א. עשרת הדברות החדשים
סוגת 'עשרת הדברות' – כלומר, יצירה מלאכותית של תקנות, חוקים והוראות מוסר שמספרם מוגבל דווקא לעשרה – ידועה ומוכרת בכל תחומי החיים (ראו למשל 'עשרת הדיברות לנשים צנועות' או 'עשרת הדיברות לשכנות טובה').
קבלו אפוא את 'עשרת הדיברות לעובד הבניין' בימי קורונה (השלט מוסמר על קיר של אתר בנייה ברחוב ארלוזורוב בתל אביב). בדיברות האלה אין שום קדושה, חוץ מקדושת החיים ומן המספר המאגי 'עשרה'.
מעניין שעשרת הדיברות הללו לא נוסחו בלשון ציווי, אלא בגוף ראשון מדבר: אשמור, אקפיד, אדאג, אבדוק, אתחייב וכדומה.
ב. הפרשת חלה עוצמתית
למצוות 'הפרשת חלה' (שאגב, גברים חייבים בה כמו נשים), שבשנים האחרונות הפכה ללהיט של 'העצמה נשית' כביכול בקרב מחזירות בתשובה, יש שדרוג בימי קורונה: הפרשת חלה משותפת באפלקיציה 'זום', כמובן עם מיטב סלבריטאיות המגזר, 'באירוע עוצמתי ומאחד'.
'הפרשת חלה ב-LIVE אחד'. איזה משחק מילים שנון על 'לב אחד', או 'לב חב"ד'! 😉
הנרשמים מראש יקבלו 'ערכה מיוחדת להפרשת חלה', עם שליח מיוחד עד הבית.
כמה זה עולה? לא בדקתי. אבל בשוק מחנה יהודה מצאתי בשבוע שעבר 'ערכה' כזו במחיר מבצע (שלא צוין):
ג. נרות צדיקים
מה הקשר בין נרות לבין צדיקים? יש כאן איזו גימטרייה של 6X66? לא ברור.
ובכלל למה נרות צריכים תעודת כשרות למהדרין, מישהו מתכוון לאכול אותם?
ד. שירותים לכהנים בלבד
בשולי בית הקברות באשדוד יש לכהנים פריווילגיה מיוחדת: שירותים משלהם.
לא סתם שירותים למיוחסים, אפילו חנייה צמודה ושמורה...
(על שירותי הכהנים בבית הקברות בפתח תקווה דיווחנו כבר לפני הרבה שנים כאן)
אני מניח שמדובר בשירותים שנמצאים מחוץ לבית הקברות ולכן כהנים שומרי מצוות יכולים להשתמש בהם ללא חשש מ'טומאת מת'. אבל למה 'השירותים לכהנים בלבד', ולא 'השירותים גם לכהנים'?
ה. עמדת צעיפים
עמדות כאלה אין כנראה בשום מקום בעולם, רק בירושלים ביציאה מהכותל...
סוגת 'עשרת הדברות' – כלומר, יצירה מלאכותית של תקנות, חוקים והוראות מוסר שמספרם מוגבל דווקא לעשרה – ידועה ומוכרת בכל תחומי החיים (ראו למשל 'עשרת הדיברות לנשים צנועות' או 'עשרת הדיברות לשכנות טובה').
קבלו אפוא את 'עשרת הדיברות לעובד הבניין' בימי קורונה (השלט מוסמר על קיר של אתר בנייה ברחוב ארלוזורוב בתל אביב). בדיברות האלה אין שום קדושה, חוץ מקדושת החיים ומן המספר המאגי 'עשרה'.
מעניין שעשרת הדיברות הללו לא נוסחו בלשון ציווי, אלא בגוף ראשון מדבר: אשמור, אקפיד, אדאג, אבדוק, אתחייב וכדומה.
צילום: איתמר לויתן |
ב. הפרשת חלה עוצמתית
למצוות 'הפרשת חלה' (שאגב, גברים חייבים בה כמו נשים), שבשנים האחרונות הפכה ללהיט של 'העצמה נשית' כביכול בקרב מחזירות בתשובה, יש שדרוג בימי קורונה: הפרשת חלה משותפת באפלקיציה 'זום', כמובן עם מיטב סלבריטאיות המגזר, 'באירוע עוצמתי ומאחד'.
'הפרשת חלה ב-LIVE אחד'. איזה משחק מילים שנון על 'לב אחד', או 'לב חב"ד'! 😉
צילום: טובה הרצל |
הנרשמים מראש יקבלו 'ערכה מיוחדת להפרשת חלה', עם שליח מיוחד עד הבית.
כמה זה עולה? לא בדקתי. אבל בשוק מחנה יהודה מצאתי בשבוע שעבר 'ערכה' כזו במחיר מבצע (שלא צוין):
צילום: דוד אסף |
ג. נרות צדיקים
מה הקשר בין נרות לבין צדיקים? יש כאן איזו גימטרייה של 6X66? לא ברור.
ובכלל למה נרות צריכים תעודת כשרות למהדרין, מישהו מתכוון לאכול אותם?
צילום: יהושע לביא |
ד. שירותים לכהנים בלבד
בשולי בית הקברות באשדוד יש לכהנים פריווילגיה מיוחדת: שירותים משלהם.
לא סתם שירותים למיוחסים, אפילו חנייה צמודה ושמורה...
(על שירותי הכהנים בבית הקברות בפתח תקווה דיווחנו כבר לפני הרבה שנים כאן)
אני מניח שמדובר בשירותים שנמצאים מחוץ לבית הקברות ולכן כהנים שומרי מצוות יכולים להשתמש בהם ללא חשש מ'טומאת מת'. אבל למה 'השירותים לכהנים בלבד', ולא 'השירותים גם לכהנים'?
צילום: אשר שחם |
ה. עמדת צעיפים
עמדות כאלה אין כנראה בשום מקום בעולם, רק בירושלים ביציאה מהכותל...
צילום: טובה הרצל |
מעניין לציין שב"עשרת הדברות" להיגיינה בקורונה שצולמו כאן אין בעצם שום ציווי. הסעיפים אינם צווים בנוסח: עשה כך, אל תעשה כך וכד' כי אם תיאור בגוף ראשון עתיד של משהו מאוד חווייתי (ומעצים...)
השבמחקועל כך כבר למדנו במסכת ברכות שמי שאומר בתפילה "עד קן ציפור יגיעו רחמיך" משתקין אותו. והסיבה היא "מפני שעושה מידותיו של הקב"ה רחמים, ואינם אלא גזירות" (רש"י: מידותיו - מצוותיו. והוא לא לרחמים עשה אלא להטיל על ישראל חוקי גזירותיו להודיע שהם עבדיו ושומרי מצוותיו וגזירות חוקותיו אף בדברים שיש לשטן ולעובדי כוכבים להשיב עליהם ולומר מה צורך במצווה זו)
שלא לדבר על כך שגדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה...
אז הנה רק דוגמה:
השבמחקבכניסה לקתדרלה של קלן (אתר תיירות ידוע לצד היותו בית תפילה) מתבקשות הבאות בלבוש קצר מדי לעטות צעיף. לא בדקתי, אבל אני די בטוח שיש גם עמדה להחזרת הצעיפים.
הנה כאן:
https://www.express.de/koeln/der-koelner-dom-und-die-hitze-zu-leicht-bekleidet--da-helfen-jetzt-die-domschweizer--32755514
וגם כאן
https://www.ksta.de/koeln/tuecher-im-koelner-dom-verschwunden-keine-chance-auf-eintritt-im-bikini-31059156
אגב, גם גברים במכנסיים קצרים ממש (לא כאלה עד הברכיים) או בגופיה לא יכולים להכנס
אין שום פסול בכך שאנשים נדרשים לכבד מקום קדוש (גם לאחר) אם הם מבקשים להכנס אליו
גבר במכנסיים קצרים יותר מעד הברכיים זאת באמת בעייה קשה בגרמניה.אם יאסרו גם שפם בכלל תיווצר שם בוקה ומבולקה
השבמחקוכיצד פסחת על עשר דיברות השומר הצעיר: אינו שותה, אינו מעשן, שומר על הטוהר המיני וכו' וכו'
השבמחקלגבי השירותים לכהנים בלבד, אני מניח שההסבר פשוט.
השבמחקכנראה שלישראלים (אלו שאינם כהנים) יש אופציות נוספות בשטח בית הקברות, ולכן הם מתבקשים שלא להתחרות בכהנים בחדר השירותים הבודד שיכול לשמש אותם.
זה כמו שמתבקש ממי שאינו נכה שלא להשתמש בחדר שירותים שמיועד לנכה, כדי לא לתפוס אותו ולעכב נכה שיגיע אח"כ.
אבי שהיה כבר בשנות ה80 לחייו הגיע יחד עמנו לביקור באתא ליד הכינרת , לבוש מכנסי ברמודה. אשה מבוגרת מרושלת לבוש הושיטה לו סמרטוט מלוכלך , כדי שיכסה את רגליו, הוא נעלב וסירב להיכנס, אבל אז ניסה משהו, החליק לה שטר ליד ושאל אם אפשר בלי הסמרטוט. היא אישרה לו להיכנס. אז איפה העיקרון?. עוד משהו בילדותנו נכנסנו לכל מקום עם גופיות ומכנסי ספורט קצרים וסנדלים. לכנסיות, מסגדים ובתי כנסת וגם לבהאים. כולם התחילו לדרוש כיסויפ בסוף שנות ה1970 ..... מענין
השבמחקצורת היחיד של (עשרת) הדברות הוא דבר (האות ד׳ בחיריק האות ב׳ בצירה). לכן צ״ל עשרת הדיברות החדשים.
השבמחקדב
נרות כשרים - שמא יטפטף על מיני מזון .
השבמחק