יום ראשון, 16 בספטמבר 2018

בורא מיני מזונות: חומוס, בירה, כוסברה וקרפיון

השבוע נחגוג את יום כיפור ומטבע העניין נדבר הרבה על אוכל, על סעודה מפסקת ועל צום. מה טבעי יותר מאשר פוסט על חידושים בתחום המזון.

א. חומוסיות בארצנו

חומוסייה חדשה, עם קריצה לשכנינו הפלסטינים, נפתחה בשוק לוינסקי בתל אביב, ושמה בישראל 'מבסוטה'.

צילומים: איתמר לויתן

שימו לב לציור שמתחת לכתובת 'אנה מבסוטה חמדאללה' (יעני, אני מרוצה בעזרת האל). מזכיר לכם משהו?


אכן, זו מחווה לחיילת הנח"ל מהשטר המפורסם של חצי לירה, שהונפק בדיוק לפני שישים שנה, בשנת 1958...

את סמל הנח"ל החליף לב, וברקע, משום מה, מטר של טילים ופצצות...


בחיפה, לעומת זאת, החומוס קורץ לעולם החסידות באוקראינה.

ב'חומוס ברדיצ'ב' שבעיר התחתית כבר ביקרנו בעבר כמה פעמים (כאן וגם כאן), אבל החומוסיה הזו משנה את מיקומה ואת אדרתה בכל פעם מחדש.

הדלתות אמנם היו סגורות, אבל השלט הצבעוני, העטור ברמזי מגן דוד, מכריז על 'חומוס ומאכלי עדות'. מעניין לאלו עֵדות הם מתכוונים?

צילום: טובה הרצל

עוד חומוסיה נחמדת יש בחיפה, בשכונת הדר הכרמל, ושמה 'דובנוב'. המוטו של המסעדה: 'מקום טוב לשבט'...

צילום: איתמר לויתן

ומעיר אבישי ליוביץ':
שנינויות בנוסח 'מקום טוב לשבט' מעידות כנראה על קרבה גאוגרפית לאיזה שבט צופים, כפי שמדגימה פיצריה רמת-אביבית.
צילום: אבישי ליוביץ'

ב. בירתנו המאוחדת

ברחוב הלל 10 בירושלים מוצעת בירה לוקל-פטריוטית. בירה אחת לשני עמים...

צילומים: מנחם רוזנברג

ג. בירה או בורי?

ואם כבר בעסקי בירה, הנה 'בירות ים' שאותה אפשר לשתות או לאכול רק בג'לג'וליה.

צילום: יפתח מזור

ד. קוזברא טחון

'כוסברה טחונה' אפשר למצוא בכל מקום, אבל 'קוזברא טחון' יש רק בחנות תבלינים בעיר הבדואית רהט.

צילום: יפתח מזור

ה. מיהו קרפיון יהודי?


בלב רובע קז'ימייז' האופנתי שבקראקוב, ברחוב שירוקה (הרחב), יש מסעדה ושמה 'אריאל', המשתבחת בהיותה מסעדה יהודית (ובלשונו המשובשת של השלט: 'בית קפה יהודית מסעדה' או 'מסעדה-בית קפה יהודית'). בתפריט, שגם בו יש שיבושי כתיב ('גבינה עוגת'), אפשר למצוא אווז וברווז וגם 'קרפיון יהודי'.

מעניין אם הקרפיון הוא יהודי על פי ההלכה, במובן זה שאמו יהודייה או שנתגייר כהלכה.

צילומים: ישראל ויינגולד


25 תגובות:

  1. מעניין איך 'גבינה עוגת' מגיע לגבינת פסח בתרגום לאנגלית. ואריאל (בעל המקום?) כנראה מברדיצ'ב'(עיין במרק), ואולי יש לו גם חומוסיה...

    השבמחק
  2. בצד הלועזי של התפריט בקרקוב, מרק אריאל קרוי ברדיצ'ב. מעניין אם הוא קשור לחומוס מחיפה...

    השבמחק
  3. חומוס ברדיצ'ב נהדר.

    השבמחק
  4. אפשר הכוונה בקרפיון יהודי לגפילטע פיש...

    השבמחק
  5. 1) sernik pascha בפולנית זה עוגת גבינה לפסח
    בעברית נשארה רק עוגת הגבינה (המשובשת) ובאנגלית רק הגבינה לפסח.

    2) למה נגרע חלקם של קוראי העברית ונמנע מהם לאכול צ'ולנט יהודית לתיאבון?

    השבמחק
  6. תוקע שופר: קם שלטון ישראל מעפר / הלל לירושלים בירת שתי גדות הנהריום שני, 17 ספטמבר, 2018

    איפה ראית במילה 'בירתנו' שבשלט המסבאה ברח' הלל רמז לבירה לשני עמים?
    אני דוקא חושב שהמילה ברבים 'בירתנו' כוונתה בירת האינטרנציונל, ואתה סתם נציונליסט...
    (ואגב, אותו עם שאתה כה חפץ ביקרו אמור להמנע משתיית אלכוהול, כך שוודאי אין לו עניין לחלוק אתך כוס בירה)

    השבמחק
  7. ואני לא הבנתי מה זה יין כשר שבסוף התפריט באריאל. ביינות אין ליהודים שום תפריט מיוחד מלבד זהירותם שגוי (או יהודי אתיופי) לא יגע ביין. האם הברמנים בבית-קפה היהודית שומרים נגיעה ביין?

    השבמחק
    תשובות
    1. או יין כשר ולא יין שיוצר ע"י גויים. ולנועה, גם יהודי מחלל שבת הופך יין (בכיקר יין לא מבושל) לנסך.

      מחק
  8. שכונת הדר הכרמל, הופכת להיות מעין הפלורנטין של חיפה. היא מקום מושבן של קומונות בוגרים ושל הרבה צעירים. אולי לכך הכוונה ב"שבט".

    השבמחק
  9. ייתכן שה"שבט" בדובנוב, רומז למרכז הישן של בני עקיבא בדובנוב 7?

    השבמחק
  10. מוזכר בפרושים.
    גד – יש אומרים: כוזברא
    ראב"ע במדבר יא ז.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין הכי נמי; גם אבן שושן מזכיר בין שאר המקורות שהוא מביא, "ערבית: כזברה" , [הכ' והב' מנוקדות בקובוץ]

      מחק
  11. צלי אווז עם קינוח של גבינה עוגת = אוכל יהודי כשר למהדרין (בהשגחת הקרדינל)

    השבמחק
    תשובות
    1. וכשר ל9סח!! איזה מישמש אה

      מחק
  12. קרפיון יהודי הוא מתכון מפורסם מאלזס ומזרחה . מה שמכונה ידייש קארפ

    http://kitchenbazar.over-blog.com/article-yiddish-korp-carpe-a-la-juive-63518501.html

    https://www.cuisinealafrancaise.com/fr/recettes/poissons-et-fruits-de-mer/carpe-a-la-juive

    השבמחק
  13. איך יודעים שהקרפיון יהודי? צריך לבדוק אם הוא נימול או לא. מה פשוט מזה. מצד שני, אם הוא נימול, ייתכן גם שהוא מוסלמי, ויש גם נוצרים נימולים. בעיה.

    השבמחק
  14. קרפיון יהודי הוא כנראה זה שנולד כשהוא כבר ממולא, עם גזר על הראש...

    השבמחק
  15. הייתי בקראקוב לפני כעשר שנים, והמסעדות ובתוכן אריאל, לא היו כשרות. אולי היום ישנן שם מסעדות עם הכשר.
    יש לבדוק כדי שלא יכשלו בהן חו"ח מאנשי שלומינו. יאכלו ענבים וישבעו...

    השבמחק
  16. קוזברא טחון - מגיע כפי שרואים בשלט, מכך שבערבית המילה מופיעה גם כן בלשון זכר:
    ובתעתיק: "קוזברא מטחון" (ולא מטחונה)

    השבמחק
  17. כאשר אתה מקבל בקבוק יין סגור הרי הוא כשר .

    השבמחק
  18. גם בשלט על החומוסייה "מבסוטה" בת"א נפלו שגיאות. צ"ל "אנא מבסוטה אלחמדללה" (אנא שמשמעותו אני ולא אנה, אלחמדללה שמשמעותו השבח לאל ולא חמדאללה שהוא אולי שם פרטי ושם משפחה בערבית. ע"ע שמו של ראש ממשלת הרש"פ.

    השבמחק
  19. מסעדת אריאל בקרקוב מכשילה
    יהודים שומרי כשרות.
    המסעדה לא כשרה !!!!!

    השבמחק
  20. דמות הנחלאית על השטר בעיצובם של האחים שמיר ויעקב צים

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.