יום רביעי, 25 בדצמבר 2013

סיפורי רחובות: מי אתה אפרים אלימלך אורבך?

רחוב יש בירושלים, בשכונה החרדית בית ישראל, שמצפון למאה שערים (בין הרחובות אשלג ודיין), ושמו רחוב אפרים אלימלך אורבך.

תאמרו: כמה אפרים אלימלך אורבך יש בעולם, שראוי לקרוא אחריהם רחוב מרחובות ירושלים? מן הסתם אחד ויחיד, הלא הוא הפרופסור א"א אורבך, שהיה איש החוג לתלמוד באוניברסיטה העברית, חתן פרס ישראל למדעי היהדות, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ומגדולי חוקרי מדעי היהדות בדור האחרון. ספריו ומאמריו, שהידועים בהם 'חז"ל: פרקי אמונות ודעות' ו'בעלי התוספות', נחשבים לקלסיקה של מדעי היהדות והם נקראים ונלמדים עד היום.

פרופסור אפרים אלימלך אורבך (1991-1912)

את פרופסור אורבך זכיתי להכיר מקרוב בין השנים 1989-1979, כאשר היה נשיא האיגוד העולמי למדעי היהדות והקונגרס העולמי למדעי היהדות, ואילו אני שימשתי כמזכיר האיגוד והקונגרס. נכנסתי אז ויצאתי ממשרדו שבאקדמיה למדעים ומביתו שברחוב התיבונים 22 ברחביה, ולמדתי להכיר מקרוב את גדולתו וחכמתו של האיש הדגול הזה. עם כל תקיפותו, סמכותו והכרת ערך עצמו – והיו לו מאלה בשפע – אורבך היה איש אמת, אכפתי, ענייני, מוסרי וצנוע. הוא ציווה שלא יספידוהו וככל שידוע לי גם שמו לא הונצח בשום מקום, אף שבלי ספק הוא ראוי לכך. שמחתי אפוא לשמוע שיש רחוב על שמו.

אך מדוע מכל המקומות שבעיר בחרה עיריית ירושלים להנציח את שמו של אורבך דווקא בלב לבו של האזור החרדי? התמיהה תגדל עוד יותר כאשר קוראים את שלט הרחוב שתלוי בשני צדי הרחוב:
רח' אפרים אלימלך אורבך
ממייסדי שכונת בית ישראל. נפטר – תש"ח


לאורבך היו זכויות רבות, אבל ייסוד שכונות בירושלים, ושכונת 'בית ישראל' במיוחד, לא הייתה אחת מהן. זאת ועוד, הוא נפטר בשנת תשנ"א (1991) ולא בשנת תש"ח (1948).

ברור אפוא שאין זה א"א אורבך 'שלנו' אלא מישהו אחר. אבל מי? האם היו שני 'אפרים אלימלך אורבך' בעירנו?

חיפושי אחרי אא"א אחר, שייסד את שכונת 'בית ישראל', העלו חרס. איש לא שמע, איש לא ידע.

בלית בררה נסעתי בעצמי לרחוב אורבך, ש'שטיבלך' וישיבות לחוזרים בתשובה מעטרים אותו מקצה לקצה, כדי לנסות ולגלות רמזים לפתרון התעלומה. ואכן מצאתי.

מתחת לשלט החדש נמצא שלט אבן ישן נושן ועליו נחקק השם המקורי של הרחוב:
רחוב אפרים אורבוך 
Ephraim Auerbauch Str


צילומים: דוד אסף

אורבוך (מן הסתם צריך לומר אַוֶורְבּוּךְ או אַוֶורְבַּאוּךְ) זה לא אורבך, ואלימלך אין בכלל וכנראה נשתרבב בטעות (מיהו בעל המלאכה הבקי כל כך במדעי היהדות שידע לעשות זאת?), וכך היו שני האורבכים לבשר אחד.

אז מיהו אפרים אורבוך 'המקורי', זה שייסד את שכונת בית ישראל ונפטר בתש"ח ?

האתר 'שמות רחובות ירושלים', שמפעילה העירייה, לא קידם אותי בהרבה.


שאלתי בעצתם של כמה מחוקרי ירושלים והבקיאים בשמות רבנים וגם הם הודו כי לא שמעו מאומה על רב ומייסד זה. חיפושיי בספרים שעניינם הקמת השכונות בירושלים לא הביאו דבר. צריך אפוא לנסות ולמצוא את החלטת מועצת העיר מאוגוסט 1954...

האם מישהו מהקוראים חובבי ירושלים וחוקרי ארץ ישראל יכול לזהות את הרב הדגול אפרים אורבוך?

(תודה למוישי)

בעלי התוספות

פלא על גבי פלא, ותעלומה על גבי תעלומה. מתברר כי גם שנת הפטירה תש"ח מוטלת בספק....

מוישי שלח לי צילום מכתב העת התורני 'תבונה', שנדפס בירושלים באלול תש"ו (1946), ובו מופיע מאמרו של פלוני ושמו הרב יהודה אריה הכהן.

והיכן גר הכותב (אחיו של הרב הכהן הנזכר) אם לא בשכונת בית ישראל, ברחוב אפרים אורבך?



אופס. הנה עוד מודעה שנדפסה בעיתון 'נרות שבת' (קונטרס יב, פרשת ראה, מנחם אב תש"ג, עמ' צו) והיא מחזירה אותנו לקיומו של רחוב אפרים אורבך בשכונת בית ישראל כבר בשנת 1943:


ד"ר דותן גורן מצא את אפרים אוירבך משכונת בית ישראל בעיתון דואר היום, מיום 12 בינואר 1920. מתברר שהרב הדגול עסק בייצור נקניקים ובשר מעושן...



מידיעה אחרת נראה כי שמו המלא היה אפרים אוירבאך זקש (נכתב גם זק"ש או זקס). הוא היה בעל נכסי נדל"ן ונפטר בשנת 1931 או בסמוך:

דואר היום, 9 בפברואר 1931, עמ' 4

זאת ועוד, בספרו של יהושע בן-אריה ירושלים היהודית החדשה בתקופת המנדט, ג, עמ' 1320 והע' 893, צויין כי ברחוב לייב דיין 11 פינת אורבוך החלקות 103-102 נרשמו על שם יורשי אפרים זקס ובמפקד מופיע כי שם בעל הבית הוא ממשפחת זק"ש. המסקנה היא די ברורה: הוא התגורר ברחוב שנקרא לימים על שמו.

לאחרונה יצא לאור ספר, שהייתי שותף לעריכתו, שעוסק בשכונת 'בית ישראל': יומנו של מוכתר בירושלים: קורות שכונת בית ישראל וסביבתה בכתביו של ר' משה יקותיאל אלפרט (תרצ"ח-תשי"ב, 1952-1938). גם המוכתר אלפרט מזכיר ביומנו את שם הרחוב אורבוך.




33 תגובות:

  1. עשרים מטרים מרחוב אורבך או אורבוך בשכונת בית ישראל קיימת המאפייה המיתולוגית "לנדנר" (מייסדה היה גם ממייסדי שכונת בית ישראל) שהמוצר היחיד שלה הוא... חלות לשבת. ישנם ירושלמים משוגעים-לדבר שמשלמים בכל שבוע על עשר עד עשרים חלות פריכות ושחומות, שכל אחת מהן עולה לא פחות מ-16 ש"ח, רח"ל ה"י.

    כאן ראיון עם בעל המאפייה של היום:
    http://www.mesaper.co.il/Screens/Story.aspx?ID=5cd13b99-1f24-47c5-9ff7-690ca5cef939

    השבמחק
  2. אני מציע השערה כזו: הרחוב נקרא בכלל על שם הסופר היידי אפרים אוירבך (ראו ערכו בויקיפדיה). הלכו החכמולוגים והרכיבו טעות על טעות. אוירבך - דומה לר' מאיר אויערבאך - הרב מקאליש, שהיה לו יד ורגל בהקמת מאה שערים (כמדומני), ואם כבר 'אפרים' אז שיהיה "אפרים אלימלך" כמו הפרופסור הנודע...

    השבמחק
    תשובות
    1. ואת שנת הפטירה תש"ח, אין לי מושג מאיפה הביאו...

      מחק
    2. אם כן, לפי הצעת השחזור שלך, מלבד השם אפרים אין שום דבר נכון בכל הסיפור, אף לא של לוח האבן המקורי.
      לא אלימלך. לא אורבוך. לא מייסד השכונה. לא תושב השכונה. לא רב. לא עסקן ציבורי. לא נפטר בתש"ח.
      וכל זאת משום שמצאת ערך בויקיפדיה על שם סופר יידיש שנקרא אפרים. ומה פתאום קראו שם של רחוב בירושלים על שמו של הסופר, עוד בחייו?

      לעניות דעתי, הפליאה הגדולה שבכל העניין, היא כיצד הגיעו שמעו של פרופ' אפרים אלימלך אורבך ז"ל (שהיה מועמד הליכוד ומפד"ל לנשיאות המדינה ב-73') לאוזניהם של העושים במלאכה בשלטי הרחוב בירושלים.

      מחק
    3. אני לא מבין את דבריך. בלוח האבן המקורי כתוב "אפרים אורבוך". אורבוך ואוירבך זה אותו שם משפחה, ומדובר רק בכתיב שונה. כל שאר הפרטים (תש"ח, אלימלך, מייסד השכונה), נמצאים רק בשלט החדש ולא בלוח האבן.
      על מידת ה"כשרון" של כותבי השלטים בירושלים יעיד כל מי שקורא שלטים בירושלים ובפרט קוראי המדורים בבלוג הזה.
      למה קראו על שם של סופר? ככה החליטו בועדת השמות.
      ומי אמר שזה נעשה בחייו?

      מחק
    4. הסיכוי שזה נקרא על שמו של סופר היידיש אפרים אוירבך (שמת ב-1973 בתל-אביב) נראה לי אפסי. אך ראו את הפלא הגדול שהוספתי זה עתה לפוסט ב'בעלי התוספות' (עם האירוניה הכרוכה בשם מדור כזה בפוסט המוקדש לאפרים א' אורבך, מחבר הספר הנודע בשם זה) – מתברר שגם התאריך תש"ח אינו נכון, שכן שם הרחוב קיים כבר ב-1946...

      מחק
  3. ומצאתי עוד בעל שם דומה, העשוי להיות קשור לנושא שם הרחוב המקורי:
    http://www.bin-ada.co.il/tfasim/sss111.pdf
    מיכאל

    השבמחק
    תשובות
    1. הקובץ לא זמין. לפני 12 שנה גרתי ברחוב הזה כמה חודשים, אולי כדאי לעדכן את שם הרחוב, וזהו...?!...

      מחק
  4. שמואל, ירושליםיום חמישי, 26 דצמבר, 2013

    יהושע בן-אריה בספרו 'ירושלים היהודית החדשה', כרך ג, עמי 1320 מביא רשימה של דיירי הרחוב בתקופת המנדט (?), ובהערה 891 מציין:
    רחוב אורבוך הוא רחוב מתוכנן הרבה יותר ובו בתים הניצבים משני צדיו כשהוא ניצב מול בית הכנסת בית יעקב והשטיבלעך שלו. הדבר נראה היטב במפות בקנה מידה 1:1,250 של תקופת המנדט. השם אורבוך כבר קיים בתקופת המנדט. אלפרט, יומן, 27.8.1948. מציין כי הבריטים מחפשים אחר גרוזברג ב"ר יחיאל שגר ברחוב זה, כן מצוין רחוב בשם זה גם במקומות אחרים.

    אכן, אחד מ'בעלי התוספות' מצא מקור קדום יותר...

    נראה כי גם בן-אריה לא הצליח לזהות את מקור השם, למרות שנתן שם סקירה מקיפה על ההיסטוריה של השכונה ושמות הרחובות.

    יש לי תאוריה פשוטה למדי: מדובר ככל הנראה בנדיב שתרם מממונו ובנה את בתי הרחוב. בשל כך נקרא הרחוב על שמו, אולי כבר בחייו, ואף הכינו לכבודו לוח אבן חקוקה (דבר נדיר בירושלים, ואופייני לרחובות ראשיים כמו רחוב יפו, למשל). הנדיב ככל הנראה מגרמניה, וזאת על פי האיות הלועזי של שם משפחתו, וגם הסיומת Str, קיצור של Straße. הנדיב היה מוכר אולי בשמו הלועזי, ומכאן האנונימיות.

    השם אלימלך הוא ללא ספק תוספת אנכרוניסטית של פקיד העירייה.

    השבמחק
  5. לפי זאב וילנאי, רחוב אפרים אורבוך היה בעל בית ברחוב שנקרא על שמו.

    השבמחק
  6. עלי כהן, קופנהגןיום שישי, 27 דצמבר, 2013

    מי הפיל בפח את מורי ורבי, דוד בנבנישתי (מנהל בית הספר העממי בית הכרם ואבא של מירון)--בספרו של דוד בנבנישתי "רחובות ירושלים" כותב בנבנישתי שרחוב אּורְבָּך (זה הניקוד בספר) מצוי בשכונת גאולה בין הרחובות דיין ואבינועם. הפרטים הם כפי שנאמר כבר לעיל--נפטר בתש"ח ופרט נוסף שגם הוא הופיע-ממייסדי השכונה בית ישראל. אולי ניתן ואפשר לשתף את מירון ולברר אצלו באם בעזבון אביו הנערץ חומרים על שמות הרחובות?!

    השבמחק
    תשובות
    1. א. סביר להניח שהמידע באתר העירייה מגיע מספרו של בנבנישתי, כך שאין יתרון במידע זה.
      ב. בעבר היה רחוב אבינועם ילין נמשך והולך עד השטיבאלך, ומורך ורבך לא טעה. לימים שינו את שמו של מחצית הרחוב וקראו לו על שם הרב אשלג, מחבר "הסולם". מדובר אכן בקו-התפר בין שכונת גאולה לשכונת בית ישראל. כנראה שבזמנו אופי השכונה הצדיק את שיוכה לגאולה ולא לבית ישראל החרדית. היו ימים.

      מחק
    2. אני חושב שקוראים לחלק מהשכונה שם "שערי גאולה".

      מחק
  7. היכנסו לחברה קדישא פרושים ותמצאו שם שאכן היה איש כזה

    השבמחק
    תשובות
    1. למה שאתה לא תיכנס ותספר לכולם מה מצאת?

      מחק
    2. יש גם "חברא קדישא" צדוקים ? :-)

      מחק
  8. ידוע הסיפור עם המנהיג הציוני אוסישקין והרחוב שהוא בעצמו קרא על שמו בחייו, ואף הזמין שלט שקבע אותו ברחוב. אנשי העירייה היו מורידים את השלט ולמחרת היה אוסישקין קובעו מחדש עד שהתעייפו אנשי העיריה ונשאר לדורות. בדומה לזה גם רחובון זעיר שמישהו שגר בו החליט שראוי לקבוע עליו את שם זקן זקנו בעל תוספות יו"ט, ועם הזמן חדר השם למפות וכו'.
    מי שמכיר את הסיפורים הללו יוכל לשער שהאדון אורבך הנכבד החליט בעצמו על השם והוא זה שקבע את השלט ...

    השבמחק
    תשובות
    1. זו אגדה אורבנית, אבל חזקה מכל מציאות.

      http://www.e-mago.co.il/Editor/bikoret-1457.htm

      מחק
    2. הנושא כבר נידון בבלוג עוד בחיי אוסישקין...
      http://onegshabbat.blogspot.co.il/2013/07/blog-post_4888.html

      מחק
  9. איות נכון זו המצאה של המאה ועשרים ,באם נקרא בדיוק מה כתוב על השלט,נראה שזה שם שנכתב בשפה הגרמנית וצריכים לבטא זאת הצורה הבאה אאואיר- בא-אוך AUERBAUCH ולא אורבך. אבל זאת לא אומרת שכך הוא היה גם נקרא.
    כמעט כל השמות אורבך, אאוארבאך Urbach' Auerbach' 'Orbach' Bachauer וכו מוצאם מהעיר הגרמנית אאוארבאך Auerbach' . בגרמניה יש 4 ערים בשם הזה ומהן מוצא השם הזה. לדעתי הצנועה השם Auerbauch כפי שהוא על השלט הוא שיבוש לשוני היות ובכל ספרי השמות הגרמנים והלא גרמניים שברשותי (ויש לי הרבה ספרים על הנושא של שמות) לא מוזכר השם הזה וגם בספרי שמות יהודיים שם המשפחה הזה לא מוזכר, אומנם זאת לא אומרת שהשם לא היה קיים אבל זה כנראה שיבוש לשוני. באם מחפשים באינטרנט כן מוצאים את שם המשפחה הזה בארצות הברית אבל מנסיון ידוע לי ששם שיבשו שמות בסיטונאות ולכן קשה להביא משם דוגמא לשם שאנו מחפשים. אני גם הייתי מחפש את האדם הזה תחת השם בכתיב הבא: אוורבוך, אולי פה נמצא אותו,מי יודע ? פשוט צריך להמשיך לחפש ואני בטוח שנמצא מי הוא היה.

    השבמחק
  10. עקוב אחר הכסף - follow the money - אולי (וזו השערה בעלמא) לפי שיטת שמואל, הכוונה ליהודי אמריקני בשם Herbert Auerbauch שהיה בעל בית כל בו גדול ביוטה סיטי במדינת יוטה שבארה"ב אשר נפטר בשנת 1945

    השבמחק
  11. יובל נבו, עין צוריםיום ראשון, 29 דצמבר, 2013

    דודי- דב גניחובסקי (שיודע כמעט הכל אודות י-ם) אומר שאפרים אוירבך היה תושב ומוכתר השכונה וגם של מאה שערים. הפרופ' אפרים אלימלך קיבל רחוב בהר-חומה.
    יישר-כחך על הבלוג. זה העונש הכי מעניין שאני מכיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. למיטב ידיעתי אין בהר חומה רחוב על שמו של פרופ' אורבך; דווקא בבאר שבע יש רחוב אפרים אורבך, והוא כנראה על שמו של הפרופסור.

      מחק
    2. שמו של מוכתר מאה שערים היה ר' נחום אורבך
      מצורף קישור לדיווח על פטירתו מתוך הצופה 11.11.1951 עמוד 4
      http://jpress.org.il/Default/Scripting/ArticleWin_TAU.asp?From=Search&Key=HZH/1951/11/11/4/Ar00413.xml&CollName=HZH_1945_1954&DOCID=152655&PageLabelPrint=4&Skin=TAUHe&enter=true&Hs=advanced&AppName=2&AW=1388346929695&sPublication=DAV&sPublication=HZN&sPublication=HYM&sPublication=HLB&sPublication=MGD&sPublication=HMZ&sPublication=HZV&sPublication=HZF&sPublication=HSK&sPublication=HZT&sPublication=MAR&sPublication=IVA&sPublication=LLR&sPublication=HED&sPublication=HHR&sPublication=KMD&sPublication=MAD&sPublication=DHY&sPublication=HYT&sPublication=AHR&sPublication=HRT&sPublication=HMD&sPublication=MRH&sPublication=TAS&sPublication=HMI&sPublication=MZP&sPublication=HZH&sPublication=HAM&sPublication=UES&sPublication=DMT&sPublication=HMF&sPublication=HCL&sPublication=LTB&sPublication=HCR&tauLanguage=&sScopeID=All&sSorting=Score%2cdesc&sQuery=%22%u05e0%u05d7%u05d5%u05dd%20%u05d0%u05d5%u05e8%u05d1%u05da%22&rEntityType=&sSearchInAll=false&ViewMode=HTML

      מחק
  12. ולמשימה הבאה:
    על שם מי נקרא רחוב אוורבוך ברמת השרון?

    לפי אתר העירייה:
    הרב אוורבוך (אוירבוך). רב ושוחט ברמת-השרון, ששילב תורה ועבודה ואף השתתף
    בהגנה על היישוב. השתקע כאן ב-1928 ונפ' בתרצ"ה.

    http://ramat-hasharon.muni.il/files/%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9A%20%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%AA%20%D7%94%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA%20%D7%91%D7%A8%D7%9E%D7%AA%20%D7%94%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%9F%20-%20%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%97%D7%91%202.pdf

    השבמחק
  13. מידע נוסף:
    יצר איתי קשר אחד מניניו של אפרים אוורבוך זק"ס, שנולד ומתגורר בארה"ב.
    אפרים אוורבוך זקס נולד בליטא, ככל הנראה בוילנה.
    אביו של אפרים, הרש לייב אורבוך זקס, קבור בבית עלמין ישן בירושלים.
    אפרים ומשפחתו אכן התגוררו בשכונת בית ישראל, ונכדתו של אפרים מאשרת שאכן היה רחוב על שמו בבית ישראל ברחוב בו אפרים התגורר ובו התגוררה הנכדה בעצמה עד היותה בת 9 (בבית סבא שלה אפרים).
    אפרים אוורבוך זקס היה קצב, ובמקביל טיפל או היה אחראי על בית כנסת שהיה סמוך לביתו. לא ברור כרגע מתי בדיוק הוא נפטר, ככל הנראה בסביבות 1930, מסרטן.
    אשתו של אפרים הייתה שרה-מלכה זקס, נולדה בסביבות 1879 ונפטרה בשנת 1917 מדלקת קרום המח.
    מקווה שעזרתי,
    לפרטים נוספים ניתן לפנות אלי לדוא"ל bariton1@gmail.com

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון! אני הנכדה של נכדתו, היא עדיין בחיים ומרגישה טוב והיא מאששת את שכתבת. kenig.yael@gmail.com

      מחק
  14. כיף של בלוג וכיף של הערות! נהניתי מאוד לקרוא הכל.

    השבמחק
  15. והזכרת לי ששירת איתי במפקדת התותחנים אברהם אורבך ז״ל המקסים ונעים ההליכות, שנהרג בתאונת אימונים, בנו של הפרופסור.

    השבמחק
    תשובות
    1. ועליו כתב עגנון הספד, נמצא ב'מעצמי אל עצמי'

      מחק
    2. ואחיו של מאיר ....

      מחק
  16. צירוף מקרים מפתיע, מיינתי אתמול צילומים שלי ושיתפתי צילום של פרופ' א.א. אורבך בקבוצת FB שאתה חבר בה, @ירושלים של פעם, עכשו תייגתי אותך שם

    השבמחק
  17. "מי ששוכח אדם אחד,
    שוכח שלושה: אותו
    ואת שם הרחוב שבו גר
    ואת האיש שהרחוב נקרא בשמו...."

    יהודה עמיחי מתוך 'מאחורי כל זה מסתתר אושר גדול'

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.