כתב וצילם: דנצ'וּ ארנון
מזה כעשור מציינים אנשי הכנסייה הפרנציסקנית בטבריה את חגו של פטרונם פטרוס הקדוש. בכנסייה הקתולית מציינים את יומו של פטרוס ב-22 בפברואר, אבל בטבריה חוגגים את האירוע בשבת הסמוכה לתאריך זה, והשנה זה יצא ב-19 בפברואר.
פטרוס, שנקרא במקורו העברי שמעון בר יונה, וגם מוכר בתולדות הנצרות בשם הארמי 'כייפא' (סלע, צוּר), היה בכיר תלמידיו של ישוע ואף נחשב לאפיפיור הראשון. הוא קשור כולו לאזור הכנרת: כאן נולד (ביישוב בית ציידה), כאן גר (כנראה בכפר נחום) והתפרנס כדייג, וכאן גם פגש לראשונה את ישוע מחולל נס ומאז היה למעריצו.
רבים מכירים את הטיילת של טבריה, על מסעדות הדגים שלאורכה. רק מעטים שמים לב לכניסה נחבאת שמוליכה מהטיילת אל כנסייה קתולית השייכת למיסדר הפרנציסקני ומוקדשת לפטרוס. למעשה, זהו קומפלקס של מבנים, שכולל, פרט לכנסייה, גם מבני שירות ואכסניית אורחים ושמה 'קאזה נובה', שהייתה 'חדשה' במחצית השנייה של המאה ה-19. בצד המערבי יש חצר ובמרכזה פסלו של פטרוס, וכן מצבה גדולה שהקימו החיילים הפולנים של צבא אנדרס בשנת 1945.
פסלו של פטרוס הוא העתק של הפסל המקורי והמפורסם יותר, שניצב בבזיליקת פטרוס הקדוש בוותיקן ואגדות רבות נקשרו בו. ההעתק הובא לכאן בשנת 1882.
הפסל המקורי בבזיליקה של פטרוס ברומא (ויקיפדיה) |
החיילים של צבא אנדרס שהו כאן בשנות מלחמת העולם השנייה. אף שהיו בתוכם לא מעט יהודים, רוב-רובם של חיילי צבא זה היו פולנים קתולים. לפני שעזבו את ארץ הקודש הם השאירו כאן מצבת אבן מרשימה לאות הוקרה. נראים עליה פסלי הקדושים החביבים על הפולנים ('המדונה השחורה' מצ'נסטוחובה), סמלי ערים בפולין וכן דמויות של אביר פולני מימי הביניים ולוחם פולני מימי מלחמת העולם השנייה.
כאמור, פטרוס-שמעון נחשב לבכיר השליחים, ויחד עם אנדריאס אחיו – גם הראשון שבהם. כאשר אמר הדייג שמעון לישוע בפעם הראשונה כי הוא מאמין בו כמשיח, הוא נענה כך:
וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֵלָיו: אַשְׁרֶיךָ שִׁמְעוֹן בַּר־יוֹנָה, כִּי־בָשָׂר וָדָם לֹא גִלָּה־לְךָ אֶת־זֹאת כִּי אִם־אָבִי שֶׁבַּשָּׁמָיִם. וְגַם־אֲנִי אֹמֵר לְךָ, כִּי אַתָּה פֶּטְרוֹס וְעַל־הַצּוּר הַזֶּה אֶבְנֶה אֶת־קְהִלָּתִי וְשַׁעֲרֵי שְׁאוֹל לֹא יִגְבְּרוּ עָלֶיהָ. וְאֶתֵּן לְךָ אֶת־מַפְתְּחוֹת מַלְכוּת הַשָּׁמָיִם (הבשורה על פי מתי, טז 19-17)
זו הסיבה שהמפתח הוא סימן הזיהוי (אטריבוט) של פטרוס בציורים ובפסלים. הוא נחשב לאפיפיור הראשון וממילא כל האפיפיורים שאחריו הם ממשיכיו. זו גם הסיבה שהמפתחות הן מסמליו של האפיפיור.
במקום אחר בכנסייה מוצב פסל של ישוע ופטרוס כורע לידו, בידו מטה רועים ולצדו שלושה בני צאן. הסצינה מבוססת על פסוקים אחרים בברית החדשה המתארים את התגלותו השלישית של ישוע לאחר צליבתו:
וַיְהִי אַחֲרֵי אָכְלָם וַיֹּאמֶר יֵשׁוּעַ אֶל־שִׁמְעוֹן פֶּטְרוֹס: שִׁמְעוֹן בֶּן־יוֹנָה, הֲתֶאֱהַב אֹתִי יוֹתֵר מֵאֵלֶּה? וַיֹּאמֶר אֵלָיו: כֵּן אֲדֹנִי, אַתָּה יָדַעְתָּ כִּי אֲהַבְתִּיךָ. וַיֹּאמֶר אֵלָיו: רְעֵה אֶת־טְלָאָי. וַיֹּאמֶר אֵלָיו עוֹד הַפַּעַם: שִׁמְעוֹן בֶּן־יוֹנָה, הֲתֶאֱהַב אֹתִי? וַיֹּאמֶר אֵלָיו: כֵּן אֲדֹנִי, אַתָּה יָדַעְתָּ כִּי אֲהַבְתִּיךָ וַיֹּאמֶר אֵלָיו: נְהַג אֶת־צֹאנִי. וַיֹּאמֶר אֵלָיו פַּעַם שְׁלִישִׁית: שִׁמְעוֹן בֶּן־יוֹנָה, הֲתֶאֱהַב אֹתִי? וַיִּתְעַצֵּב פֶּטְרוֹס כִּי־אָמַר אֵלָיו בַּשְּׁלִישִׁית 'הֲתֶאֱהַב אֹתִי', וַיֹּאמֶר אֵלָיו: אֲדֹנִי, אֶת־כֹּל אַתָּה יוֹדֵעַ, וְיָדַעְתָּ כִּי אֲהַבְתִּיךָ! וַיֹּאמֶר אֵלָיו יֵשׁוּעַ: רְעֵה אֶת־צֹאנִי (הבשורה על פי יוחנן, כא 17-15).
הטקס בטבריה הוא חדש יחסית, והתחיל לפני כעשר שנים בלבד. אנשי הדת המשתתפים בטקס הם נזירים פרנציסקניים, שהכנסייה היא בבעלות המסדר שלהם. חלקו הראשון של הטקס, כברוב הטקסים הקתוליים, כולל תהלוכת כניסה, תפילה, מזמורים, פרקי קריאה ומיסה.
כל הכבוד דנצ'ו❗הן על ההסבר והן על הצילומים היפים.
השבמחקדג האמנון קבל את שמו העממי
השבמחק"St. Peter's fish"
על שום המסופר בבשורה על פי מתי י"ז 27:
וְאוּלָם לְמַעַן אֲשֶׁר־לֹא־נִהְיֶה לָהֶם לְמִכְשׁוֹל לֵךְ אֶל־הַיָּם וְהִשְׁלַכְתָּ חַכָּה אֶל־תּוֹכוֹ וְאֶת־הַדָּג הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר יַעֲלֶה שָׂאֵהוּ וְכַאֲשֶׁר תִּפְתַּח אֶת־פִּיו תִּמְצָא בוֹ אִסְתִּירָא אוֹתוֹ קַח וְשָׁקַלְתָּ עַל יָדִי וְעַל יָדֶךָ.
ובפיהם של חלק מהמלצרים בטבריה זה עשוי להשמע
Some bitter fish
איזה יופי! הצילומים וגם ההסברים. יום ארוך ומייגע עבר עליך, דנצ'ו, אבל הפירות הצדיקו את המאמץ! מקסים
השבמחקאני לא אנונימית. אני נעמי ארנון אשתו של דנצ'ו.חחחחחחח
מחקתודה על התמונות ועל ההסברים המעניינים. יישר כוח.
השבמחקיסנה גורה צנסטוחובה
השבמחקשימו לב מה נאמר על תפילת "נשמת כל חי" - אחת הקדושות ביהדות
השבמחקלפי אוצר דינים ומנהגים לי"ד אייזענשטיין - "יש מיחסים את השיר לשמעון בן שטח, או לשמעון בן כיפה, ורמזו בו שמו למפרע: שוכן עד, מי ידמה, עד הנה עזרונו, ואילו פינו, נשמת (ר"ת שמעו"ן).
באשר לייחוס השיר לשמעון בן כיפא, הוא השליח הנוצרי פטרוס, כותב רש"י דברים חריפים אלה:
ויש אומרים על אותו שמעון פטר חמור שהוא יסד אותו תפילה כשהיה יושב על הסלע, וחס ושלום שלא תהא זאת בישראל, וכל האומר דבר זה כשיבנה בית המקדש יביא חטאת שמנה [מחזור ויטרי 282]
הערות לערך: שם המעיר: שמואל גלברד הערה: הקטע המובא ממחזור ויטרי, אינו של רש"י אלא של תלמידו ר' שמחה ויטרי
כפי שהנך כותב, מחבר המחזור מויטרי אינו מקבל שאת תפילת 'נשמת כל חי' חיבר המשומד שמעון כיפא, משליחיו של ישו הנוצרי. אבל המחזור ויטרי מייחס גם פיוט אחר לשמעון כיפא: "[...] שמעון כיפה שיסד סדר של יום הכיפורים. אתן תהלה " . על זה כנראה אין צורך להביא חטאת שמנה.
מחקאיך זכה פטרוס להיות ממשיך דרכו הראשון של ישו וזאת אחרי שהוא התנכר לישו אחרי ליל הסדר, ולא פעם אחת כי אם שלוש פעמים?
השבמחקבמקום שבעלי תשובה עומדים---
מחקמעניין מאוד!
השבמחקוכדאי גם להוסיף ש-koinonia פירושה ״שותפות״, ובעברית היא הפכה ל״קנוניה״...
השבמחקמה בצע לנו בתיאור מצולם, המפאר טקס נוצרי... הפסו מן העולם, נושאים יהודיים? הפעם זה היה עבורי עונש בלי מירכאות.
השבמחקמוכר המדרש על שמעון כיפא או הקלפוס או קלפסי (אוצר המדרשים) שהפך לפטר הקדוש האפיפיור הראשון. האם פטרוס נשאר יהודי נאמן? זה מדרש אבל וראי כי הוא יותר אגדה.
השבמחק