צילום מסך מריאיון עם נתן שחר ב'ערב חדש' |
תודה לצבי תמרי (ולרבים אחרים ששלחו לי) |
צילומים: איתמר לויתן |
צילום: נחום גורליק |
ה. תעודת מכבד שבת
אמר רבי יוסי: יהא חלקי ממכניסי שבת בטבריא וממוציאי שבת בצפורי (בבלי שבת, קיח ע"ב)
ופירש רש"י שם:
ממכניסי שבת בטבריא: מפני שהיא עמוקה [נמוכה] ומחשכת מבעוד יום, וסבורין שחשכה; וממוציאי שבת בצפורי: שיושבת בראש ההר, ובעוד כשהחמה שוקעת נראית שם אור גדול ומאחרין לצאת.
ברוח ציטוט נאה זה נולדה תעודה חדשה ומשונה בעיר הקודש טבריה ת"ו: תעודת מכבדי השבת. וכך למשל, בעל הבסטה יריב לוי, שמקפיד לסגור את הבסטה שלו כשעה לפני כניסת שבת, זכה בתעודה (שאינה תעודת כשרות, כמובן).
צילום: אבי בלדי |
ו. כי אני יהודי
לא רק בטבריה מוקירים את השבת עם תעודות, גם ברמת גן.
הנה מודעה מרחוב ביאליק ברמת גן, בפתח חנות לנעלי ספורט מיובאות מסין.
צילום: איתמר לויתן |
ז. תעודת השגחה סינית
ד"ר אילן אזרחי הזמין באינטרנט טוסטר. כמה רווח לו כאשר גילה שהטוסטר לא רק שהוא כשר למהדרין אלא גם אינו טעון טבילה כל עוד הוא נמצא בבעלותו של יהודי (ובמשתמע הוא טעון טבילה ברגע שיגיע לידי גוי עכו"ם, שמן הסתם יקפיד מאוד על הלכות הכשרת כלים!).
את עלות התיקון של הטוסטר ושל הקֶצֶר במערכת החשמל, שייגרם לביתו של הגוי שיטביל את הטוסטר, אפשר לנסות ולבקש מבד"ץ העדה החרדית בירושלים.מעין השלמה לסוגיה שלח לי גונן זיק, שרכש מיחם לשבת והופתע למצוא בתוכו 'תעודת השגחה' מרבה של קהילה יהודית בסין, שניצל את ההזדמנות להרביץ תורה ברבים וללמד את המשתמשים פרק בהלכה:
ח. בושה וצניעות
דִּבְקִית בתחנת אוטובוס ברובע היהודי בעיר העתיקה של ירושלים.
מילא החרוז הצולע, מילא הטרמפ שתופסים על גופותיהם של המתים באסון מירון, אבל שימו לב להנחיות ההדבקה: ברכב בלבד ובהסכמת הבעלים.
אפשר להניח בוודאות שאת הסכמת הזכוכית של התחנה הם לא קיבלו.
צילום: טובה הרצל |
ט. פשקוויל החודש: תועבת דובאי
מחלקת יחסי החוץ בעדה החרדית אינה רואה בעין יפה את הנסיעות לדובאי. הפשקוויל הלא-חתום הזה הודבק באזור כיכר השבת ומיועד לאוכלוסייה החרדית שגרה שם. ככל הנראה יש חרדים לא מעטים שנוסעים ליעדי התיירות החדשים הללו, שעיקרם זימה ותועבה, ובקיצור מקומות ש'ליהודי אין מה לחפש שם'.
צילום: טובה הרצל |
מדוע יצא הקצף על אחוד האמירויות? הלוא בקרוב נכריז ביום כיפור :
השבמחק"כי אנו עמך ואתה אלוקינו... אנו מאמיריך ואתה מאמירינו".
שנה טובה ונורמלית!
אף אני תוהה מדוע יצא קצפם של הוגי וכותבי הפשקוויל? הלא כבר פסקו חז"לינו שתלמיד חכם אשר גבר עליו יצרו, ילבש שחורים וילך לעיר אחריו. ואילו אלה הנודדים עד לאמירויות הם מן המהדרין שבמהדרין ומקפידים לא לטמא את ארצנו הקדושה במעשי התועבה האלה. טפו!
מחקנתן שחר זכור לטוב, הקים את מקהלת בני עקיבא לכבוד שנת ה-40 לבני עקיבא. גם אנו חניכי סניף ירושלים השתתפנו במקהלה. לפני שנתיים השיק נתן את סיפרו "שירי תנועות הנוער" ביב"צ.
השבמחקהחלטנו להפתיע אותו בשיחזור המקהלה שהייתה לפני 48 שנים. השגנו חולצות תנועה, האקורדיוניסט שהיה המדריך שלנו, ישעיהו יחיאלי- אירגן, והזמנו את נתן לנצח עלינו. פתאום הוא מגלה שאנחנו זוכרים את כל העיבודים שעשה ואת הקולות השונים. הוא הסתובב אחורה לאישתו ואמר לה "אני לא מאמין שהם זוכרים הכל... תביאי לי את הכדורים שלי...".
הצלחנו להנציח את הרגע ואתם מוזמנים לצפות בו.
https://www.youtube.com/watch?v=fH6LtQXCD8g
מומלץ. תהנו.
מחקתגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
מחקמדוע באמת יצא הקצף על האמירויות? ומה עם אומן? עם גני סופיה הפרוצים לכל עולה רגל?
מחקהספר האחרון מני רבים שפרסם נתן שחר "שירת הנוער: מה שרו בתנועות הנוער" שיצא ביד בן צבי
השבמחק(זכה גם לסיקור כאן בעונ"ש)
יפה עשה העורך, דוד אסף, שחזר והזכיר את נתן שחר ואת העובדה ששחר הלחין "גם את אחד השירים המזוהים ביותר עם תנועת בני עקיבא – 'קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה'". נתן שחר היה המארגן והמנצח המיתולוגי של מקהלות תנועת בני עקיבא, בארץ ובעולם. מקהלות אלו הופיעו בפתיחת כל אחת מהוועידות של בני עקיבא, שהיו פעם אירוע מכופתר היטב, עפ"ר בבנייני האומה, בנוכחת אלפי מוזמנים, רובם בוגרי בנ"ע ומכובדים מהמעלה הראשונה בישראל - נשיא, רבנים ראשיים, שרים בכירים ועוד. אבל באשר לשיר המוכר מאד בבני עקיבא "קדש חייך בתור וטהרם בעבודה", לצערי הרב כשל שחר בפרסום דברים שאינם נאמנים לעובדות. בספרו שירת הנוער, יד בן צבי, תשע"ח, שהוקדש לשירי תנועות הנוער, כתב שחר שב-1974 לא הייתה לתנועת בני עקיבא סיסמה, הוא חש בחסרונה, וחיבר סיסמה "קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה", והלחין אותה. כאשר עסק בחיבור ספרו זה, יצר איתי קשר לבירור סוגיית הסיסמה של בני עקיבא ושמע ממני את עיקרי המידע שהיה בידינו, למיטב זיכרוני בשיחותנו הטלפוניות הוא לא חלק עלי. ובכן, לבני עקיבא הייתה סיסמה עוד מראשיתה, ב-1929 או לכל המאוחר ב-1930. חיבר אותה שלמה זלמן שרגאי, היא הייתה מוכרת ונעשה בה שימוש בארץ ובגולה. אי שם בשנות ה-30 הוכנס לשימוש גם אותה סיסמה בחילוף סדר המילים, ועל כך יש בידי תיעוד ברור. כשל נקודתי זה אינו פוגם בזכויותיו של נתן שחר בעולם הזמר של בני עקיבא. יהי זכרו ברוך! שבת שלום שנה טובה ומבורכת, יוחנן
השבמחק"מאלוקים מתביישים, צנוע מתלבשים" איננו "חרוז צולע". הוא היה כזה אילו המשורר היה חורז סיומת בסיומת, אך כאן החריזה הי לא של "...ים" עם "...ים" אלא של "...שים" עם "...שים".
השבמחקדרך משונה להיוודע שחבר שלך (דר' נתן שחר) הלך לעולמו. ברוך דיין אמת. ביוני 2019, יחד עם אורי יעקובוביץ', הגשנו בכנס "מי אני - שיר ישראלי", בבר אילן, מפגש על השירים הרוסיים שלנו. בדצמבר הוא חלק איתי את גאוותו על זכייתו ב"פרס אנגל" של עיריית תל אביב ליצירת מוזיקה מקורית ולמחקר המוזיקה העברית. בין לבין, כמו משך לא מעט שנים, המשכנו בינינו קשר, שלמעשה התחיל בהכרות בין הורינו כשמשפחת שחר גרה בעין חרוד. מנוחתך עדן, נתן, שכילד הייתה לך הפרעת קשב ולמעשה נזרקת מבית הספר. אל תדאג, נתן, השארת פה חותם מפואר במוזיקה העברית ובמחקרה.
השבמחקתעודת "עסק שומר שבת" בטבריה חולקה בעקבות המאבק על דמות השבת בעיר בזמן כהונת ראש העיר רון קובי שהנהיג תחבורה ציבורית בשבת ועוד. לענ"ד תעודה לגיטימית ואין מקום לזלזול.
השבמחק