יום שני, 4 באפריל 2022

מעורב ירושלמי: השיבה לבלפור, מרכז הכפרות, אמבולנס פלוס, מה שהולך, שואה מחרידה

א. מתגעגעים? 

המראות של כיכר פריז – המזרקה, המדרגות, מלון המלכים מכאן ובניין טרה סנטה מכאן, השופרסל באגרון, הכבישים של רחביה, הרמזורים – כל אלה ועוד נצרבו בתודעתם של אלפי המפגינים מכל הארץ שגדשו את המקום בכל מוצאי שבת עד לפני מעט יותר משנה. 

עוד בזמן ההפגנות הגדולות החלו עובדי העירייה בשיפוצים, הקימו גדרות ויצרו מכשולים – המפגינים טענו שזה נעשה בכוונה. וכשהסתיימו ההפגנות, והנתניהוז עזבו סוף סוף את מבצרם, עטפו אנשי העיריה את הכיכר הקטנה בגדרות ובשלטים וכרזות על הרֶמוֹנְט הגדול העתיד להתחולל פה ממש בקרוב.

יותר משנה עבדו אנשי עיריית ירושלים על הכיכר הקטנה הזו – 'כיכר הדמוקרטיה' בפי מפגיני בלפור – ולפני כשבועיים, סוף סוף, הוסרו הגדרות והמחסומים והכיכר נפתחה לרווחה.

בשנתיים הללו יכלו הסינים לבנות שלוש ערים ושלושים גשרים, אבל בצומת כבישים מרכזי זה – שעל קורותיו המפותלות עמדנו כאן בכתבה מיוחדת של דותן גורן ('צרפת או פריז: כיכר ירושלמית במשבר זהות', 13 בנובמבר 2020) – עבדו כאילו מדובר באמת בכיכר הבסטיליה. אגב, השם הסופי והרשמי של הכיכר הוא 'כיכר צרפת', כפי שמעיד שלט רחוב כחול, בודד, שהוצב בפאה הצפונית של הכיכר. בכיכר עצמה, גם לא לצד המזרקה המחודשת, אין ולוּ שלט הסבר אחד על המקום ותולדותיו.

הכיכר בוהקת בלבן, נקייה ומצוחצחת והמזרקה שופעת מים, אבל הדשא, למרבית המבוכה, הוא מלאכותי. אין שום רמז ללהט ולאנרגיות שידעה כיכר זו אך לפני מעט יותר משנה.

איני יודע מה מצב השיפוצים בבית ראש הממשלה ברחוב סמולנסקין פינת בלפור, אבל דאגה אחת נפתלי בנט יכול להסיר מראשו: יש מקום למפגינים חדשים...

צילומים: דוד אסף

ב. מרכז הכפרות

תאמינו או לא, אבל יש כזה מקום בירושלים, ברחוב יואל.

השילוט הוא פנינה גרפית בפני עצמה ומופת של חוסר מוּדעוּת (שימו לב לתרנגול).

צילום: טובה הרצל

ג. אמבולנס פלוס

מה הפלוס שהאמבולנס הירושלמי הזה יכול להציע? הסעות, לוויות?

צילום: טובה הרצל

ועוד בתחום הרפואה הירושלמית.

מרכז רפואי חדש נפתח בקצה רחוב עמק רפאים, ושם מוצלח ייקרא לו: עמק רפואה.

צילום: טובה הרצל

ד. זה מה שהולך היום...

הסיסמה השיווקית לחנות הנעליים הזו ברחוב יחזקאל דווקא מוצלחת, מה שפחות מוצלח בעיניי זה חלוקת העולם לשלושה: 'המכובדים', 'בחורי הישיבות' ו'הציבור החסידי'. מי הם 'המכובדים'?

צילומים: טובה הרצל

ה. חפירות בגילה: שואה מחרידה

החפירות של הרכבת הקלה הביאו להתחדשות מאבקי החרדים והפעם בגילה. 

הפשקווילים מדברים על 'מחאה אדירה' ועל 'השואה המחרידה', אך בפועל לא נראה שההפגנות הללו תפסו תאוצה.

צילומים: טובה הרצל

14 תגובות:

  1. לצערי הוא בדרך חזרה.
    אין לי עדיפות מי יכהן בתפקיד. אבל יש לי התנגדות נמרצת שלא הוא יחזור אלינו שוב. היה קצת שקט למשך עשרה חודשים ונדמה היה דחוזרים לשפיות

    השבמחק
  2. ..מתוך 5,6 מליון בעלי זכות בחירה בישראל.
    אולי 450 אלף רוצים ממש את נתניהו. אולי.
    לכן לא יחזור

    השבמחק
    תשובות
    1. לא, כי את בנט רוצים 7,000 איש

      מחק
    2. מעדיפים את יעלון אבל בלית ברירה את בנט.כן! כל השאר .

      מחק
  3. כמליון וחצי בבחירות האחרונות

    השבמחק
    תשובות
    1. בעניין אמבולנס פלוס. כנראה שם משפחה, משפחה ירושלמית וותיקה, שאחד מבניה אריה פלוס הי"ד, היה אחד מנופלי שיירת הדסה בד' בניסן תש"ח (היום לפני...)

      מחק
  4. איך הפכה כתבה על ככר פריז לתגובות פוליטיות שבהן כל אחד רואה מהרהורי ליבו.
    מזכיר לי את הסיפור על אדם שראה בכל דבר סמל מין. שלחו אותו לפסיכולוג. בשיחה עם הפסיכולוג הוא מכחיש שיש לו בעיה. מראה לו הפסיכולוג מלפפון ושואל אותו מה אתה רואה עונה האיש אבר מין. מראה לו 2 אשכוליות עונה האיש חזה. אומר לו הפסיכולוג אתה עדיין לא רואה בעיה? עונה האיש אתה אשם מה אתה מראה לי כאלה דברים?

    השבמחק
  5. לעניין האמבולנס והשילוט, נזכרתי ברצף שלטי ההכוונה שאדם עובר בדרכו ממחלף גהה לפתח תקווה: מרכז רפואי רבין --> סגולה --> לבית העלמין. ובנוגע לשואה הגדולה שבבניית כביש על קברות הקדמונים, כארכיאולוג אוכל להעיד שבימי בית שני דבר כזה לא הטריד במיוחד את קדמונינו שקל היה להם להעביר קבורות אם צריך ונוהג היה בידם לרכז קברי משפחה בקבורות משניות בגלוסקמאות ולא לפרוש בתי קברות על דונמים אינסופיים או במגדלי קומות. אבל בימינו אנו מתקיימת קורלציה גבוהה בין ההיענות לפשקווילים האלו לתקופות החופשה בישיבות ולכן הנסיון לקרוא בעת הזאת ל"מחאה אדירה", כשכולה דעלמא עסוקים בהדרת החמץ מביתם וגם מתיקיהם כדי שלא יימצא אתם בכניסה לבית החולים, קריאה כזאת נועדה מראש לכשלון.

    השבמחק
    תשובות
    1. מפחדים שיוציאו מקברו את אחיתופל הגילוני.

      מחק
  6. הדשא בכיכר פריז סינטטי בגלל שנת השמיטה. הוא יוחלף בהמשך

    השבמחק
  7. ראשית, יפה שבמודעת "המחאה האדירה" הפך הנוטריקון לשם עצם, כמקובל בעלגי השפה החרדים: "בפעיה"ק" (=בפֹה עיר הקודש)
    שנית, אם עד היום ידענו על קבר רחל אחד (טוב, המשכילים רח"ל יודעים שיש גם אתר סביר יותר מצפון לירושלים, קובור בני איסראיל, לפני צומת אדם), והנה שלוש שורות מתחת "מחאה גדולה" כבר כתוב "הקברים רחל".

    השבמחק
  8. מזמן תמהתי ותהיתי, איזה דבר מופלא בונים ונוטעים שם, בכיכר פריז, שזה מתמשך כל כך... שיתוף הפעולה ושיתוף האינטרסים היו למעלה מדמיוני. התובנה שעליה עונ"ש פקח את עיניי עצובה מאוד והיא מתקשרת עם "מרכז הכפרות": יחדיו הם עושים אותנו כפרתם.

    השבמחק
  9. דשא ב"כיכר צרפת" סינטטי בגלל שנת השמיטה! נפלא, איך ירדו חכמים שבירושלים לעומק פשוטו של הכתוב בטעם מצוות נטישת השדה והכרם בשנת השמיטה, "...וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ, וְאָכְלוּ אֶבְיֹונֵי עַמֶּךָ וְיִתְרָם תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה" (שמות כג, יא).

    השבמחק
  10. לא ממצביעי ביבי וגם לא מחסידיו!! אך כזה לעג מפרופסור מכובד כמוך? היית מעז לקרוא לפידיס? אולי הבנטים? שלא לדבר על הגבר גבר הורביץ.הרי כולם עושים על הדמוקרטיה מהמקפצה בניצוח היו"ר מיקי לוי. אדיאולגיה זה עניין
    של פוזיציה.צביעות .

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.