יום חמישי, 18 בינואר 2024

סיפורי מכוניות: דוגטור, וולוו, עמלקית, משוגע שמח, את ראשי, כפליים

א. דוגטור דוליטל

צילום: אבי בלדי

שם מחודד לווטרינר שמגיע עד ביתו של הכלב החולה.  

ב. לא מתעסקים עם הוולוו

צילום: אבנר הולצמן

לפי האיור האלים שבפינה הימנית למעלה, נהגי וולוו אינם מגיבים יפה כשנוגעים להם ברכב...

ג. עמלקית

מאז החלו השיפוצים ברחוב אלנבי מפעילה עירית תל אביב קו חדש וזריז הקרוי 'אלנבית', שמפלס דרכו בין הרחובות החסומים ועוצר לכל מי שמרים את ידו.

אלנבית אחת הפכה את עצמה, ברוח הימים האלה, לפרסום נודד של מצוות מחיית זכר עמלק. מעניין אם זו יוזמה פרטית של הנהג או מדיניות עירונית. בין כך ובין כך, נקווה שהצילום הזה לא יוגש לבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג...

צילום: איתמר לויתן

ד. מה עדיף?

שאלה ברמה של פילוסופיה אקזיסטנציאלית: מה עדיף, להיות משוגע שמח או נורמלי עצוב?

ירון המטייל  שיש לי חשד שהוא נוטה לחסידות ברסלב  כבר בחר, והוא מצהיר על כך בפומבי.

צילום: טובה הרצל

ה. אַתְּ רֹאשִׁי

צילום: יהושע לביא

רְפָא צִירִי אֵל נֶאֱמָן       כִּי אַתָּה רוֹפֵא אֻמָּן

אַתְּ רֹאשִׁי שׁוּר חַלְשִׁי    וְתֵן כֹּחַ לְנַפְשִׁי

 

פְּתַח שַׁעַר הָרַחֲמִים      רָם שׁוֹכֵן בַּמְּרוֹמִים

עַל עַבְדָּךְ שִׂים חַסְדָּךְ    אֵין מְרַחֵם בִּלְעָדָךְ

 

אֵל חַי רְצֵה תְּפִלָּתִי     וְחוּשָׁה לְעֶזְרָתִי

בִּמְהֵרָה דְּרוֹר קְרָא      לְעַם בֶּן הַגְּבִירָה

מי שלא מכיר את הפיוט הספרדי-הירושלמי הזה (פרי עטו של רפאל ענתבי), יכול לקרוא עליו כאן.


ו. מאחל לך כפליים

צילום: יהושע לביא

פעם היינו אומרים למי שקילל אותנו, 'הכל חוזר אליך, החתול השתין עליך וקקי בידיך', והמהדרין היו מוסיפים 'שתמות, אמן' (אני יודע שיש חילופי גרסאות ונוסחאות של קללה זו).

בימינו כבר לא יפה לכתוב את המילים המפורשות 'קקי' ו'פיפי' בשלט, אז הניסוח הוא קצת יותר ספרותי... 

איור: יובל פארמן (בצלאל)

12 תגובות:

  1. עמלקית
    נראה לי שבמשפט, "תמחה את זכר עמלק לא תשכח" קימת סתירה פנימית.

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי הכוונה לא לשכוח את הציווי למחות את זכרו

      מחק
    2. ה'לא תשכח' מתייחס לתחילת כל הפרק על עמלק הפותח במילים 'זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים... ואחרי פרוט מעלליו מופיע 'תמחה את זכר עמלק לא תשכח'.

      מחק
    3. מן הסתם הכוונה לא לשכוח לאכול קוגל עמלק בפורים (עמל"ק נוטריקון של ארבעת סוגי הקוגל: עפל, מעל, לאקשן, קארטאפל).

      מחק
    4. האם מחיית זכר עמלק היא מצוות עשה (מחייה) או לא תעשה (לשכוח).

      מחק
  2. דרויאנוב 1896
    שני חנוונים שכנים. יום־יום הם רבים על כל קונה העובר על פתחי חנויותיהם. זה מושכו אליו וזה מושכו אליו, ושניהם ממטירים קללות וחרפות איש על חבירו. ערב יום־־כיפור, אחרי ״על־חטא״ של מנחה, ניגש אחד לשני בבית־הכנסת ואמר לו:
    יום סליחה ומחילה היום... למה נריב?
    נענה חברו ואמר:
    אף אני אומר כך... יהי רצון, שיקויים בך כל מה שאתה מתפלל עלי...
    נרתע הראשון וצווח:
    רשע! אפילו בשעה זו ובמקום קדוש?!.

    השבמחק
  3. תאמינו או לא
    זה הכל בשביל להבין
    איך אנחנו נוסעים קו 4
    בלי לחשוב פעמיים -
    שתיים לפנות בוקר
    מיטה זוגית,
    אני מתהפך לצד אחד
    כותב,
    אלנבי מתהפך לצד שני
    רוטן,
    קו ארבע
    (כיום - העמלקית..

    השבמחק
  4. זכר עמלק הוא בפשטות שמו של עמלק(זה שמי...זה זכרי...).מחיית השם פירושו שלא יהיו על פני האדמה עמלקים. את זה יש לזכור ולא לשכוח.אין כאן שום סתירה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנקלוס מתרגם "דוכרנא דעמלק"
      כלומר הזכרון של עמלק.
      ומהיכן הבאת שזכר זה שם❓️

      מחק
    2. לפי התקבולת : "זה שמי לעולם וזה זכרי לדור ודור"

      מחק
    3. אנונימי נכבד.
      אתה מנסה להשוות שם אלהים, עם שם עמלק❗️ס' פאסט נישט❗️

      מחק
  5. אני רק הערת אתיקה קטנה... כשמצלמים רכב פרטי ברשות הרבים, נאה וראוי (אין חובה חוקית) למחוק/לטשטש את מספר הרישוי. תודה על תשומת הלב.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.