יום שישי, 1 בפברואר 2019

תליט"א קומי

הרבנית תליט"א והרב שליט"א (אומן שלום)

מאת שלמה רוזנר

האם ניתן לזהות את מינו של היצור האנושי, שלשמו מוצמד האיחול 'שליט"א'? 

לכאורה לא, שכן אלה ראשי תיבות של ברכה, שפתיחתן היא: 'שיזכה (או שתזכה) לימים (או לחיים) טובים ארוכים'. 

את מי ראוי לברך כך? – את מי לא, אולי חוץ מאת שונאך. למי מוצמד איחול זה בפועל, 'בשטח'? לא לי ולא לך, אלא רק לאנשים המוגדרים 'חשובים' בעולם הדתי: רבנים, דיינים, אדמו"רים ועוד כיוצא באלה, אמיתיים ומתחזים.

דף הפייסבוק של הרבנית לאה קוק תליט"א
ראיתם פעם רופא שהוא 'שליט"א'? או נהג אגד? או פרופסור? או מוכר ירקות? או, לא עלינו, חבר כנסת (שאיננו חרדי), נשיא או ראש ממשלה? מה, להם לא מגיעים ימים טובים וארוכים? אבל בחיים האמיתיים אף אחד מאלה, ומדומיהם, לא זוכה לאיחול מפורש כזה, וככל שידוע לי גם אינו נעלב כשאינו זוכה לו; בעוד רב שלא יוצמד לו 'שליט"א' – ייעלב. כאילו זה אחד מנכסיו, מורשת אבותיו. אגב, מורשת זו איננה מדורי דורות, אולי מראשית המאה ה-19 ואולי אפילו מאוחר מזה. לרמב"ם, לרש"י, או למהר"ל מפראג, לדוגמה – לא מצאנו איחול כזה.

נשמח אם מישהו מקוראי הבלוג יפנה את תשומת לבנו לאזכור הראשון במקורותינו של שליט"א.

ומה לגבי אשתו של הרב או האדמו"ר? היא לא ראויה לימים טובים וארוכים? הרי אם לא תבורך כך, עלול, לא עלינו, הרב להיות אלמן. ימיו יהיו רעים וקצרים ויצא שכרנו בהפסדנו. ועם זאת לא מצאנו אשה שאחרי שמה נכתב שליט"א, והרי כפי שהוא 'שיחיה' כך גם היא 'שתחיה'... 

פתרון אלגנטי אחד לבעיה הזאת הוא בהתעלמות מוחלטת משם האשה כשהם באים יחד; פשוט כותבים, לדוגמה, 'הרב אברהם התרחי ורעייתו שליט"א'. האיחול הוא אפוא לשניהם ובא לציון גואל. הרי בכלל אין זה מדרך 'ישראל סבא' להזכיר שם אשה, וידוע לכל יודע, שבעיתונות החרדית כמעט שאין נשים כותבות; כלומר – הן כותבות, אבל בדרך כלל בשם עט גברי. ובהזמנות לחתונות תמצאו 'פלוני זה וזה ורעייתו', כי למה לפתוח את שמה לשטן.

אלא שבעוונותינו התמעטו הדורות וקורה, פה ושם,
שמופיעה אשה לבדה, והיא בת משפחתו של 'חשוב', כזה הזוקק 'שליט"א'. למשל, אשת רב, שאמנם ציבור נמעניה הן נשים, אבל האם יש בכך כדי למנוע ממנה איחול ראוי? לכאורה נאחל לה 'שליט"א', שהוא, כזכור, איחול חסר מין. אבל לא. אי אפשר, שכן כך נאבד את ייחודו של בן זוגה! חמור מזה: בכך גם תצטרף אשה זו לשלשלת הארוכה של רבנים ואדמו"רים שהיו, איש איש בזמנו, שליט"א, והרי זו זילות שלשלת הזהב. מה עושים? פוזלים לעבר האלף-בית העברי ומוצאים, שאחרי האות ש' באה ת'; ופשוט מורידים את האיחול דרגה: במקום שליט"א – תליט"א.

צילום מסך

הנה כך למשל כתוב בדף המגיע בקביעות לתיבת הדואר של ביתי:


תשאלו מה עם ראשי התיבות? – מסתדרים. כל אחד לפי דמיונו ימציא פענוח. פתרון זה גם ממלט אותנו מערפולי מגדר. השם 'יונה' למשל – שליט"א אחריו יזהה זכר; תליט"א – נקבה. 

באתר 'אוצר החכמה' תמצאו פיתוח לפתרון נאה זה, וממנו העתקתי את הבדיחה הבאה: 
שמעתי שהג'[און] ר' אביגדור נבנצאל יליט"א אמר בפורים השתא שיש לו ראיה שעץ זה נקבה ולא זכר (על כל פנים העץ של המן), שהרי מפורש בפיוט 'רוב בניו וקנייניו על העץ תליט"א'.

כ"ק הגאב"ד שליט"א והגאוה"צ הביד"צ שליט"א מבקשים להתפלל עבור הרבנית תליט"א לרפו"ש בתושח"י 
[לרפואה שלמה בתוך שאר חולי ישראל] (הספרייה הלאומית)
__________

* שלמה רוזנר שליט"א מילא תפקידי כתיבה, עריכה והפקה ב'מרכז ההסברה' ובמשך יותר משלושים שנה כתב את התמלילים של משיאי המשואות בטקס הפתיחה של חגיגות יום העצמאות. כיום הוא גימלאי, גר בירושלים ועוסק בעריכת ספרים. 

17 תגובות:

  1. אפרופו הרבנית קוק (שמשום מה ירדה מגדולתה בתקשורת וכבר אינה מופיעה כמו לפני 20 שנה).
    בפינה "איפה היית כאשר ...." אני זוכר את ה-4/2/1997, אסון המסוקים.
    תכנית טלביזיה, מני פאר (ז"ל) מראיין את הרבנית קוק ובאוזניה אומרים לו שעליו להפסיק את השידור כי קרה אסון.
    העיניים שלו נפערות והוא מנסה להפסיק את שטף דיבורה ומצליח רק לאחר יותר מדקה. ואז מני פאר מפסיק את התכנית ועוברים להודעה המחרידה על התנגשות 2 מסוקים בדרך ללבנון.

    השבמחק
  2. אכן, שליט"א זה חדש, אך ישנם שני מקורות המלמדים על תחילת הביטוי, שהיה בצורת "שיחיה לאורך ימים", וזה כבר מהמאה ה-12 ואלך. "תשובת מורי ה"ר יצחק שיחיה לאורך ימים, אשר שאלתני על דבר היין שבאו עליכם עכו"ם גנבים דרך מרתף ולקחו לכם כל מה שהיה"- ספר אור זרוע ח"א, שאלות ותשובות סימן תשעד,ביוגרפיה - אור זרוע, של ר' יצחק ב"ר משה מהעיר וינה [אוסטריה] נולד בערך בשנת ד"א תתק"מ [1180], וכן:"והחכם הגדול ר' משה בר חסדאי מפלוניא שיחיה ויאריך ימים כתב שנראה שגרסת שמועה זו התלמידים שיבשוה מפני שהוקשה עליו"- חידושי הרמב"ן מסכת גיטין ז ע"ב.
    וזה אתר לספרי שיש בו פתגמי חכמה יהודיים יחד עם "ברכות יהודיות מסורתיות"
    http://www.netbook.co.il/Book.aspx?id=7507
    וזה אתר לביטויים מקראיים בעיקר.
    http://www.nivsafa.co.il/?page=list

    השבמחק

  3. תליט"א עדיף על שליט"א: הביטוי 'שיחיה', הוא משאלה או בקשה. הביטוי 'תחיה' הוא קביעה שזה מה שיהיה. עינין סגור. פמיניזם במיטבו. ואכן תוחלת החיים של נשים גבוהה משל גברים. (-:

    השבמחק
  4. הרבי מלובביץ' היה רושם בהתייחס לנשים "שתליט"א", וכנגד כל אחת ואחת מישראל (לאו דווקא נשות רבנים, וכדו'), אף עבור בנות שנולדו. מצורפת דוגמא בעלמא:
    http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/22/8409.htm

    השבמחק
  5. לעולם לא תצעדי לבד תליט"א, שהרי זה טבעו של ביטוי שהוא מתגלגל, מתפתח, משתנה וכו'. והנה קטע בן זמננו המובא בפרוייקט השו"ת של אוניברסיטת בר-אילן [ובעצם למה לא אב"א, והרי יש א"ע, ואפשר את"א ועוד]: "ומספר הרה"ג ר' יחיאל בוים שליט"א ששמע מיבלחט"א [מיבדל לחיים טובים אמן] הרבני החשוב [לא הרה"ח סתם הניתן לפתירה באופנים שונים] ר' חיים אלטר ז"ל שבעת נישואי כ"ק מרן זיע"א עם תבלחט"א [תיבדל וכו'] הרבנית הצדיקת תליט"א..."

    השבמחק
  6. לפי תאריך המודעה לא נראה לי שערב הפרשת חלה סייע במשהו לרב ברלנד.
    לפי זכרוני מימי נעורי בהם ביליתי בישיבות הפרשת חלה לא הופיעה במניין הסגולות לשינוי המזל והגזירות הרעות, אלא רק תשובה, תפילה וצדקה.

    השבמחק
  7. הביטוי השכיח לגבי כל אדם גדול או קטן היה יצ"ו - ישמרהו צורו ויחייהו.
    גם נר"ו היה שכיח . נרו זה כמו יצ"ו אבל בארמית עיין באתר http://www.kizur.co.il/search_word.php?abbr=%D7%99%D7%A6%22%D7%95&m=22

    השבמחק
  8. אצלנו במשפחה כתבו במכתבים אחר השם עמו"ש = עד מאה ועשרים שנה, הן לנקבות והן לזכרים.

    השבמחק
  9. למה בשבת אוכלים חלה? כי בקבלת שבת מתפללים לבואה: בּואִי כַלָּה בּואִי כַלָּה. (-: :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה. אהבתי.
      דא עקא ורבים במקומותינו מבטאים כלה עם כ' דגושה. כך דרכם של דוברי עברית כשפת אם שלא לשבש שמות עצם בגלל זוטות דקדוקיות כאלו ואחרות, ואולי הצדק עמהם. כלה זו כלה...

      מחק
  10. במאגר העיתונות ההיסטורית ראשי התיבות שליט"א מופיעים לראשונה בשנת 1857: "השרים בני רָאטהשילד שליט"א" (המגיד, 17.9.1857). קישור: http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SharedView.Article.aspx?href=MGD%2F1857%2F09%2F17&id=Ar00101&sk=E8F44D6A
    אבל הביטוי כנראה ותיק יותר, כי זאת בערך שנת תחילת המאגר.
    (ואני הייתי מציע לשקול את הצורה שליטת"א, כמקבילה נקבית של מילה מצורה ארמית, כמו מלכא-מלכתא :-) ).

    השבמחק
  11. שליטא זהו גם שם משפחה. כנראה בעקבות הביטוי.
    יואל קרני, או האזרח י, שלח מכתבים מעניינים לאנשי ציבור וחברות בשאלות לא צפויות. אחת מהן, כיצד יש כל כך הרבה רבנים ששם משפחתם שליטא... התגובה שקבל ברוח הדברים.
    הוציא את המכתבים בספר, וזכה לערך בויקיפדיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ב"יואל קרני" אתה מתכוון לעופר קניספל. (-:

      מחק
  12. שליט"א הרי הוא ראשי תיבות:
    ש'יפול ל'בור י' ט'פחים א'מן
    והדברים ידועים ותמה אני על הכותב שנעלם ממנו פירוש אמיתי זה

    השבמחק
  13. ולענ"ד שליט"א, אינו אלא טריק של הליטאים לצרף את כל הרבנים לחוגם, ופירושו - "של ליטא"

    השבמחק
  14. כנראה שאיש לא שם לב למשמעות הכותרת הלקוחה מהברית החדשה
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%AA%D7%90_%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%99

    השבמחק
  15. אני מכירה את הצירוף מב"ת לנשים. מנשים באוהל תבורך

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.