א. דוגטור דוליטל
צילום: אבי בלדי |
צילום: אבנר הולצמן |
צילום: איתמר לויתן |
שאלה ברמה של פילוסופיה אקזיסטנציאלית: מה עדיף, להיות משוגע שמח או נורמלי עצוב?
ירון המטייל – שיש לי חשד שהוא נוטה לחסידות ברסלב – כבר בחר, והוא מצהיר על כך בפומבי.
צילום: טובה הרצל |
ה. אַתְּ רֹאשִׁי
צילום: יהושע לביא |
רְפָא צִירִי אֵל נֶאֱמָן כִּי אַתָּה רוֹפֵא אֻמָּן
אַתְּ רֹאשִׁי שׁוּר חַלְשִׁי וְתֵן כֹּחַ לְנַפְשִׁי
פְּתַח שַׁעַר הָרַחֲמִים רָם שׁוֹכֵן בַּמְּרוֹמִים
עַל עַבְדָּךְ שִׂים חַסְדָּךְ אֵין מְרַחֵם בִּלְעָדָךְ
אֵל חַי רְצֵה תְּפִלָּתִי וְחוּשָׁה לְעֶזְרָתִי
בִּמְהֵרָה דְּרוֹר קְרָא לְעַם בֶּן הַגְּבִירָה
מי שלא מכיר את הפיוט הספרדי-הירושלמי הזה (פרי עטו של רפאל ענתבי), יכול לקרוא עליו כאן.
ו. מאחל לך כפליים
צילום: יהושע לביא |
פעם היינו אומרים למי שקילל אותנו, 'הכל חוזר אליך, החתול השתין עליך וקקי בידיך', והמהדרין היו מוסיפים 'שתמות, אמן' (אני יודע שיש חילופי גרסאות ונוסחאות של קללה זו).
בימינו כבר לא יפה לכתוב את המילים המפורשות 'קקי' ו'פיפי' בשלט, אז הניסוח הוא קצת יותר ספרותי...
איור: יובל פארמן (בצלאל) |
עמלקית
השבמחקנראה לי שבמשפט, "תמחה את זכר עמלק לא תשכח" קימת סתירה פנימית.
אולי הכוונה לא לשכוח את הציווי למחות את זכרו
מחקה'לא תשכח' מתייחס לתחילת כל הפרק על עמלק הפותח במילים 'זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים... ואחרי פרוט מעלליו מופיע 'תמחה את זכר עמלק לא תשכח'.
מחקמן הסתם הכוונה לא לשכוח לאכול קוגל עמלק בפורים (עמל"ק נוטריקון של ארבעת סוגי הקוגל: עפל, מעל, לאקשן, קארטאפל).
מחקהאם מחיית זכר עמלק היא מצוות עשה (מחייה) או לא תעשה (לשכוח).
מחקדרויאנוב 1896
השבמחקשני חנוונים שכנים. יום־יום הם רבים על כל קונה העובר על פתחי חנויותיהם. זה מושכו אליו וזה מושכו אליו, ושניהם ממטירים קללות וחרפות איש על חבירו. ערב יום־־כיפור, אחרי ״על־חטא״ של מנחה, ניגש אחד לשני בבית־הכנסת ואמר לו:
יום סליחה ומחילה היום... למה נריב?
נענה חברו ואמר:
אף אני אומר כך... יהי רצון, שיקויים בך כל מה שאתה מתפלל עלי...
נרתע הראשון וצווח:
רשע! אפילו בשעה זו ובמקום קדוש?!.
תאמינו או לא
השבמחקזה הכל בשביל להבין
איך אנחנו נוסעים קו 4
בלי לחשוב פעמיים -
שתיים לפנות בוקר
מיטה זוגית,
אני מתהפך לצד אחד
כותב,
אלנבי מתהפך לצד שני
רוטן,
קו ארבע
(כיום - העמלקית..
זכר עמלק הוא בפשטות שמו של עמלק(זה שמי...זה זכרי...).מחיית השם פירושו שלא יהיו על פני האדמה עמלקים. את זה יש לזכור ולא לשכוח.אין כאן שום סתירה.
השבמחקאנקלוס מתרגם "דוכרנא דעמלק"
מחקכלומר הזכרון של עמלק.
ומהיכן הבאת שזכר זה שם❓️
לפי התקבולת : "זה שמי לעולם וזה זכרי לדור ודור"
מחקאנונימי נכבד.
מחקאתה מנסה להשוות שם אלהים, עם שם עמלק❗️ס' פאסט נישט❗️
אני רק הערת אתיקה קטנה... כשמצלמים רכב פרטי ברשות הרבים, נאה וראוי (אין חובה חוקית) למחוק/לטשטש את מספר הרישוי. תודה על תשומת הלב.
השבמחק