יום רביעי, 27 בדצמבר 2023

ארץ הקודש: ירושלים פשקווילים סביב לה

כצפוי, גם הפשקווילים שמודבקים על קירות ירושלים החרדית מגיבים על אירועי הזמן. מי שקיווה לגילויי סולידריות בסוגה ייחודית זו עשוי להתאכזב. 

הנה מבחר, לא ממש מעודן, שמיועד לחובבי הז'אנר. הקלקה על הצילומים תגדיל אותם לקריאה נוחה יותר. כל הצילומים (חוץ מאלה שלא) הם של טובה הרצל.


א. יחידה 8200: גייס חמישי בשירות משמידי עם ישראל

הכרוז הזה – סוג של תיאורית קונספירציה חרדית – התפרסם 'בין כסא לעשור תשפ"ד', ימים אחדים לפני הטבח בשמחת תורה. 

צילום: אבי בלדי

ביחידה 8200 – אם לא ידעתם – עסוקים בהפלת בנות ישראל הכשרות והצנועות אל תהומות החטא, ו'השמש ממשיכה לזרוח?' לשם הוכחה גם מצורף מכתב מפוברק של נערה בוגרת 'סמינר וולף' מבני ברק, שמספרת על גודל הפריצוּת במקומות אלה.

הבה נגיד שלא זו הבעייה הגדולה שלנו עם 8200, ושהביטוי 'הכחדת עם ישראל' בהקשר לדיני צניעות לא התיישן טוב.

ב. דרך ההפרדה 

בהזדמנות חגיגית זו של 'הצרות והגזירות הרעות', הבה נחזור אל גבורת המכבים 'בימים ההם בזמן הזה' ונקדם עוד קצת את דיני ההפרדה המגדרית שלנו. מי לה' אליי! 

ובמילים אחרות: באוטובוסים ישבו הגברים קדימה, נשים פנימה ('פנימה' זה ה'אחורה' החדש)...


ג. רגל תחת רגל

בין כותבי המודעות והפשקווילים יש כרגיל את אלה המתמחים בפענוח סודות ההשגחה ויודעים בדיוק מה ה' יתברך רוצה מאיתנו.

ולפיכך, אישה יקרה ואהובה, כסי רגלייך כראוי למען לא תיקטענה רגליהם של חיילים.

איזה גועל!


ד. נטורי קרתא לא בעסק

בקרב הקנאים מנטורי קרתא, 'הנאנחים והנאנקים בשבי הציוני' (כאילו שמישהו מחזיק אותם כאן בכוח), יש אפילו סוג של שמחה לאיד... 

'היהדות החרדית' החתומה כביכול על הכרוז היא שם קוד לנטו"ק.


ה. אחראי להלכות שבת

בעלי שמחה שימו לב: עם השמחה באה גם אחריות!

יש כל כך הרבה הלכות שבת וכל כך מעט מלצרים שבקיאים בהן... 

צילום: אבי בלדי

ו. משתחררים מהסטיגמות

לא בדיוק פשקוויל מסורתי, אבל מודבק על לוח מודעות עירוני (בחסות העירייה).

מודעה מיסיונרית אנטי-אקדמית שפונה לחילוניים בעלי 'ראש פתוח' כביכול. 

סטודנטים 'מרקע לא דתי', כבר הפרכתם מיתוס היום? לא עדיף 'להתחבר ליהדות ולמלגה שווה'...


ז. פרק אפל בסיפור היהודי

מבית היוצר של חרד"לי ירושלים: תתביישו לכם שם בעירייה ובספרייה הלאומית, שמעזים לומר שיש דבר כזה נצרות, ושהיא וטקסיה הם חלק ממורשתה של העיר. מלחמה לנו בנוצרים מדור לדור!

מעניין שהכותב הפחדן ('תרשו לי') מסתיר את שמו, אבל אם תשוו עם הטקסטים האלה (כאן, סעיף ב; כאן, סעיף ד), תיווכחו שמדובר באותו ראש יהודי.

צילום: יורם בילו

ח. איך ניוושע?

יש פיתרונות למצב הקשה, והם די פשוטים...

הכי קל זה לא לעשות כלום. ברוסיה (הצארית, כמובן), כפי ש'ראינו', בכל מקום שבו הייתה הגנה עצמית נפלו יותר יהודים. שב ואל תעשה – עדיף.

מעניין למי היה חשוב לפרסם כרוז של בּוּרוּת גלותית כזו.

אולי יקראו מחברי הכרוז משהו על הפוגרום ביהודי העיר פרוסקורוב ב-1919, למשל.


אפשרות אחרת היא פשוט לתרום ל'ועד הרבנים', שארגן את 'מעמד הכהנים מול קודש הקודשים' ב'זאת חנוכה' שהוא כידוע לכול 'יום החיתום', 'המסוגל לכל הישועות מעל הטבע'!

'זאת חנוכה' הוא הכינוי ליום האחרון של חנוכה. מאז עברו כבר שבועיים והישועה עדיין לא הגיעה. המסקנה היא או שהכהנים לא התפללו מספיק חזק או שלא תרמתם בעין יפה. יכולה להיות עוד מסקנה, אבל היא כבר תלויה באמונה הפרטית של כל אחד ואחת.



18 תגובות:

  1. המודעה הפונה לסטודנטים ('כבר הפרכת מיתוס היום?') אינה בדיוק אנטי-אקדמית - שימו לב שהיא הודבקה ברישיון העירייה, יחד עם 'סליחות בנוסח תחריר' - אלא אחת משלל יוזמות של 'חיבור ליהדות' המעניקות מלגות לסטודנטים על סמך השתתפות בפעילויות כגון שיעורי תורה וסעודות שבת, במקביל ללימודיהם האקדמיים. יש יוזמות דומות של חב"ד, של רבני קמפוסים ועוד. מיסיונריות? אפשר לומר. אנטי-אקדמיות? לא ממש.

    השבמחק
    תשובות
    1. משה קלרטג

      מחק
    2. להביא את האקדמיה ללשון העברית - על שם עברי ל"סמסטר"

      מחק
  2. לסעיפים א. ד. וח. המודעות האלה הופיע דוקה עכשיו, בגלל שעקב המלחמה, הרבה דתיים התנדבו, התגיסו והצטרפו לכוחות הלוחמים והמגינים. והתעורר הצורך של המנהיגים להזהיר מפני המצב הזה, ולהעלים את הרעיון הזה.

    השבמחק
  3. שום טרוומין לא יעזור. להקיא.

    השבמחק
  4. החרדים עושים את זה פשוט בשפה ישירה יותר מהקוויזלינגים מכיכר החטופים עם ה"עכשיו-בושה-עכשיו-בושה-בושה-עכשיו" שלהם.
    וזה אפילו לא עניין של חוסר תחכום. פשוט שפה שונה, למרות ששתיהן משתמשות בגופן ובשרשים של השפה העברית.
    תוכן זהה בשתי שפות שונות.

    השבמחק
    תשובות
    1. "קוויזלינגים"? ארור אתה, יצור עם לב של אבן!

      מחק
    2. אתה קורא קויזלינגים למי שאבדו את היקר מכל ומצפים לאחריות מינימלית מהאשם בכך, בנימין נתניהו. בוש ושתוק!

      מחק
    3. אפשר להיות סמוכים ובטוחים שמי שמכנה את משפחות החטופים ותומכיהן "קוויזלינגים" הוא בור ועם הארץ שאינו יודע אל נכון את פירושו המדויק של מושג זה. יתירה מזאת, מדובר בחדל אישים שבאופן אפייני למחנה שלו אינו מעז ליטול אחריות לדברי הבלע שלו ולהזדהות בשמו האמיתי והמלא.
      סופו יורש גיהנום.

      מחק
  5. שנים החרדים משתינים עלינו מהמקפצה עם הלאוו -טק הזה.

    השבמחק
  6. בסעיף א' כתוב: "בין כסא לעשור". חוששני שנפלה שגגה בידי הכותב. 'כסה' הוא ראש חודש עברי, בו הירח 'מכוסה' ואיננו מואר, ואין כל קשר לכסא המשמש לישיבה.

    השבמחק
    תשובות
    1. השגגה נפלה אצלך. אכן אין שום קשר לכסא, אבל כך בחרו כותבי הכרוז לכתוב, ואף שעדיף היה לכתוב כֶּסֶה, גם הכתיב 'כסא' נהוג. ובכל מקרה כסה הוא לא חודש עברי, אלא הימיםש בין ראש השנה ליום כיפור.
      ראה: https://hebrew-academy.org.il/2014/09/29/%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9B%D7%A1%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%A8/

      מחק
    2. לאלון בקשר לכסה/כסא: באותו מקום שמסביר שכסה הוא ראש-חודש, מאופשרת גם הצורה כסא.

      מחק
    3. צריך להבין שבדיוק כמו "פולסא דנורא" שהוא טקס המוכר רק לחילונים, גם הפשקווילים כיום מרגשים רק את המגזר הזה.
      במגזר החרדי הפסיקו להתייחס אליהם ברצינות מהיום בו מחשב PC הפך למוצר צריכה בסיסי וכל אידיוט וזב חוטם יכול לקשקש מה שהוא רוצה.
      בציבור החרדי - אם אין גוף רשמי ומוכר שחתום על המודעות - מתייחסים אליהן בדיוק כמו לטוקבק אנונימי בציבור החילוני. כן, זה יקר יותק מטוקבק. אבל כל אחד זכותו לבזבז את כספו איך שנראה לו.
      זו גם הסיבה לעילגות, הבורות (גם במקורות התורניים או בהלכה היהודית) והטימטום הכללי שרווח בפשקווילים ביחס ישר לגודל שלהם.

      מחק
  7. אבותינו אמרו " אבינו מלכנו פתח שערי שמיים לתפילתנו".
    בדורנו אומרים ( ראה פשקוויל אחרון ) - " לקרוע שערי שמיים " - לא אבינו מלכנו יפתח שער
    אלא אנחנו נקרע את השער.
    כלאמר הם לא שונים מן ה"ציוניסטען" שאותם הן מגנים על כך
    שהם סומכים על "כוחי ועצם ידי".

    השבמחק
  8. כחרדי אני יכול לומר שאם יוצא לי לעבור מול הקירות במאה שערים [ממש לא מקפידים שם להדביק על לוחות המודעות...] אני אפילו לא טורח להעיף מבט בפמפלטים הללו - וכמוני 99.99% מהחולפים על פניהם, ורק "בזכות" העונ"ש טרחתי לנסות ולקרוא אותם; ומה יש לומר, דוחה ומגעיל - אך ממש לא משקף את הלך הרוח של הציבור שבשמו כביכול התוכן הזה נכתב. זה לא מנקה את הציבור החרדי מביקורת, יש הרבה מה לבקר וצריך לשנות סדרי בראשית, אבל להביט עליו מנקודת המבט הפשקוילית, זה מעוות ומטעה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הפשקווילים לא משקפים את הלך הרוח, ולא נכתבים בשמו של הציבור החרדי. אלא נכתבים בשבילו.
      קוראים או לא קוראים, זה דומה לאוכל ציפורים. 😉😆

      מחק
  9. "הרגלים שלהם בידים שלך" - וזה עוד בשם הצניעות?

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.