יום שישי, 31 בינואר 2025

עמוס עוז: סוד הקסם של דברים שבעל-פה

עמוס עוז, 2006 (צילום: משה מילנר, אוסף התצלומים הלאומי)

במלֹאת שש שנים למותו

מאת שלמה הרציג

בשלהי שנת 1977 העניק הסופר עמוס עוז ריאיון לערוץ הראשון, במהלכו נסקרו חייו ויצירתו. לקראת סיום פנה המראיין לעוז בשאלה מפתיעה, שתערובת של תסכול, קנאה והתפעלות נשזרו בה:

אתה יודע מה מפריע לי? מפריע לי שהדברים שלך מנוסחים כל כך טוב. אתה תמיד מנסח את עצמך בצורה הטובה ביותר. זה באיזשהו מקום פוגע באמינות. אנחנו אנשים, אצלנו יוצאים גם שברירים, אצלך זה תמיד מלוטש ודָבָר דָּבֻר על אופניו. 

ועוז, בהטיית ראש קלה, כשחיוך אירוני על שפתיו, ענה בקול הבריטון השלו והנינוח שלו: 

אני עובד עם מילים ... אני עובד בשפה כל ימי חיי ... אם אני אומר דבר אני משתדל לומר אותו בדיוק. הדיוק שלי לא שונה מן הדיוק ששען מחפש בעבודתו, או צלם או חרש מתכת. מדוע זה מפליא אותך?

הנה כאן הריאיון: 

הכריזמה הרטורית שהייתה אופיינית לעוז משתקפת בדברים שאמרה עליו ידידתו נורית גרץ, שגם חיברה מונוגרפיה על יצירתו: 'הוא יודע לדבר, הוא נותן לך את ההרגשה, שהנה, הדבר הזה שאתה אומר זה בדיוק מה שהיה צריך להגיד ... רק הוא אומר את זה במילים הרבה יותר יפות' ('החלון הרביעי – עמוס עוז', בסדרה העברים, ביים והפיק יאיר קדר, 2021):

ובאחת, אם נחלקו הדעות באשר לאיכות כתיבתו הספרותית של עמוס עוז, הרי שמעולם לא הוטל ספק בכישוריו כאורטור מחונן. סגנונו הרהוט והמלוטש בעת שנשא דברים בעל-פה – בין בהרצאה בפני קהל, בין בשיחת רדיו או טלוויזיה, בין בדיונים ספרותיים ובין בטקסי קבלת פרס ספרותי כזה או אחר  הפך אותו לאחד הדוברים המרשימים והייצוגיים ביותר בשדה הספרותי, הפוליטי והפובליציסטי. אפילו מספדים שנשא הפכו חגיגה רטורית מפעימה בתכניה, בלשונה ובחיתוך הדיבור האופייני לו. כאלה למשל היו דברי ההספד על שמעון פרס בטקס האשכבה בהר הרצל, ב-30 בספטמבר 2016:

ברשימה בשם 'המעשים והספרים', שראשיתה בדברים שבעל-פה שנאמרו על ידו בטקס חלוקת פרס חולון לספרות ב-1966 (נדפס בפתח קובץ מסותיו הראשון באור התכלת העזה, ספרית פועלים, 1979), פתח עוז את דבריו בסיפור קצרצר, מעין צ'יזבט, שבמרכזו שניים מן המוטיבים הבולטים ביצירתו: אהבה וחושך. במוקד הסיפור מצוקתו של אב אוהב הנקרא בטלפון לחוש אל ילדו החולה בבית חולים בלונדון הערפילית והחשוכה. לעזרתו של האב התועה בחושך מתגייס זר אלמוני המוביל אותו בבטחה בדרכי העיר עד למחוז חפצו. משמגיעים השניים אל בית החולים תוהה האב על יכולתו של האיש לנווט את דרכו בתוך 'האפלה הזאת', ועל כך מגיב הזר באלה המילים: 'החושך והערפל ... אינם נוגעים בי מפני שאני עיוור' (עמ' 13). 

עמוס עוז, 1973 (צילום: חנניה הרמן, אוסף התצלומים הלאומי)

לא בכדי גייס עוז את הפואטיקה של הצ'יזבט, שהוא בעיקרו סיפור שבעל-פה בעל אופי פולקלוריסטי החותר אל שורת המחץ שבסיומו. הפרדוקס של עיוור המוליך את הפיקח, לצד תבניות רטוריות נוספות דוגמת חזרות, תקבולות וניגודים, הם מאבני היסוד בפואטיקה הכתובה של עוז, אך יותר מכך, בדיבורו. הוא עצמו היטיב להגדיר זאת: 'היחס שבין עולם המעשים לבין עולם המילים שבספרים הוא עניין דק שאיננו סובל הגדרות, ועל כן אני מנסה לדבר עליו במשלים' (שם). ודוק, 'לדבר', לא 'לכתוב', שכן, סוגת המשלים אופיינית לשיח הדָבוּר יותר מאשר לזה הכתוב.

לא בכדי הוצמד לעוז הכינוי 'מכשף השבט', כביטוי ליכולתו להפנט בדבריו את שומעיו. למעשה, הסופר עצמו הוא שטבע את הצירוף הסוגסטיבי הזה במסתו 'באור התכלת העזה', שראשיתה אף היא בשיחה בעל-פה שקיים עם משתתפי החוגים לספרות בעמק זבולון, המשכה, בגרסה כתובה שלה, ב'איגרת לחברים' (יוני 1972), ותחנתה הסופית בספר המסות דלעיל.

למעשה, מרבית ה'מאמרים ורשימות' שבספר ראשיתם בדברים שנשא עוז בעל-פה באירועים שונים. בפרק 'כשפים והשבעת רוחות', כתב עוז: 'ומה בעצם מעשיהם של המספרים? אלה האהובים עלי פועלים, פחות או יותר, כמין מכשפי השבט' (עמ' 21). בהמשך הביא 'סיפור קטן' שהתרחש במערה טחובה או על שפת נחל, 'לפני תשעת-אלפים שש-מאות-ושש שנים'. מכשף השבט הלהיב את בני שבטו, כשבאמצעות סיפוריו הצליח ללכוד את האימה שמחוץ למערה וגם את האימה שבלב שומעיו, ולהטיל עליהן את כוחות הסדר והמשמעות. כך עלה בידו להרגיע את יושבי המערה ולסייע בידם לעמוד במצור הנצחי של פחד המוות. שלא במקרה, האידיאל שהציב עוז איננו זה של כותב סיפורים אלא של זה המספר אותם. ואכן, יותר משראה עצמו עוז כסופר ראה עצמו כמספר סיפורים.


כך היה גם בשולי הרצאה שנתן במוסד שמואל נאמן בינואר 2011 על ספרו סיפור על אהבה וחושך (כתר, 2002). כאשר נשאל בסיום על מקורות יצירתו, סיפר עוז כי כבר בילדותו בירושלים אהב לשמוע ולספר סיפורים: 

לא הייתי ילד יפה, לא הייתי ילד חזק, ולא הייתי מוצלח במגרש המשחקים ולא הייתי טוב בספורט, ולא הייתי טוב בלימודים. הדרך היחידה שלי לעשות רושם על הבנות הייתה לספר סיפורים. 

כמו שחרזדה המיתולוגית של סיפורי אלף לילה ולילה כך גם כאן עמד הילד עמוס קלוזנר מול ילדי השכונה, ובנקודה המותחת ביותר בסיפור נהג להפסיקו כדי להמשיכו למחרת. זו הייתה דרכו היחידה לזכות בהערכתם של חבריו. וכמובן שאין להתעלם מכך שהרומן האוטוביוגרפי המרהיב של עוז הוא 'סיפור על אהבה וחושך', והסיפור שבכותרת מתפקד לא רק כשם עצם אלא גם, ואולי בעיקר, שם פעולה.

תקצר היריעה מלעסוק בשפע הנאומים, השיחות והראיונות של עמוס עוז, שעשו את דרכם מן המדיום ה'דיבורי' אל לשון הכתב, אך אזכיר שניים מספריו, שראשיתם בדברים שבעל-פה. הראשון שבהם, פה ושם בארץ ישראל (עם עובד, 1983), הוא מעין ספר מסע, שבו תיעד הסופר מפגשים מגוונים ושיחות מרתקות, שהיו לו במהלך השנה שקדמה לפרסום הספר עם אנשים ממקומות ומגזרים שונים ברחבי הארץ. במפגשיו נתקל עוז בקולות החריפים והנוקבים ביותר בחברה הישראלית; קולות מפי חרדים, מתנחלים, ערבים, תושבי הפריפריה ועוד. העמדות הרדיקליות באשר לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כמו גם הקיצוניות האנטי-ציונית, שהשתקפו במקצת המבעים הללו, עוררו עליו זעם מצד רבים. אך הפרק שטלטל במיוחד את ההוויה הישראלית בת הזמן היה 'העלבון והזעם', שבו נתן עוז ביטוי חריף לקולות 'מזרחיים' של תושבי בית שמש באופן שחשף את השסעים העמוקים בחברה הישראלית. גם רשמי ביקורו ושיחותיו עם מתנחלים בעָפְרָה, מצוטטים עד היום בשיח הפנים-מתנחלי כדוגמה לחוסר ההכרה וההבנה של השמאל הציוני למה שהם תופסים כחלוציות.

הספר השני המבוסס על שיחות בעל-פה, ממה עשוי התפוח (כתר, 2018), שונה מאוד מקודמו. ראשית, השיחות הן ברשות היחיד, שיחות שניהל עם שירה חדד, עורכת ספריו האחרונים. על טיבו השונה של הספר תעיד גם כותרת המשנה 'שש שיחות על כתיבה ועל אהבה, על רגשי אשמה ותענוגות אחרים'.

הנה המשל היפה, שנתן לספר את שמו: התפוח, כך עוז, הוא תוצר של 'מים, אדמה, שמש, עץ תפוחים וקצת זבל... אבל הוא לא דומה להם'. כזה הוא גם הסיפור אצל עוז, שמורכב מסך של שיחות, מפגשים והתנסויות, אך הוא שונה מהם. נקל להצביע על האופי השיחני-אוראלי של המשל הזה כמייצג לדרכו של עמוס עוז כאמן הדברים שבעל-פה.

עמוס עוז ושירה חדד, 2018 (ויקימדיה)

עדות נוספת להיותו של עוז 'חי מדבר' היא אותה 'הרצאה אחרונה', שממרחק הזמן ראויה לתואר 'מיתולוגית', שאף היא נדפסה כספר: כל החשבון עוד לא נגמר (כתר, 2019). ההרצאה נישאה במרכז למורשת היהדות של אוניברסיטת תל אביב ב-3 ביוני 2018 כהרצאת סיכום של סדרת הרצאותיו בנושא 'הרעיון הציוני לגווניו'. 

באורח אירוני נפתחה ההרצאה במילים 'האמת היא שאין לי הרבה מה לומר לכם', והמשכה בשטף מרשים, בן 48 דקות, של מילים ומשפטים, בנויים לתלפיות, על הפתרון היחיד בעיניו לסכסוך היהודי-ערבי: פתרון שתי המדינות. את עמדתו השמאל-ציונית נימק עוז במגוון נימוקים משכנעים, שיש בהם, מצד אחד, התנגדות למיליטריזם הכוחני של ישראל ביחסה לפלסטינים, ומצד אחר, שלילה מוחלטת של הפציפיזם ושל החתירה למדינה דו-לאומית כעמדתו של השמאל הרדיקלי. את דבריו ליווה עוז בשלל דוגמאות היסטוריות, משפחתיות ואישיות. בלט במיוחד סיפורו על המפגש עם אינטלקטואל צרפתי-פלסטיני השואף לחזור לליפתא, עיירת הולדתו המדומיינת, שעוז הבהיר לו, ש'זה לא יקרה', כיוון שהוא, הפלסטיני, מחפש במרחב את מה שאבד לו בזמן.


וכך סיפר לאחר ההרצאה עורך הסדרה ומי שעמד בראש המרכז, פרופ' דן לאור: 'כשראיתי את עוז עושה דרכו לבמה מבלי שהחזיק בידיו דפים או ספר כלשהו או אפילו פתק, שאלתי אותו בזהירות האם אין לו הרצאה מוכנה מראש, והוא השיב לי כי הוא יחליט מה לומר רק לאחר שיעלה לבמה' ('רק המוות הוא בלתי הפיך, וגם את זה אני אבדוק עוד מעט: כיצד נולדה 'ההרצאה האחרונה' של עמוס עוז', הארץ, 4 בפברואר 2020). בפועל, היתה זו מעין מתנת פרידה, או צוואה רוחנית-פוליטית, שהביאה לשיא את יכולותיו הרטוריות של עוז כנואם מחונן, ממשיך דרכם של הנואמים הגדולים בימי יוון ורומי.

אך מהו בעצם סוד הקסם של הדברים שבעל-פה שנשא עמוס עוז בכל כך הרבה הזדמנויות? האם זו הזרימה הקולחת, המטפורות והדימויים המקוריים, אוצר המילים הסוגסטיבי, המבנים המהודקים? ושמא מחוות הגוף, תנועות הידיים הרחבות וחיתוך הדיבור האקספרסיבי? התשובה מן הסתם היא: השילוב המדויק בין כל אלה.

בימים הגורליים שעוברים עלינו מאז החלה מלחמת השבעה באוקטובר חסר, כה חסר, קולו הצלול של עמוס עוז, הקול שנתן הסבר והפיח תקווה.

__________________________________________

ד"ר שלמה הרציג היה המפקח על לימודי הספרות במשרד החינוך. הוא חוקר ספרות ומרצה. shlomozo@bezeqint.net

42 תגובות:

  1. ויטגנשטיין אמר שלמילים יש משמעות רק מתוך 'זרם החיים', השאלה אם בזרם החיים שלנו היום, והכיוונים אליהם הדברים מובילים, יש טעם בעוד מכשף שבט שינסה 'להקפיא' את הזרם הזה, בכל הכשפים והשקרים האפשריים, כדי שיהיה אפשר להתבונן בו - כביכול -

    השבמחק
  2. רות אלמגור-רמון
    תודה רבה לד"ר הרציג על הרשימה המעניינת ועל התיעודים המרגשים, המזכירים את מה שידענו, ומחדשים את מה שלא ידענו!

    השבמחק
  3. התנסחות טובה אינה מכסה על התבטאות גרועה. מי שחשב על פתרון שתי המדינות לא הקשיב לערבים ומי שלא הקשיב לערבים קיבל את ה-7 באוקטובר. לדידם כולנו, ללא יוצא מן הכלל, מתנחלים שכבשו את כל אדמתם ויש להשמיד את כולנו. מי שרוצה להמשיך לחלום - זו זכותו. מי שמאמין לחולמים הללו - זה לחובתו.

    השבמחק
    תשובות
    1. תשובה לא עניינית, לא קשורה, מראה אגב כמה חשוב להשמיע קול שפוי במדינה המוטרפת הזאת, כנגד פטאליזם גועלי ורצחני נוסח ביביזם שולט

      מחק
    2. אין כמו תוכחה חסרת תוחלת בין יהודים לבין עצמם ככה בשביל העונג

      מחק
    3. תשובה קשורה ועוד איך קשורה. עמוס עוז היה מכשף השבט בעיקר בזכות יכולתו לשכנע בעמדות מדיניות שהן איולת גמורה גם אנשים רציונליים מן הישוב, כולל תיכוניסטים קיבוצניקים שגדלו על ערכי התישבות-ובטחון. אני אישית אמרתי זאת לבתו פניה ב 1978 (מבלי לדעת שהיא בתו) , נימקתי בפניה היטב וחזיתי את האסון שיבוא עקב מסירת סיני לאויב והאוטונומיה ל"פלסטינים" בהם תמך עוז . לאחר שהיא הזדהתה בפני ברור שמניותי אצלה צללו לתהומות. בניגוד לאבא שלה אני לא יודע לשכנע. והסוף הוא קונספצית 7.10 של צמרת צה"ל.

      מחק
    4. מסכימה איתך מאוד. אכן, הרטוריקה המדהימה של עוז הביאה רבים להאמין באשליה שהתנפצה למול עיניהם, ועדיין - לא ייאמן - יש שמאמינים בה!

      מחק
    5. מסירת סיני לאויב הביאה לשלום עם מצרים, ומניעת האוטונומיה, ויותר מזה - מניעת המדינה הפלשתינאית, הביאה ל-7.10, ולכל האסונות שקדמו לזה, קונספציית הכניעה של הערבים למגף הכיבוש הישראלי היא קונספציה של הימין, כפי שעולה מדבריך, והיא שהביאה על ישראל את ה7.10 ואת כל האסונות שקדמו לזה, לחזור על זה..?

      מחק
    6. קרא את ספרו החדש של פרופ' אודי מנור "מן הים עד המדבר" (ציוני-סוציאליסט-בן-קיבוץ-אוניברסיטת-חיפה, לא חלילה רביזיוניסט או ביביסט או פשיסט), גלה שאתה טועה ברמה העובדתית (דעותיך הן תמיד לגיטימיות) ותתנצל בפני עצמך על בורותך. אחר כך, אם תמשיך לדבוק בעמדותיך, לפחות תדע שאתה חסיד משיחי-דתי שאמונתו לא רציונלית.

      מחק
    7. האמת, ואולי כדאי גם שתזדהה בשמך
      ואז רק נמשיך, אתה נשמע לי חכמולוג לא ממש חכמולוגי, משהו נוסח ברדוגו כזה, התנסחויות אינטלקטואליות נוסח השמאל שלא חודרות באמת למעבה המציאות, אפילו לא כנסיון, אלא עושות לופ כזה בסופן וחוזרות ונוחתות על הנקודה השטחית ביוצר של ההמהום הלאומני ממנו הן יצאו, כביכול

      מחק
    8. אנונימי שמבקש מאנונימי להזדהות בשמו - אין יותר מוזר מזה

      מחק
    9. מעניין שהימין חיכה לגדול המחדלים שהמיט על ישראל, ושהפריכו את כל תפישותיו על 'ניהול הסכסוך', כדי לאחוז באותו המחדל עצמו וכדי להמשיך ולהחזיק באותה הקונספציה, עכשיו כבר על גבי חורבות ג'בלייה וניר עוז והצפון, ותחת ממשלה פאשיסטית שמסכנת באמיתי את קיומה של ישראל כמדינה יהודית (-וערכית) וכל שכן 'דמוקרטית',,
      חבל, פתרון הסכסוך ולא ניהולו, כפי שהתריעו אנשים כמו עמוס עוז, היה מאפשר לנו לעסוק כעת במהותי, והוא הקשר כפי שעולה בין אדם-ועם-ואדמה, ולהינות מהפרי האמיתי של המפעל הציוני שהביא לנו, וכפי שעולה גם מן המאמר הזה של 'עונג שבת' -
      והוא המתח שבין הבעל פה ובין הכתב של מגילת החיים עצמה , החיים -
      לא החטופים, לא הנכבשים, ולא המתים,
      החיים בכל פשטותם המפוארה, כפי שקיבלו על עצמם לתאר אותה סופרי הדורות, שבכל דור ודור

      מחק
    10. לדוד אסף, אולי הגיע הזמן לבטל את האופציה של ההגדרה -אנונימי, ולהכניס לכל מי שרוצה להגיב-שם חובנ

      מחק
    11. אין לי אפשרות לשלוט בזה, רק למחוק - ואת זה אני ממעט לעשות. חוץ מלבקש שאנשים יכתבו את שמם אין הרבה מה לעשות.

      מחק
  4. מאמרו של ד"ר שלמה הרציג חוזר ומדגיש בהפלגה רבה בשמם של מבקרים שונים אך גם לדעתו - את סגנונו הרטורי המלוטש של עמוס עוז, את הכריזמה הרטורית שלו, את יכולתו להפנט ועוד ועוד. דא עקא, מכיוון שברור שלעתים ב"תרגילים" רטוריים מדובר, וברורה יכולתו של עמוס עוס לעשות שימוש בפעלולים טכניים של ויכוח וטיעון והוא עצמו מודע לכך ומצהיר על כך, לא בהכרח ה"אמת" היא זו שמקבלת ביטוי, והאמינות של דבריו נפגמת. משל למה הדבר דומה? לקוסם שאנו מתפעלים מלהטוטיו אך יודעים שבלהטוטים מדובר.
    ביחס לסיפא של המאמר - נאמר בלשון נחרצת שלאחר מלחמת ה-7 באוקטובר, חסר באופן מיוחד ""קולו הצלול של עמוס עוז, הקול שנתן הסבר והפיח תקווה". אני סבור, שבימים הטרופים שלאחר ה-7 באוקטובר אנו זקוקים דווקא לא לגינוני טקס מזויפים וללהטוטי לשון, אלא לשפה פשוטה החושפת אמיתות בתום לב.

    השבמחק
    תשובות
    1. בדיוק והאמת היא שללא התכנסות בגבולות 67, כך או אחרת, אנו נידונים להיות מדינת הרג , שכל רטוריקה יפה על משמעויות החיים תיהפך ללהטוט שיחוויר כנגד המופע המרהיב של מראות המציאות כפי שהיא, המרהיבה במחדליה

      מחק
  5. כנראה שכדאי יותר להקשיב לקולה הצלול של גליה עוז, שחושף לנו איך נראים בעלי הקול הצלול, מורי הדרך לקוויזלינגים...

    Exurge Bagatze, et iudica causam tuam!

    השבמחק
    תשובות
    1. לא, עדיף להקשיב לניצולי הילדים בישיבות השונות, לעיתים על ידי בכירי הרבנים , אתם האורים והתומים , כמובן

      מחק
    2. אם היית מקשיב לקולה הצלול של גליה היית מגלה שהיא שמאלנית קיצונית בהרבה מאביה. והקוויזלינגים היחידים שאני מכיר כאן הם אלה שראו בחמאס נכס ומימנו אותו. אבל מה אתה יודע? אתה הרי חרדי נוזף שמבחינתו נמות ולא נתגייס...

      מחק
    3. פרופ׳ אסף, נאה דרשת . כפתור ופרח ! תשובה כהלכה השבת לחרדי הנוגף והנודף שנוטף צביעות כאותם שעושים מעשי זימרי ודורשים (ואם נדייק : גוזלים) שכר כפנחס. מסתבר, אם לשפוט על פי התנא דימסייעת שהביא דברים בשמה, כי בחר להיבטל מדברי תורה והמיר אותם בדברי בלע שהטמין, מסתמא , מתחת לסטנדער .
      תורה! תורה! חיגרי שק!

      מחק
    4. עיקר שכחתי : שלמי תודה וברכות מאליפות לד״ר שלמה הרציג על מאמרו מרחיב הדעת ומעורר המחשבה. ד״ר הרציג מראה לנו עד כמה חסר לנו קולו הצלול של עמוס עוז ז״ל - ועד כמה הרחיק לחזות. אכן אפשר, אם רוצים, לראות בעוז את מכשף השבט , אך מי שמתעמק בנאומיו , ראיונותיו ומאמריו כפי שעשה כאן ד״ר הרציג בטוב טעם ובשום שכל, יווכח שיותר ממטה הקסמים של המכשף, הולמת את עמוס עוז גלימתו של הנביא וממשלת החושך הנוכחית אכן מוכיחה שאין נביא בעירו .
      לדאבון לב, דבריו הנכוחים עדין נופלים על אוזניים ערלות, עור עבה ולב של אבן .

      מחק
    5. עמוס עוז בעל השכלה רחבה וכושר ביטוי , אך חסר את השכל הישר , של עגלון פשוט.

      מחק
    6. עגלון כמו בן גביר, למשל? לא בעיירתנו, חבר

      מחק
  6. תענוג לקרוא איכות כל השנה לא רק עונג שבת .

    השבמחק
  7. חיבור מרתק של כמה נקודות בזמן

    השבמחק
  8. תודה על המאמר. כייף לקרוא

    השבמחק
  9. חברים תהנו מהתוכן לא צריך לריב ימין ושמאל ותודה למחבר על תוכן המעניין.

    השבמחק
    תשובות
    1. מי אמר שלא צריך, כן צריך, והאמת שאנשי הימין, כמו תמיד, התחילו (ראו לעיל את התגובות), על ראש הגנב בוער הכובע?

      מחק
  10. ואל נשכח את עמוס עוז המורה המופלא לספרות. מי שלא שמע מפיו תורה מוזמן לחפש את הספר (שאזל בדפוס ובחנויות) "מתחילים סיפור". הנאה צרופה.

    השבמחק
  11. טליה לפן
    שלמה תודה מאוד אהבתי את המאמר ואת המסקנה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמו שכתבתי קודם מאוד אהבתי את המאמר. גםאני חשה שקולו של עמוס עוז חסר בתקופה כזו. אני חושבת שההתבטאות שלו אינה רק יפה ומדוייקת ואני בהחלט מצטרפת לכל הסופרלטיבים, היא גם מעוררת המון מחשבות ורגשות מנוגדים, כמו העיוור שמוליך את הרואה, או רגשי האשמה ותענוגות אחרים. קול שמצד אחד נחרץ ומהודק ובו בזמן מעורר מחשבות ורגשות מעורבים
      והכול בשפה מופלאה חסר לי היום.

      מחק
    2. גם אני אהבתי לקרוא על משיח שקר בין זמננו.

      מחק
    3. איך הגעת לזה? הכתבה לא היתה על נתניהו

      מחק
  12. ד"ר שלמה הרציג, נכבדי, שמחתי לקרוא את המאמר שלך, זרקור על דמותו של הסופר הכל כך אהוד גם אם שנוי במחלוקת. נדמה היה שנאמר כבר הכל על מכשף השבט. הוא היה אמן של מילים אבל גם של קשר אנושי וחם, מעידה ממקור ראשון, זכיתי להכירו מקרוב ולהנות משעות של שיחות אישיות וגיליתי אדם רהוט, עניו, שמיטב המילים יצאו מפיו במיטב סדרן גם בשיחת חולין ארוכה וגם כשעמד מול אולם מלא קהל שגמע את דבריו בצמא. תודה לך על המאמר. נירה תובל מנכ"לית אגודת הסופרות והסופרים העברים בישראל

    השבמחק
  13. תודה גדולה על הכתבה.

    השבמחק
  14. ישנן תוכנות היום שזורעות תגובות גנריות בכדי לשרש נרטיב מוטה מסוים ,כזה או אחר. שימו לב חברים שאתם לא מתווכחים עם עצמיכם

    השבמחק
  15. לכל ה"אנונימיים" מימין ומשמאל - אנא , הבלוג הזה מיועד
    "במיוחד, לדברים של מה בכך , דברי הבאי , הבל ורעות רוח" - כמפורט בכותרת.
    אז הניחו לוויכוח הפוליטי העקר , והתמקדו בעיקר .

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן המאמר ועוצמת המילים והעמידה על קוצו של יוד הם סוד הרטוריקה המרתקת את שומעיה. ואגב רטוריקה או דמגוגיה, ראש הממשלה שכבר שנים הרבה מצקצק את לישכתו הממאנת להזדהות בשם... מצחצח את כל אזרחי ישראל במילים מילים מילים ועוד מילים....סיכום היסטורי של פועלו יסתכם ב: מילים, 7 באוקטובר.

      מחק
  16. אני מניח ש"נאורים" ו"תל אביב" זה סוג של מילת גנאי אצלך. נצטרך ללמוד לחיות עם זה... בכל מקרה, לא המתנחלים שומרים על הבטחון אלא חיילי צה"ל. המתנחלים שתקועים שם רק מסבכים את ההגנה הזו, שגם היא - כפי שאנחנו רואים כבר יותר מיובל שנים - לא בדיוק מונעת אסונות.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.