יום רביעי, 21 בספטמבר 2022

ארץ הקודש: גאטקעס, אין כניסה, בדיחות, גיא צלמוות, קבלה לעם, קרן הסעות

א. הגאַטקעס של הבאבא סאלי


בית המכירות הפומביות הירושלמי ווינר'ס העמיד למכירה, זה לא מכבר (4 בספטמבר 2022), חפץ קדוש במיוחד, גם אם לא כל כך שימושי מפאת מצבו הבלוי: מכנסי הבד של הבאבא סאלי המנוח, 'גדול המקובלים בדורות האחרונים'.

אומנם המונח ביידיש גאַטקעס אינו הולם את סביבתו הרוחנית והגאוגרפית של הבאבא סאלי, ועדיף לקרוא לזה 'מכנסי הבד', אבל ביננו זה ממש אותו דבר.

ראו איך אפשר למכור תחתונים קדושים במצב טוב, עם אישור בחתימת הרבנית אלפסי, 'אשת המשב"ק [המשמש בקודש] המיתולוגי', ולבקש (ולקבל) תמורתם אלפי דולרים:

הקלקה על הצילום תגדיל אותו לקריאה נוחה

'מכנסי בד קודש' אלה נמכרו לבסוף ב-6,200 דולר, שזה אולי נשמע לכם הרבה, אבל זה הרבה פחות ממה שקיוו המוכרים לקבל (בין 10,000 ל-15,000 דולר).

תודה למישקה לוין


ב. אין כניסה לפריצות

'השכנים' ברחוב יזרעאל, מובלעת חרדית במרכז ירושלים (הרחוב יוצא מרחוב בצלאל), מקפידים מאוד על צניעות, אך כיוון שהטקסט אינו מנוקד לא ברור אם הכוונה היא לפְּרִיצוּת, לפָּרִיצוֹת (נשות הפריצים), או לסתם פְּרִיצוֹת שנעשות על ידי ליסטים מזויינים.

בין כך ובין כך, נשות ישראל הלא צנועות אינן מפסידות מאומה. ממילא אין שום דבר מעניין לראות מעבר לשלט, ובטח לא 'אתר תיירות'.

צילום: דוד אסף


ג. בשורת ספרים: בדיחות לחתן ולכלה

אם הגאטקעס של הבבא סאלי לא הצחיקו אתכם, תמיד תוכלו להיעזר בחוברת הבדיחות החדשה שנועדה לשמח חתנים וכלות.

'108 בדיחות מצחיקות' (יש בדיחות שאינן מצחיקות בהגדרה?), לא פחות. והכל תמורת 5 ש"ח בלבד (אולי גם זו בדיחה). 'הקדשה אישית' תעלה לכם מעט יותר ואולי דווקא יותר בזול ('מחיר מיוחד').

איפה קונים? ברחוב דוד 9 בשכונת הבוכרים בירושלים, הכניסה מצד ימין ליד הדואר. מפת ההגעה לאתר היא גן עדן לחובבי כרטוגרפיה עממית.

צילום: יוחנן פלוטקין

ד. גיא צלמוות

כמו בפרסומת הידועה על החומוס, גם אלי אדרי עושה את ההובלות שלו באהבה ובאדיבות. ליתר ביטחון הוא צירף לשילוט שעל רכבו גם פסוק מפורש מתהלים (כג 4). 

יכול להיות שבמקום 'כי אלך' צריך היה לתקן ל'כי אסע', שכן הרחוב הישראלי הוא לא פחות מגיא צלמוות...

צילום: איתמר לויתן

ה. קבלה לעם

נהג הטרנזיט הבני-ברקי  הזה – מן הסתם ש"סניק מהזן הליטאי – מפיץ ברבים את אמונתו בשבח לימוד הזוהר. האוטו מכוסה משני צדיו בהמלצות מגדולי רבני המזרח ומגדולי הרבנים הליטאים. צדיקים חסידיים לא נזכרים כאן.

צילום: יוחנן פלוטקין

ו. ילדי קרן ההסעות

'זעקת חרום'! נגמר הכסף להסעת תינוקות של בית רבן בפריפריה, שהוריהם אינם חפצים להעניק להם לימודי ליבה. 

ואתם חובקים ידיים בלי הושיט עזרה? אימוץ ילד אחד יעלה לכם 100 ש"ח בחודש.

צילום: אבי בלדי


9 תגובות:

  1. הצעתו של המוביל אדרי ללקוח להוביל דבריו בעצמו ולחסוך כך כסף גם מתכתבת עם רוח הזמן

    השבמחק
  2. לעניין הגאטקעס של הבאבא סאלי אני נזכרת בבדיחה שפורסמה על ידי דרויאנוב: ר' ברוך ממדז'יבוז' סבל ממרה שחורה (=דיכאון קליני). זימנו חסידיו את הרשלה מאוסטרופול לחצרו כדי שישמח אותו. כאשר חזקה על הרב המרה השחורה היה מסתגר בחדרו, והרשלה היה עוטה את גלימתו, יושב על כסאו ומקבל קהל. יום אחד הגיעה אשה ושטחה את בעייתה: בתה אינה מצליחה להביא לעולם פרי בטן, שכן כל הריון שלה מסתיים בהפלה. אמר לה הרשלה שבצאתה תיגש אל הרבנית, תבקש ממנה תחתונים (=גאטקעס) של הרב, ובכל בוקר ובכל ערב תריח בתה את התחתונים הללו. האשה אכן עשתה זאת, ובתה ילדה במז"ט בן חי. כאשר באה להודות לרב, כבר היה ר' ברוך במצב פעולה, ישב על כסאו וקיבל את התודות והברכות. לאחר מכן קרא להרשלה ושאל אותו מה אמר לאשה. סיפר לו הרשלה ונימק את הסגולה: לא הפילה אשה מריח בשר קודש. והרי לכם שימוש בגאטקעס של הבאבא סאלי. זאת בתנאי שלא כובסו מאז לבש אותם לאחרונה

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני נזכרתי בבדיחה הזו של דרויאנוב וניגשתי לכתוב אותה כאן אך ביקשתי לדעת אם הקדימו אותי, ואכן עשית זאת. בברכת שנה טובה כתיבה וחתימה טובה לאלה הנמצאים עמנו פה היום ולאלו שאינם נמצאים בתקווה שבשנה הבאה יגלו את המדור.

      מחק
  3. לעיתים, ביני לביני, אני שואל עצמי האם הייתי מסכים שיעברו דרך חצר ביתי ו/או גינתי אנשים מבחוץ ויהפכוה לרשות הרבים. איני מבין מה יש להם, לאותם שמרימים גבה, על כך שדיירי חצרות מאה שערים אינם רוצים שבחצרותיהם יתהלכו זרים ולעיתים כאלה שעצם מלבושם תוקע בגרונם של תושבי הבתים, עצם. האם גם הם היו מוכנים שיהפכו את חצרם לרשות הרבים? אגב, כניסה לחצרות בתים שלא בהיתר בעל הבית הינה עבירה לפי חוק במדינה ישראל.

    השבמחק
    תשובות
    1. כשתהיה לי חצר אדע מה לענות לך.בינתיים בקושי חדר מדרגות

      מחק
  4. ואני נזכרתי בבדיחה. מדריך חתנים קיבל לרשותו מאורס חסידי. המדריך מסביר לו מה ואיך יש לנהוג בכלה וכל הכרוך בכך. הבחור לא האמין למשמע אוזניו, שאל את המדריך אם כך עשו הוריו, והאם כך עשו רבותיו בישיבה, וכל השאלות הושבו ב'כן'. הנידון עדיין לא השתכנע והוסיף: גם הרֶבֶּה שליט"א? - לא, לרבה יש משב"ק [משמש בקודש, דהיינו משרת צמוד].
    ואגב, ספר מעניין, רציני ומפורט הוא "גן התענוגות: הארוטיקה של האיסלם" מאת עלי אבן חמד אבן סעיד אבן חזם (1064-994), יצא לאור בעברית בשנת 2016.

    השבמחק

  5. וראוי לקריאה "ארוס והיהודים" מאת דויד ביאל העוסק במיניות בתנך, בתלמוד, בקבלה ובציונות . וברשותי חוברת חינוך מיני ביידיש שיצאה לאור בראשית שנות ה50 להערכתי "ווי אזוי דארף א מאן לעבן מיט זיין פרוי".
    שבת שלום ושנה טובה!

    השבמחק
  6. עינין הגאטקעס, הזכיר לי מהרגע הראשון את האמירה של אברהם אבינו. לאליעזר נאמן ביתו. " ... שים נא ידך תחת ירכי...".

    השבמחק
  7. לגאטקעס המקורי קוראים הבאבא אסלי

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.