כצפוי, גם הפשקווילים שמודבקים על קירות ירושלים החרדית מגיבים על אירועי הזמן. מי שקיווה לגילויי סולידריות בסוגה ייחודית זו עשוי להתאכזב.
הנה מבחר, לא ממש מעודן, שמיועד לחובבי הז'אנר. הקלקה על הצילומים תגדיל אותם לקריאה נוחה יותר. כל הצילומים (חוץ מאלה שלא) הם של טובה הרצל.
א. יחידה 8200: גייס חמישי בשירות משמידי עם ישראל
הכרוז הזה – סוג של תיאורית קונספירציה חרדית – התפרסם 'בין כסא לעשור תשפ"ד', ימים אחדים לפני הטבח בשמחת תורה.
|
צילום: אבי בלדי |
ביחידה 8200 – אם לא ידעתם – עסוקים בהפלת בנות ישראל הכשרות והצנועות אל תהומות החטא, ו'השמש ממשיכה לזרוח?' לשם הוכחה גם מצורף מכתב מפוברק של נערה בוגרת 'סמינר וולף' מבני ברק, שמספרת על גודל הפריצוּת במקומות אלה.
הבה נגיד שלא זו הבעייה הגדולה שלנו עם 8200, ושהביטוי 'הכחדת עם ישראל' בהקשר לדיני צניעות לא התיישן טוב.
ב. דרך ההפרדה
בהזדמנות חגיגית זו של 'הצרות והגזירות הרעות', הבה נחזור אל גבורת המכבים 'בימים ההם בזמן הזה' ונקדם עוד קצת את דיני ההפרדה המגדרית שלנו. מי לה' אליי!
ובמילים אחרות: באוטובוסים ישבו הגברים קדימה, נשים פנימה ('פנימה' זה ה'אחורה' החדש)...
ג. רגל תחת רגל
בין כותבי המודעות והפשקווילים יש כרגיל את אלה המתמחים בפענוח סודות ההשגחה ויודעים בדיוק מה ה' יתברך רוצה מאיתנו.
ולפיכך, אישה יקרה ואהובה, כסי רגלייך כראוי למען לא תיקטענה רגליהם של חיילים.
איזה גועל!
בקרב הקנאים מנטורי קרתא, 'הנאנחים והנאנקים בשבי הציוני' (כאילו שמישהו מחזיק אותם כאן בכוח), יש אפילו סוג של שמחה לאיד...
'היהדות החרדית' החתומה כביכול על הכרוז היא שם קוד לנטו"ק.
ה. אחראי להלכות שבת
בעלי שמחה שימו לב: עם השמחה באה גם אחריות!
יש כל כך הרבה הלכות שבת וכל כך מעט מלצרים שבקיאים בהן...
|
צילום: אבי בלדי |
ו. משתחררים מהסטיגמות
לא בדיוק פשקוויל מסורתי, אבל מודבק על לוח מודעות עירוני (בחסות העירייה).
מודעה מיסיונרית אנטי-אקדמית שפונה לחילוניים בעלי 'ראש פתוח' כביכול.
סטודנטים 'מרקע לא דתי', כבר הפרכתם מיתוס היום? לא עדיף 'להתחבר ליהדות ולמלגה שווה'...
ז. פרק אפל בסיפור היהודי
מבית היוצר של חרד"לי ירושלים: תתביישו לכם שם בעירייה ובספרייה הלאומית, שמעזים לומר שיש דבר כזה נצרות, ושהיא וטקסיה הם חלק ממורשתה של העיר. מלחמה לנו בנוצרים מדור לדור!
מעניין שהכותב הפחדן ('תרשו לי') מסתיר את שמו, אבל אם תשוו עם הטקסטים האלה (
כאן, סעיף ב;
כאן, סעיף ד), תיווכחו שמדובר באותו ראש יהודי.
|
צילום: יורם בילו |
ח. איך ניוושע?
יש פיתרונות למצב הקשה, והם די פשוטים...
הכי קל זה לא לעשות כלום. ברוסיה (הצארית, כמובן), כפי ש'ראינו', בכל מקום שבו הייתה הגנה עצמית נפלו יותר יהודים. שב ואל תעשה – עדיף.
מעניין למי היה חשוב לפרסם כרוז של בּוּרוּת גלותית כזו.
אפשרות אחרת היא פשוט לתרום ל'ועד הרבנים', שארגן את 'מעמד הכהנים מול קודש הקודשים' ב'זאת חנוכה' שהוא כידוע לכול 'יום החיתום', 'המסוגל לכל הישועות מעל הטבע'!
'זאת חנוכה' הוא הכינוי ליום האחרון של חנוכה. מאז עברו כבר שבועיים והישועה עדיין לא הגיעה. המסקנה היא או שהכהנים לא התפללו מספיק חזק או שלא תרמתם בעין יפה. יכולה להיות עוד מסקנה, אבל היא כבר תלויה באמונה הפרטית של כל אחד ואחת.
המודעה הפונה לסטודנטים ('כבר הפרכת מיתוס היום?') אינה בדיוק אנטי-אקדמית - שימו לב שהיא הודבקה ברישיון העירייה, יחד עם 'סליחות בנוסח תחריר' - אלא אחת משלל יוזמות של 'חיבור ליהדות' המעניקות מלגות לסטודנטים על סמך השתתפות בפעילויות כגון שיעורי תורה וסעודות שבת, במקביל ללימודיהם האקדמיים. יש יוזמות דומות של חב"ד, של רבני קמפוסים ועוד. מיסיונריות? אפשר לומר. אנטי-אקדמיות? לא ממש.
השבמחקמשה קלרטג
מחקלהביא את האקדמיה ללשון העברית - על שם עברי ל"סמסטר"
מחקלסעיפים א. ד. וח. המודעות האלה הופיע דוקה עכשיו, בגלל שעקב המלחמה, הרבה דתיים התנדבו, התגיסו והצטרפו לכוחות הלוחמים והמגינים. והתעורר הצורך של המנהיגים להזהיר מפני המצב הזה, ולהעלים את הרעיון הזה.
השבמחקשום טרוומין לא יעזור. להקיא.
השבמחקהחרדים עושים את זה פשוט בשפה ישירה יותר מהקוויזלינגים מכיכר החטופים עם ה"עכשיו-בושה-עכשיו-בושה-בושה-עכשיו" שלהם.
השבמחקוזה אפילו לא עניין של חוסר תחכום. פשוט שפה שונה, למרות ששתיהן משתמשות בגופן ובשרשים של השפה העברית.
תוכן זהה בשתי שפות שונות.
"קוויזלינגים"? ארור אתה, יצור עם לב של אבן!
מחקאתה קורא קויזלינגים למי שאבדו את היקר מכל ומצפים לאחריות מינימלית מהאשם בכך, בנימין נתניהו. בוש ושתוק!
מחקאפשר להיות סמוכים ובטוחים שמי שמכנה את משפחות החטופים ותומכיהן "קוויזלינגים" הוא בור ועם הארץ שאינו יודע אל נכון את פירושו המדויק של מושג זה. יתירה מזאת, מדובר בחדל אישים שבאופן אפייני למחנה שלו אינו מעז ליטול אחריות לדברי הבלע שלו ולהזדהות בשמו האמיתי והמלא.
מחקסופו יורש גיהנום.
שנים החרדים משתינים עלינו מהמקפצה עם הלאוו -טק הזה.
השבמחקבסעיף א' כתוב: "בין כסא לעשור". חוששני שנפלה שגגה בידי הכותב. 'כסה' הוא ראש חודש עברי, בו הירח 'מכוסה' ואיננו מואר, ואין כל קשר לכסא המשמש לישיבה.
השבמחקהשגגה נפלה אצלך. אכן אין שום קשר לכסא, אבל כך בחרו כותבי הכרוז לכתוב, ואף שעדיף היה לכתוב כֶּסֶה, גם הכתיב 'כסא' נהוג. ובכל מקרה כסה הוא לא חודש עברי, אלא הימיםש בין ראש השנה ליום כיפור.
מחקראה: https://hebrew-academy.org.il/2014/09/29/%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9B%D7%A1%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%A8/
לאלון בקשר לכסה/כסא: באותו מקום שמסביר שכסה הוא ראש-חודש, מאופשרת גם הצורה כסא.
מחקצריך להבין שבדיוק כמו "פולסא דנורא" שהוא טקס המוכר רק לחילונים, גם הפשקווילים כיום מרגשים רק את המגזר הזה.
מחקבמגזר החרדי הפסיקו להתייחס אליהם ברצינות מהיום בו מחשב PC הפך למוצר צריכה בסיסי וכל אידיוט וזב חוטם יכול לקשקש מה שהוא רוצה.
בציבור החרדי - אם אין גוף רשמי ומוכר שחתום על המודעות - מתייחסים אליהן בדיוק כמו לטוקבק אנונימי בציבור החילוני. כן, זה יקר יותק מטוקבק. אבל כל אחד זכותו לבזבז את כספו איך שנראה לו.
זו גם הסיבה לעילגות, הבורות (גם במקורות התורניים או בהלכה היהודית) והטימטום הכללי שרווח בפשקווילים ביחס ישר לגודל שלהם.
אבותינו אמרו " אבינו מלכנו פתח שערי שמיים לתפילתנו".
השבמחקבדורנו אומרים ( ראה פשקוויל אחרון ) - " לקרוע שערי שמיים " - לא אבינו מלכנו יפתח שער
אלא אנחנו נקרע את השער.
כלאמר הם לא שונים מן ה"ציוניסטען" שאותם הן מגנים על כך
שהם סומכים על "כוחי ועצם ידי".
כחרדי אני יכול לומר שאם יוצא לי לעבור מול הקירות במאה שערים [ממש לא מקפידים שם להדביק על לוחות המודעות...] אני אפילו לא טורח להעיף מבט בפמפלטים הללו - וכמוני 99.99% מהחולפים על פניהם, ורק "בזכות" העונ"ש טרחתי לנסות ולקרוא אותם; ומה יש לומר, דוחה ומגעיל - אך ממש לא משקף את הלך הרוח של הציבור שבשמו כביכול התוכן הזה נכתב. זה לא מנקה את הציבור החרדי מביקורת, יש הרבה מה לבקר וצריך לשנות סדרי בראשית, אבל להביט עליו מנקודת המבט הפשקוילית, זה מעוות ומטעה.
השבמחקהפשקווילים לא משקפים את הלך הרוח, ולא נכתבים בשמו של הציבור החרדי. אלא נכתבים בשבילו.
מחקקוראים או לא קוראים, זה דומה לאוכל ציפורים. 😉😆
"הרגלים שלהם בידים שלך" - וזה עוד בשם הצניעות?
השבמחק