יום שישי, 10 בנובמבר 2023

להשאיר בית שרוף אחד בכל מקום שנפגע

בית שרוף בקיבוץ בארי

אמר העורך:

עוד שבוע מלחמה עבר, עוד חיים צעירים באו פתע לסופם, עוד משפחות בתוכנו ולידינו התפרקו משברון לב ואין אונים. אנו כבר בשבוע החמישי למלחמה וסופה עדיין אינו נראה. שבויינו עדיין מוחזקים בידי אויב צר ואכזר ומי יודע מה עלה בגורלם. הלב מתפלץ מזעם ומפחד, אך גם מלא תקווה ונפעם נוכח גבורתם ומסירותם של חיילנו.

אמרו חכמינו: 'איזהו חכם? הרואה את הנולד' (תמיד, לב, א). אבל אנו לא ראינו את הנולד. וגרוע מכך, ראשי הצבא וקברניטי המדינה לא ראו את הנולד. שנה שלמה בוזבזה על הזיות 'מלא מלא' של הפיכה משטרית מכאן, ועל מאבק אזרחי נגדן, נמרץ ומעורר השראה מכאן. ובינתיים, בעוד אנו מתקוטטים, 'אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק שָׁלָל תִּמְלָאֵמוֹ נַפְשִׁי אָרִיק חַרְבִּי תּוֹרִישֵׁמוֹ יָדִי' (שמות, טו 9). אמר ועשה והצליח. המלקות שלקינו בהן עוד יכאיבו את בשרנו עד זוב דם, ואת הפצעים שפצעונו נלקק עוד שנים רבות. הלוואי ו'ביום שאחרי' נשכיל ללמוד לקח מן האירועים הללו: להיות צנועים יותר ומתלהמים פחות, להיות ראויים לקרבן שהקריבו, ולצערנו עוד יקריבו, אלפי משפחות בישראל.

דבריה של עמיתתי דינה פורת, על החובה לדאוג כבר עכשיו לשימור הזיכרון, נדפסו השבוע בעיתון ידיעות אחרונות (7 בנובמבר 2023), ומובאים כאן בתיקוני עריכה קלים. דברים אלה עוררו ויכוח מיד עם פרסומם. 

עלינו להנציח לדורות את זוועת ה-7 באוקטובר, על כך אין מחלוקת. אך מה היא הדרך הנכונה להנצחת האסון, והאם כבר עכשיו עלינו להיערך לקראת הכחשתו הצפויה? ומן הצד האחר, האם מוסרי לדרוש מאלה שיבחרו לחזור למקומות ההרוסים  בבארי, בניר עוז, בכפר עזה, בנתיב העשרה  לשקמם ולבנות בהם מחדש את ביתם, לחיות לצד בית שרוף וכך לחוות שוב ושוב את הטראומה? אולי ראוי יותר להרוס מן היסוד ולבנות מחדש? אלה שאלות שאין עליהן תשובה אחת, ובוודאי שלתושבי המקום, ניצולי האסון, שמורה הזכות לבחור את דרך הזיכרון הנאותה בעיניהם. בין כך ובין כך, הדברים חשובים ואת הדיון הציבורי על הזיכרון כדאי להתחיל כבר עכשיו.  

*

כתבה וצילמה דינה פורת

שום דבר, גם לא מיטב הדיווחים המצולמים והמפורטים שנראו ערב ערב על המסכים מתחילת המלחמה, אינו מכין את המבקרים בקיבוץ בארי ובחניון רֵעִים למראות הנגלים לפניהם: זהו ביקור קשה ומטלטל. השערות סומרות למראה שלולית דם משחירה בכניסה לבית ומעליה עוד מוטלת סכין, מזרונים ספוגי דם בחדר ילדים, בתים שהיו מלאי חיים עומדים שרופים ומנותצים זה לצד זה ובתוכם שרידי החפצים של בעליהם. ובאתר מסיבת הטבע עוד פזורות על פני שטח גדול שאריות הציוד האישי של החוגגים, מה שנותר לאחר הביזה היסודית. כל זה נמצא במקומו כפי שהיה ברגע האירוע, וטוב שכך, כיוון שקודם כל, ועוד לפני שתתחיל עבודת השיקום, צריכים הצילום והתיעוד להגיע לכל פינה בעולם.

שרידי ציוד אישי באתר מסיבת הטבע בחניון רעים

זכיתי להשתתף באחד הסיורים הנערכים לדיפלומטים, לעיתונאים זרים ומקומיים ולמי שעוסקים בשימור הזיכרון. הסיור נערך ביוזמתו של ישראל כספי, צנחן ותיק, בעל עיטור המופת מקרבות החווה הסינית, שלחם בג'נין במבצע 'חומת מגן' ומאז ניהל מאבק עיקש נגד סרטו של מוחמד בכרי 'ג'נין ג'נין'. מאבק זה הסתיים בפסיקת בית המשפט העליון לטובת הלוחמים. כספי מוביל את המבקרים ברגישות ובכאב, מגויס כולו למשימת התיעוד והצילום והעברתם הלאה, אחוז חרדה שמא יתחילו הזוועות להישכח. בדרך פגשנו עוד קבוצות – יש מאמץ מתמיד להנציח את המראות הקשים, תוצאות ההתעללות הבלתי נתפסת והרצח הברוטלי וההרס. את המראות הללו יש להעביר לקהל גדול ככל האפשר ובכל אמצעי התקשורת, האישיים והציבוריים, ובייחוד ברשתות החברתיות שהן צינור העברת המידע המרכזי בימינו.

עבודת התיעוד והשימור של זוועות האירוע למען הזיכרון ההיסטורי, בארץ ובעולם, החלה אם כך מיד, אך בצידה, כמו תמיד, החל גם הניסיון למחוק את זיכרון האירוע ולהכחישו. על כל פשע שנעשה קם מיד גם מי שמכחישו ומנסה למנוע את הטמעתו בתודעה ובזיכרון ההיסטורי. הספר הראשון שהכחיש את השואה יצא לאור כבר ב-1945! ומאז ואילך נמשכים מאמצי ההכחשה ואינם נפסקים – כך הדבר גם ביחס לטבח הארמנים בידי הטורקים, להרג מיליוני סינים על ידי יפן, לרצח הטוטסי ברואנדה ועוד ועוד. אין צורך לומר, שניסיון המחיקה מן הזיכרון גם מונע, או לפחות מצמצם, את האפשרות להטיל את העונש ההולם על מבצעי הפשע. 

בזמן הביקור בקיבוץ בארי ראינו דחפורים שכבר הפכו בתים שאין להם תקנה לערמת שברי בטון וזכוכית. והרי הדם עוד זועק מתוך השברים! לפיכך אני מציעה, בדחילו ורחימו, שהפעם תיעשה עבודת הזיכרון לא רק באמצעים הדיגיטליים והוויזואליים הישנים, אלא שבכל קיבוץ ויישוב שנפגעו יישאר בית אחד כפי שהוא, בית אחד שרוף שהמשפחה שחיה בו איננה עוד. ואז, גם כשיתבצע השיקום ויישובי 'העוטף' ישובו וישגשגו, יעמוד בית זה, לצד אמצעי הסברה והמחשה, כמזכרת עוון ויזכיר לכל המבקרים מה באמת קרה כאן. וגם בחניון רֵעים יגדרו שטח מסוים, שבו יישארו החפצים הזרוקים שננטשו כאשר ניסו החוגגים לברוח ולהציל את נפשם, וימתחו גג מעליו כדי שיישמרו שנים רבות.

דחפור הורס בית שנפגע בהתקפה על קיבוץ בארי

ברור שהאמצעים הדיגיטליים והוויזואליים הנפוצים והמשתכללים חדשות לבקרים, הסרטונים והקליפים והסֶלְפִים והבלוגים הם אמצעי התקשורת הקובעים של היום. הם מגיעים בשניות למיליוני צופים ומאזינים, אבל אולי אין די בהם. מכחישי פשעים ורציחות, ומכחישי שואה בכללם, ממילא כופרים באמיתותם ומודיעים שהם אינם אלא המצאה מתוכננת ומתוזמרת. טענתם זו מתחזקת לכאורה ככל שהאמצעים הטכנולוגיים החדשים הולכים ומשתכללים, שכן הם עצמם משתמשים באמצעים אלה ומודעים ליכולותיהם. וכך יהיה גם  עכשיו, ועוד יותר ככל שיגדל השימוש בבינה מלאכותית, המאפשרת ליצור ולהציג כמעט כל דבר העולה על הדעת. אבל גם למכחישים למינהם קשה יותר להתמודד מול אתרי רצח והרג ממשיים, פיזיים, הפתוחים לביקור: מחנה אושוויץ למשל, שבדיוק משום כך הוא מטרה למאמצי ההכחשה האינטנסיביים ביותר, או באבי יאר, שם האנדרטה מחוללת חדשות לבקרים כי היא עצם בגרון, או בית הספר ברואנדה שבו נרצחו תלמידים עם מוריהם, או האזור בננג'ין שבו נהרגו כמה מאות אלפים בזמן קצר.

אמת, מי שרוצה להכחיש ולומר שאין עדות לרצח תינוקות, לעריפת ראשים ולמעשי אונס ביישובי העוטף, יוכל לומר זאת, למרות כל המאמצים שייעשו. כבר שמענו זאת מפיה של המלכה הירדנית רנייה ומפיהם של אחרים. אבל בית הזועק את סיפורו או שרידי חפצים המשתקים את העומד מולם – הם אמצעֵי זיכרון שאולי יצליחו לעמוד מול שיני הזמן. כדאי שיישארו ויעמדו כפי שהיו בעת האירוע, לא רק נגד המלעיזים אלא גם עבורנו, הציבור בארץ והמבקרים בה שיגיעו מן העולם הגדול. הציבור הישראלי היום יודע היטב מה ואיך קרה, אך לילדים שנולדים עכשיו יהיה זה כבר בגדר אירוע רחוק. עלינו לדאוג גם להם, כדי שהזיכרון מהאסון שחווינו יישאר חי ומטלטל לעוד שנים רבות. 

בתים הרוסים בקיבוץ בארי

__________________________________

פרופ' דינה פורת לימדה בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב והיא יועצת אקדמית ל'יד ושם'  porat@tauex.tau.ac.il

20 תגובות:

  1. לאחר חורבן בית המקדש רבה האבלות בישראל. ר' יהושע אמר ...בני בואו ואומר לכם שלא להתאבל כל עיקר אי אפשר שכבר נגזרה גזרה ולהתאבל יותר מדאי אי אפשר שאין גוזרין גזירה על הצבור אלא אם כן רוב צבור יכולין לעמוד בה (תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף ס', עמוד ב'). בהסתמך על אילן גדול זה, הרי שעם כל הכבוד להנצחה, יש לזכור כי הישובים הללו שייכים בראש ובראשונה ליושביהם, שיחזרו לחיות בהם. הם שאמורים להחליט אם הם רוצים לראות נגד עיניהם בחיי היומיום זכר לחורבן שכזה.

    השבמחק
  2. אצלנו נהרס בית אחד מטיל, אבל השבר הגדול הוא 2 חברי כיתת כוננות שמתו, שניים שנפצעו קשה , נכדה שנהרגה לחברי קיבוץ וכמובן בת קיבוץ ובן זוגה שנחטפו מבארי. נקווה שישובו בשלום

    השבמחק
  3. ההצעה להשאיר את הריסות הבתים בקיבוצי העוטף כאתר זיכרון עבור העולם והדורות הבאים, שיוכלו להגיע לאתר כדי לזכור את הזוועות, נושאת עימה משמעויות רבות ומורכבות:
    הבתים ההרוסים והשרופים הם עדות לכשלון הצבא והמדינה בהגנה עליהם, לקונספציה שגויה בהבטחת הגבול, מחדלים של המדינה וזרועות הבטחון השונות - האם זהו זכרון שאנו רוצים לשמור ולהנציח?

    הם גם מזכרת כאב נורא עבור תושבי הישובים הללו, שיזכירו להם יום יום את אבדנם הנורא בתוך חצר ביתם. האם זו מטרה ראויה?

    שאלות אלה, ורבות אחרות, צריכות להשאל לפני אימוץ החלטה כל כך מורכבת.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנחנו *לא* רוצים שתישאר לדורות "עדות לכשלון הצבא והמדינה בהגנה עליהם, לקונספציה שגויה בהבטחת הגבול, מחדלים של המדינה וזרועות הבטחון השונות"??
      ולוּ רק למען נזכור תמיד - ויזכרו מנהיגינו ונבחרינו את הכלל החשוב "לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ"??

      מחק
  4. יש כמה דרכים להנציח. האחת השארת המוצגים כפי שהם כמו המכוניות השרופות בבאב אל וואד או ערימות הנעלים באושוויץ או החדרים השרופים בעוטף כפי שמציעה דינה פורת , השניה היא הדרך הויזואלית צילומים וסרטים דוקומנטרים, השלישת היא הדרך האומנותית ספרים שירים וסרטים , והדרך הרביעית היא העדות המילולית כפי שעשה קלוד לנצמן בסרט שואה. לפי דעתי בשלושת הדרכים הראשונות קיימת סכנה של מניפולציה ופוליטיזציה של הזיכרון ואילו הדרך הרביעית היא נגיעה יותר אוטנטית .

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אילתי (ילד ניצול שואה), ירושליםיום שישי, 10 נובמבר, 2023

      ראשית, עם כל ההבדל הנורא, איני יכול שלא לקונן על אובדן אוצרנו הגדול-אליהו הכהן.
      מכתבה של דינה פורת (תבורך!) ותצלומיה משמשים ברגע זה חלק ממאבק ההסברה הנחוש שעלינו לנקוט בו. לפיכך, בנוסף לדרך הרביעית שמידד גוטליב מציע באמצעותה להנציח הוא תיעוד קר מזג - "רשימת אינוונטאר" מזוויעה - מלאה ככל האפשר ומפורטת, של מספר הגופות כרותות הראש, כרותות הגפיים, הגופות הכפותות, הילדים הירויים והכפותים, ההרות בקועות הבטן והנשים הירויות אחר אונס שנמצאו עד עתה. לכל אלה יצורפו רשימת מספר הבתים השרופים וההרוסים, ורשימת החטופים לפי גילם.
      האם נסתפק בחתימה 'השם יקום דמם'?

      מחק
    2. לדעתי צריך גם וגם וגם כל עוד שזה מבוסס על עובדות בלבד ללא פירושים…

      מחק
  5. תודה לחברתי ועמיתתי דינה על עצם הדיון בנושא. דומני שההכחשה היתה ותהיה אחת היא מה נעשה. שאלה חשובה ממנה היא מה יעשו הזיכרון וההנצחה לנו: ראש לכל לאלה שישובו במהר בימינו למקומם בנגב המערבי, לנו כאן עכשיו ולדורות הבאים. זיכרון והנצחה נועדו לחיים. יש להם ממד רגשי ופוליטי עז. האם העובדה שהגרעין התורני בלוד טרח אחרי "שומר חומות" להשאיר שם דירה שרופה ולעשותה מוקד לסיורים אומרת דבר או שניים גם עליהם? יתר על כן, האם החינוך שלנו הרווי בשואה (המסעות לפולין כדוגמא בולטת), עושה אותנו לחברה טובה יותר וכזו המסוגלת לחשוב בצורה מורכבת על עתידה בסכסוך הדמים בו אנו נתונים? את הזוועה בבארי ובשאר הקיבוצים והעיירות ששם יש להנציח ויש לזכור אך עם מורכבות החוששת מנפשות מוכות אימה תמידית, מסתתרות או תוקפות (אין הבדל רב). כלום לשווא ביקשה המהפכה הציונית יהודי חדש? ואין בגישה זו כדי לגרוע מנחישותנו להגן על עצמנו. עוד אין לשם לזוועה ב-7 באוקטובר אך ברור שאנחנו נדונים להכניסה אל זהותנו הקולקטיבית. האם נרצה לתת לה להשתלט עלינו?

    השבמחק
    תשובות
    1. "...ואין בגישה זו כדי לגרוע מנחישותנו להגן על עצמנו". שקר וכזב!! גישה זו בדיוק היא שיצרה את הקונספציה שככל שנהיה רגישים לצורכי תושבי עזה, ונספק להם מקומות עבודה אצלנו, ונבליג על התפרעויותיהם ליד הגדר "הם בסך הכל רוצים להביע את זעמם על הסגר שאנחנו עושים להם", או "עפיפוני התבעירה" - איזה כינוי חמוד לשריפת שדותינו, או שנקיים בכפר עזה ובבארי טקסי זיכרון משותפים עם ההורים השכולים מהצד השני (של רוצחים ואנסים ועורפי ראשים, שהוריהם מבכים את מותם...), ככל שנעשה כל זאת ועוד, כן תיקטן איבתם ויזנחו את דרך הטרור האופיינית להם זה למעלה ממאה שנה.

      מחק
    2. מערב הנגב.אין דבר כזה
      "נגב מערבי"

      מחק
  6. תמונה גדולה של "לפני" מול בית משוקם ("אחרי") תיטיב להמחיש את ההתחדשות ואת לקח: "אנחנו לא נזוז מפה" (על אפם וחמתם של הרוצחים הנאלחים). ולגבי השארת בית חרב אחד בכל יישוב, אומר שעדיף להשאיר הרבה בתים חרבים והרוסים עד היסוד אצלם, מבית אחד חרב, פרי ידיהם הטמאות של הברברים.

    השבמחק
  7. א. יש לשאול / להיוועץ עם הנוגעים בדבר כיצד הם (נציגי הנרצחים והחללים מכל הגזרות כולל משטרה צה"ל שב"כ וכו') כיצד הם רוצים להנציח את יקיריהם.
    ב. ברור שזה לא יקרה... אך - בחלומי ראיתי "שדה" מצבות דוגמת בית הקברות לחללי הקרבות בנורמנדי. עוצמת ה"ביחד" גדולה מבית פה בית שם, מצבה פה ומצבה שם... וצועקת אפילו מול אדם ואלוהים...
    ג. סליחה באם אני פוגע בזכר הנרצחים וההרוגים...

    השבמחק
    תשובות
    1. ארלי מנדל אורמןיום שלישי, 14 נובמבר, 2023

      חזי צודק. גישתה של פרופ' פורת היא גישה פטרנליסטית - " 'אנחנו' נחליט עבורכם כיצד להנציח". יחליט כל ישוב בעצמו כיצד להנציח, אם בכלל. יתכן שדווקא השארת מבנה שרוף תגרום לחידוש הטראומה אצל המבקשים להשתקם. תנו לשורדים להחליט בעצמם!

      מחק
  8. מסכימה לגמרי עם הפרופ' דינה פורת. יתר על כן: הבית השרוף יהיה בסיס למוזיאון להנצחת הנספים ביישוב, ואין כמו מימצא אותנטי משומר להדגים את גודל הזוועה, ממש כמו הבית השרוף מימי בית שני בירושלים שמספר, להבדיל אלפי הבדלות, את סיפורה של תקופת חורבן בית המקדש וההליכה לגלות.

    השבמחק
  9. אני מבקש מראש סליחה ומחילה על הרהורי הכפירה בעיקר שאעלה כאן אבל האמנם יאה להחפז ולדון בהנצחה כאשר המתים מוטלים בפנינו, הגוויות עדין לא התקררו, החטופים עוד לא הושבו ואפילו לא ידוע כמה מהם בחיים חיתם וכמה יתווספו חלילה על מנין החללים. הדיון הזה, עם כל הכבוד לפרופ' פורת (ויש) - אינו במקומו. אין מקימים מצבות לפני שעבר זמן מינימלי של אבל (שלושים יום ובקהילות ישראל מסוימות נהגו לגלות את המצבה עד שנה לאחר מועד הפטירה). לגופו של ענין: הנצחה ראויה אינה יכולה להיות בית שרוף בלב הקיבוץ. שיקום הקיבוץ חייב להיות מלווה בהנצחה אחרת: ה צחה של תקווה וחיים - לא של שכול וכישלון. מצבה ראויה לטבח הנפשע חייבת לדעתי להיות בקרבת בית הקברות של הקיבוץ מקום שאליו הולכים (ולולא מיסתפנא הווא אמינא "עולים לרגל") כדי להתיחד עם זכר הקורבנות -במקום להנכיח את המוות ולקדש אותו כביכול- בקרב אנשים חיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. הקריאה של רותי היתה לשמר לפני שהורסים. היא ניסתה למנוע משהו בלתי הפיך. ברור שההחלטה בידי הקיבוצים ובעלי הבית.

      מחק
  10. כתב רן לב:
    "הבתים ההרוסים והשרופים הם עדות לכשלון הצבא והמדינה בהגנה עליהם, לקונספציה שגויה בהבטחת הגבול, מחדלים של המדינה וזרועות הבטחון השונות - האם זהו זכרון שאנו רוצים לשמור ולהנציח?"
    אני הקטן חושב שיש מקום להנציח דוקא את זה, כדי למנוע את החורבן הבא, ואת הקונספציה האומללה הבאה, אם את זה נשכח, מהר מאד נשוב למחוזות השכנוע העצמי והדמיון הנוחים כל כך..

    השבמחק
  11. יוחנן בן יעקב, כפר עציוןיום ראשון, 12 נובמבר, 2023

    לעניות דעתי, פרופ' דינה פורת צודקת ודבריה מתפרסמים בזמן. זאת, כמובן, בכפוף להחלטה של המתיישבים בכל יישוב שנפגע, כאשר ישובו לבתיהם המחודשים במועד המתאים. בינתיים, חשוב להבטיח שהדחפורים לא ימחקו את שרידי כל המבנים השרופים וההרוסים, אלא יותירו מבנה בכל יישוב שנפגע. נראה לי נכון לזכור ולהזכיר, גם את הכשל הנורא של הצבא ושל המדינה, זה חיוני ואולי יתרום דבר מה למנוע הישנות אסון כזה. כדברי הפסוק "עֲו‍ֹנֹתֵינוּ לְנֶגְדֶּךָ עֲלֻמֵנוּ לִמְאוֹר פָּנֶיךָ" (תהלים צ' ח). עלומינו הם עוונתינו. זכיתי להיות בגרעין שייסד את קיבוץ עלומים, שב"ה, נפגע הרבה פחות משכניו, בארי, נחל עוז וכפר עזה. התלבטנו בימי העלייה לעלומים האם להציב פסוק זה כמוטו לעלון הקיבוץ, והחלטנו שכן. בוודאי תמצאנה דדרכים נוספות ורבות להנצחה ולביטויים שונים של פוגרום שמחת תורה. מנסיוני בית ששרד הוא אחד החזקים והעוצמתיים שבהם. כאשר שבנו לכפר עציון, מיד אחרי מלחמת ששת הימים וחידשנו את ביתנו בהר, גילינו שהערבים הותירו בית אחד, ליתר דיוק ארבע קירות של בית, שבּנו הורינו כאן בקיבוץ, בשנות הארבעים. המבנה עבר מאז גלגולים ושינויים, קירותיו נשמרו וגגו המקורי שוחזר וכך הוא ניצב עד היום - "הבית ששרד". (קיבוץ כפר עציון איבד בקרב האחרון, ביום ד' באייר תש"ח, 13.5.1948, מחצית מחבריו וחברותיו, 79 מתוך 160! ועוד חמישה חברים נפלו בקרבות שקדמו לקרב האחרון. ב"ה הצלחנו להשתקם ולבנות בית חדש. עד היום יש כוח רב בעמידה של קבוצות מבקרים מול בית זה והאזנה לסיפורו. בהמשך השנים יחליטו המתיישבים בקיבוצים במערב הנגב האם וכיצד להפתח סביב השריד האילם-הזועק לשמים גם חיים וגם זיכרון. אכן, לעיתים קשה לחיות בצל שריד כזה, אבל, מתרגלים ובהמשך גם מבינים את ערכו וחשיבותו. בשורות טובות, יוחנן

    השבמחק
  12. עונש מוות למחבליםיום שני, 13 נובמבר, 2023

    ראו מה עושות מדינות סביבנו במזה"ת נגד טרוריסטים ,בעיני עצמם -עונש מוות.
    צריכה להתקבל הוראת שעה ,למשך 10 השנים הקרובות,מידית
    שכל מחזיק נשק לא חוקי במרחב דינו בין 12 שנות מאסר לעונש מוות. כך לשפוט לפי החומרה.כך יהיה סדר ולנו זכות קיום ושלום

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.