יום רביעי, 6 בינואר 2021

בחירות בטעם של פעם: חמשירון לאזרח הנבון

עמל כפים או הבל פה? כרזת תעמולה של מפא"י, 1951 (הספרייה הלאומית)

לכבוד עונת הבחירות, שאנו כבר בעיצומה, שלף הָדי אור מאוספיו את החוברת החמודה חמשירון לאזרח הנבון, שהוציאה מחלקת ההסברה של מפלגת פועלי ארץ ישראל (מפא"י).

כן, הייתה פעם מפלגה כזו, שמאלנית וסוציאליסטית, שבעשורים האחרונים הייתה ללעג ולקלס. חבריה הנאמנים היו אלה שבנו את המדינה והגנו עליה, הקימו את ההסתדרות ואת קופת חולים (שעכשיו פתאום כולם מתפעלים מיכולותיה), ייסדו עיתונים והוצאות ספרים, ועשו פה ושם עוד כמה דברים, שהיום צאצאיהם צריכים לבקש עליהם סליחה ולהתנצל.

החמשירים מעלים חיוך, אך גם געגועים לימים שבהם 'יועצים אסטרטגיים' ו'מנהלי מסע בחירות' לא היו נפוחים כל כך מחשיבות עצמית, לא גבו שכר של מיליונים ולא נתנו למעסיקיהם עצות אחיתופל (במובן הרווח של הביטוי ולא במובן התנ"כי, שכן אחיתופל נתן לאבשלום עצה מצוינת).

זהו זה!

מי כתב, מי צייר ומתי? 

בחוברת עצמה לא כתוב מאומה, אך אפשר לקבוע שהיא ראתה אור בשנת 1965 לקראת הבחירות לכנסת השישית שנערכו בסוף אותה שנה. זו הייתה הפעם האחרונה שבה התמודדה מפא"י, בראשות לוי אשכול (במסגרת 'המערך' יחד עם מפלגת אחדות העבודה), והתמודדה מול רשימת רפ"י (רשימת פועלי ישראל), של פורשי מפא"י, שהונהגו על ידי דוד בן-גוריון. העובדה ששמו של בן-גוריון – עד אז מקור הגאווה של מפא"י – אינו נזכר כלל בחוברת, אומרת כי הוא כבר לא זוהה עם המפלגה. 

שני רמזים נוספים עשויים להצביע על התאריך: החמשיר על הפועל חגי, שסילק אבני נגף, שכן 'זו מפא"י המושכת ירדן אל הנגב' – הפנייה ברורה למיזם 'המוביל הארצי', שבנייתו הושלמה בשנת 1964; בחמשיר על 'בוגר הריאלי שחלם שהפך ליברלי' מצוירת האות ל' על ראשו של אדם שהתעורר מחלום רע. אות זו מרמזת על ה-ל' של מפלגת גח"ל (גוש חרות-ליברלים), שהוקמה לקראת הבחירות הללו ורצה בראשותו של מנחם בגין.  

'המערך' אגב זכה אז ל-45 מושבים בכנסת, גח"ל ל-26 מושבים ורפ"י של בן-גוריון רק בעשרה.

גם זהות המחבר ידועה. הסופר, העיתונאי והפרסומאי אורי סלע (1993-1928) גילה זאת בספרו חמשירים, שראה אור בהוצאת אפרסמון בשנת 1967. סלע כתב שם (בעמ' 16), כי זה היה חברו המשורר, הפזמונאי והבדחן דידי מְנוּסי (2013-1928), וכי החוברת נדפסה ברבבות עותקים. כמה חוברות שרדו? מן הסתם מעטות מאוד. אפילו בקטלוג הספרייה הלאומית לא רשום פריט זה.

מנוסי, בן קיבוץ גבע (לכבודה כתב את השיר 'בת שישים פוקחת עין', המוכר בביצוע הגבעטרון), ואורי סלע, בן דגניה ב', הם אבות החמשיר ההומוריסטי בעברית. כבר בשנת 1958 הוציא מנוסי לאור את הקובץ 101 חמשירים (הוצאת ש' שפט, תל אביב), שלווה באיוריו המשעשעים של דוש.

בשבועון העולם הזה, שבו עבדו סלע ומנוסי, התפרסמו בקביעות חמשירים הומוריסטיים ופוליטיים ואף נערכה 'תחרות החמשיר' בין הקוראים (גיליון 932, 25 באוגוסט 1955, עמ' 20). 

העולם הזה, גיליון 1703, 22 באפריל 1970, עמ' 2

מי המציא את המונח העברי 'חמשיר' [חמש-שיר] ל'לימריק' (Limerick) האנגלי? 

מקובל לחשוב שהיה זה אורי סלע (כך כתוב בערך 'חמשיר' בוויקיפדיה), אבל לדברי אורי אבנרי, במאמר מערכת של העולם הזה (גיליון 1061, 29 בינואר 1958), זה היה דווקא ידידו שלום כהן, שותפו לעריכה ולימים חבר הכנסת השביעית.

ובאשר למאייר/ת, כאן הזיהוי אינו חד-משמעי אך כנראה מדובר בקריקטוריסטית פרידל שטרן (תודה לנעם נדב). הקורא רן לב הציע (בתגובות למטה) שמדובר בדן גלברט (200-1918) מקיבוץ אלונים, ואני חושב שהוא צודק.


29 תגובות:

  1. א, מאד נהניתי, תודה.
    ב. נכון, מפא"י בימיה הגדולים של בניה, יוזמה וחלוציות סוציאליסטית הקימה את קופת חולים ואת מערכת הבריאות ההסתדרותית שהומרה אח"כ במערכת בריאות ממלכתית הפועלת על אותה ה"שלדה".
    ג. נכון, משבר הקורונה הבליט היטב את יתרונות המערכת. יתרונות שהיו ידועים ומוכרים בישראל וגם בארצות רבות אחרות.
    ד. נכון, שלטון הימין פעל בעקביות להחליש את מערכת הבריאות על מנת להכריח יותר אנשים לפנות לשרותי בריאות פרטיים ויקרים בהרבה.
    ה. אבל, אם מישהו חושב שעכשיו תשתנה המדיניות כלפי מערכת הבריאות אז המישהו הזה לא מבין שני דברים: 1. מה האינטרס בבסיס המדיניות הזו? [לגרום לאנשים רבים ככל האפשר לחיות במצב של חוסר וודאות, חשש ותלות.] 2. מה המאפיין הדומיננטי בשלטון נתניהו? [טכניקות פשיסטיות שהופעלו בהצלחה על ידי פשיסטים בעבר הלא-רחוק.]
    SO, WHAT ELSE IS NEW.

    השבמחק
    תשובות
    1. אברהם אמנונוביץיום רביעי, 06 ינואר, 2021

      ובכלל, הרי כל הקורונה הזאת זו קונספירציה של חזירים קפיטליסטים בעלי אינטרסים שמעטניינים להכניס את כולנו לסגר ממושך כדי שיוכלו באין מפריע לפרוס ולהתקין רשת אנטנות G5 בריבי הארץ והעולם ובמסווה של מבצע חיסון כללי (תוך ניצול ציני של המערכת הסוציאליסטית וקופות החוךים היעילות שלה) להשתיל בגופנו שבב זעיר שמשדר וקולט אותות מן האנטנות הללו, וכך לשלוט על ההמונים שיהיו משועבדים לאינטרסים הקפיטליסטיים של כמה בעלי הון חומדי מתנות.

      מחק
    2. אאני משוכנע שאתה בכלל לא משתמש במכשירים שמשתמשים באנטנות ואת המכתב הזה שלחת בדואר רגיל לאחר שכתבת את זה בכתב יד ,השלשת את המכתב בתיבת דואר ,ושכחתי את המאמר הזה אתה בודאי לא קורא על מחשב ? יש לי רושם ואני מקווה שאתה לא יודע מה זאת מחלת הקורונה,אחרת היית כותב בצורה נורמלית ומכובדת. סתם לזרוק מילים ולטנף אנשים וחברות זו לא חוכמה גדולה, אבל במידה וחס ושלום אתה תחלה ,אתה תהיה הראשון שירוץ ויבקש חיסונים ותרופות מאותן החברות שטנפת עליהם ותכרע על ברכך ותגיד תודה לההם. תתבייש לך על צורת כתיבתך.

      מחק
    3. רק למען הדיוק "מוישה" בסעיף ד שלך אתה לא מדייק וזאת בלשון המעטה! את חוק בריאות ממלכתי הביא מי שהיה שר הבריאות (וגם נשקן מדופלם...) חיים רמון שהיה איש מפלגת העבודה ולאחר ימים הפנה לה עורף. מפלגת העבודה היא היא שנוצרה לאחר איחודים חוזרים ונשנים של מפא"י עם אחדות העבודה ולפעמים עם מפ"ם עש ששבקה חיים לאחר שהמשופם שהוריד את שמפו ניהל אותה.

      מחק
    4. אתה קטנוני, ומכניס פוליטיקה למקום נוסטלגי וייחודי, ממליץ לך לשתות כוסית קוניאק ולהיות שלם עם עצמך

      מחק
    5. יחזקאל לביא ( ואורי )
      תחזקנה ידיך . כמאמין בקונספירציות אדוק , אינני שולל את הרעיון שמעלה אברהם אמנונוביץ .
      עצם הערת הביניים " נשקן מדופלם " . אירוע הזוי שהוביל לסערה בכוס מים .
      רק לראות קצינה בצבא מתנשקת מול המצלמות עם שר בישראל , בעת ביקור .
      קטע הזוי לכל מי שראה אותו , ולא הבין מאיפה הוא נפל .
      אז יש עוד דברים שנעשים בצורה הזויה ומקבלים במה על ידי תקשורת שלדעתי מוטה .
      יש את התמונה שהתפרסמה עם שר הבטחון אמיר פרץ והמשקפת . ואחרי זה את ההגכחה שלו . מעניין מי היה זה שמסר לו את המשקפת . כי ככה נראה סיכול ממוקד . בהערת אגב - אינני סובל את שניהם .
      גרשון

      מחק
  2. זוכר גם זוכר את החמשירים האלה. זכור לי עוד אחד מאותה תקופה: מעשה בבוגר הריאלי / שחלם כי הפך ליברלי / כשספרה לו אשתו / כי צעק בשנתו / הוא השיב: רק חלום רע היה לי...

    השבמחק
    תשובות
    1. החמשיר שציטטת נמצא בחוברת שצוטטת בפוסט.

      מחק
  3. אני בכלל לא בטוח שמדובר בבחירות 1965. נראה לי שדווקא יותר סביר שאלה בחירות 1961.‏ אלה נימוקי:‏

    1‏. המשפט "'זו מפא"י המושכת ירדן אל הנגב' הוא לא בהכרח הפניה להשלמת פרויקט המוביל ‏הארצי בשנת 1964.‏
    הוא בהחלט יכול להתייחס למפעל זה לפני השלמתו.‏

    ‏2. כפי שמוזכר במאמר, בשנת 1965 המפלגה הליברלית הייתה חלק מגח"ל ולא רצה באופן ‏עצמאי.‏ החמשיר על הפועל שחלם שהוא ליברל עם האות "ל" מתאים להקמתה של המפלגה הליברלית ‏בבחירות 61, כאיחוד של הציונים הכלליים והמפלגה הפרוגרסיבית.‏

    ‏3. ב-65 מפא"י לא רצה לבחירות בשם זה, אלא כחלק מהמערך עם אחדות העבודה - פועלי ‏ציון.‏ הבחירות האחרונות שבהן מפא"י רצה תחת שם זה היו בשנת 61.‏

    ‏4. הכותב טוען שאי-איזכורו של בן גוריון מוכיח שהוא כבר לא היה במפא"י.‏ אבל החמשיר על זהר הספר שאומר שבראשה של מפא"י יש שיבה מתאים לבן גוריון ולא ‏לאשכול.‏

    השבמחק
  4. נשמע לי שהטיעונים של הכותב המפא"ניק נכונים ומשכנעים. בכל אופן אני לא חושב שזה כזה משמעותי אם זה בשנת 61 או 65 עדין מפא"י קיבלה מעל 40 מנדטים באותם בחירות. השירון חמוד ומעלה חיוך כמסע פירסום ולא כמו היום שרק השמצות וגידופים הם הם מסע הפירסום של בחירות.

    השבמחק
  5. פזמון בחירות (שלשום, אתמול, היום, מחר)

    גִמלאי, עתיר נכסים,
    התלבט: "נו, עכשיו, מה עושים?
    אקים מִפלגונת
    קטנה (או קטנטונת),
    עוד קצת כסף יזרום לַכּיסים!"

    השבמחק
  6. מבט אחר. רמז נוסף על הידרדרות תרבותית משנות השישים ואילך הוא ריבוי השגיאות בניקוד הטקסטים הקצרים.

    השבמחק
  7. בימים אלו ראה אור ספרו עב הכרס של דוד בן-אשר "ישראל בחמשירים" ובו חמשירים ישנים וחדשים מלווים באיוריו המרהיבים של דני קרמן. וזה החמשיר שעל העטיפה:
    פתיחה אמצע וסוף, פשוט וגם עשיר
    מצחיק ודוקרני, הוא גם סיפור גם שיר
    מבנהו מדויק
    פרוע, פסקודניאק
    ופואנטה לסיום - עוקצו של החמשיר.

    השבמחק
  8. אין ספק שהחוברת נכתבה לקראת בחירות לכנסת החמישית בשנת 1961.
    בשלב הזה עדיין האמין הציבור בישראל כי מפעל המים שנבנה בצפון הינו המשכו של מפעל הירדן לנגב שהופסק כבר בשנות החמישים. לאחר השלמת המוביל הארצי ב1964, היה ברור לכל כי המים באים מן הכנרת ולא מן הירדן.
    המפלגה הליברלית רק נוסדה והיתה ראויה לאזכור.
    בן גוריון לא היה בשיא ימיו בשל האובססיה לחקירת "הפרשה", כך שאין להסיק מאי אזכורו דבר.

    השבמחק
  9. לעניין זהות המאייר האלמוני של החמשירים אני סבור שהם דומים עד מאד לאיוריו של הקריקטוריסט דן גלברט מקיבוץ אלונים, שעיטר בציוריו את "בקיבוץ" שבועון הקיבוץ המאוחד משך שנים רבות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שאתה צודק ואכן מדובר בדן גלברד. השוואת האיורים תוכיח.

      מחק
    2. אי בהחלט שרן לב צודק. הנה קישור למאמר על דן גלברד שעשיתי בזמנו עם סריקות של ציוריו ואני חושב שהוא צודק. https://www.facebook.com/yhorr/posts/10157096656499021

      מחק
    3. כבר כתבתי להדי ואני מעתיק גם לכאן.
      הקו של דן גלברט מגושם מעט, עבה ונוקשה יותר מהקו של פרידל, המתאפיין בגמישות שובבה.
      לאדם מהצד יכול להיראות אולי שגלברט ופרידל מציירים אותו הדבר, אבל משול העניין להשוות בין פורד לסובארו.
      שתיהן מכוניות, אבל אותו הדבר? זה לא.
      חן-חן :)

      מחק
    4. צחי לא כתב את זה אבל צחי פרבר הוא מאייר כישרוני בצורה בלתי רגילה ומלמד בבצלאל כבר עשרות שנים מעבר לזה שעד כמה שאני זוכר גם למד אצל פרידל

      מחק
    5. מאחר שהויכוח בעניין המאייר של חוברת הבחירות הסתיים ללא הכרעה, פניתי למוזיאון הקריקטורה וביקשתי את דעתם והנה מה שקיבלתי: הויכוח סביב החוברת הזאת כבר עלה אצלם בעבר,ובלי הוכחה מובהקת הם הכריעו כי הסגנון דומה במידה רבה מאד לסיגנונה של פרידל שטרן ולא לדן גלברט. עד להודעה שונה, מיוחסים איפוא האיורים לפרידל שטרן.

      מחק
  10. ודאי שהחוברת לא נכתבה לבחירות 1965. מפא"י כבר לא התקימה כמפלגה עצמאית אלא כחלק מהמערך עם אחדות העבודה, ואותיותיה היו כמובן את (ולא א). כנ"ל המפלגה הליברלית, שהיתה ב 1965 חלק מגח"ל, שאותיותיה דאז היו חל.

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שאתה צודק כפי שכתב לפנייך בתגובה למאמר זה הכותב שכונה "המפאניק"

      מחק
  11. מאז ייסודו,הרבה כתבנים חוטאים לפורמט ומכנים את תוצרתם בשם "חמשיר". הנה חמשיר על מהותו של החמשיר:
    לחמשיר יש חוקים משלו /אם תרצה המחמשר ואם לא/זו מסגרת קשיחה/יש לדחוס לתוכה/ תרכיזים של עולם ומלואו/
    שמור משקל,שים פואנטה בזמן/ התחרמנתי,חורמנת,חרמן/כל משפט, כל חרוז/ מדויק וארוז/ כי אם לא אז יצא "צימרמן"/

    השבמחק
  12. זוכרים את דוד לוי שואג בכנס מרכז הליכוד: "בגין!,תדע, יש לך ממשיך" על כך כתבתי בשעתו:
    כשמכריז היורש החתיך /
    מיסטר בגין, תדע יש ממשיך/
    העברית אז צחיחה /
    לבטא המבוכה /
    אך באידיש זה: קיק אוף דה שיך /

    השבמחק
  13. המילה 'חמשיר' הומצאה על-ידי אורי סלע כפי שסיפר בהקלטה בקול-ישראל,וכן בשיחה עם יעקב פרוינד ואיתי.דומני שאורי אבנרי קצת בלבל.במשך שנים לא מעטות עבד אורי סלע גם ב'העולם הזה'.כתבתי גם כיוון שאורי היה כלכך מוכשר שתפקיד אחד במקום אחד מעולם לא ענה על יכולותיו.כך,למשל,בשנות ה-70 הוא היה שותף פעיל במשרד הפרסום גלבלום,כתב מדי שבוע עמוד סקירות ספרים לידיעות אחרונות וערך והגיש שלוש תוכניות שבועיות של שעה בגלי-צה"ל.אורי עבד ב'העולם הזה' במקביל לעבודתו ב'ידיעות אחרונות'.את ראשוני חמשיריו פרסם ב'העולם הזה' ששלום כהן היה עורכו.אורי על פי עדותו כתב ל'העולם הזה' כל שבוע חמשיר.לימים במשך כמה שנים כתב חמשיר יומי ב'מעריב'.אין לי ספק,כמי שהיה חבר קרוב של אורי שהמילה 'חמשיר' וסגנון החמשיר היו פרי מוחו הקודח של אורי סלע.אגב,בינו לבין דידי מנוסי התקיימה חברות טובה שהיה בה הרבה שיתוף פעולה.

    השבמחק
  14. מזכיר לי קצת את השיר של נעמי שמר "חיילים יצאו לדרך" שכולל חזרה על השורה "אז אמרה חיילת ושמה ברכה..." וכו' שהופיע בשנת 1962 ואולי הושפע מהחמשירים האלה https://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=585&wrkid=4737

    השבמחק
  15. אין ראוי ממשה יעלון להנהיג את ישראל. אתם צופים בבליץ של ביביסטים ,לא ראויים, נגדו שמשקשקים ממש שאיש ישר יצטרף להנהגה של ישראל

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.