יום שני, 31 בדצמבר 2018

סיפורי מכוניות: פוליטיקה, הרהורים, מפלצת, שמנים וחתולים

א. פוליטיקה עכשיו

הבחירות בפתח ואנו לא אדישים. בינתיים עוד אין סטיקרים על שמשות המכוניות – בקרוב בוודאי יהיו  אז נסתפק במדרש פוליטי.

עד שיבוא השלום, בכל מה שקשור להרחקת יונים ולשלשותיהם אין ימין ואין שמאל!

צילום: בני עורי

רבים תוהים מה יעשה הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, ובכן יש לנו תשובה. ככל הנראה הוא נשאר בעבודה הקודמת שלו...

צילום: דוד אסף

ב. טעמו הטוב של המחיר הנמוך

אחורי מכוניות או שמשות אוטובוסים הן לא רק הזדמנות פרסום בחינם, אלא גם כַּן שילוח להבעת עמדות פילוסופיות והרהורים שיריים.

הנה למשל הרהורים על תסכולים ועל יוקר המחיה, כמו גם על נשמה מאירה ושמיים עוטי ערפל (ציטוט מדברי הראי"ה קוק, שאף הולחנו).

צילום: גדעון פליישמן
צילום: איתמר לויתן

ג. המפלצת שיוצקת את המדינה

כנראה שעל 'המפלצת של אכרם' שר נתן אלתרמן, 'נלבישך שלמת בטון ומלט'.

צילומים: טובה הרצל

ד. דרושים נהגים שמנים במיוחד

צילום: ברוך גיאן

ה. כל המציל חתול מישראל

כל המציל חתול אחד מעלה עליו הדִבְקִית כאילו הציל תשע נשמות, לא פחות.

צילום: שמוליק שדה

על הדבקית מצויירים תשעה חתולים. מאיפה הגיעה אלינו האגדה על 'תשע הנשמות' של החתול? בערך 'חתול בית' בוויקיפדיה מצאתי את הדברים האלה:
בתרבות העממית נפוצות אמונות טפלות רבות הנוגעות לחתולים. רובן בעלות משקעים מיתולוגיים ואינן בעלות בסיס עובדתי, או שיש להן בסיס קלוש בלבד. בין האמונות הבולטות ניתן למנות את הבאות: 
  • לחתולים תשע נשמות – אמונה טפלה שמקורה אצל המצרים הקדמונים שייחסו לחתולים תכונות אלוהיות (בסתת, אלת היופי והפוריות המצרית, הייתה חתולה ובעלת שליטה בחתולים). מאוחר יותר, בדתות פגניות מסוימות (למשל במיתולוגיה הקלטית – חתול הסית'), יוחסו לחתול תכונות שטניות והוא נחשב כהתגלמות של השטן. אמונה זו נוצרה עקב אורח חייו של החתול (חיה טורפת, לילית, מתבודדת) ומבנהו הגופני (עיניו הזוהרות בחושך, אזניו המחודדות וגופו הגמיש המאפשר לו להשתחל מבעד למעברים צרים).
לא הבנתי איך מכל ההסבר הזה יוצאות תשע נשמות דווקא (ולא שמונה או שבע).

'ניר וגלי  תשע נשמות' מתוך 'ארץ נהדרת' (צילום מסך)

6 תגובות:

  1. פוסט חביב מאד. את גבי אשכנזי אני פוגש במכוניתי לעיתים קרובות ותמיד צוחק.

    השבמחק
  2. ארנון שמשונייום שני, 31 דצמבר, 2018

    ‏"מדוע תשע נשמות דווקא (ולא שמונה או שבע)"?
    אלמנטרי.‏
    בְּסְת, שהפכה לבַּסְתֶת, הייתה מגינת הנשים והבית. מסורתה הגיעה ארצה עם המיילדות המצריות (ילקוט שמעוני, יהושע, רמז ט). ‏מסרוה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים לאנשי כנסת הגדולה עד שעמדו ומְסָרוּהָ להגדה ‏של פסח והריהי עומדת ומתקיימת עד עצם היום הזה, תשעה ירחי לידה.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה כמעט "כמעט שבת שלום"

      מחק
  3. "כשהנשמה מאירה..." הוא, כידוע, פתגמו של הראי"ה קוק לחודש מרחשון, בו מתחיל להסתמן המפנה הסתווי על הקדרות שבו. הרב עיטר בפתגמיו העמוקים (הכתובים כשירה) את אחד מלוחות השנה שנפוצו באותה עת,ולימים הרחיב הרב עוזי קלכהיים ז"ל ובאר אותם בספרו "מגד ירחים". פיתגם זה ("כשהנשמה מאירה") אף הולחן ומושר במקהלות רבבות עמך בית ישראל.

    השבמחק
  4. למקור המצרי לאמונה בנשמות החתול יש הסבר שנראה ספקולטיבי שטוען שהמקור הוא באל השמש אתום-רע שנהג להתגלגל בגוף של חתול כשביקר בעולם התחתון, ומצד שני ברא שמונה אלים ואלות אחרים ולכן לכאורה ייצג תשע נשמות.
    https://www.star2.com/living/2018/05/16/does-this-cat-have-nine-lives/
    https://www.diamondpet.com/2017/08/08/truth-about-cats-and-nine-lives/

    בכל אופן, בימי הביניים האמירה הזאת כבר רווחת. באנגלית למשל היא נזכרת ברומן קצר של ויליאם בולדווין משנת 1553 בשם "הישמר לך מן החתול". כך הוא כותב באנגלית של ימי הביניים:
    Grimmalkin: I take rather to be an Hagat or a VVitch then a Cat. For witches haue gone often in that like­nes, And therof hath come the prouerb as trew as common, that a Cat hath nine liues, that is to say, a witch may take on her a Cats body nine times.
    כלומר מבחינת הדובר מדובר בפתגם ידוע שהוא מסביר אותו (כנראה באירוניה) בכך שמכשפות מתגלמות לעתים קרובות בגוף של חתול והן מסוגלות לעשות זאת עד תשע פעמים.
    http://www.presscom.co.uk/halliwell/baldwin/baldwin_1584.html
    מקור קדום יותר הוא כנראה באסלאם - יש מעשיה על החתול של הנביא מוחמד שהיה חביב עליו מאוד ואף הציל את חייו פעם אחת מנשיכת נחש, ובתמורה העניק לו מוחמד שבע נשמות ואת היכולת לנחות על רגליו. (אני מסתמך על מקור עקיף באנגלית):
    http://islam.ru/en/content/story/love-and-importance-cats-islam

    השבמחק
    תשובות
    1. בלשון הארמית של תרגום יונתן לנביאים מופיעה המלה חתולים כתרגום לשדים רוחות ויצורים מיתולוגיים שוכני חרבות. כל בישעיהו י"ג, כב, בתיאור חורבנה המוחלט של בבל: "... וענה איים באלמנותיו [=בארמנותיו] ותנים בהיכלי עונג..." .תרגום: "... וינצפון חתולין בברניתהון...". ובדומה בפרק ל"ד, יד בתיאור חורבן אדום: "... ופגשו ציים את איים ושעיר על רעהו יקרא..." - "... ויערען תמון בחתולין ושדין חד עם חבריה יחיכון...". נראה שמכאן בא השם חתול ללשון העברית. כלבים לא מעט מצאו מקום בתנ"ך אך אף לא חתול ממשי אחד.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.