א. ההולכים למות מברכים אותך הקיסר
ז'אן-לאון ז'רום, ברכת הגלדיאטורים, 1859 (ויקימדיה) |
ידוע ומפורסם הוא הפתגם הלטיני האכזרי שנטען כי נאמר לקיסר הרומי על ידי הגלדיאטורים לפני תחילת מאבקי הדמים שניהלו ביניהם או בינם לבין חיות טרף, שמהם רק מעטים שרדו חיים:
Ave Imperator, morituri te salutant
שפירושו: הידד לקיסר, ההולכים למות מצדיעים לך.
היסטוריונים מפקפקים באמיתות האמרה הזו, ויש האומרים כי רק פעם אחת ויחידה היא נאמרה, ואף על פי כן הדימוי והאמרה קנו שביתה בזיכרון ההיסטורי ובתרבות הפופולרית.
מכמיר לב ומחריד היה לראות את שלט המחאה שבחר נכה מלחמה ירושלמי לתלות על על כסא הגלגלים שלו בהפגנת ההזדהות עם החטופים במוצאי שבת, 21 בדצמבר 2024, בכיכר פריז.
ההולכים למות מברכים אותך הקיסר
!Ave caesar, morituri te salutant
נכי מלחמה מבקשים על נפשות החטופים
צילום: טובה הרצל |
כולנו מצפים בלב חרד ומורתח לתחילת שובם סוף סוף של פדויי השבי. בלעדיהם אין לנו לא מנוחת הנפש ולא מנוחת הגוף.
ב. צריך להיות בן אדם, זה הכל
צילום: איתמר לויתן |
על שני ארונות סעף צמודים ברחוב קריניצי ברמת גן צוייר מחדש צילומו המפורסם של ב"ז הרצל על מרפסת המלון בבזל כשהוא משקיף על הנהר שמתחתיו. על השמיים התכולים שורטט ציטוט מרומם רוח שבשנים האחרונות התעלמנו ממנו כמוטו הראוי לחיינו בארץ:
אנו לא שואלים אדם לאיזה גזע או דת הוא שייך, הוא צריך להיות בן אדם. זה הכל.
המקור נמצא ברומן שחיבר הרצל בגרמנית Altneuland (אלטנוילנד), שראה אור בשנת 1902 ותורגם לעברית באותה שנה על ידי נחום סוקולוב בשם תל אביב.
וכך הוא הציטוט שם (מפי דוד ליטבק, שמזוהה עם דוד וולפסון, ידידו של הרצל וממלא מקומו בהנהגת ההסתדרות הציונית העולמית לאחר מותו):
ודוד ליטוואק השיב במנוחה:
(תל אביב, ספר שני, פרק II, על פי פרויקט בן יהודה)
ג. בוקר טוב, צוהל הרחוב
גרפיטי ברחוב נחמני בתל אביב:
צילומים: איתמר לויתן |
במקור זהו ציטוט מ'בוקר טוב', שיר ילדים ידוע של ע. הלל, אלא שבמקור ה'לאן, לאן?' מוביל לגן...
השיר פורסם לראשונה ב-1961 ונכלל שוב במהדורה מחודשת של שירי הילדים של ע' הלל הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2011, עם איורים של מיכל אפרת:
הקיבוץ המאוחד, 1961 |
הקיבוץ המאוחד, 2011 |
ויש גם מהדורה של ספריית פיג'מה לקטנטנים (הקיבוץ המאוחד, תשפ"ב) עם איורים של איה גורדון נוי:
כפי שרמז הרצל בספר, יהיו גם רוחות אחרות בארץ הזאת
השבמחקאנחנו לא שואלים אדם לאיזה גזע או דת הוא שייך", אנחנו פשוט ממנים לו רב עירוני ומכריחים אותו (את האדם) לשלם...
השבמחקגם בעזה לא שואלים ישר כדור בראש, ואם אתה חטוף יהודי - תלוי בקונסטלציה הפוליטית
השבמחקהשוואה מבריקה ! אבל, אם עזה היא המודל שלך לחיקוי, מי אני שאנסה לשכנע אותך?
מחקלא הבנת, חוששני
מחקבניגוד לראייתו כבדיוני אלטנוילנד הוא רומן אוטופי אך ריאליסטי.. הגיבור הוא צעיר יהודי ותרבותי שנואש מן החיים החובר אל מבוגר גוי באחד מבתי הקפה של וינה - גוי תרבותי שגם הוא חש בסתמיות של הדברים, והם יוצאים לשיט בעולם ובדרכם עוצרים בארץ ישראל השוממה יחסית... בביקור נוסף בארץ הגיבור מגלה שם את הילד בן המהגרים העני שפגש בוינה, וזה נוטלו לסיבוב בארץ... בן המהגרים היהודי הזה הפך לצעיר מוכשר ומצליח בעקבות מעברו לארץ והשתתפות בבנייתה...
השבמחקהפעם הארץ פותחה על ידי היהודים והיא מתקדמת יחסית - חיפה עיר מודרנית עם חשמלית ובית אופרה שם מבקר הצעיר יחד עם ידידו הערבי, בן המקום... בסיורם בארץ הם רואים יישובים יהודים וערבים השוכנים בשלום והסיבה היא שהאדמות נקנו על ידי חברת ההתיישבות הכללית והיא מחכירה אותן - ליהודים וערבים כאחד..! הן אוספים נוצרי מן המנזר בציפורי וזה מתקבל בברכה על ידי הוריו של הצעיר המצליח, השוכנים בבית הבראה בטבריה... בים המלח הם רואים את תעלת הימים - מפל מים אדיר המביא מים מן הים התיכון ומספק אנרגיה לכל הארץ, ובירושלים יחליף את המקדש החרב מן משכן של שלום עולמי,, בשיחותיהם במסע עולה השאלה האם אין בעיות בארץ הזאת והרצל רומז בתשובותיהם כי קיימת מפלגה שטוענת כי הארץ שייכת רק ליהודים, ומחרחרת ריב ומדון.. אגב - מלון 'שלושת המלכים' השוכן בבזל, בו שהה הרצל, עדיין ניצב על תילו ושופץ עם השנים
אלטנוילנד סופח לפני שנים להיסטוריית המד"ב/הפנטזיה הישראלית המקורית. אגב, ברחוב הרואה ב-ר"ג יש דיוקן של הרצל שעוצב מגזע עץ שנשאר לאחר שכרתו את העץ.
השבמחקעגנון ב"תמול שלשום" חזה את השתלטות השיח הדתי, הדי בהמי אגב ונחות, על ה"ציונות" החילונית.
המפגין בתמונה לא מביע הזדהות עם החטופים, אלא טוען שהוא נפצע כדי לשעשע את השליט, תוך שהוא משווה ראש ממשלה ישראלי שנבחר בבחירות דמוקרטיות לקיסר רומי. כשאני הולך להזדהות מדי שבוע עם החטופים אני הולך להזדהות, עם החטופים
השבמחקלא חד משמעי, אפשר להבין את זה בכמה אופנים, בדגש כי ההפגנה לפי התמונה היא בכיכר צרפת מול מעון ה'שליט', האם החטופים הולכים למות ו'מצדיעים' לשליט (אגב רומא היתה רפובליקה וגם הקיסרים נבחרו, לעיתים בידי הצבא), האם הוא מוסיף את ההקרבה של נכי המלחמה להקרבה של החטופים, להעברת המסר, ניתן להבין בכמה אופנים, (כמו המציאות המתעתעת שאנו חיים בה?
מחקמדהים איך אנשים עדיין שומרים על כבודו של
השבמחקהזבל המפלג וחסר הכשרון הזה
אמת
מחקיפה אמר הרצל ושם בפי דוד לטוואק ב'אלטנוילאנד' - אנושיות קודמת ללאומיות. וכבר קדם לו משיהו מקדמונינו. ר' עקיבה אמר: ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט, יח) - זה כלל גדול בתורה. למה התכוון רבי עקיבה? לרוב חושבים - 'רעך' זו זולך, חברךי, אבל ממקשר בפסור הוא "לאלא תיקום ולא תיטור את בני עמך (!) ואהבת לרעך כמוך - 'רעך' הוא בן עמך! השיב לו חברו בן-עזאי: "זה ספר תלודות אדם" (בראשית ה, א) - זה כלל גדול מזה!
השבמחקרבי עקיבה עשה את בר כוכבא למשיח והביא שואה על יהודה - הוא לא שעה לאזהרה של רבי יוחנן בן תורתא. רק רבי יהודה הנשיא, הריאליסט, הצליח לשקם את העם מאותו חורבן (רבי יהודה הנשיא זכה למעמד 'ידיד הקיסר' האנטוניני (מרקוס אורליוס) וקיבל הטבות לעם יהודה, אפילו פטור ליהודים ממס בשנת השמיטה. היה חכם דיו להבין את אופי הרומאים, שאותו ביטא יפה משוררם ורגיליוס ב'אנאיס' שלו: אחרים יודעים יפה מאתנו לנפוח נשמה בפסלי ארד, לנאום, לתאר את מסלולי כוכבי-השמים [הוא התכוון ליוונים, שהוכנעו על ידי האימפריה הרומית, ממש כמו היהודים], אבל אתה, הרומאי, זכור שהשלטון בידך וחובתך להכניע את הגאים ולחוס על הנכנעים'.
מה לעשות? יש מציאות, יש אימפריות. וצריך ריאליזם... וכדאי גם לזכור את החכם הנשכח בן-עזאי: אנושיות (אלה תולדות אדם) קודמת ללאמנות יהודית. לאוזני ה"ציונות הדתית"...
אגב, Ave פירושו המדויק הוא 'שלום עליך' או 'היה בריא!' והידד היא כנראה מלת זירוז (השווה ישעיה טז, ', ירמיה כה, ל ועוד).
שלמה