יום שישי, 9 במרץ 2012

תעלומת נשף הארגזים

מתכוננים לנשף?

רמי נוידרפר העביר לי מודעה שהתפרסמה בעיתון הצפירה בי' באדר תרפ"ח (2 במארס 1928).

המודעה מזמינה את ה'חברים' להשתתף בנשף מיוחד במינו בוורשה, ורמי שאל: מה זה בעצם 'נשף ארגזי'?




כמובן שנזכרתי מיד בספרו היפה של נחום גוטמן, החֹפש הגדול או תעלומת הארגזים (1979), אבל זה היה סתם בצחוק.



אחר כך ניסיתי לחפש תשובה יותר רצינית.

מתברר שהצירוף הזה מופיע לא פעם בעיתוני התקופה, ותמיד בהקשר של השפה העברית או של תנועות נוער ציוניות. הנה למשל מה שפורסם בעיתון הצפירה, ב-16 בדצמבר 1926:



 כשלא מצאתי תשובה של ממש פניתי לכמה מומחי לשון, אך איש מהם לא ידע ולא שמע.

לבסוף מצאתי את המודעה הזאת שפורסמה ביומון הוורשאי היינט, בי"א בתשרי תרפ"ד (21 בספטמבר 1923), ואולי כאן נמצא הפתח לפתרון התעלומה:


האם אכן הכוונה היא ל'שיחת חברים', ומה הקשר בין זה לבין זה? מאפוא הגיעו הארגזים?

האם יש מישהו מן הקוראים שיכול לסייע להסיר את הלוט מהנשף הארגזי?


בעלי התוספות

כתב לי יצחק ניבורסקי מפריז:

דוד היקר,
יש פתגם ביידיש (שאול כנראה מסלאווית): 'דאָס קעסטעלע עפֿנט זיך פּשוט'. כך אומרים כשמסתבר שיש פתרון קל לשאלה לכאורה מסובכת.

בפולניה לא רק הציונים, אלא כל תנועות הנוער היו רגילות ב'קעסטל–אָוונט' [ערב ארגזים]. זה משהו כעין הרצאה או ויכוח, עם נואם שפותח את הדיון. באולם הייתה קופסה או ארגז, כמין קלפי, והמשתתפים הכניסו שם בכתב על פתקים את השאלות שברצונם להציג למנחה או להציע לשיחה הכללית. אף פעם לא נוכחתי ב'אָוונט' כזה ואין לי מושג מדויק איך זה התנהל. אני מתאר לי שזאת היתה שיטה כדי להכניס קצת סדר ברוח הפולמוסנית ששררה בימים ההם בין החברה. אנסה לשאול את הוורשאי האחרון שאני מכיר בפאריס, אבל בתל אביב ובניו יורק יש בוודאי מי שזוכר נשפים כאלה.



11 תגובות:

  1. נ. א. ורשבסקייום שישי, 09 מרץ, 2012

    זהו ביטוי נקודתי שהופיע אך ורק בוורשה בשנות ה-20, וגם אז רק בכמה מודעות (חיפשתי באותו מאגר ומצאתי אותם דברים). "נשף" הוא ערב ולכן יכול להיות שלנוער הציוני לא היה על מה לשבת, אז ישבו על ארגזים.
    .

    השבמחק
  2. לדעתי זה תרגום של המונח banquette.

    השבמחק
    תשובות
    1. ואולי גם ה"שיחת חברים" מן היומון הוורשאי היינט אינה 'שיחת החברים' במובן הקיבוצי, כפי אנחנו מבינים כיום, אלא שיחה מלשון שיח, לשוח, להסתובב ולשוחח, למנגל (מלשון מינגל) בעברית מודרנית. כלומר שני המונחים "שיחת חברים" ו"נשף ארגזי" פירושים בילוי בסגנון המזנון הפתוח (בופט).

      מחק
  3. My suggestion:

    The term was coined, becuase each party-goer received a (small) box of party-food, as opposed to refreshments laid out on tables.

    השבמחק
  4. Is it coincidental that all of the examples occur on Shabbat? Perhaps there is connection.

    השבמחק
  5. כשעמיר פרץ ניצח בפריימריז בעבודה, אחרי מפקד הארגזים, הוא בטח ערך לחסריו נשף-ארגזים...

    אבי

    השבמחק
  6. Check out theso-called "kestl ovntn" literally "box evenongs" in the 1890s - 1900s political Jewish/ Yiddsh youth gatherings in Eastern Europe. 

    השבמחק
  7. אני סבור שמדובר בערב פתרון תשבצים. קעסטלרעטעניש פירושו 'תשבץ' ואולי המילה לא היתה נפוצה אז, לכן השתמשו בתרגום ישיר מאידיש, לנשף ארגזי.

    השבמחק
  8. לגבי הרישא של תשובת יצחק ניבורסקי,
    'דאָס קעסטעלע עפֿנט זיך פּשוט' הוא תרגום מדויק של משפט ברוסית.
    המשפט הוא מתוך משל של קרילוב על משפחה המקבלת במתנה תיבה עץ.
    כל בני המשפחה מנסים למצוא את המנעול המתוחכם של התיבה, אך ללא הצלחה.
    לבסוף מגיע הקוף שהוא חיי מחמד של המשפחה ופשוט מרים את מכסה התיבה.
    משפט הסיום של המשל ברוסית הוא: "והתיבה נפתחה פשוט" שהוא המשפט של ניבורסקי
    בתרגומו העברי

    השבמחק
  9. יהודה מירסקייום שבת, 17 מרץ, 2012

    יש מקביל בביוטי באנגלית soap-box שהכוונה נאום מאולתר בנושא פוליטי כשהנואם עומד על ארגזי מפעל, יש על זה ערך בוויקיפדיה כאן
    http://en.wikipedia.org/wiki/Soapbox

    השבמחק
  10. לרונית9:
    את כתבת בתגובתך כי כיום בעברית קיים הביטוי למנגל - מלשון מינגל.

    רציתי לתקן ולהוסיף:
    המושג המגיע במקור מאנגלית, מהמילה
    MINGLING
    והפועל
    TO MINGLE
    אולם בעברית עממית מודרנית
    הפועל הוא "להתמנגל" ולא "למנגל" כמו שכתבת.
    להתמנגל היא צורת הפועל המקבילה לTO MINGLE ואילו המילה למנגל - היא הפועל של התקנת הבשר "על האש", על גבי מכשיר המנגל. ואין ספק שרוה הישראלים, בבואם למנגל - גם מתמנגלים.
    :-)

    שתי מילים דומות ושונות.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.