יום שישי, 1 בדצמבר 2023

שיבולי פז: על עמירם קופר שנחטף לעזה

מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים

מאת יפתח מזור

את הפסטורליה הקיבוצית המנמנמת של שבת בבוקר בקיבוץ ניר עוז פילח פתאום רעם אדיר. זו הייתה השבת השחורה של 7 באוקטובר, שאותה לא נשכח. קיבוץ הספר הקטן הזה, שהוקם בעמל כפיים לפני 67 שנים, יהפוך בתוך שעות לעיי חורבות: בתים יִשָּׂרפו, יֵהָרסו, יִבָּזזו, כרבע מחבריו או יֵרָצחו או יֵחָטפו לעזה והמקום יתרוקן לחלוטין מיושביו. 'תסריט האימה שלא חלמנו בחלומות הכי גרועים שלנו שיקרה  קרה!', סיפרה אחת מחברות הקיבוץ לחדשות כאן 11. אירוע זה, לצד אירועים דומים בעוד כשלושים יישובים שונים במערב הנגב, היה הקשה ביותר שחווה העם היהודי מאז השואה.

עמירם קופר

כשבעים מבין כלל האנשים שנחטפו לעזה הם תושבי ניר עוז. כל אחד ואחת מהחטופים  עולם ומלואו, וכאן נתמקד רק באחד מהם: עמירם קופר, שנחטף יחד עם רעייתו נורית, ששוחררה בינתיים. עמירם, לצד חברי קיבוץ נוספים בני גילו, עדיין מוחזק בשבי חמאס, ללא התרופות החיוניות לו, ובחוסר ידיעה מצמית מה צופן העתיד. 

על עמירם ועל שיריו סיפר לאחרונה דוד אסף בבלוג עונג שבת ('לא עייפי דרך כי אם מפלסי נתיב'), ואנו כאן נרחיב מעט את היריעה.

נתחיל מבראשית. עמירם נולד בסוף שנת 1938 בחיפה להורים שעלו ממזרח אירופה. בתום מלחמת העצמאות, כשהוא בן 11, הצטרף לתנועת השומר הצעיר בחיפה ושם נדלקה בו רוח ההתיישבות. חלומו הגדול היה להיות חקלאי וקיבוצניק ולפיכך אך טבעי היה שייצא ללמוד בבית הספר החקלאי כדורי.

בשנת 1956 הוקם גרעין השומר הצעיר 'ניר עוז' אשר יועד לאַזְרֵחַ את היאחזות הנח"ל בשם זה, כ-2.5 ק"מ מהגבול עם רצועת עזה. עמירם הגשים את חלומו ההתיישבותי ונמנה עם מייסדי הקיבוץ. במשך כל חייו פעל לפיתוח המשק ושגשוגו, הן ברמה החומרית הן ברמה הרוחנית. הוא גם הקים בו משפחה לתפארת. לנורית ולו נולדו שלושה ילדים.

עמירם הוא איש אשכולות במלוא מובן המילה. מלבד היותו חלוץ וחקלאי, גם היה במשך שני עשורים מנהל הכספים והבקרה של יישובי חבל מעון, ובמשך למעלה משישים שנה כתב והלחין, הן בשביל 'שאר הרוח' (כלשונו) הן עבור אירועים שונים בקיבוץ ומחוצה לו. בשנת 1974 התפרסם ספרו שירים בסתיו (ספרית פועלים). בגיל מתקדם סיים דוקטורט בכלכלה ומדי פעם פרסם מאמרי דעה בעיתונות הקיבוצית. במאמריו הביע בדרך כלל עמדות כלכליות שהושפעו מהסוציאליזם הקיבוצי, הטיף לשלום ולשוויון והביע דעות נוקבות על הממשלה ועל העומד בראשה. למרות הבעיות הביטחוניות הרבות באזור, ולמרות שאותן שיבולים עליהן כתב בשיריו היו נשרפות באש עפיפוני התבערה וברשף פיצוצי הרקטות, עמירם המשיך להאמין בשלום ולרגע לא חשב לעזוב את ניר עוז. 

'שירה עובדת', המיזם אשר בשמו אני כותב דברים אלה, הוא פרויקט מוזיקלי התנדבותי ייחודי, שהחל בשנת 2011 ביוזמתי ובניהולו המוזיקלי של המלחין והפדגוג פרופ' מיכאל וולפהחבר קיבוץ שדה בוקר. ישיבת הפתיחה של המיזם התקיימה בביתו של נחצ'ה היימן בפתח תקווה, והשתתפו בה גם נציגים מ'זמרשת'. המטרה הייתה ועודנה לשמר ולהנגיש את הזמר הקהילתי המקומי, זה שנולד והתהווה בקיבוצים ומושבים מאז הקמתם ועד היום. 

בפעילותי כבר ליקטתי, מן הגורן ומן היקב, קרוב ל-5,000 שירים מקוריים שנולדו והושרו בהתיישבות העובדת, רובם ככולם מעולם לא עזבו את ד' אמות המשק. מנקודת מבטי, שירי המושבות, הקיבוצים והמושבים הם-הם שירי העם שלנו (folk music), ואולי נכון יותר לכנותם שירי הכפר שלנו (country music). זוהי מוזיקה עממית שנוצרה מתוך הווי מקומי של עם היושב בארצו, ומכאן חותם האותנטיות שלה. חלק ניכר מהחומרים שאספתי הועלו לאתר 'שירה עובדת', שקיבל תמיכה ומימון מהתנועה הקיבוצית, קרן חבצלת, ארכיון יד טבנקין והמועצה האזורית רמת הנגב. אתם מוזמנים לגלוש באתר ולמצוא בו מכל טוב.

הקשר שלי עם עמירם קופר החל יחד עם 'שירה עובדת'. זמן קצר אחרי שפרסמתי 'קול קורא', הגיע אלי בדואר מכתב ממנו שנכתב ב-15 באוגוסט 2011:

כל הכבוד לפרויקט שלכם, 'שירה ע(א)ובדת' [באותו זמן הוספתי בסוגריים 'א' כמעין קריצה דו-משמעית]. אני שולח אליכם שירים שכתבתי והלחנתי בעיקר בשנות השבעים והשמונים … יש בידי לא מעט שירים …שהושמעו באירועי קיבוצי ב-54 שנות חברותי בניר עוז. אשמח לקבל תגובתכם. 

כך החל קשר מכתבים שאפשר לי לערוך עבור עמירם דף יוצר מכובד (ביוגרפיה, והנגשה של רוב יצירתו). עמירם, בראייתי, הוא דוגמה ליוצר שורשי ואותנטי מ'פס הייצור' הקלאסי של יוצרים שהם חברי קיבוצים.

תוכלו למשל למצוא שם שני שירים שלו בלחן של יוסי מוסטקי, שהתגורר בעברו בקיבוץ רוחמה והלחין את 'זמר נוגה' לרחל (הוא גם בן-דודו של השנסונר המנוח ג'ורג' מוסטקי), וכמובן את 'שיבולי פז', שנכתב לחג החוֹמֶש של ניר עוז ונפוץ בכל הארץ כשיר לחג השבועות (כולל שני ריקודי מעגל שחוברו במיוחד עבורו). 

'שיבולי פז' הוא דוגמה מוצלחת אחת משירים שנכתבו לחגי משק קיבוציים, אך הצליחו לחרוג ממקומם הקהילתי המקורי ונכנסו לפנתאון הזמר העברי הכלל-ארצי. דוגמאות בולטות לשירים מהסוג הזה הם 'ביתי אל מול גולן', שכתב יוסף נצר לכבוד חגיגות חצי יובל לקיבוץ שער הגולן; 'ההר הירוק תמיד', שכתב יורם טהרלב ליובל החמישים ליגור; 'בת שישים' ('כי אמיתית היא'), שכתב דידי מנוסי לכבוד שישים שנה לקבוצת גבע.

עמירם קופר, שירים מספר המדבר, עמ' 47

הנה השיר בביצוע הנפלא של הגבעטרון:

 

וכך סיפר עמירם על הורתו ולידתו של השיר, בערב מיוחד שנערך בניר עוז לרגל צאת ספרו 'שירים מסְּפַר הַמִּדְבָּר' (2015):

בשנת 1960 הגיעה לעזרת ניר עוז קבוצת שנת שירות שלישית מקיבוץ עין השופט כדי לתמוך בקיבוץ הצעיר. בין חבריה היה יענקל'ה שגיא  חצוצרן מתזמורת בני הקיבוצים. השיר 'שיבולי פז' נולד על הדשא בין הצריפים, כאשר יענקל'ה מדלג מן הדשא אל הפסנתר ... יענקל'ה אִלתר את הלחן ובעקבותיו חיברתי את המילים. לקח משהו כמו שעה, שעה וחצי ... נחצ'ה היימן אימץ אותו לרפרטואר של חמישיית גלבוע ומאוחר יותר הגבעטרון אימץ את השיר והוא נכנס לפנתיאון … השירים על שיבולים.

הקשר ביני לבין עמירם המשיך גם אחר כך. הוא נהג לכתב אותי עם פרסום מאמרים שכתב לעיתונות הקיבוצית, ובמופע הראשון לכבוד פרויקט 'שירה עובדת', שנערך ב-7 בפברואר 2015 בקיבוץ נען, הזמנתי אותו (לצד אמנים קיבוציים אחרים) כ'אורח כבוד' לרגל ביצוע מחודש שעשתה 'להקת הצווארון הכחול' ל'שיבולי פז'.

למחרת ההופעה כתב לי עמירם, בשמו ובשם רעייתו: 

רצינו להודות לך על הזמנתנו לאירוע 'שירה עובדת' בנען. הופתענו מההעזה של המעבדים והמבצעים לבצע חלק ניכר מן השירים בסגנון רוק-ג'אזי, וגם נהנינו.  

האווירה באירוע הייתה מרגשת. כל הכבוד למארגנים מנען, ולך כיוזם, מנחה ומקים אתר 'שירה עובדת'. לא אגזים אם אומר שעבודתך באתר היא עבודת קודש. בפנתיאון של התנועה הקיבוצית יש עוד מלחינים מעבדים ומחברים (רבים) שהלכו לעולמם כמו נסים נסימוב, הנרי קלאוזנר, אורי גבעון, זאב חבצלת ועוד ועוד הראויים להאזנה. תרבות קיבוצית מבפנים היא צו השעה, במיוחד בקיבוצים שהשתנו ועוברים שינוי, אך גם בקיבוצים שטרם השתנו. החיים בעלי טעם כאשר בא לידי ביטוי שאר הרוח, מעבר לבעיות הפרנסה, וראוי כי נדע מאין באנו ולאן אנו הולכים.  
ושוב תודה, נורית ועמירם קופר

הקשר בין עמירם קופר ליענקל'ה שגיא הוליד עוד כמה שירים, כמו 'לחן של רועים', שבוצע על ידי חמישיית גלבוע, או 'קציר' (תם מועד גשמים), בביצועה של חבורת רננים, אבל אף אחד מהם לא זכה להצלחה כמו 'שיבולי פז'.

עמירם שלח ידו גם בהלחנה. רוב השירים שכתב והלחין כונסו בספרו שירים מְסְּפַר המִּדְבָּר שהוזכר לעיל, ולרבים מהם יש גם ביצוע באתר שירה עובדת (למשל השיר המקסים 'אביב וקיץ', בביצוען של רביעיית בנות מניר עוז).

החקלאות בכלל והשיבולים בפרט הן בלי שום ספק המוטיב המובהק ביותר של זמרת ההתיישבות העובדת. יצירותיו של עמירם מצטרפות באופן טבעי לרפרטואר אין-סופי זה של שירי טבע וחקלאות.

השימוש במוטיבים של חקלאות ואיכרוּת בזמר העברי המתחדש, שראשיתו עוד בימי העלייה הראשונה (שירים כמו 'במחרשתי' של אליקום צונזר או 'בארץ הצבי' של לייב יפה), לא עמד בפני עצמו. הוא בא לשרת את הרעיון הגדול של חזרת העם היהודי לאדמתו וקיומו בה באופן עצמאי. בשירים הללו השוורים, הטרקטורים, המחרשות, העגלות, הקומביינים, השיבולים, היבולים, עונות השנה, הצאן, הבקר, וכמובן גם החקלאי עצמו, נרתמים כולם למטרה אחת: הגשמת המפעל הציוני.

העיסוק הכמעט אובססיבי במוטיבים חקלאיים, לא הגיע יש מאין. ראשיתו בציונות המעשית, שהובילה תהליך חברתי ורעיוני שלא היה כדוגמתו בעולם: היפוך פירמידת המקצועות. בדרך כלל החקלאי היה ממוקם בתחתית פירמידת המעמדות והמקצועות, אך בארץ ישראל המתחדשת הפירמידה מתהפכת ועובד האדמה מטפס לראשה. 'יהודי עובד אדמה בארצו', היה טיפוס אידיאלי שליווה את הציונות מראשיתה ועד שלושת העשורים הראשונים לקיומה של המדינה.

עמירם קופר, שירים מספר המדבר, עמ' 37 (איור: אורי דן)

עמירם, ככותב קלאסי של הסוגה, הביע את ציוניותו מבעד למשקפי החקלאות. אך בחלוף השנים לא כל 'שירי השיבולים' שלו נשארו 'מגויסים', וכזהו שיר מיוחד שכתב והלחין בשם 'אחרי ככלות'. בניגוד ל'שיבולי פז', שם השיבולים 'ירחשו שיר חג', כאן רגע הקציר מתואר כאירוע עצוב:  'בשיח קמה שחו / מנחשות את סופן'.

עמירם קופר, שירים מספר המדבר, עמ' 63

אחרי שקראתי את המילים הנוגות והאזנתי ללחן המלנכולי בביצועו הנעים של שלומי מטיאס, לחצתי על דף היוצר של המבצע כדי להכיר טוב יותר את הזַמָּר. כל שנכתב הוא: חבר קיבוץ חולית. עד מהרה התברר לי כי שלומי נרצח בביתו, יחד עם רעייתו שחר, תוך ששניהם מסוככים על בנם רותם, ששרד את התופת למרות שכדור חדר לבטנו.

שלומי מתיאס ורעייתו שחר (דבי) שנרצחו בקיבוץ חולית

חזרתי לדף השיר. האזנתי שוב למנגינה, למילים, לביצוע, וזה היה כבלתי נתפס: שיר אחד, שני יוצרים: האחד חטוף בעזה והשני נרצח. והמנגינה שהמשיכה בעצב הזילה דמעות מעיניי. 

שלומי היה יליד באר שבע, למד מוזיקה בבית ספר 'רימון' ושם גם הכיר את אישתו לעתיד. מכיריו העידו עליו כי היה מוזיקאי מחונן (פסנתרן, מעבד ומחנך) ואדם טוב לב. לא הכרתיו אישית, אך ראיתי אותו מספר פעמים מופיע על הבימה בבאר שבע בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית. שלומי נהג לכתוב מילים בעלות תוכן מחאתי והצמידן למנגינות מוכרות. הנה למשל שלומי מופיע על במת ההפגנה בחן רב עם 'תוצרת הארץ' של נתן אלתרמן (לחן שם-טוב לוי). המילים קצת שונות... 

 

שירי ארץ ישראל החקלאית ויוצריהם, הם מעמודי התווך של התרבות הישראלית. חטיפתו של אדם כמו עמירם קופר, האיש שנולד בארץ הזו ובנה אותה בחומר וברוח, כמוה כמו לקיחה בשבי של הארץ עצמה, בבחינת 'יהודה השבוייה'. 

עד שעמירם ושאר החטופים לא יחזרו לארצם שלמים ובריאים, הישראליות שלי, של כולנו, לא תהיה שלמה.

לעיון נוסף

 מאמרים של עמירם קופר בעיתון 'זמן קיבוץ'

השבר של ניר עוז (כתבה של מואב ורדי בחדשות 'כאן')    

● ערב שירי עמירם קופר מופע בקבוץ ניר עוז 

______________________________________________

יפתח מזור גר בקיבוץ משמר הנגב. הוא חוקר צמחים, עורך הפודקסאסט 'פה ושם בארץ ישראל' ויוזם פרויקט 'שירה עובדת'  iftahma@gmail.com

12 תגובות:

  1. כה עצוב, מחכים לשובם!

    השבמחק
    תשובות
    1. Bless The Night

      With all your might, with all your might
      Bless the people, bless the night

      Bless the night with life and humble
      Bless the night don’t let us stumble

      Oh my Lord, with great delight
      Bless the people, bless the night

      Bless the night with dreams and visions
      Bless the night with all its legions

      Oh my Lord, your precious hight
      Bless the people, bless the night

      Bless the night with love and kindness
      Bless the night with royal highness
      Oh, My Lord with all your might
      Bless the people, bless the night

      Nurse the night with bay of milk
      Fill its lungs with air of silk

      Oh my Lord, with all your might
      Bless the people, bless the night

      Bless the night with sounds of whales
      Bless the night with children’s prayers

      Oh my Lord, with all your light
      Bless the people, bless the night

      Bless the night with flash and thunder
      Bless the night with gentle slumber

      Oh my Lord, with all your might
      Bless the people, bless the night

      Bless the night with scents and odor
      Bless the night with stars that wander

      Oh my Lord, without the fight
      With your splendor bless the night

      Bless the night with honking trains
      Running driving up the rails
      Sipping time from silver grails

      Oh my Lord, with all your might
      Bless the people, bless the night
      Bless the night with greatest offers
      Bless the night with wood and gopher

      Oh my Lord, my sweet delight
      Bless the people, bless the night
      Oh my Lord, without a fight
      With your splendor bless the night

      Bless the night with honking trains
      Running driving up the rails
      Sipping time from silver grails

      Oh my Lord, with all your might
      Bless the people, bless the night
      Bless the night with greatest offers
      Bless the night with wood and gopher

      Oh my Lord, my sweet delight
      Bless the people, bless the night

      מחק
  2. עצוב, עצוב, אך מעורר תקווה מתוך ריח האדמה ורוח העם

    השבמחק
  3. רוב תודות לך דוד אסף שהבאת את הכתבה על עמירם קופר.כתבה שעומדת ברשות עצמה עוד קודם לחטיפתו קופר. תפילתי , שישוב קופר ושאר החטופים הביתה בהקדם. שיריו יפים וקרובים בנופם לליבי.
    הליכות חייו על פי הכתוב הם מופת וחזון לכל אדם. קרבת אותי דוד, להכיר אדם שיש בו מעלות של יופי שמימי , תרתי משמע

    השבמחק
  4. תודה לכתבה יפה ומרגשת. את עמירם קופר הכרתי בתקופה שהייתי יועץ כלכלי-אסטרטגי למפעלים האזוריים ישובי-חבל-מעון (יח"ם). אלו מפעלי אזוריים של הקיבוצים בחבל אשכול למטרות טיפול בתוצרת ושיווק של גידולי שדה, בעיקר תפוחי אדמה וגזר. הנגב המערבי בכלל וישובי אשכול בפרט, הם אסם הייצור הישראלי של ירקות אלו. יח"מ הוא מהגורמים הגדולים והחזקים בארץ, גם באירופה. ידוע המותג "דוד משה" שלו. זהו קואופרטיב של חקלאים. ניהול קואופרטיב חקלאי בו בעלי הענין (המגדלים) הם גם המנהלים, הוא ענין מורכב, רווי ניגודי אינטרסים ודורש מנהיגות בהובלתו. עמירם היה ציר מרכזי בהנהלת יח"מ, יחד עם המנכ"ל השי רובין, אף הוא מניר עוז, אשר ניצל די בנס לאחר יום טראומטי במיוחד. היה ממובילי הקו לשימור האופי הקואופרטיבי -אידאולוגי של המפעלים, תוך ניסיון מוצלח להוכיח כי ניתן לקיים מערכת שיתופית כזו של יצרנים קיבוציים גם בשווקים מאד תחרותיים. כשכתב את הדוקטורט התייעץ איתי מידי פעם, במיוחד לגבי הסדר הקיבוצים, מהתקופה שהייתי הכלכלן הראשי של התנועה הקיבוצית המאוחדת (תק"ם). קצת התיידדנו, ובמשך תקופה נהג לשלוח לי כתבות שלו על ענייני דיומא ועל רעיונותיו בענין ניהול המדינה. בד"כ הייתי זה , שניסה לצנן קצת את הלהט ולהראות שיש פנים לכאן ולכאן. בשנים שלימדתי את הקורס "כלכלת קואופרטיבים" במחלקה לכלכלה בפקולטה לחקלאות נהגתי כל שנה להזמין מרצה מהחוץ, לספר מנסיונו מהפרקטיקה הקואופרטיבית. באחת השנים הזמנתי את עמירם לספר על יח"מ. דיבר כהרגלו באופן בהיר ונחוש. מידי פעם הייתי צריך להחזיר אותו להתמקד בנושא ההרצאה. לסטודנטים זה היה שיעור מיוחד ומפגש מיוחד. על הספקטרום הרחב של פועלו האומנותי, כולל היותו הכותב של "שיבולים", אותו שרנו וחוללנו בתנועת הנוער, למדתי רק עכשיו, אחרי ששמעתי על שביו, והרבה מאד כאן בעונ"ש. מייחל לשובו, לבריאותו, לבריאות נפשו.

    השבמחק
  5. תודה על המאמר המשכיל, ברצוני רק להעיר שמרדכי זעירא הלחין את "זמר נוגה" בשנת 1939 עוד לפני מוסטקי. מי ייתן ועמירם קופר ישוב לארץ במהרה, בריא ושלם בגופו ונפשו.

    השבמחק
  6. נאווה בודק אחירוןיום שישי, 01 דצמבר, 2023

    תודה לך שהזכרת את שלומי מתיאס, הפסנתרן המחונן שנרצח בחולית ב7 באוקטובר הארור. זכיתי להנות מנגינתו המופלאה במועדוני הזמר של נחומי הר ציון בקיבוץ דביר. יהי זכרם של שלומי ושחר- ברוך!

    השבמחק
  7. את שלומי מתיאס היכרתי לפני כעשרים שנה ומייד עמדתי על כישוריו המוזיקליים המצויינים. הקשר המשמעותי, הרציני והרציף, נוצר בראשית 2007, כשהצטרף לחבורת הנגנים כפסנתרן במועדון הזמר בני-שמעון בהנחייתי החל מ-15 במרס 2007.
    שלומי התחבב מהר על הנגנים.ות, 11-10 במספר, בצניעותו, בפשטות דיבורו והליכותיו, בהומור שלו ובעיקר – במקצועיותו: שולט בפסנתר ובשירים, מלווה בהרמוניות מצוינות, מעיר למי מהנגנים.ות או מציע להחליף סולם באחד משירי הערב.
    כך תפס את מקומו ליד הפסנתר, ולא רק – הוא גם שר, הוביל את השירה יחד אתי, או לבד, שר 'סולו' ורכש את אהדת הקהל. כך במשך 17 שנה, הנגנים אהבו אותו והקשיבו לו והקהל היה מוטרף עליו.
    חוץ ממועדון הזמר, שלומי תמיד נענה לבקשותיי והצטרף אליי בשמחה לנגינה בערבי זמר נוספים.
    מדי פעם השתתפה איתנו גם אשתו, שחר (דֶבִּי), ששרה לבד, או יחד עם שלומי – שירה נהדרת, מתואמת ומוגשת במקצועיות וגם הופיעה במועדון ביאליק בבאר שבע וגרמה לכל המשתתפים הנאה צרופה וחוויה מיוחדת.
    שלומי ושחר, חברים וידידים, אהבת נפש אני חב להם.

    השבמחק
    תשובות
    1. נחומי יקר, אנחנו ההורים של שחר וחמים של שלומי, ילדינו היקרים, מודים לך על ששיתפת פרטים וזכרונות על שלומי ושחר, על שנות הביחד שאפשרתם ועל הקשר העמוק לשירה מתוצרת הארץ. נשמותיהם צרורות בצרור החיים.

      מחק
    2. שלומי המתוק ונעים ההליכות, מוכשר שאין כמוהו, שנים ישבתי בשורה הראשונה של מועדון הזמר, ליד הפסנתר והייתי מכל רגע, מהליווי הנהדר שלו, מהשירים שהוביל בהם את באי מועדון הזמר, מחיוכו המתוק ומחושבת ההומור שלו.
      אובדן נורא למועדון ולשירה העברית בארץ

      מחק
  8. This blog is a phenomenal resource of information about Amiram Cooper. I used it as well as the Shira Ovedet site for translation for one of his poems. https://www.tarb.co.il/love-song-a-poem/

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.