יום שני, 25 ביולי 2022

ארץ הקודש: דירת אדמורים, חלב מהודר, ממכר אבל כשר, נחת ומהפכה

א. דירת אדמורים

חופשת הקיץ בשיאה, והנה לכם הצעה אטרקטיבית במיוחד לבילוי בטבריה: אזור חרדי מובהק, קרוב לביתו של הרב קוק

בלי ספק מדובר בדירה מרווחת ויש בה מקום למשפחה מרובת ילדים, אבל האם יש מישהו מבין הקוראים שיכול ללמדנו מה פירוש 'דירת אדמורים'?

צילום: טובה הרצל

ב. נחלב בחבורה

בשורה משמחת למחמירים: חלב ללא חשש חילול שמיטה. הפרות לא אוכלות מזון שנקצר בשנת שמיטה, והחלב נחלב בחבורה (מה פירוש 'בחבורה'?). 

ואם כל זה אינו גורם לכם לשמחה, אז דעו לכם שהחלב גם לא מפוסטר...

(צולם בשכונת מאה שערים)

צילום: פיני גורליק


ג. ממכר אבל כשר

האם רק אני רואה את הסתירה שבתמונה זו בין עולם הכשרות הממוסד והממוסחר לבין החיים המודרנייים? 

שכן, מה חשוב יותר 'וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם' (דברים, ד 15), שהובן תמיד כחובת האדם לדאוג לבריאותו, או כשרות מהודרת, אפילו כזו של הבד"ץ? ובמילים אחרות, מדוע אין (ולעולם לא יהיה) אף פוסק הלכה שיאמר יש דברים שמסכנים את הבריאות (כגון סיגריות, סמים או אלכוהול) ועל כן הם אינם כשרים?

צילום: טובה הרצל


ד. עושים נחת לגדולי ישראל

צילום: טובה הרצל

איך גורמים (או 'עושים') נחת לגדולי ישראל שכבר הלכו לעולמם?

כמובן, דואגים להפרדה מגדרית באוטובוסים – 'גברים קדימה ונשים פנימה' (שזה נשמע יותר טוב מ'נשים אחורה'). 

עכשיו, כשאפשר להיכנס לתחבורה הציבורית מכל דלת, נקרתה בפני הקנאים והמחמירים הזדמנות לממש את רצונם של גדולי ישראל, מה שנקרא 'המהפכה השקטה', ושיקפצו לנו 'שונאי הדת שהרעישו עולמות על הדרת נשים'. 


ה. החטא ועונשו

צילום: טובה הרצל

זה שנשים חרדיות החובשות פאה נוכרית הן שחצניות וחוטאות חטא גדול כבר הבנו (לכו ספרו זאת לנשות חב"ד, שם חובשות הנשים הנשואות אך ורק פאות), אבל רק עתה מתבררות ההשלכות המדעיות החמורות של חטא זה – ולדות פגומים.

כמה בּוּרוּת, כמה טיפשות!

28 תגובות:

  1. אני מניח ש'דירת אדמורים' היא דירה שאדמורים שוכרים אותה למטרות נופש. ולכן יש להם 'יתרון' עבור נופשים ששוכרים אותה כשהיא פנויה מאדמורים. שכנראה משאירים בה אוירת קדושה.

    השבמחק
  2. ממכר אבל כשר. לאזהרה שהמוצר מזיק לבריאות אין כל קשר עם ההלכה. וכנראה שלדעת המשוקים המוצר לא מזיק לבריאות. היא מודבקת על המוצר אך ורק מתוקף חוק מדינה חילוני למהדרין, שבלעדיה אי אפשר לשווק את המוצר.
    עינין כלכלי גרידא.

    השבמחק
    תשובות
    1. קימת כאן גם הסתיגות מההכשר. הבדץ רק מאשר לא מכשיר.
      כתוב בחותמת "מאושר מטעם הבד'ץ של העדה החרדית"

      מחק
  3. יש גם קנביס מוכשר מהיום וגם מאושר.כך בחדשות..

    השבמחק
  4. לא ברור לי מי פוגמת בוולדות – האישה או השחצנות.

    השבמחק
  5. גם הרב עובדיה יוסף יצא חוצץ נגד חבישת פאות נוכריות: https://www.kikar.co.il/253573.html.
    ולאלה שתמיד "יודעים" בגלל מה האדם נענש:
    כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם ה': (ישעיהו פרק נה פסוק ח)

    השבמחק
  6. מי שמעונין לדעת מהי ואיפה היתה דירת האדמו"רים הראשונה בטבריה - שיבוא לקונגרס למדעי היהדות בהר הצופים למושב על חסידות טבריה יום רביעי 10.8 שעות 11:30 - 13:30. היא מכונה 'הטובה והיפה והמעולה שבבתים', כינויו של רמ"מ מויטבסק, וכפי שהראה יפה הרב אברהם 'אביש' שור במחקריו ההיסטוריים על תודות החסידות בטבריה... והיא עדיין קיימת בשטח... אבל זה לא ליד הבית של הרב קוק, אלא ליד 'ביתו של רבי יהודה הנשיא והמנהרה שהולכת ממנו לציפורי'... וזה לא בטבריה הרומית... אז מי שמסתקרן לדעת שיבוא למושב ההרצאות בקונגרס...

    השבמחק
  7. לגבי חליבת "חבורה", מדובר על מושג מושאל מאפיית מצות "חבורה", הכוונה למצחת הנאפות בידי קבוצת אברכים המכירים זה את זה (בד"כ מישיבה או כולל מסויים), ונוהגים בחומרות משותפות, להבדיל ממצות "מסחריות" הנמכרות לכל דכפין.
    לגבי פרות לא מנותחות, זה על מנת שלא יהיו "טריפה" שחלבן אסור.
    לדבי אכילת ספיחין ע"י פרות, עיין שו"ע יו"ד סימן ס'

    השבמחק
  8. לגבי אמירת הפרופ' המכובד "שאין אף רב פוסק שאוסר דבר המזיק לבריאות", הוא אינו, עי' שו"ע או"ח סי' קט"ז, רמבם הל'שמירת הנפש פרק יא ועוד רבים. כ"כ הרב משה פיינשטיין אסר סמים, אף קלים - אגרות משה, יו"ד ח"ג סי' ל"ה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז למה לא סיגריות שנזקן אינו שנוי במחלוקת?

      מחק
    2. מכיוון שכשרות מתייחסת לחומרי גלם. יש מושג של כשר ולא כשר, ויש מושג של אסור או מותר. לא ניתן לערבב בין שניהם.

      מחק
    3. דעת לנבון נקל לפי סברתו של ר' אנונימוס שליט"א שבשר החזיר אינו כשר אבל שאלת הכשרות אינה חלה על משחה לעור פניו של אדמו"ר כזה או אחר אפילו אם המשחה הופקה בין היתר משומן חזיר. היגיון תלמודי צרוף.

      מחק
    4. אתה נכנס לסוגיא של איסורי הנאה. חזיר אינו איסור הנאה אלא איסור אכילה בלבד ולכן ניתן ליצור ממנו משחה לאדמו"ר או לכל יהודי אחר. שמחתי לעזור.
      דברים רבים ניתן לטעון על התלמוד, אבל חוסר בלוגיקה אינו אחד מהם.

      מחק
    5. יש שיטה בשיגעון

      מחק
  9. ההבנה החילונית של "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" במנותק מהקשרו (כי לא ראיתם כל תמונה ביום דבר ה' אליכם בחרב) כמתייחס באופן בלעדי לפרשנות המדרשית של שמירת הגוף - מתחרה בבורתוה בשיבוש החילוני החביב "איש באמונתו יחיה" (מיוחס לביאליק. בתנ"ך זה לא כתוב).
    כמעט כמו ההוא שמצא 'מצווה' מפורשת בתורה - "והיית משוגע!". זה, בשונה מ"איש באמונתו יחיה", דווקא כן כתוב...

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל כשאיסורי עירוב או בישול בשר וחלב נלמדים מפסוק אחד ויחיד 'לא תבשל גדי בחלב אמו' זה ממש לא מנותק מהקשרו בתנ"ך; כשכל הלכות שבת הן 'הררים התלויים בשערה', זה לא מנותק מהקשרו המקראי. מניין לקחת את מידת ההתנשאות הזו לקבוע שאם מישהו שהוא לא אתה דורש דרשות - זו בורות חילונית (ותודה על ה'חביבה'). אגב, בתנ"ך כתוב 'צדיק באמונתו יחיה', והכוונה למי שעושה צדקה ולא לרבי החסידי שלך...

      מחק
    2. אפשר להזכיר כאן את מצוות ''קח לך סמים''

      מחק
    3. לחילוני חביב:
      דורשי הדרשות מ"לא תבשל גדי בחלב" אינם החרדי המצוי שאתה רואה ברחוב, ואלו אפילו לא רבותינו מתקופת התלמוד.
      הדרשות מהפסוקים הינם 'הלכה למשה מסיני', וכל שאר הדרכים שבהם לומדים הלכות מהמקרא הם ג"כ נלמדו ממסורת שקבלו בני ישראל ועבר מאב לבן עד משה רבינו שקיבל מפי הגבורה.
      החרדי המצוי (וגם החילוני המצוי), אינם יכולים באמת להמציא פירושים חדשים.

      מחק
    4. "דורשי הדרשות "מלא תבשל גדי בחלב""
      כך דרשו: לא תבשל וגו' כתוב בתורה שלוש פעמים. אחת לאיסור בישול, שניה לאיסור אכילה והשלשית לאיסור הנאה.
      ואילו "לא תנאף" כתוב רק פעמים. אחת לאיסור בישול והשניה לאיסור אכילה.
      משמע להנאה אין איסור. 😉

      מחק
  10. היכן כתוב, או מהיכן לומדים "'מצווה' מפורשת בתורה - "והיית משוגע!"?

    השבמחק
  11. דברים כ"ח, ל"ד

    השבמחק
  12. https://onegshabbat.blogspot.com/2018/06/blog-post_67.html?m=1

    השבמחק
  13. הגיון או איהגיון, אפשר להבין את פשר החובה הסתרת שיער האשה, אבל הסתרת השיער עי פיאת שיער, כלומר שיער אחר זה ממש לא מובן. מכיון שיש נשים משקיעות בפיאות מהודרות ומשפרות את מראם ואת החשש למציאת חן בעיני גברים זרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. חכמינו העריכו, שאדם שמסתכל בשער אמיתי מתגרה, אך אדם שמסתכל בשער שאינו אמיתי אינו מתגרה (כלומר, ייתכן שהוא יתגרה מהפאה כמו שמתגרה מכל תכשיט אחר, אבל הוא לא יתגרה מהשיער, שכידוע הוא מגרה הרבה יותר מכל תכשיט).
      לכל דבר יש הסבר, הגיוני ומובן, צריך פשוט לחפש אותו.

      מחק
    2. כשילד בן 3 נהרג בתאונת דרכים זה בא להסביר לנו משהו

      מחק
  14. עוד דוגמא מובהקת לכך ש"ההלכה" אינה מותאמת לזמנים מודרנים ומשמשת לשליטת הממסד הדתי לשליטה בציבור המאמינים במקום לשרת אותם

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.