יום שישי, 3 במאי 2019

הספרות והחיים: נפש בריאה וחיות בר, כנס סדרנים וכלה מאיסטנבול

א. מי אמר למי? 



את הפתגם 'נפש בריאה בגוף בריא' כולם מכירים. אבל היכן זה בעצם כתוב, ומי היה הראשון שאמר אותו?

אם במקרה תשאלו את הילד או הילדה שלכם, שלומדים בבית הספר 'לדוגמא' על שם הרב עוזיאל בירושלים (רחוב קפאח, נחלאות), התשובה תהיה ברורה: הרמב"ם.

אולם ההתעמלות בבית הספר 'לדוגמא' (צילום: דב פאוסט)

אז זהו, שלא.

עם כל הכבוד לרמב"ם, שכרופא מן הסתם חשב דברים דומים על הקשר בין בריאות נפשית לבריאות הגוף, לא הוא הגה פתגם זה. למיטב ידיעתי הוא כלל לא מצוטט בכתביו.

קדם לו בכאלף שנה הסטיריקן הרומי יוּבֶנָאליס, שכתב בלטינית: Mens sana in corpore sano

מהערך בוויקיפדיה המוקדש ליוּבֶנאליס למדתי שהוא גם אחראי על ביטויים נוספים השגורים על שפתינו, כמו 'לחם ושעשועים', או 'מי ישמור על השומרים'. אגב, דעותיו על היהודים לא היו מאוד חיוביות, בלשון המעטה...

כשפשפשתי קצת במרחבי האינטרנט נדהמתי לגלות שלא רק שרבים מייחסים זאת לרמב"ם וטוענים שמשפט זה נמצא בכתביו (ללא מראה מקום), אלא יש אפילו שהרחיקו זאת עד לחז"ל עצמם. 

הנה למשל מאמר שנכתב באתר Ynet יהדות [!], 'איך רזיתי 10 ק"ג בזכות הרמב"ם':



ב. זהירות! דבר אחר 

לפרנסי המועצה האזורית שומרון יש כנראה גם חוש לשוני מפותח וגם חוש הומור. עובדה, בתמרור הזה, בכביש 446 המוליך אל התנחלויות מערב השומרון (פדואל, עלי זהב), יש משניהם...

צילום: איל דודסון

לא צריך דמיון רב כדי לראות ש'חיות הבר', שמפניהן מזהיר התמרור, אינן אלא חזירי בר.

אבל בשומרון גרים מתנחלים יהודים, שרובם דתיים מאוד, ופלסטינים מוסלמים, שגם הם דתיים מאוד, ולשניהם יש בעייה עם חזירים, טפו טפו. וכיוון ש'שמירת הלשון' חשובה – לא רק בדברים שבעל-פה אלא גם בדברים שבכתב – העדיפו לכתוב 'חיות בר' ולא 'חזירי בר'. לפחות לא כתבו 'דבר-אחר בר', כפי שנהוג לפעמים בתקשורת החרדית (ראו כאן). אבל את הציור לא טשטשו, והמבין יבין.

חזיר בר (ויקיפדיה)

את מה שהם הפסידו כאן, הם הרוויחו בצד שמאל למעלה.

חובבי הקומיקס הצרפתי יזהו בקלות את אסטריקס, את חברו הטוב אובליקס ואת הכלב דוגמטיקס.


ג. כנס הסדרנים

צילום: ברוך גיאן

משום מה המודעה הזו הזכירה לי את עצרת החיות של אריך קסטנר ואת כנס העתידנים של סטניסלב לם. 'כנס הסדרנים' הוא שם נפלא לרומן מדע בדיוני. דוגלס אדמס בטח היה יודע לעשות עם זה משהו...





מתברר שגם סדרנים צריכים כנס משל עצמם, והכנס הזה נערך בגבעתיים. על מה דיברו שם, מה היה על סדר היום ('טיפול באורחי כבוד – בעד ונגד'), והאם היה סעיף 'שונות'? ואולי בכלל מדובר בכנס של סדרני מוצרים על מדפי המרכולים? אפשר להרהר על כך בלי סוף.

ד. קול חתן וקול כלה 

משהו על הטלנובלה והחיים...

מסעדה חדשה נפתחה באבו גוש ושמה הכלה מאיסטנבול.

צילום: נטע אסף


17 תגובות:

  1. הרמב"ם אמנם לא כתב זאת בניסוח זה, אבל הרעיון כתוב במשנה תורה, הלכות דעות, פרק ד, הלכה א. אשר על כן, זכות הראשונים בניסוח האימרה שמורה לזולתו שקדם לו בהרבה, אבל יש לדעת לחפש ולא לזלזל. נוסח האמירה נכנס לכתבים
    "דתיים" הרבה יותר מאוחר וקרוב לזמננו, כמו התבטאויות אחרות, והדברים ידועים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז זה "גנוב".. כפי שנאמר.

      מחק
    2. א. הרמב"ם לא אומר זאת שם. וזה לשונו בהלכה הנ"ל: "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים. ואלו הן: לעולם לא יאכל אדם אלא כשהוא רעב, ולא ישתה אלא כשהוא צמא ואל ישהא נקביו אפילו רגע אחד, אלא כל זמן שצריך להשתין או להסך את רגליו יעמוד מיד".
      ב. להאשים את הרמב"ם בגניבה ספרותית זו בדיחה לא מוצלחת. וכי לרמב"ם לא היה מה לעשות חוץ לנכס לעצמו פתגם כזה או אחר?! זה פשוט מגוחך.
      ג. אגב, הייחוס לרמב"ם נמצא בהרבה ספרים, אם בטעות אם בכוונה, אבל סמך יש לפתגם מדברי הרמב"ם באיזהו מקומן, ואיני זוכר מקומו.

      מחק
    3. זה לא גנוב מכמה סיבות. אם זה לקוח, הרי זה מערבית שתורגמה מלטינית או יוונית, שתי שפות שהרמב"ם לא שלט בהן, אבל כתבים בשפות אלה תורגמו לערבית הרבה לפני הרמב"ם [ידע ערבית]. כך התאפשר ועשה הרמב"ם בספרו הפילוסופי 'מורה נבוכים' שבו יש הרבה מאריסטו, ואף מוזכר לרוב בכינוי או בתואר. בעבר הרחוק לא היה מקובל לציין מקור, במיוחד לא בציטוטים קטנים ולאו דווקא בספרות יהודית. ועוד, הואיל והרמב"ם היה גם רופא, אפשר שהגיע לתובנה זו מדעתו שלו. אין צורך לירות מיד רשף ובוז. ועל הכל, הרמב"ם השאיר לנו כלל גדול: "שמע/קבל [תלוי בתרגום מערבית] האמת ממי שאמרהּ".

      מחק
    4. זה "גנוב" ספרותית ,מהרומים שכנראה לקחו מהיוונים לפניהם. אין פה מה להזדעק ולהגן על כבודו של הרמבם.הוא לא ביקש זאת. זה בסדר להיות מושפע. ושדובר על מראה מקום.. הכוונה היתה למפרסמים ברבים בימינו,שזה מה שהרמבם,לכאורה, "אמר". ולא דובר על "העבר הרחוק".

      מחק
  2. חוצפית המתורגמןיום שישי, 03 מאי, 2019

    בשיחת י"ב תמוז תשמ"א (סעיף כג): "ישנו פתגם שנאמר כבר לפני אלפי שנים בשפה הלטינית - נפש בריאה בגוף בריא".

    השבמחק
    תשובות
    1. שיחה של מי בי"ב תמוז? הרבי מלך המשיח?

      מחק
  3. כנס סדרנים הוא מן הסתם תדריך לקראת ארוע גדול לאנשים שנשכרו לשמש שם כסדרנים. בארועים המוניים יכולים להיות מאות סדרנים, ועדיף לתדרך אותם במשותף.

    השבמחק
  4. מוישה האחד והיחידיום שישי, 03 מאי, 2019

    מסתבר שיש גרסאות בשם כלבו של אובליקס. לפחות בתרגומים הקדומים לעברית, הכלב נקרא 'מבריקס'

    השבמחק
  5. נפש בריאה וגוף בריא.

    אפלטון, גורגיאס 479b : '... אם מסכן הוא מי שמחובר לגוף שאינו בריא, על אחת כמה וכמה מסכן מי שמחובר לנשמה שאינה בריאה...'. [כתבי אפלטון כרך 1 ע' 326, תרג. ליבס, הוצ. שוקן]

    נהוג היה להתפלל למען bonam mentem bonamque valitudinem [פטרוניוס, סטיריקון 61.1] - נפש טובה ובריאות טובה. פטרוניוס קודם בדור ליובנליס. לוקיאנוס בדור שלאחריו כותב על 'בריאות ... הנפש וגם הגוך בהתאמה יחד' [Lucian Pro Laps. inter Salut. 5].
    ההפניות נזכרות בקומנטאר של אדוורד קורטניי על יובנליס.

    השבמחק
  6. א. האיור המצורף לMENS SANA IN CORPORE SANO ׁ(שרירן מחוטב) ממחיש היטב את השוני התהומי בין התרבות הרומית - יוונית הקלאסית, שראתה בחיטוב הגוף ערך נעלה, ובין גישת הרמב"ם שמחד גיסא דגל בשמירה על בריאות הגוף, ומאידך גיסא סלד מטיפוח הגוף והגופניות, וכתב: "בניין הנפש בחורבן הגוף"(הקדמה לפירוש המשנה).
    ב. כנס הסדרנים יכריז על הקמת פורום שיקרא, מן הסתם, "מסדר הסדרנים".
    ג. כבר שנים, תחת שלטונו של שונא ישראל האנטישמי - ארדואן, מדינת ישראל מקיית עם המשטר התורכי מדיניות "הכלה עם איסטנבול"....(או: עם אנקרה)

    השבמחק
  7. חשוב לדעת כי נעלי הספורט היפניות Ashikkusu או בפי כל ASICS הן ר"ת של anima sana in corpore sano, משמעות מילולית זהה למקור.

    השבמחק
  8. אני מניח שבבית משפחת קרונה המילה חזיר לא עלתה על דל שפתיים בשאר הבתים הדתיים לאומיים שמהם מורכבת בעיקר האוכלוסיה בשומרון לא כל כך נזהרים מלומר חזיר.
    וגם לא מלצייר אותו. ולכן מסתבר שכיוון שאלו אינם תושבי טירת צבי הם הגיעו למסקנה שלא תיאמן שיש חיות בר נוספות באיזור כמו צבאים ( ואולי גם פרות סוסים וחמורים שאינם מושגחים)

    השבמחק
  9. אבל מה לעשות שהציור על השלט הוא של חזיר בר ולא של צבי, פרה או סוס?
    משפחת קרונה, לידיעתך, לא הייתה בטירת צבי אלא בקבוצת יבנה, והמילה חזיר בהחלט עלתה על דל השפתיים, בעיקר כלפי בני אדם מסוג מאוד מסוים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מרגיש שהתכוונת בעדינות אלי... כל שרציתי להעיר זה שמהיכרותי עם ציבור המתנחלים שאינה שונה מהיכרותך שלך (על פי בית גידולך) עם הציבור הזה קשה להניח שהרתיעה מהשימוש במילה חזיר ביחס ל׳דובר אחר בר׳ היא זו שעמדה בבסיס הכיתוב ׳חיות בר׳ פשוט יש מגוון מסויים של חיות. מבחינת איור אין צורך ואפשרות לאייר את כולם אז הסתפקו באיור של ׳דובר אחר׳

      מחק
    2. מי זה? אהוד בן עזר??? השם יקום דמם שלטון הרוע הדיקטטורי של בגצ מתנחלים האומה המכבים חחחח קרוע

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.