזי אהרון, עם מאות מתלמידיו ספרי "הברית החדשה" (מאיפה?) העלה אותם באש במצוות: "ובערת הרע מקרבך". מתוך כתבה ב"מעריב" הכתב: אבישי בן חיים (עוד לא דוקטור בהגמוניה...)
    הצדיק איש מפלגת ש"ס ערך את האירוע בחצר בית הכנסת: מצלאויי, באור יהודה יחד עם מאות (כאמור) מתלמידו (אוי למורים אלה ואוי לתלמידהון).
    הכתבה מפרטת את משנתו של האיש רב הפעלים ופעילותו ה"ברוכה" ל"הקניית ערכים ואוריינטציה לדת היהודית ולמסורת" ובהמשך מביאה את תגובתו הברורה של ד"ר אפרים זורוף מנהל מכון ויזנטל בישראל.
    בעיר מתגוררים רבים מעולי בבל ולא יכולתי שלא להיזכר במאורע פעוט ערך ולא משמעותי בהיסטוריה היהודית שהתרחש אי שם במאה הקודמת בכיכר באבל בברלין...
    לאמור - כבר היו דברים מעולם. ועל כך אמר איזה יהודי אחר... שאמנם התנצר וחזר בו: "במקום שבו שורפים ספרים - עתידים לשרוף בקרוב גם בני אדם".
    ואידך זיל גמור.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.