יום חמישי, 11 במאי 2023

סיבוב בבני ברק: ל"ג בעומר, שירותי נשים, ראש יהודי, שרצים ורמשים

כתב וצילם יוחנן פלוטקין

א. ל"ג בעומר

בבני ברק סצנת ההדלקות היא לא מדורות שילדים עושים אלא הדלקות מעין רשמיות, בעיקר של חצרות חסידיות. 

בגלל מחסור בשטחים פתוחים סוגרים את הרחוב ומדליקים מול בית הכנסת. המדורה סולידית ועשויה מצמר גפן ספוג בשמן על כן מוגבה. עיקר האירוע הוא השירה, בליווי תזמורת. זוהי שמחה טבעית ואותנטית ואירוע שכדאי להיות נוכח בו. 

ליד 'מוסדות חסד לאברהם' של חסידות סקולען ברחוב שפת אמת נערך טקס הדלקה חסידי:

בניגוד למה שנראה מבחוץ, יחסם של החרדים לל"ג בעומר אינו אחיד. אצל החסידים זהו יום קדוש של הדלקת מדורה עם האדמו"ר ונסיעה להילולה במירון. לעומתם, תלמידי הישיבות הליטאיות ממשיכים בלימודים כרגיל ואומרים שעדיף להגות בדברי רבי שמעון בר יוחאי בגמרא. 

ועדיין, גם ב'חדרים' הליטאיים זהו יום חגיגי. התלמידים באים בבגדי שבת, מישהו מהצוות מדליק משהו מבוּקר והילדים מקבלים ממתק. 

הנה כמה תמונות מההדלקה של ילדי תלמוד תורה ('חיידר') ברחוב קוטלר:

 

ב. שירותים לנשים בלבד

חידוש בבני ברק: הוקמו שירותים ציבוריים לראשונה בעיר, ב'גן ורשה' שברחוב רבי עקיבא.

השירותים מיועדים לנשים בלבד והסיבה פשוטה: גברים יכולים להיכנס בקלות לאחד מהמוני בתי הכנסת ובתי המדרש בעיר כדי להשתמש בשירותים שנמצאים שם. לנשים זה קצת יותר מסובך.

הנה הדרה, הפעם של גברים, אבל אף אחד לא מתלונן וכולם מקבלים את זה.


ג. ראש יהודי

מספרה ברחוב הרב קוק.

הפתגם העממי הוא 'ראש של גוי ומזל של יהודי', נקווה שבעל העסק לקח את זה בחשבון...


ד. שרצים או רמשים?

מתברר שגם בבני ברק יש גן חיות, או מעין גן חיות, והוא נקרא 'פארק החי'.

ובגן יש אגף מיוחד הנקרא 'שרצים'.

בכל גן חיות היו קוראים לזה 'רמשים' או פרוקי רגליים. בפינת החי בבני ברק קוראים לזה 'שרצים', מילה מן המקורות שמוכרת יותר לקהל היעד.

________________________________________

יוחנן פלוטקין גר בבני ברק. pyochanan@gmail.com


27 תגובות:

  1. רשימה נהדרת,מכבדת ומצחיקה!

    השבמחק
  2. חג פאגני. חגי האש היו בעשרות תרבויות קדומות. בר כוכבא (בר כוזיבה?) היה איש הזוי, משיחי (מזכיר מישהם בימינו?) שהוביל את עמו למרד שלא היה בו שום סיכוי. האסון ההיסורי הגדול ביותר שפקד את יהודה, שכמעט התרוקנה מתושביה. כ-500,000 איש נהרגו (אסון גדול, יחסית, יותר מהשואה).י"ח באייר (ל"ג בעומר) צריך להיות יום אבל לאומי. המדורות והשמחה (באמצע הכביש) על שום מה? הן דוחות בעיני. סורי.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה לא חג האש כי החג לא נסוב סביב האש וגם לבר כוכבא אין שום קשר לל"ג בעומר

      מחק
    2. מוזמן בל"ג בעומר לשמחות הפשוטות האלה בב"ב/ירושלים ותביע את התרשמותך. פולחן אש זה לא.

      מחק
    3. החרדים לא לומדים על קשר בין בר כוכבא לל"ג בעומר, זה קשר שכנראה טופח ע"י התנועה הציונית. בר כוכבא מוכר בקשר למלחמה ברומאים.

      מחק
    4. הייתי בטוח שהשיר "אשריכם" הוא בגלל שזה חג האש. תודה על התיקון!

      מחק
    5. "מוזמן בל"ג בעומר" לשמחות הפשוטות...." ---לעולם לא אפול למלכודת הזאת של "לבוא לעשות איתנו שבת". -ניסיתי פעמיים. היה די נורא.

      מחק
    6. ברור שיש דמיון ענק לחגי האש. לא זרקנו בובות של היטלר ונאצר למדורה?? היש פאגני מזה?

      מחק
  3. ולחשוב שיום ההוקרה לחיילי מערך המילואים של מדינת ישראל נקבע בידי כנסת ישראל המכובדת והמכבדת את צה"ל ל: י"ח אייר... ואידך זיל גמור.

    השבמחק
  4. מצחיק שכתוב שהתלמידים באים בבגדי שבת בל"ג בעומר. הם לובשים שחור/לבן כל השנה

    השבמחק
    תשובות
    1. עד הבר מצוה לובשים בגדים צבעוניים.

      מחק
    2. בגדי שבת, הם בגדים שאין בכיסיהם 'מוקצה'. אבל בל'ג בעומר אינו שייך.

      מחק
  5. אני מצטרף לדעת ארי נמני. לבר כוכבא היה תומך - רבי עקיבא. שניהם נתפסו במשיחיות הזויה וקיצונית וסרבו להתבונן במציאות הגאופוליטית של זמנם. בן-תורתא הזהיר את רבי עקיבא 'עשבים יעלו בלחייך ועדיין בן דוד לא יבוא'. אבל אי אפשר לשכנע אדם הזוי שדעתו נטרפה עליו. מספר ההרוגים משוער נאמד בכמליון. זו היתה השואה הגדולה ביותר עד לימינו.
    בזכות זה זוכה רבי עקיבא לרחוב בכל עיר בישראל.
    צריך להיקיר תודה לפרופ' האלוף יהושפט הרכבי אשר עמד לראשונה על הטימטום הזה בספרו 'בתוקף המציאות'. אבל היהודים, חלקם גם כיום, מעדיפים לחיות מחוץ למציאות. המדרש מסביר את האסון במה ש'ישנתי לי מן התורה והמצוות'. לפי הגיון זה נהג קנייבסקי בזמן הקורונה. לא אסר את הצפיפות וגרם למותם של מאות צייתנים חסרי שכל.
    זו המציאות הגאופוליטית במאה השניה. מצרים היא העשירה ביותר בעולם הרומי. רומא תלויה באספקת חיטה סדירה ממצרים אליה. בלעדיה ישרור שם רעב ותהינה מהומות המאיימות על השלטון והיציבות. המעצמה היריבה היתה פרתיה ששכנה במזרח תורכיה וסוריה של היום, במסופוטומיה [עירק] פרס ועוד. היא שאפה להשתלט על מצרים. המעבר מפרתיה למצרים עובר בפרוזדור שהוא ארץ ישראל. רומא חייבת להבטיח לעצמה שלטון מבוצר בא'י. מעצמה לא מתאבדת בגלל שני מטורפים הזויים וקיצוניים. מילה על הדריאנוס. הוא נחשב פציפיסט. תקופתו היא שיא השלום הרומי והשגשוג. אבל הוא לא היה טיפש. את התכונה הזו השאיר לנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. כדאי להפריד בין בר כוכבא (בר כוזיבא), שהוא אישיות הסטורית ובין "רבי עקיבא" שהוא דמות מיתולוגית. זכורה לי הרצאה של יעקב ניוזנר, שבה לעג לחוקרי האוניברסיטה העברית המתייחסים לעקיבא כאל דמות הסטורית.

      מחק
  6. הקישור התמוה בין בר כוכבא לל"ג בעומר הוא המצאה ציונית של המאה ה-19 ואינו מוכר כלל בציבור החרדי...

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון.והרי ידוע לכל כי החרדים חיים בחלל ריק ונחתו כאן בחללית חייזרים הישר מן המאה ה18

      מחק
  7. זה בדיוק מה שקרה. החרדים הם חייזרים שסרבו לעלות על הרכבת של ההיסטוריה במאה ה-18 והתוצאה היתה שהם הועלו על רכבות מוות במאה ה-20 . אלה ששרדו מנסים להחזיראת גלגל ההיסטוריה לאחור הרחק מעבר למאה ה-18. היעד שאליו הם מבקשים להגיע הוא תקופת המשנה והתלמוד ואילו הסרוגים מבקשים לחזור לתקופת הברונזה וכמה מהם אפילו רוצים לחזור לתקופת האבן.

    השבמחק
  8. הם מתעקשים לעשות כל זאת בעזרת דיונים קדחתניים ובלתי פוסקים על התקציב בזמן מלחמה

    השבמחק
  9. חיפשתי בנות בין התמונות כאן של הילדים שחוגגים את ל'ג בעומר. לא היו באף תמונה...ומה הן עושות?...אה כן, יש אחת בתמונה הראשונה! איזה מזל!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אנוכי חיפשתי בנות בטריבונה. בת אכן נמצאת בחזית, אבל לא בטריבונה. אני מניח שיש טריבונה נפרדת לבנות. האומנם? אגב, ה"פרעצנצ'עס" (שבשלט הצהוב) זה צ'יפס? אני לא מכיר מילה כזו באידיש.

      מחק
  10. הפרנצ'עס הם הטריבונות. ומאחר שמדובר באירוע של מוסד לימודי לבנים, מי שעומד על הפרנצ'עס הם תלמידי המוסד, ולכן אין מה לצפות לנוכחות בנות.

    השבמחק
  11. לא אכנס למחלוקת חכמים על מהותו של ל"ג בעומר (שזה גם יום הולדתי לפי התאריך העברי וגם של פרופ יהושע בן אריה - בן 95 !! ביום זה). אכתוב דווקא על המידע בנוגע למספרה. הביטוי על הראש היהודי ומשל של גוי ולהיפך, כבר מופיעה אצל דרויאנוב. זאת במענה לשאלה מדוע המומרים עשירים והגרים - עניים? והתשובה - למומרים יש ראש יהודי (החכם) והמזל של הגויים (בעלי המזל) - וזה עוזר להם להתעשר ולעומת זאת לגרים יש ראש של גוי - שאיננו חכם ומזל של יהודי - שאיננו מוצלח ולכן הם עניים.

    השבמחק
  12. א. אני מקוה שהטריבונות עליהן עמדו ילדי החמד היו בטיחותיות מספיק, ניסי ל"ג בעומר כבר לא כל כך קורים... אין סומכים על הנס!
    ב. לגבי השירותים בגן ורשא, אני מאד מקווה שהשירותים אמיתיים יותר מ"גן ורשא", כמובן אין שם לא גן ולא ורשא... סתם כיכר מזוהמת ומלוכלכת.

    השבמחק
  13. בר כוכבא או לא בואו הערב להפגנה בבני ברק ואל תשבו בבית כשגוזלים לכם את המדינה.
    לציונים אין ארץ אחרת.כל השאר יכולים להסתדר

    השבמחק
  14. ובקשר להדריאנוס: השמאלני הזה החזיר לפרתים ועוד עמים שטחים כבושים שכבש קודמו. שמו האמצעי אילייס ומכאן איליה קפיטולינה

    השבמחק
  15. שלום רב לפרופ' אסף, לא מצאתי מקום אחר לשאול מה קרה לעונג השבת של שבת זו. התרגלתי לעונג האמיתי של קריאת דברי החוכמה ולפעמים הלצון וזה חסר מאד. אני מאחל לך בריאות טובה וחזרה לשיגרה של עונג השבת שלך המופלא.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.