יום רביעי, 3 ביולי 2019

ארץ הקודש: השמיים הם הגבול, החתמת מכשירים, 770, חלום יעקב, מסע עולמי

א. פסטיבל לא בשמיים

צילום: גדי אידלהייט

הכרזה תיאולוגית סנסציונית, ואניגמטית במידה, מזומנת לחולף על פני הבניין של Triple C בפתח תקווה.

מה פירוש 'הוא לא בשמיים'? 'הוא' לא נמצא בכלל (כי הרי אין שמיים), או שמא 'הוא' נמצא בכל מקום?

נקודת ההתייחסות היא כמובן הפסוקים היפים בספר דברים (ל 14-11), שמשמעותם הפשוטה היא כי תורת אלוהי ישראל אינה נמצאת 'מעבר להרי החושך', אלא זמינה ונגישה לכל אחד:
כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִיא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִיא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִיא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ. 
גדי אידלהייט שצילם פתר את החידה: מדובר בחברה שמספקת שירותי ענן למחשבים. הם כנראה רוצים לומר שהשירותים שלהם אינם באמת בשמיים, או בעננים, ושמא שהמחירים שהם גובים אף הם 'אינם בשמיים' ומתאימים לכל חברה ולכל משתמש...

ב. כן בשמיים

חנות הבגדים הצנועה והחסודה הזו, 'צניעות בעננים', ממוקמת בשדרות בן-גוריון במרכז הרצליה. נאמר זאת כך: נראה שמידת הצניעות עומדת ביחס הפוך לגודל השלט שמכריז עליה...

צילום: דוד ירון

ג. החתמת מכשירים

בשכונת בתי ורשה שבירושלים צץ 'מרכז שירות' חדש 'להכשרת והחתמת מכשירים'.

האם מישהו מקוראינו החרדים יוכל לבאר לנו מה טיבה של פרנסה זו?

צילום: ברוך גיאן

ד. 770 בתל אביב

כל מי שקצת מתמצא יודע שהמספר המאגי 770 רומז ל'בית חיינו', דהיינו כתובתו של הרבי האחרון מליובאוויץ': איסטרן פארקווי 770, ברוקלין, ניו יורק.

חסידים ומעריצים יש לרבי בכל העולם, גם בתל אביב. אחד מהם קבע את המספר 770 מעל חנותו ברחוב כפר גלעדי 26, וכדי שלאיש לא יהיה ספק תלה למעלה גם את השלט המשיחי המוכר.

צילום: מנחם רוזנברג

ה. חלום יעקב

מכל המקומות שבעולם בחר אמן הגרפיטי הירושלמי דן גרובר לצבוע את גדר המתכת הסתמית הזאת, באחד מרחובות דרום תל אביב, בפסוק הפותח את תיאור חלום יעקב (בראשית, כח 12), ודווקא בתרגום הארמי שלו:
וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ  
וחלם והא סולמא נעיץ בארעא ורישיה מטי עד צית שמיא והא מלאכיא דיי סלקין ונחתין ביה
כנראה ש'יש ה' במקום הזה ואנכי לא ידעתי'...

צילום: איתמר לויתן

ו. מצוות בני נח

כתב לי אריה הניג:
לאחרונה נזקקתי לנר נשמה. רכשתי בשופרסל והנה דבר מוזר. מאחור נכתב כי 'החברה שומרת שבת'. הגיוני. אבל אז ראיתי כי הנר יוצר בסין. ממש מרגש לדעת ששופרסל דואגת לשמירת השבת של הסינים. זמן קצר אחר כך הגיע לידי נר נשמה נוסף שיוצר על ידי חברה שומרת שבת בוויטנאם...
אגב, לכל אלה שמתחשק להם גם לאכול נרות נשמה (אוכל סיני?), הנר הוא 'כשר'.

צילומים: אריה הניג


והנה מתברר כי לא רק ב'שופרסל' מקפידים על שמירת מצוות של גויים בחו"ל, ואף מחמירים מעל ומעבר לנדרש, אלא גם בחברת 'אסם':

צילום: צבי רוזנפלד

15 תגובות:

  1. החתמת כשרות על מכשירים, מדובר כנראה בעיקר בטלפונים סלולריים. ישנם אנשים שזקוקים לטלפון כשר, וזקוקים גם לחלקים המותרים של תכונות התקשורת של המכשירים, ויש להם בעיה של "מראית עין" שלא יחשדו בהם חלילה שהם נושאים טלפון לא כשר. לשם כך הם שקוקים לאישור מגוף מוסמך, שהפלפון כשר ובא לציון גואל. יש גם מקרים שזה נובע מחינוך הילדים, הרי הילדים יודעים שאסור בתכלית האיסור להחזיק טלפונים שאינם לשיחות בלבד. ואיך המבוגר האחראי והמחנך של הבית מחזיק טלפון שנראה כמו אלה האסורים? לשם כך יש פוסקים שיאשרו על פי קריטריונים מסוימים טלפונים עם התכונות ההכרחיות. ובא לציון גואל.
    בקשר לפסטה: אין הדאגה לשמירת מצוות של ה"אינו יהודי" אלא להבהיר שהפסטה -שהיא חמץ, לא היתה בחזקת יהודי בפסח. כי אז היא אסורה לנאכל מחמת "חמץ שעבר עליו הפסח".

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה כמו חמץ שאָבַד עָלָיו הַכֶּלַח!

      מחק
  2. לגבי הכשרת והחתמת מכשירים אני מניח כי מדובר בשירות הניתן לחרדים המעוניינים שהמכשיר שברשותם יעמוד בדרישות החרדיות, ולשם כך החברה הזו מנטרלת שימושים פסולים (כגון גלישה באינטרנט) ובכך מכשירה אותם, ובהמשך ׳מחתימה׳ ומאשרת כי המכשיר עומד בתקן החרדי הדרוש.

    לגבי הנרות זה נשמע אכן מגוחך. אולי הכוונה היא לחברה המיבאת והמשווקת. לגבי ההכשר, אולי למקרה שהפראפין המותך ינטף על כלי מאכל...
    על פליאתך לגבי הפסטה אני מתפלא: הרי אם החמץ יירכש לפני פסח ויהיה ברשותו של היהודי במהלך הפסח, הוא ייאסר באכילה, כדין ״חמץ שעבר עליו הפסח״! כך שלא לשמירת מצוות של גוים בחו״ל דאגה החברה, אלא לשמירת מצוות של יהודים בארץ ומחוצה לה...

    השבמחק
    תשובות
    1. מישהוא מחוגי צבא האלוקים עשה כבר את הכסף הקטן על הסינים התמימים (או שמא אינם תמימים כל כך?!)

      מחק
  3. נר כשר - להבדיל מנר חֵלֶב שיש להזהר שלא להדליקו על צלחת מאכל כמנהג נשות ישראל הכשרות יצ"ו

    השבמחק
  4. צנע הבנות וראינה...יום רביעי, 03 יולי, 2019

    על חנות הבגדים אפשר לומר שהצניעות היא התכונה הבולטת שלה

    השבמחק
  5. גוי ששמר שבת חייב מיתה
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%95%D7%99_%D7%A9%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%91_%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%94

    השבמחק
  6. חוצפית המתורגמןיום חמישי, 04 יולי, 2019

    ראו יוסי כץ, התקדשותו של בית ומספרו: תנועת חב"ד ו'בית משיח' שברחוב Eastern Parkway 770 בניו יורק, דעת, 78 (תשע"ה), עמ' 107‑127.

    השבמחק
  7. לגבי הכשרת המכשירים, הרי שההלכה היא כזאת:
    לאחר העלאת תמונה בטלפון של בשר, יש להמתין 6 שעות עד להעלאת תמונה של חלב.
    אם מישהו קיבל באינסטגרם תמונה חלבית מיד אחרי תמונה בשרית, הוא צריך להגעיל את המכשיר (ילקוט יוסף סימן זיי"ן).
    מפשיטים את הטלפון מכל המגינים, המדבקות והקישוטים, מברכים 'על הגעלת כלים', וטובלים אותו בדוד מים רותחים.
    אבל כל זה, בדיעבד.
    לכתחילה כל יהודי כשר מחזיק שישה מכשירים: בשרי חלבי ופרווה לכל השנה, ושלושה כאלו מיוחדים לפסח.
    את המכשירים מטמינים בד"כ מאחורי הניאגרה בשירותים, כי הגלישה אפשרית רק שם. אם מישהו גולש בפרהסיה, הוא לא יכול לשלוח את בניו למוסדות החינוך, ואינו יכול גם למצוא 'שידוך'.

    השבמחק
  8. סעיף ג' "לכתחילה" מתכתב יפה מאוד עם סעיף ד' "770" וזה הולך כך: יש אמרה ידועה בחב"ד, "לכתחילה אריבער" (בתרגום חפשי;מראש מלמעלה). "אריבער" זה גם לעבור. ויתכן שהשם של המכשירים את המכשירים, "לכתחילה" מרמז ללקוח המעונין, -כי הרי הכל בעיני המתבונן, כי אם הוא יצרוך את השירות הזה המכשיר שלו יעבור את המבחן, ויהיה כשר מלכתחילה. (:

    השבמחק
  9. ייתכן שהחנות 'צניעות בעננים' מסתמכת על הצליל הדומה למקום שנזכר כמה פעמים במקרא ( בנחלת שבט נפתלי - בתיאור חלוקת הארץ בספר יהושוע ) - 'אלון בצעננים'.
    לנו הוא מוכר מן הפתיחה של סיפור יעל וסיסרא: "וחבר הקיני נפרד מקין מבני חובב חותן משה ויט אהלו עד אלון בצעננים אשר את קדש" [שופטים ד, יא]

    השבמחק
  10. כשרות הנרות מתיחסת לכך שהוא נעשה משמנים כשרים. האמירה על חברה שומרת שבת ככל הנראה לא מתייחס ליצרן אלא למשווק או ליבואן כדי שנשות ישראל לא יכשלו ח"ו בעוון הנאה מחילול שבת.

    השבמחק
  11. לי הפריע יותר מכל שחברה המזמינה ומייבאת את הנרות מסין כי הם זולים בכמה אגורות, קוראת לעצמה "תעשיות נטו", ואילו התעשיינים היצרנים הישראלים, ש"חיפשו פרנסה בנרות", סגרו את מפעליהם.

    השבמחק
  12. https://koshercell.org/ http://tagflatbush.com/ https://www.thekosheros.com/ for kosher phone options.....

    השבמחק
  13. הכשרת מכשירים- התאמת מכשירים לציבור החרדי, נטרול פונקציות מסוימות, הוספת תוכן ואפליקציות כמו לוח שנה יהודי, ועוד.
    החתמה- אישור חותמת חיצוני שמלמדת שהמכשיר כשר.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.