בְּעִקְּבוֹת מְשִׁיחָא חֻצְפָּא יִסְגֵּא [החוצפה תגדל], וְיֹקֶר יַאֲמִיר.
הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ, וְהַיַּיִן בְּיֹקֶר.
וְהַמַּלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכֵחָה ...
וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ, וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת ...
פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב ... וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן? עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם
(משנה סוטה, ט טו).
בדורנו ובימינו כמעט הכל נכון (היוקר יאמיר, המלכות תהיה למינות, והאמת תהיה נעדרת), רק למילה 'חוצפה' הייתי מוסיף 'טמטום'.
הנה כמה דוגמאות:
א. מצע הנביא
זה מה שהודבק על לוח מודעות בתחנת הרכבת 'ההגנה' בתל אביב:
צילום: מנחם רוזנברג (הקלקה על התמונה תגדיל אותה לקריאה נוחה) |
צילום: איתמר לויתן |
כתב לי שלמה רוזנר:
ספק בעיני אם כל מנויי עונ"ש חשופים למידע הבא: המשיח כבר כאן!
שכונתנו הירושלמית מוצפת באחרונה באינטנסיביות בבשורה חשובה. הבשורה מודפסת על גבי דף קטן, עבה, מודפס משני צדדיו, צבעוני מאד, והיא נוגעת לכל קהלא קדישא הדין, ולמעשה גם בכל אתר ואתר, בארץ ובעולם, וייתכן מאד שהעלמתה מעיני הכלל היא עבירה חמורה שעונשה מי ישורנו. על כן קמתי היום, אני הקטן, והעתקתיה בזה עבור כל קוראי עונ"ש ונגיל בה כולנו ובא לציון גואל.
ואל תחזרו על טעותו של אכיש מלך גת ועל שאלתו (שמואל א, כא 15), שהרי היום כבר יודעים אנו מה היה סופו של השואל, ולאן הגיע זה שבגינו הוא שאל. במו עינינו אנו חוזים את בשורתו של הצאצא לבית דוד.
כידוע למי שיודע, 'עד ביאת הגואל' היא ברכה מקובלת למי שמציין יום זיכרון לאחד מקרוביו. והנה הוא כבר כאן, והיא מתייתרת, וגם פוטרת את מי שנוהג לומר את 13 העיקרים של הרמב"ם מאמירת העיקר ה-12, כמנהגם המשוער של מאמיני שבתי צבי עד עצם היום הזה.
ד. היזהרו מן האינקוויזיציה!
בהפגנה חרד"לית נגד נוצרים, שנערכה לא מכבר ברובע היהודי, הניף הבחור הנלהב שבתמונה שלט רב-מבע, שבו תבע את עלבונו של העם היהודי והודיע בשמנו כי 'לא שכחנו'.
מילא שלא לימדו את הכותב שיש בשפה העברית פסיקים, אבל איך נשכח את האינקוויזיציה בספרד אם אפילו לכתוב את שמה הוא לא יודע?
צילום: טל סגל |
אין בררה, נתנחם במערכון הבלתי נשכח 'אף אחד לא מצפה לאינקוויזיציה הספרדית' של חבורת מונטי פייטון משנת 1971:
ה. יכטה שומרת שבת
הדתה במרינה של הרצליה...
צילום: גדעון נח |
ו. השבת נכנסת מכאן (ורק מכאן)
ואם בשבת עסקינן, הנה תמונה מעוררת מחשבות שצילם מנחם רוזנברג ברחוב יפו 212 בירושלים.
לי היא מזכירה את שירו הקסום של ביאליק 'שבת המלכה', שחובר באודסה ב-1902.
הַחַמָּה מֵרֹאשׁ הָאִילָנוֹת נִסְתַּלְּקָה -
בּוֹאוּ וְנֵצֵא לִקְרַאת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
הִנֵּה הִיא יוֹרֶדֶת הַקְּדוֹשָׁה, הַבְּרוּכָה
וְעִמָּהּ מַלְאָכִים צְבָא שָׁלוֹם וּמְנוּחָה.
בּוֹאִי בּוֹאִי הַמַּלְכָּה!
בּוֹאִי בּוֹאִי הַמַּלְכָּה!
שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם.
המשיח כבר הגיע והאפיקורוסים שואלים איפוא החמור 😉
השבמחקהחמורים בכנסת
מחקבצד נתן הנביא כדאי לזכור גם את 'נתן החכם', המחזה הידוע מאת לסינג, שהפך סמל לסבלנות ולנאורות, וסימל את הפריחה וההשכלה בקרב יהודי אירופה
השבמחק"נתן החכם" היה כינויו של אלתרמן בקהילת הסופרים והמשוררים בת"א הקטנה
מחקיותר נכון אומרים שכך היה כינויו בפי בן גוריון..
מחקאני רואה רק אסור אחד ולא שלושה.
מחקבצד נתן הנביא כדאי לזכור גם שחז"ל התעלמו מדבריו - שכתוב במפורש שהקב"ה אישית שלח אותו - וטענו שכל האומר 'דוד חטא' אינו אלא טועה. אמור מעתה...
מחקיש מדרש בזוהר, המנסה להסביר את 'טעותו' של דוד, בכך שמיהר והודה בחטאו, ולא ניסה לתת למציאות, על כל מורכבויותיה, להוציא צד זכות.. הרי מחטאו זה יצא למשל שלמה, בונה את בית-המקדש.. ברמות הגבוהות (לא של האנשים המשתתפים פה בדיון) חטא או מצווה, בדומה ל'מעבר לטוב ולרע' של ניטשה, הם פעולות בעולם, המסוגלות להביא לתוצאות שונות ולעיתים דומות.. נראה כי כותב השלט לא סומך על הרמות הגבוהות של האנשים, שיוציאו יקר מזולל כמו שאומרים, ומרחיק אותם ממעשי בת-שבע למיניהם, בבחינת חטאו הברור של דוד, שחור על גבי תנ"כ, כנאמר 'אתה האיש' ומשל כבשת הרש!
מחק*sim ko האם התכוונת לשלוש הטבעות מהמחזה נתן החכם..?
נו מילא, אם זה כל מה שיש לך להעיר, על "אינקויזיציה" ב'ו' אחת במקום שתים (שתיים, אליבא דאקדמיה), ועל העדר פסיקים בכרזת הפגנה, דיינו!! הרי אין לך בעיה להעיר עניינית על כל מה שלא כפי רוחך והשקפותיך. ואשר ל"יאכטה שומרת שבת", כבר הערת בעבר על "תחנה (דלק) שומרת שבת", וכדאי להזכיר את המונח הספרותי "מיטונימיה" - "הבית הלבן מצהיר..." וכיו"ב, המאפשר אופן התבטאות שכזה, ואין הלעיג. מה שלא ברור האם "טרם כניסת שבת וחג" - מימין, או "לאחר כניסת שבת וחג" -מימין, וטרם - משמאל. שמא השבת עצמה נכנסת מפינת שרי ישראל בלבד ולא בשאר מקומות... אכן שלט מעורר מחשבות רבות.
השבמחקשים לב לשלט - לא רשום אינקויזיציה אלא איקויזיציה. בלי "נ".
מחקכמו שהיה סבי ז"ל אומר כדי לא לנבל את פיו "קנקר און א נון".
לאנונימי הכותב על הקנקר: דייקת נכון עם הנו"ן, אבל לא דייקת עם האמרה של סבך; אם כבר אז: "קנאַקער אָן אַ נון"
מחקאז הנער בתמונה הוא בעצם צדיק הדור!! ולא איננקובטור
מחקלאן ירדתם... לכם אף פעם לא נשמטה איזו אות בזמן כתיבה??? מה הלעג הזה?? משבת לשבת הבלוג הזה יותר ויותר אנטישמי.. מגעיל!
מחקאני זוכר לפני כ8 שנים הלכתי עם אשתי לכותל ונערה בגיל שירות לאומי כזה מנעה ממש את כניסתנו וטענה שרעייתי צריכה להוסיף בגד או משהו בחלק העליון...
השבמחקלבושתי וכעסי כי רב סבתי על עקביי ולא חזרתי לשם עד עצם היום הזה
"עיניים לכותל" 😆😉
מחקהנוהל של לבוש צנוע, במידת הצניעות הנדרשת בכניסה למקום, תקף גם בכנסיות רוויות אמנות, כפי שחזו עיני באיטליה. אני סבור במידת הסבירות שכך נהוג גם במקומות אחרים.
השבמחק*סביר* שנהגתי כך על דעת עצמי והלבוש שלנו היה מכבד ומכובד בעיני עצמינו.וכך הוא היה .
מחקולכן העלבון צורם ואין לנו צורך במשטרת צניעות.
ביקרתי במספר לא מועט של כנסיות באירופה. מעולם לא סמכו על "עילת הסבירות" שלי - *תמיד* יש מישהו בכניסה שאוכף את הכללים
מחקחשבתי שאנחנו אמורים להיות
מחקאור לגויים ,מסתבר שלא*
אגב לא כך היה לי לאחרונה בכנסייה הנפלאה במרכז קופנהאגן. אף אחד לא הסתכל לעברנו בשום צורה. כנסייה ועיר מדהימה
מחקואני חוזר בפניך אנונימי
מחקשהלבוש היה מכבד . אם זה לא הייתי ברור.
אותו לבוש שאנחנו לבושים בו כל השנה. זהו האבסורד
תנסו להיכנס למתחם כפר נחום בתלבושת לא צנועה כמו מכנסיים לאשה.
מחקמכנסיים זה לא צנוע??
מחקמהיכן הסקת שהעומד מאחורי שלט ה"זימה" הוא שטוף זימה בעצמו? מדובר בהלכות פשוטות בשולחן ערוך.
השבמחקר' אנונימי נכבד.
מחקהיא הנותנת. אם זה כל כך פשוט למה לפרסם את זה על הקירות❓
הכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה. אלא כל המנבל את פיו ואומרו, אפילו גזר דין של שבעים שנה הופכים לו לרעה.
גם הלכות נטילת ידיים, קריאת שמע על המיטה או כלאיים הן הלכות פשוטות. כל אחד בוחר להבליט את מה שנורא חשוב לו...
מחקלחלוטין אין שום עברה להפעיל נורה בשבת. גם פנס כיס. זו לא הלכה, זה לא מצווה מהתורה. אלו כללים של רבנים בשר ודם שמנסים רק להחמיר, וזו שתיקה של רבנים אחרים שלא מעיזים לצאת בפומבי בדרישה להפסיק עם זה. לעלות במעלית זה יותר שמירת שבת מלעלות 4 קומות ברגל, ונהיגת רכב זו לא עבודה אלא מנוחה נפלאה, וזה הערך של השבת.
מחקלגבי הפעלת מכשירי חשמל בשבת, הסיכוי כיום "להיכשל" בזה באיסור תורה - נמוך מאד. כשהיו נורות הלהט ז"ל מצויות, מי שמדליקן היה "נכשל" באיסור 'מבעיר', היות והוא מדליק אש [רק שהפתיל לא היה נשרף בזכות הוואקום]. אולם מאז שנורות הלד למיניהן פרצו למחוזותינו, הפעולה היחידה שנעשית היא סגירת מעגל חשמלי, וזה כמובן לא מוזכר לא בתורה ולא בנביאים [מלבד המלה חשמל אצל יחזקאל הנביא, שכנראה התכוון בה לכל דבר מלבד מה שאנו מכנים היום חשמל, בגלגול מאוחר בעקבות האלקטרון הלטיני].
מחקהפוסקים בני הדורות האחרונים חיפשו איך בכל זאת אפשר לאסור את ה"בריה" הזאת, היינו את החשמל, והחזון איש מצא פטנט מקורי, הוא טען שסגירת מעגל חשמלי יש בה משום מלאכת "בונה", ובניתוק המעגל משום מלאכת "סותר"...
לאור חידושו המרעיש, אני מציע לאקדמיה ללשון - לכנות הפסקת חשמל כ-הקפאת בניה...
מעניין לציין כי פוסק אחר, צעיר מהחזון איש וקצת יותר פרגמטי כנראה, רבי שלמה זלמן אוירבאך, חיבר ספר על חשמל בשבת בשם "מאורי אש" [הוא חיברו בגיל צעיר מאד, בטרם נתפרסמה הוראתו של החזון איש, תיכף תבינו למה זה חשוב]. איכשהו גם הוא חשב על האפשרות שיש לאסור הפעלת מכשירי חשמל משום מלאכת בונה, ולכן הוא כתב פרק שלם כדי להפריך את התזה הזאת, אבל בסופו של דבר לא כלל אותה בספרו "כי לא מסתבר שמישהו יחשוב על דבר כזה".
בסופו של דבר להפתעתו פרץ איסורו של החזון איש, ולכן הוא פירסם את הפרק הזה בחיבורו המאוחר שו"ת "מנחת שלמה".
מבחינת הדתיים סגירת מעגל (גם חשמלי) היא בבחינת 'מכה בפטיש', כלומר סיום עבודה שגם היא אסורה בשבת
מחקהכניסות המקובלות היום לבנייני משרדים הם באמצעות דלתות נפתחות כאשר מתקרב לקרן האור אדם או בע"ח.
השבמחקבשבת יש בכך בעיה הלכתית של "הבערה".
לכן "טרם" שהוא רשת מרפאות עזרה ראשונה מאפשר לנדרשים לשירותיו להיכנס אל המרפאה מדלת צדדית שאינה כרוכה בחשש חילול שבת.
נכון. ולכן היה עדיף לכתוב "כניסה בשבת וחג".
מחקכפי שזה כתוב עכשיו זה נראה שמרשים לשבת להכנס רק מכאן.
מוסלמים נכנסים בזחילה מהמרתף
מחקהרב ניר בן ארצי לא הצליח למנוע את חטיפתו שלו, איך יהיה משיח?
השבמחקזה היה חלק מחבלי-משיח❗😀🎼
מחקבאחד מסיוריי באירופה נכנסתי פעם ראשונה בחיי לכנסיה עם הכיפה. ניגש אלי איש ואמר לי כי לא מקובל "אצלנו" להיכנס לכנסיה עם כיפה. הודיתי לו על גילויו ושמחתי לעזוב את הכנסייה. מאז לא זכתה אף כנסייה לחזות באור פניי.
השבמחק
מחקהכנסיה תמשיך להתקיים אי"ה גם בלי שתבקר בה.
לו היית טורח ללמוד מעט היית יודע שכל הנכנסים לכנסיה מצווים להכנס בגילוי ראש.
אין כל פסול לכבד את כל שנברא בצלם גם אם אינו בן אמונתך, כפי שהיית רוצה שיכבדו אותך . "ר' עקיבא החה מקדים שלום אפילו לנכרי בשוק", וד"ל..
סתם טרולים שאי אפשר לקיים איתם דיון ענייני . שבת שלום! וביי
מחקבאשר לתמונת ״לא שכחנו את בית המקדש…״ נאמר : ״שטף דת במוח״
השבמחק