יום ראשון, 10 ביוני 2012

עונ"ש בדרכים: היהודים של בית הקברות נוֹבוֹדוֹויצ'י במוסקבה (א)


כתב נתן רועי

ימי ראשון בעיר מוסקבה מוקדשים, בדרך כלל, לצפייה במשחקי כדורגל אך גם לביקור באחד האתרים החשובים שנמצאים בצפון העיר  בית הקברות נוֹבוֹדוֹויצ'י (Novodevichy), ובו קבורים גדולי השירה, הספרות והאמנות של רוסיה מאז תקופת הצארים ועד ימינו, ולצדם אנשי מדינה ופוליטיקאים ידועים.

אפשר למצוא כאן את מצבותיהם של סופרים כמו אנטון צ'כוב וניקולאי גוגול (האוקראיני), לצד המנהיגים הגדולים של ברית המועצות הקומוניסטית, כמו מולוטוב, חרושצ'וב או גרומיקו. אפשר לחלוף על פני קבריהם של המשורר הסובייטי הנערץ ולדימיר מאיאקובסקי (במקור מגיאורגיה), של במאי הקולנוע סרגי אייזנשטיין, של הזמר פיודור שליאפין (שמת בפאריס) ושל מבצעים ענקיים כמו הפסנתרן סביאטוסלב ריכטר (יליד ז'יטומיר שבאוקראינה) והצ'לן מסטיסלב רוסטרופוביץ האזרביג'אני, או של הקומפוזיטורים הנודעים דמיטרי שוסטקוביץ וסרגיי פרוקופייב. בפתח בית הקברות מצוי קברו של גיבור קומוניסטי ממוצא טורקי  המשורר נאזים חיכמת, שנפשו איוותה להיטמן באדמת אנטליה הטורקית מולדתו, אבל נקבר לבסוף כאן, כיוון שנרדף כל ימי חייו על ידי השלטון הטורקי.

רוסים רבים ממוצא יהודי קבורים בבית קברות זה, אך עדיין רב הנסתר בו על הגלוי. רבים מאלה שנרצחו על ידי סטאלין נקברו כאן, אך קבריהם אינם רשומים במפת בית הקברות שמסופקת על ידי לשכת המודיעין שבפתח (הלשכה סגורה בימי ראשון).

הנה שתי מצבות מעניינות של רוסים מפורסמים ממוצא יהודי שקבורים בנובודוֹויצ'י, וכן מצבה של אשה יהודייה שאינה ידועה כלל, אך על קברה, באורח יוצא דופן, מופיע כיתוב בעברית. ברשימה הבאה נביא עוד כמה מצבות 'יהודיות'.

א. דוד אויסטרך

יהודי שקבור כאן וזוכה לכבוד מלכים הוא הכנר הנודע דוד אויסטרך, שנולד באודסה בשנת 1908 ומת בשנת 1974. מצבתו הגבוהה עשויה בדמותו האוחזת בכינור. 


כאן אפשר לשמוע ולראות את דוד אויסטרך מנגן את הקטע הידוע 'אור ירח' (Clair de Lune) של המלחין הצרפתי קלוד דביסי. הקלטה מ-1962:



וכאן הוא מנגן קונצ'רטו לכינור של יוהן סבסטיאן באך:



ב. יורי לויטן

מצבה מעניינת נוספת היא של קריין הרדיו הסובייטי ממוצא יהודי יורי לויטן, שנחשב ל'קולה של מוסקבה' (בערך כמו שהיה משה חובב אצלנו). שידוריו החלו תמיד במילים הקצת יומרניות: 'מוסקבה מדברת' (Говорит Москва). בזמן מלחמת העולם השנייה היה זה לויטן שהכריז על הפלישה הגרמנית לברית המועצות. בימי המלחמה הוא ידע לרומם את רוחם של בני עמו בשידורים פטריוטיים, ובסיומה של המלחמה היה זה הוא שהכריז על נפילת ברלין בידי הצבא האדום. הידיעות החשובות ביותר נשמעו תמיד מפיו: הוא היה זה שהכריז ברדיו על מותו של סטאלין, על טיסת החלל של הקוסמונאוט יורי גאגרין, וגם על חידוש היחסים בין ברית המועצות לבין ישראל בשנת 1953.

יורי לויטן (1983-1914)

ההודעה על חידוש היחסים בין ברית המועצות לישראל (דבר, 21 ביולי 1953)

מצבתו היא פסל ענק ובראשו דמותו של לויטן וסמל הרדיו הסובייטי.



ג. מצבה בעברית

ולסיום, הנה המצבה עם הכיתוב בעברית. שמה של הנפטרת, ככל שהצלחתי לפענח הוא 'קאלמאנאקי' והיא נפטרה בחודש סיון תרנ"ד (ברוסית כתוב מאי 1893):



* חקר המצבות בנובודוֹויצ'י נעשה בסיוע ארגון Limmud Fsu  ובאדיבותו.

3 תגובות:

  1. תודה, מרתק.

    רק כמה דיוקים: לזמר שליאפין קראו פיודור ולא בוריס

    הפסנתרן ריכטר היה גרמני. אביו, תיאופיל ריכטר שגם היה מוזיקאי הוצא להורג ב-1941 על ידי נ.ק.וו.ד בעקבות האשמה (כוזבת כמובן) בריגול לטובת גרמניה הנאצית.

    השבמחק
    תשובות
    1. מעולם לא כתבתי שריכטר היה יהודי וגם לא יכול הייתי לכתוב זאת. לעניין שלאיפין תודה על שמו המדוייק.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.