א. איזה טרטקובר?
כשאומרים לכם 'טרטקובר', אפשר להניח שרובכם תחשבו על האמן והמעצב הגרפי, חתן פרס ישראל דוד טרטקובר (2002).
בשכונת גבעת שאול בירושלים יש רחוב ושמו 'עַם ועולמו', שלפי השלט נקרא כך 'על שם ספרו של טרטקובר'. על ספר כזה שכתב דוד טרטקובר לא שמענו...
צריך להמשיך ולצעוד ברחוב כדי ללמוד שהטרטקובר הזה הוא מישהו אחר לגמרי – הסוציולוג המנוח פרופ' אריה טרטקובר.
בהזדמנות זו כדאי לשים לב לחידוש עולמי בתחום הניקוד שיש בשלט: ניקוד אותיות סופיות (עםָ)...
ב. הגאון מבני ברק
מי הגאון של אמא? סעדיה כמובן!
רחוב סעדיה גאון בבני ברק.
ג. רחוב התות וחמותך תמות
בזמנו עסקנו כאן וגם כאן ב'מחתרת מרענני השמות', שמשנה בצורה היתולית שמות של רחובות ואתרים.
אבל לפעמים זה גובל בחוסר טעם. למשל, רחוב התות בשוק מחנה יהודה...
ד. עֵדות בישראל
למה רק לפרסים? ולמה דווקא בחיפה?
לא ננוח ולא נשקוט עד שגם לפולנים, לתימנים ולמרוקאים יהיו רחובות משלהם!
כשאומרים לכם 'טרטקובר', אפשר להניח שרובכם תחשבו על האמן והמעצב הגרפי, חתן פרס ישראל דוד טרטקובר (2002).
בשכונת גבעת שאול בירושלים יש רחוב ושמו 'עַם ועולמו', שלפי השלט נקרא כך 'על שם ספרו של טרטקובר'. על ספר כזה שכתב דוד טרטקובר לא שמענו...
אחד מספריו של טרטקובר |
צריך להמשיך ולצעוד ברחוב כדי ללמוד שהטרטקובר הזה הוא מישהו אחר לגמרי – הסוציולוג המנוח פרופ' אריה טרטקובר.
בהזדמנות זו כדאי לשים לב לחידוש עולמי בתחום הניקוד שיש בשלט: ניקוד אותיות סופיות (עםָ)...
צילומים: מנחם רוזנברג |
פרופ' אריה טרטקובר (מיזם ביתא ישראל) |
ב. הגאון מבני ברק
מי הגאון של אמא? סעדיה כמובן!
רחוב סעדיה גאון בבני ברק.
צילום: אבי ליבוביץ' |
ג. רחוב התות וחמותך תמות
בזמנו עסקנו כאן וגם כאן ב'מחתרת מרענני השמות', שמשנה בצורה היתולית שמות של רחובות ואתרים.
אבל לפעמים זה גובל בחוסר טעם. למשל, רחוב התות בשוק מחנה יהודה...
צילום: מנחם רוזנברג |
ד. עֵדות בישראל
למה רק לפרסים? ולמה דווקא בחיפה?
לא ננוח ולא נשקוט עד שגם לפולנים, לתימנים ולמרוקאים יהיו רחובות משלהם!
צילום: איתמר לויתן |
מתוך האתר של עיריית חיפה:
השבמחקרחוב הפרסים, המוביל לגנים הבהאיים. מוצא הדת הבהאית בפרס, ומכאן שם הרחוב. הדת נוסדה בשנת 1863 עלי ידי מירזא חוסין עלי המכונה בהא אללה (תהילת האל), שהכריז על עצמו כעל ה"מובטח" שאת בואו ניבא הבאב (מירזא עלי מוחמד) מבשר הדת.
אף פעם לא התלהבתי מה דת הבהאית, לא מרשימים אותי הגנים המלוקקים וההתנזרות מחיי מין המאולצת
מחקמאנונימי לאנונימי - תודה על העדכון שהדת הבהאית דוגלת בהתנזרות מחיי מין. (אגב, אתה בטוח???).
מחקבכל אופן, זהו! החלטתי סופית, לא ממיר!
על התנזרות מחיי מין לפני הנישואים מדובר. כן,די בטוח
מחקיש:
השבמחקעולי תימן ברחובות
עולי בבל בפתח-תקוה
עולי בוכרה בקרית מלאכי
עולי סידקוב בנתניה
ואולי יש עוד.
עד שלא יהיה 'עולי ורשה' אני לא נרגע...
מחקנסה להתפשר על "בתי ורשה" הרחוב נקרא עבודת ישראל.
מחקוקים גם רחוב "קהילת ורשה" בחולון.
מחקברמת החיל בתל אביב יש מקבץ מכובד מאוד של קהילת ...
בעין כרם, ניצב למדרגות גן עדן, יש רחוב "עמק התימנים" ובגדול נראה שכולנו מיוצגים.
מחקו"גן ורשה" לא מספיק לך? (אני מניח שיש בקוראי הבלוג יותר המכירים את גן ורשה מאשר את רחוב הפרסים)
מחקאני בכלל קיבוצניק מרחוב קיבוץ גלויות (מיצריך את ורשה / בגדד אם אפשר להיות מגן שמואל?) ויש הרבה קיבוצניקים גם מ(רחוב קיבוץ גלויות)תל-אביב, חיפה, חולון והרצליה.
מחקלבני עין חרוד יש פרוטקציה, בבאר שבע יש רחוב "שלושה בני עין חרוד" (מאוחד? איחוד?).
וממש השבוע בחדרה הוחלף שם רחוב הרכבת (המוביל אל תחנת הרכבת המקומית) לרחוב ילדי תימן החטופים...
מחקיש בבני ברק גינת "גן ורשה" בתל אביב יש מקבץ של רחובות על שם קהילות שבאופן די אירוני יוצאים מרחוב קק"ל .
מחקאם אכן נקרא עתה שם הרחוב בחדרה "ילדי תימן החטופים" הרי שזו הפעם הראשונה שקוראים רחוב לכבודה של עלילת-דם בזויה ובדויה מאל"ף ועד ת"ו נגד מדינת ישראל ומוסדותיה דאז: ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית, הדסה, ויצ"ו והג'וינט המאוגדים כולם (אליבא דתועמלני עלילת החטיפה) תחת התיאור השטני "הממסד של מפא"י".
מחקיש "קהילת ביאליסטוק" ברמת אביב
השבמחקהערתך, דוד, במקומה. יש לי הרגשה שהתואר "עולי" התייחד בשפה המדוברת בישראל, ליוצאי ארצות מצוקה (ובעיקר מארצות ערב, אם כי נהוג לומר "העולים מרוסיה" בצד "יוצאי ברית המועצות ו"חבר העמים"), בעוד שהעולים מארצות הרווחה (מן המערב) מכונים: "יוצאי..." יתכן (זו השערה שלי) שהסיבה לכך נעוצה בקונוטצית הקושי של "עליה" בהשוואה ל"יציאה", וברושם (המוטעה) שיוצאי ארצות ארופה והמערב, לא חוו קשיים ואיומים ביציאתם. והרי הגלים הגדולים של עולים מאירופה, הגיעו לאחר השואה הנוראה...
השבמחקיותר מסתבר שעולי, באו בעליה מאורגנת. קבוצת עולים. ויוצאי, באו טיפין טיפין ולא כקבוצה. ולכן לא נכללו כקבוצת עולים מארץ כלשהיא.
מחק"סעדיה הגאון" מתאים מאד לבני ברק, כולם שם "הרב הגאון..." או "הגאון הרב..." (תמיד בהא הידיעה)
השבמחקזה לא השם הרשמי. על שילוט רחוב כתוב רבנו סעדיה גאון. זהו שילוט על בית פרטי וחד משפחתי ברחוב.
מחקזו הזדמנות לציין כי התואר "גאון" ביחס לסעדיה ויתר החכמים שנמנו על תקופת "הגאונים" אינו כפי שמובן בימינו, בעל יכולת שכלית גבוהה מאוד ונדירה, אלא תואר רבני שהנו קיצור של "ראש ישיבת גאון יעקב".
השבמחקבחיפה כל האזור נקרא בעבר "הרובע הפרסי":
השבמחקhttp://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/digitallibrary/pages/viewer.aspx?presentorid=NLI_MAPS_JER&docid=NNL_MAPS_JER003435796#|FL5089324
אות סופית מנוקדת יש גם בתנ"ך:
השבמחקלְםַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין קֵץ
למה נלך רחוק עד ישעיהו? שם ישנה פרשנות של רד"ק על המ"מ הסתומה.
מחקהרי באותיות כמנפ"ץ יש לנו אחת -הראשונה שבהן, שמנוקדת באורח סדיר, הלא היא הכף הסופית.
אחד המגיבים כאן, המתעקש לשמור על ה'אנונימיות' שלו, טוען ש'אף פעם לא התלהב' מהדת הבהאית. נו, אז לא התלהב. זכותו - אם כי לא חובתו - לשלוח את פרי אי-התלהבותו כתגובה. לא ברור לי (בלשון המעטה) אם הוא בקי בעקרונותיה של דת הבהאים. אין בה שום ציווי על 'התנזרות מיחסי מין'; רק על מונוגמיה (אבל, מי יודע, האם המגיב האנונימי חושב ששני העקרונות הללו הם בדיוק אותו דבר?). נכון שהגן הבהאי בחיפה 'מלוקק', אבל הגן הבהאי הקרוב לעכו ממש לא כזה. ויש להוסיף: ליהודים שומרי מצוות, וגם לנוצרים אדוקים או למוסלמים אדוקים, כדאי להצטנע, ללמוד משהו מהבהאים. דת הבהאים היא בינלאומית, מטיפה לשוויון כללי בעולם, בלי שום הבדל או אפליה בין לאומים וגזעים ובלי שום הפרדה בין זכויות גברים ונשים. גם בלי קידוש של שום טריטוריה. הבהאים מטיפים לשלום בינלאומי ולממשל סובלני בינלאומי, וגם ל'כיתתו חרבותם לאתים', כלומר, לביטול המלחמות והשימוש בנשק. ובכן, מה דעתכם?
מחקדעתנו היא שלבחור דת בשל העקרונות שלה בלבד, היא טעות לוגית, כל עוד ניתן לבחור רק את אותם עקרונות בלי הדת.
מחקאנשים דתיים מאמינים שהדת שלהם גדולה מסך כל אמונותיה, ולכן ההשוואה לא במקום.
תמיד כדאי להצטנע, אבל אפשר להציע את זה בדחיפות רבה יותר לאדם בודד, חכם ככל שיהיה, שמציע לאחוז כה גבוה של אוכלוסיית העולם להצטנע - בנשימה אחת, מה גם - עם טיעון כה לא מלוטש.
עודד אסף היקר.אני גר במתחם הפרסים בחיפה.הבהאים סוגדים לגן המלוקק ולכסף שלהם.מתרחקים מאיתנו,הישראלים,כמו מאש..יש לאמר מתנשאים. כל יתר הרעיונות שהצגת אכן נשגבים אבל לא מיוצגים בפועל.תכלס זו כת של הזויים.שכן.חיפאי.
מחקוהנה נון סופית קמוצה בתנ"ך: קְרֶאןָ [רות א, כ].
השבמחק"הפרסים" נקרא כנראה על שם האימפריה הפרסית הקדומה, שהחזירה את ישראל מגלות בבל, ולא על שם העדה הפרסית...
השבמחקעל האינפלציה בדורות האחרונים בשימוש בתואר גאון כבר כתב יפה יל"ג בפואמה 'קוצו של יוד', וכך כתב:
השבמחקלְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל בִּהְיוֹת הַתּוֹרָה אוֹר,
לֹא קַרְדֹּם לַחְפֹּר בּוֹ, לֹא חֹטֶר גַּאֲוָה,
הָיוּ הַגְּאוֹנִים מְתֵי מִסְפָּר בְּכָל דֹּר וָדֹר,
כֻּלָּם אַנְשֵׁי קֹדֶשׁ וּשְׁמָם לָהֶם נַאֲוָה;
עַתָּה – מִסְפַּר הָרַבָּנִים הָיוּ הַגְּאוֹנִים
עַד כִּי בְשֵׁם זֶה יִתְקַלְּסוּ הַצְּעִירִים.
אַף יֵשׁ לָנוּ גְּאוֹנִים מִגְּאוֹנִים שׁוֹנִים:
גְּאוֹנִים אֲמִתִּים וּגְאוֹנִים אַדִּירִים
וּגְאוֹנֵי גְּאוֹנִים, שְׁנִיִּם וּשְׁלִישִׁים,
וּמְאוֹרוֹת וּנְשָׁרִים, עַמּוּדִים, פַּטִּישִׁים.
ומדוע יש יער התימנים בהרי יהודה ולעדות אחרות אין יערות
השבמחקבהר הרוח, ליד הישוב נטף דווקא קיים יער זיכרון ליהדות פולין, הכולל מרכז כינוס גדול... אבן הנצחה ליאנוש קורצ'אק ועוזרתו סטפה וילצ'ינסקה, שנספו בטרבלינקה עם תלמידיהם... (מקור: ויקיפדיה)
מחקאיזה כיף לקרוא את כל התגובות- תגובות של ידע חיוך, והומור-כשאין התלהמות זה ממש מרתק- תודה למגיבים
השבמחק