כתב וצילם דנצ'וּּ ארנון
ידידי השומרוני בנימים – כך כותבים והוגים את השם בנימין אצל השומרונים – צדקה אמר לי כך:
אצלכם היהודים חוגגים בר מצווה, המסמלת את התבגרות הנער, בגיל שלוש-עשרה – בין שהילד גאון ויודע לקרוא כבר בגיל חמש, בין שהוא חמור שעדיין לא יודע קרוא וכתוב גם בגיל שלוש-עשרה. אצלנו, השומרונים, טקס ההתבגרות, שמכונה 'חתם תורה', מעיד על דרגת ההתפתחות הרוחנית של הילד. מקיימים את הטקס כשהילד כבר יודע לקרוא באופן שוטף בתורה הכתובה בכתב השומרוני ויודע לומר על-פה, בהגייה ובניגון שומרוני, את הפרקים לג-לד שבספר דברים (הפרקים החותמים את התורה). זה קורה, בדרך כלל, בגיל שש עד שמונה. חוץ מזה, אצלנו גם הילדוֹת זוכות לטקס 'חתם תורה' משלהן. אצלכם הילד חייב במצוות רק מיום הבר-מצווה, אצלנו מיום היגמלו משדי אימו (ולפיכך תינוק גמוּל חייב בצום מלא ביום כיפור).
![]() |
ילדים שומרונים מתפללים בבית הכנסת על הר גריזים (צילמתי ב-2018) |
למי שלא יודע: אנחנו 'יהודים' כי מוצאנו ממלכת יהודה, בעוד אחינו ה'שומרונים', המשמרים מסורות ומנהגים מימי המקרא, מכונים כך כי מוצאם מממלכת ישראל, שבירתה הקדומה הייתה העיר שומרון. הם משמרים, בין השאר, את הכתב העברי הקדום של ימי הבית הראשון ואת טעמי המקרא הקדומים. כיום מספרם מתקרב ל-900. קרוב למחציתם גרים על הר גריזים בשכם והאחרים גרים בעיקר בחולון.
![]() |
כוהנים שומרונים לבושים בטליתות חגיגיות (בדרך כלל הן לבנות) בזבח הפסח (צילמתי ב-2016) |
ילדי השומרונים לומדים
בבית ספר יסודי רגיל בחולון או בבית ספר יסודי של הרשות הפלשתינאית על הר גריזים. מתנדבים מלמדים אותם בשעות אחר הצוהריים את הכתיבה בכתב השומרוני ואת הקריאה בתורה בהטעמה שומרונית. בהמשך הבנים לומדים גם את התפילות והפיוטים, שכתובים על פי רוב בארמית
בניב שומרוני. הבנות אינן חייבות בתפילה ולכן הן פטורות מלימוד זה. בעשרות השנים
האחרונות הלימוד נעשה קל יותר כי יצאו ספרי תורה מודפסים עם הניקוד העילי (הניקוד
השומרוני המסורתי הוא כמו בערבית, מעל לאותיות).
![]() |
נערים שומרונים לומדים אחרי שעות הלימוד בבית הספר את התפילות והפיוטים (הר גריזים, 2018) |
ביום רביעי, 2 ביולי 2025, הייתי במסיבת חתם תורה של נדב ששוני בן השמונה. החגיגה נערכה ברחבה הגדולה הצמודה לבית הכנסת
השומרוני שבשכונת השומרונים בחולון והשתתפו בה רוב תושבי השכונה ואורחים רבים שהגיעו מהר גריזים. החגיגה הייתה מתוכננת היטב ומושקעת.
![]() |
שער הכניסה לחצר בית הכנסת השומרוני בחולון שימו לב לכתב השומרוני הדומה מאוד לכתב העברי העתיק של ימי הבית הראשון |
![]() |
ברכת הכוהנים לכבודו של נדב |
בכניסה עמדו ילדים ונתנו
לכל אורח שקית ובה חפיסת שוקולד ובקבוק קוקה קולה. מנהג זה, לחלק לאורחים ממתקים בבואם, הוא מנהג מסורתי המשותף לכל התושבים הוותיקים בארץ ישראל (גם ערבים,
נוצרים ודרוזים). בעבר היו המארחים נותנים לכל הבא לחגיגה חופן שקדים מסוכרים
לבנים או ורודים. כשהיה שוק כלות בנצרת, מכרו שם אריזות נאות בבד טול של כמה שקדים
מסוכרים. השומרונים משמרים את המסורות העתיקות בלבוש מודרני. קנקן חדש מלא ישן.
![]() |
חלוקת ממתקים ושתייה בכניסה לחגיגה |
אחרי דוכן הממתקים עמדה
שורה ארוכה של בני משפחת ששוני וכל הנכנס לחץ ידיים לכל אחד מהעומדים. גם זה מנהג
ארץ-ישראלי קדום. חתן השמחה עצמו, ג'ינג'י חמוד, לבוש בחליפה כמו גדול, עמד עם אביו
ואימו. בסוף השורה ניצבה תיבה למעטפות שי.
![]() |
בני משפחתו של החתם מקבלים את פני האורחים |
ברחבה הגדולה ניצבה מצד אחד במה מקושטת. מולה, במקום הכבוד, ניצב שולחן מיוחד לכוהנים, ומשני הצדדים ישבו בני הקהילה. הכוהנים השומרונים, המתייחסים לשבט לוי, חובשים בימות החול מצנפות אדומות. השלטון המוסלמי במזרח בימי הביניים חייב את נתיניו לחבוש מצנפת בצבע שמזהה את עדתם. הערבים חבשו מצנפת לבנה, היהודים שחורה והשומרונים אדומה. בשבתות ובחגים הכוהנים חובשים מצנפת לבנה שכן באותם ימים רחוקים הם היו ספונים בשבתות ובחגים בבתיהם או בבית הכנסת ויכלו לחבוש מצנפת לבנה שנחשבת מכובדת יותר.
![]() |
הכוהנים במצנפות אדומות יושבים בשולחן המכובדים שמול הבמה |
את נדב הכין לטקס הסבא שלו נעים צדקה. הוא ניצב על הבמה עם האב, האם והאחות. עם תחילת הטקס הלביש הסבא את החתם בטלית משי שומרונית כחולה. הטלית השומרונית היא מין חלוק ובו 22 כפתורים – כמניין אותיות הא"ב השומרוני. גם הטקס הפומבי של הלבשת החתם הוא חלק מהמסורת העתיקה.
![]() |
סבא נעים מלביש את נדב בטלית שומרונית |
לבסוף עמד נדב, חתם התורה, וקרא מול הציבור את הפרקים שלמד בעל-פה. אלה הם שני הפרקים האחרונים החותמים את התורה, פרשת 'וזאת הברכה' (דברים, פרקים לג-לד), המספרת על מותו של משה ומביאה את הברכות האחרונות שבהן בירך את שבטי ישראל.
![]() |
חתם התורה קורא בעל-פה את שני הפרקים החותמים את החומש |
נדב קרא בביטחון, ברצף, דייק במנגינה ובהגייה השומרוניות ולא שכח, בכל פעם שהזכיר את שם השם, להעביר את כף ידו על פניו (הסתר פנים) כמנהג השומרונים. נדב הרוויח ביושר את החיבוקים והנשיקות שקיבל בסוף מהוריו ומקרוביו הנרגשים.
לסיום נערכה סעודת הודיה טעימה לבני המשפחה ולאורחיהם.
בין האורחים היו גם שחקני הכדורגל הטובים בעולם...
בהזדמנות זו, הנה כמה צילומים 'שומרוניים', שצילמתי בשנות התשעים של המאה הקודמת על הר גריזים.
![]() |
נערים לומדים בשעות הפנאי תפילות ופיוטים שומרוניים |
![]() |
נעים צדקה מלמד ילדה את פרשת השבוע |
![]() |
לעיתים עורכים טקס חתם תורה לכמה ילדים יחד. במקרה כאן החגיגה נערכה לשתי ילדות |
![]() |
שתי הילדות הנרגשות קוראות בעל-פה, וכשהן מתקשות תמיד יהיה את אבא שילחש להן מאחור |
_______________________________________
לפי המסורת היהודית השומרונים אינם צאצאי ממלכת ישראל, אלא צאצאי העמים שהובאו לארץ ע"י סנחריב מלך אשור בגלות עשרת השבטים (מלכים ב, יז), בין שתי העדות שררה עוינות רבה, היות וכל אחת טוענת שהם היהודים האמיתיים.
השבמחקומהי האמת המדעית? לפי ויקיפדיה, מחקר גנטי מעלה כי בנוגע לגנים זכריים קיים דמיון בין השומרונים ליהודים כהנים, ואילו בגנים נקביים קיים דמיון לקבוצות אתניות אחרות במזה"ת. מכאן מסיקים שמדובר ככל הנראה בצאצאי נישואי תערובת בין כהנים יהודים (שנותרו כאן למרות גלות סנחריב) לנשים נכריות שהובאו לארץ.
במסורת חז"ל ("מסכת כותים" - בסופה) כבר נכתב שהשומרונים הם למעשה צאצאי עשרת השבטים (ממלכת ישראל) ועמים שהובאו לארץ ביחד.
מחקאת מעמדם מבחינה הלכתית-יהודית הפרט הזה רק מסבך עוד יותר.
ופרט טריוויה מעניין לגבי הזכרת שם השם אצל הכותים: גם הם כמובן מקפידים על הדיבר השני בעשרת הדיברות ואינם מבטאים את שם השם. במקום זאת, הם אומרים "שימא", ההגייה השומרונית למילה הארמית "שמא", "השם", ביִידוע.
עם זאת, האבן עזרא כותב שהשומרונים משנים את שם השם בתורה לשם האליל החמתי "אשימא" שנזכר במקרא כאחד מהאלילים שהביאו עמם בני העמים שיובאו לאזור ע"י האימפריה האשורית.
חשוב לציין שהשומרונים כיום, אחרי אלף שנות שלטון מוסלמי, מונותאיסטיים הרבה יותר ממה שהיו בתקופת חז"ל. אז, מוטיב חוזר ונשנה בויכוחים איתם היה נושא אחרית הימים, הגאולה ותחיית המתים. היום - גם הם מאמינים ב"תהב". ה"משיח" השומרוני. גם מנהגי הפולחן הסינקרטיסטי אינם קיימים אצלם כיום. המוסלמים לא מתו על הרעיון (וכידוע, גם ככה ניסו לא פעם לחסל את השומרונים, כשלא זיהו את הכתב שלהם עם הכתב העברי וטענו שספר התורה שלהם אינו מחשיב אותם לחלק מ"עמי הספר" שרשאים להישאר בחיים, לפי האיסלאם...)
כך שיתכן בהחלט שצורת ההיגוי השומרונית לשם השם כיום משמרת, גם אם שלא במודע, מתח קדום יותר...
Exurge Bagatze, et iudica causam tuam!
היהודים או היהודאים פשטו ולבשו צורה כמו זיקית, ולכן נותרנו כל השנים האלה,, השומרונים נותרו נאמנים לאדמתם ולפולחנם אשר על ההר, ולכן נותרו מתי מעט, יש מחיר לנאמנות... מפילון האלכסנדרוני ועד לכובע הקוזקים הלא הוא השטריימל, היהדות ליפפה עצמה סביב כל תוכן רוחני או גשני והתפתחה סביבו כמו אמבה, השומרונים - לך תדע מה מקורם - הלא ממלכת ישראל היתה העיקר, ויהודה היתה שולית - זרמים רוחניים ותיאולוגים שונים, מחלוקות עם ממלכת יהודה סביב 'ריכוז הפולחן', סביב זה התפתחה היהודאיות, ושרדה במקרה, וידעה לאמץ את תכונת הזיקית, כאמור, תלויים בין ארץ ושמיים, בין גלות וגאולה, חזרו היהודאים בפעם השלישית לאדמתם והנה ממש כמו אז, הם נתקלים בתדהמה בסנבלט השומרוני ומביטים בו בחשש, אנחנו אורחים בארצנו שלנו, כמו בכל העולם, לעולם לא נפטרים מדיכוטומיית הגלות/גאולה הארורה, את גויי הארץ האחרים החליפו הפלשתינאים, ובבית המקדש השלישי מכהנים הכהנים בן גביר וסמוטריץ, חורבננו ולו הרוחני מובטח, אין חדש בשיבות ציון, כמו האיסיים נברח לנקרות הצורים, נקרא בעונ"ש ונטבול לקראת טהרה מסתורית, נותיר בבטן האדמה שרידי חלומות על בני אור ובני חושך, כמו אז
מחק#רוחני או גשמי
מחקעפי מחקר שטח שערכתי במשך 42 שנה
השבמחקנישראלים הם צאצאים של נישואי תערובת בין יהודים לבין נשים נוכריות פולניות וגברים ברברים מוסלמים.
והשומרונים צאצאים ישירים של
היהודיים המקוריים.הן במראה והן בהתנהגות
טקסט קלאסי לקורס פסיכולוגיה לשיעור בנושא שנאה עצמית
מחקיכול להיות..פחות במקרה שלי😉
מחקהתבוננו ביהודי תימני ליד יהודי פולני - אנחנו בוודאי לא טהורי-גזע. אז הניחו לגזענות !
השבמחקטקס יפה. אנשים יפים, צילומים נהדרים ומצגת יפה וממצה. מהעוד אפשר לבקש? ובאשר לגזענות: אנחנו משפחה רב-מוצאית: יוצאי ספרד, פולנין, רומניה, בוכרה, אירלנד. שחומי עור, אדומי שיער, שחורי עיניים וכחולי עיניים... יחד בשמחה. נעמי ארנון.
מחקהאף, רבי דנצ'ו. האף...
מחקExurge Bagatze, et iudica causam tuam!
Etiam stultus qui tacet, sapiens
מחקhabetur
(גם אוויל מחריש חכם ייחשב
חזקה על החרדי הנוטף שלא יחמיץ הזדמנות להוכיח לכולי עלמא (ולולא מיסתפנא הווא אמינא URBI ET ORBI) שאינו יכול להשפיענו רובי חכמתו בלא שיזדקק למוטיבים הכי אנטישמיים שיש ("האף"...) כדי שנדע עד היכן הגיע חרון אפו בשנאתו המפעפעת לכל מי שאינו חרדי ועל החרדים הרי נאמר במדרש : "כל זמן שעבודה זרה בעולם, חרון אף בעולם. נסתלקה עבודה זרה מן העולם, נסתלק חרון אף מן העולם" (ספרי דברים צו).
מחקCeterum autem censeo chareditatem esse delendam
כתבה יפהפיה. מעוררת השראה ורוח טובה. תודה רבה לדנצ'ו ארנון!
השבמחקכתבה מקסימה ובמיוחד התמונות של הקהל השומרוני המעורב של נשים, גברים, ילדות וילדים בתלבושות חגיגיות חשופות ! ר.ל. בטכס דתי. כל הכבוד לחינוך הבנות והבנים מגיל צעיר. מעניין כמה כסף הם "מקבלים" מתקציב המדינה והאם הילדים ישרתו בצבא בבגרותם...
מחקהכתב השומרוני אינו דומה בכלל לכתב העברי הקדום למעט האותיות ב', ר' ומעט ש' וה'. גם בכתב העברי הקדום ישנן 22 אותיות ואין בו אותיות סופיות.
מחקבקשר לשירות בצהל - צעירה שומרונית מהר גריזם למדה באוניברסיטת אל נג'אח בשכם . פתאום עבר שם סיור רגלי של צהל. היא ניתקה מחבריה ורצה לחיילים והתחבקה עם חייל צהל. שאלו אותה חבריה משכם , השתגעת ? אמרה להם זה אח שלי - מחולון.
מחקמעניין מאד ומחכים, תודה רבה
השבמחקדנצ'ו יקר, תמיד תמיד תענוג לקרוא את מה שאתה כותב. בחן, בבהירות רבה. קוראים ומרגישים חלק . תודה רבה ישר כוח!
השבמחקהכתב שלהם אינו הכתב העברי הקדום, אלא וואריאציה ימי ביניימית
השבמחקכתוב בפרוש: ד ו מ ה
מחקמעניין מאוד. חבל שהם כל כך מעטים
השבמחקאני זוכרת לטובה את הסיורים שערכתי לפני שנים בקבוצה בהדרכתו של דנצ'ו בקרב קהילות דתיות בישראל. בקרנו בחולון אצל משפחת יפת השומרונית. זו היתה חוויה מיוחדת במינה. תודה על הכתבה המעניינת והצילומים המיוחדים.
השבמחקאותיות הכותיים (השומרונים) כפי שהעתיקן ר' משה באסולה במסעו לארץ ישראל (כ"י ירושלים Heb.801783). ראו צילום במהדורה אנגלית-עברית של ד"ר אברהם דוד: In Zion and Jerusalem, The Itinerary of rabbi Moses Basola (1521-1523), Jerusalem 1999
השבמחקמקומם של השומרונים שבהר גריזים הוא בשטח המוחזק בידי ישראל ואינו הרשות הפלסתינאית (אפשר לנסוע חפשית ולבקרם, כולל המוזיאון של התרבות ומתכונת הדת השומרונית שפתוח למבקרים). על-כן לא הבינותי את ההערה בדבר בית-הספר הפליסתינאי של ילדיהם: האם הילדים לומדים בבית-ספר של הרשות הפלסטינאית שבעיר שכם?
השבמחקקרית לוזה - הקריה השומרונית על הר גריזים - חלקה בשטח A וחלקה בשטח B. השומרונים הגרים בה הם אזרחי הרשות ומקבלים ממנה את השרותים המוניציפאליים. (חלקם גם אזרחי ישראל ו/או ירדן).
מחקעד כמה שידוע לי רבים מהם מחזיקים תעודות זהות כפולות, ישראלית ורשפית. שכונתם צמודה לישוב "הר ברכה".
מחקתודה רבה על הפוסט המרתק, המלא במידע רב, שלא מכירים כאן בארץ. גם השיחות בשולי הפוסט מענינות, כולל של אלה הששים אלי הקנטות ועקיצות.
השבמחק