יום רביעי, 24 במאי 2023

ארץ הקודש: הודעה, עכברים, טישו, תבל, לימודי ליבה, יעקב שמעק, רוצו עכשיו

א. הודעה מטעם העם היהודי

כרזה שהודבקה על גב תחנת אוטובוס ברחוב ההגנה בירושלים מתיימרת לדבר בשם העם כולו. גם אם במקרה זה הם צודקים לגמרי אני תוהה מי נתן להם את הסמכות לדבר בשם כולם? אולי במספר הטלפון יוכלו להסביר זאת. 

ובכן, העם היהודי מוקיע את מעשיו של המתועב אליעזר ברלנד שר"י [שם רשעים ירקב]. 

צילום: מנחם רוזנברג


ב. הודעה מטעם עמוד ההוראה

אחינו החרדים אוהבים לכנות את גדוליהם בכינויי חיבה והערצה. הנה למשל הרב הליטאי יצחק זילברשטיין, שמתמחה בהלכות רפואה ורופאים, זכה לאחרונה לתואר 'עמוד ההוראה'. וכך בידיעה שלפנינו 'עמוד ההוראה מזהיר' ו'עמוד ההוראה מוסיף'...



כתב לי דן לב ארי:
הצילום מתוך אתר החדשות החרדי 'בחדרי חרדים' מתחבר יפה לפרק 'השרצים והרמשים' שהוזכר ב'סיבוב בבני ברק', בעונ"ש האחרון. נדמה לי שעכברים וחולדות נטוּ תמיד חיבה לבני ברק, אבל בחודשים האחרונים סובלת עיר התורה ממכת מכרסמים חריגה. התושבים מאשימים את העירייה שאינה מדבירה, העירייה מאשימה בחזרה את התושבים שאינם שומרים על ניקיון חצרותיהם, והשמחה רבה. עד כדי כך הגיעו הדברים, שאפילו גדולי הדור ועמודי ההוראה נדרשו לעניין. אבל מה שבאמת הצחיק אותי הייתה התמונה שבחר האתר כדי לעטר בה את הכתבה. ליד תמונת העכברים החביבים הקפידו לכתוב (אולי כדי לא לפגוע בעכברים): 'למצולמים אין קשר לכתבה'. סתם עכברים תמימים שלא גרים בבני ברק...

ג. ללא חשש גניזה 


כתבה לי עפרה פרי:

'100 ממחטות אף דו-שכבתיות נשלפות אחת אחת' –  זאת ההגדרה של חברת סנו לממחטות נייר תוצרת מצרים (!), המיובאות בעבורה על ידי ווינפאק סחר בע"מ. נשלפות אחת אחת, אבל בחברה דאגו שמא יחשוב מישהו מהקונים הפוטנציאליים שהנייר ל'ממחטות האף' (ובאנגלית facial tissues) ממוחזר חלילה היישר מהגניזה הקהירית, אולי מכתב יד שטרם נחקר, ולכן פנו לבד"ץ ירושלים של העדה החרדית, וזה אישר על גבי האריזה שמדובר בנייר 'ללא חשש גניזה'. יתר על כן, העובדים המצרים של Solo Soft, המפעל שמייצר את הממחטות (השוכן במקרה ברחוב ה-6 באוקטובר בגיזה), כמובן לא חיללו שבת קודש בהכינם את ה-soft moments לאפיהם הענוגים של לקוחות סנו, והא ראיה: 'נייר ללא חילול שב"ק', ככתוב וכחתום.

תדע כל אם עברייה, בקנותה טישו של סנו, כי הפקידה את חוטמה בידי מקדמי מכירות ראויים. והתשלום לבד"ץ – עלינו הקונות והקונים.


ד. תבל ויושבי בה

'טֶבֶל' הוא מושג הלכתי שמשמעו יבול חקלאי שלא הופרשו ממנו תרומות ומעשרות. אם יבול זה צמח בארץ ישראל הרי שאסור לאכול ממנו; 'תבל', לעומת זאת, הוא אגף במוסד הישראלי למודיעין ולתפקידים מיוחדים. 

במשק דהן, שמוכר פרי הדר 'ללא פערי תיווך' (התמונה למטה צולמה ביער שוקדה), קצת התבלבלו.

אגב, גם 'ערלה' רצוי לכתוב בכתיב חסר. ערלה פירושה האיסור לאכול פירות בשלוש השנים הראשונות לנטיעתו של העץ; עורלה היא אותה פיסת עור שמכסה את הפין ומוּסרת בברית המילה.

צילום: הלל אהרן נחלון

ה. רחמנא ליבה בעי

'אסור לגעת במחשבים כלל ... מתרחקים מטכנולוגיה כמו מכלב נושך או מנחש ארסי'. כך מכינים את הילדים של חסידי גור, התינוקות של בית רבן שלא חטאו, לחיים טובים יותר, לעתיד בטוח ולפרנסה טובה. 

להזכירכם, שר השיכון של מדינת ישראל הוא חסיד גור.


ו. כבר לא צריך לעשן בשבת!

בטבריה, ליד קברו של רבי מאיר בעל הנס, מציעים אַ שמעק טבק, סגולה בדוקה למכורי עישון שלא מתאפקים ומעשנים גם בשבת.

גם הרמב"ם ותמונתו המסורתית (והמזויפת) גוייס לעניין. אבל מי זה 'יעקב שמעק'?

צילום: מיקי מלכה

ז. ארון הבגדים היהודי

כמה עולה כובע חסידי וירושלמי? אם הייתם רצים בזמן ליריד שערכה החנות של קרויס, הייתם יכולים להשיג אותו בפחות מ-500 ש"ח. 

חובבי השילוב החרדי המודרני בין עברית-ישראלית לבין יידיש ימצאו עניין במודעת קיר זו. 

צילום: טובה הרצל


21 תגובות:

  1. לענין ממחטות האף תוצרת מצריים,שמחתי לדעת שהמפעל שם שובת בשב"ק,אבל כדי לקבל אישור של בד"ץ כמנהג ישראל,איך הסידור מתנהל בחג הפסח שהרי הערלים אינם מבני שלומנו.

    השבמחק
  2. כשצוחקים על משוגותיהם של אחרים, כדאי לא לגלות בורות על מנהגיהם של אותם אחרים, סתם ככה מומלץ...
    ובכן, גניזה היא לא שם גנרי לגניזת קהיר, אלא שם כללי לכתבי קודש שיצאו מכלל שימוש ומועברים להטמנה או לקבורה [לא תאמינו אבל יש על זה אפילו ערך בויקיפדיה]. גניזת קהיר קיבלה את שמה בהיותה גניזה שכזו. חברות נייר למיניהם עלולות להשתמש במחזור בניירות המגיעות אליהם מבתי דפוס כולל בגליונות שהודפסו עליהם דברי קודש ולא הגיעו לכדי שימוש. לכן אלו שאכפת להם מהענין מוודאים שהנייר בו הם משתמשים לא נעשה בו שימוש כזה.
    עכשיו אפשר לצחוק כמה שרוצים על החרדים הפרימטיבים, באמת שלא חסר על מה, אבל לקשקש על גניזת קהיר או מחזור כתבי יד מלמד על בורות יותר מאשר על חכמה.
    והאמת שבלי המנהג הזה פשוט לא היתה לנו את גניזת קהיר...

    השבמחק
    תשובות
    1. לאנונימי (אם אתה אנונימי, אהיה גם אני אנונימי...): דומני שלא הבנת. הכותבת ובעל האתר יודעים היטב מהי גניזה. המגוחך כאן - ועל כך הם מצביעים - שמאחר שממחטות האף מיוצרות במצרים, הסיכוי שכתבי קודש יהודיים כלשהם, הטעונים גניזה, השתרבבו לתהליך הייצור שלהן שואף לאפס. לפיכך, ההשגחה והכיתוב "ללא חשש גניזה" מיותרים, ממש כמו שמיותר לכתוב על מיכל אקונומיקה " כשר לפסח"...

      מחק
  3. הוי בורות קדושה...
    הציבור החרדי, כידוע ליודעי ח"ן, אינו עשוי מקשה אחת ומיתוס ה"גבר חרדי אינו עובד" פסח לחלוטין על חסידות גור שרואה בעבודה - אידיאל (כן, גם מבחינה דתית...).
    כן, אותה חסידות גור שהכותב החליט בבורותו שהחינוך המוקפד שלה "מכין את הילדים לחיי פרנסה" (בלשון סגי נהור) דווקא בה הגברים עובדים כמעט כולם (להוציא חולים ונכים, מן הסתם) ובעבודות מכובדות בהחלט.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא אבוא לטעון שאני הסטטיסטיקאי הממשלתי, אך בקרב השלוחה הגורית של משפחתי רק גבר בוגר אחד מתוך כשלושים עמל לפרנסתו, וזהו סופר סת"ם, בחור תמהוני על הרצף האוטיסטי. כל השאר בטלנים גמורים החיים על חשבון משלמי המסים.

      מחק
    2. בעולם הפייק הימני רק תלרלר משהו מהפה אין צורך שיהיה קשור למציאות

      מחק
  4. שמעק ביידיש פרושו להריח. האם יתכן שזה המקור לשם הטבק להרחה של יעקב שמעק?

    השבמחק
    תשובות
    1. טבק הרחה קיים כבר מדורי דורות . כילדים היינו לוקחים גם . ובעיקר היינו דוחפים את זה לילדים אחרים בכדי לגרום להם להתעטש .

      מחק
    2. בהרבה בתי כנסת היה אדם קבוע שהיה מחלק א-שמעק טאבאק למתפללים וסוכריות לילדים.

      מחק
    3. העיקר ש"יריח מההדים"

      מחק
  5. ההודעה מטעם העם היהודי, בסעיף א' היא מרחוב ההגנה בעיר הקודש ירושלים, ולא כפי שנרשם בטעות.

    השבמחק
  6. התמונה של הרמב"ם אינה מזוייפת. זוהי תמונה של אדם כלשהו שניראה מכובד, שהחליטו בימים עברו שהיא תתאים לדמותו של הרמב"ם, אבל היא תמונה אמיתית.

    השבמחק
  7. מישהו בירר איך הודפס הכרוז של הגעררערס? במחשב או בסדר של אותיות עופרת?

    השבמחק
    תשובות
    1. ההזהרה נגד החשפות למסכים ולמחשבים, מופנית לילדים.

      מחק
  8. ואף מילה על ה"להריח מההדים". בבחינת "מריחים את הקולות".

    השבמחק
    תשובות
    1. גם המשיח מריח. אז עכשיו הוא לא יבוא וגם לא יטלפן

      מחק
  9. לעניין חשש גניזה, אין צורך להלעיג, כבר היו דברים מעולם באה"ק שלנו: לפני כשלושה עשורים הגיעו לשוק גלילי ניר טואלט מיוצרים בארץ, שברצף הניר שלהם נמצאו חלקים קטנים של ניר מודפס, אשר לפי הגופן והצירופים לא היה ספק כי מקורם בספרי קודש. ככל הנראה לא נשלחו "שמות" לגניזה, אלא למיחזור ניר. ומהן ממחטות שנועדו לפנים בהשוואה לניר שתפקידו לטפל בצד הנגדי של הגוף?!

    השבמחק
  10. לעניין שתי צורות כתיב של עָרלה: עורלת התינוק ולעמתה ערלת הפרי - חוששני שאין חיה כזו; לשני המובנים של המשמעים של המילה עָרלה יש צורת כתיבה אחת בכתיב חסר הניקוד (הכתיב המלא): עורלה.

    השבמחק
  11. אפרופו ללא חשש תבל ושביעית. ישנו כמובן, במקרא, תבל נוסף, אולי הירקן ההוא התבלבל איתו...
    [ויקרא פרק יח פסוק 23]: וּבְכָל בְּהֵמָה לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ לְטָמְאָה בָהּ וְאִשָּׁה לֹא תַעֲמֹד לִפְנֵי בְהֵמָה לְרִבְעָהּ תֶּבֶל הוּא

    השבמחק
  12. לסעיף ו' בעינין 'שמעק טבק' מספר ישראל קאפלאן בספרו "פון פאלקסמויל און מיינס" - מפי העם ומשלי.
    'יידיש איז א מאדערנער לשון, א כלי וואס מ'נעמט פון איך צום שמעקן, הייסט פישקע. און א כלי וואס דורך איר פישט מען, הייסט שמעקל.
    😉😀

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.