א. משתמט אני הייתי
משתמטים תמיד היו, ולצערנו כנראה גם תמיד יהיו.
'לכבודם' – ליתר דיוק, לכבוד חג העשרים להקמת המושב נהלל, שחל באלול תש"א (1941) – חיבר והלחין צבי בן-יוסף (1948-1914), מי שלימים ייפול בקרבות על גוש עציון, את השיר 'הורה נהלל'.
השיר, שנפתח במילים הידועות: 'מִשְׁתַּמֵּט אֲנִי הָיִיתִי', מסתיים ב'ווידוי': 'מִתְגַּיֵּס אֲנִי לַדֶּגֶל, / נֶהֱפָך לְבֶן-אָדָם. // כֵּן, מִשְׁתַּמֵּט אֲנִי הָיִיתִי / אַךְ הֵבַנְתִּי אֶת רֶמֶז הַגּוֹרָל'.
בראשית שנות הארבעים, כאשר הנהגת היישוב עודדה התנדבות והתגייסות לצבא הבריטי ולבריגדה (ואכן, כ-38,000 צעירים וצעירות התגייסו, בערך שמונה אחוזים מכלל היישוב היהודי בארץ!), נהגה פרקטיקה מקורית של 'אאוטינג' ו'שיימינג': פרסום כרוזי השפלה ובהם תמונות של משתמטים ולצדם וידוי 'על חטא'.
בחנות הספרים התל-אביבית 'רובינזון' שמור הכרוז הזה, שכמותו מעולם לא ראיתי.
האם מישהו מקוראי הבלוג מכיר כרוזים דומים?
ומיהו המשתמט צבי ווייספיש, ומה היה העונש 'הקשה והצודק' שהיה מנת חלקו ושכנע אותו 'להתגייס ללא דיחוי'?
וייספיש הוא כידוע שם משפחתו הקודם של נחום שריג, איש הפלמ"ח וחבר קיבוץ בית השיטה, שהיה גם הוא בן 'למשפחה מיוחסת ועתיקה בירושלים'. האם יכול להיות שיש קשר?
בעלי התוספות
אגב משתמטים. תרצה רבינוביץ שלחה לי גזיר מעיתון דבר, מיום 22 ביולי 1942, ובו מסופר על השופט הירושלמי גד פרומקין, שנזף בתלמידיו במילים קשות על שהם ממשיכים ללמוד משפטים בעוד חבריהם מתגייסים לצבא הבריטי.
'חתיכת אומץ לנאום נאום נוקב שכזה באוזניהם של המשתמטים עצמם, באירוע שאמור לחגוג את סיום שנת הלימודים שלהם...', כתבה לי תרצה. 'הוא אומר להם, ממש בגועל, כי קשה לו לעמוד במחיצתם של עשרות בחורים השוקטים על שמריהם ומתכוננים לעתידם כאילו לא קורה כלום בחוץ. האיחול היחידי שהוא מאחל להם הוא שאולי בחופש הם יעשו את הדבר הנכון ויצטרפו אל "השורה", כדי שבבוא שעת הניצחון יהיו גם הם ראויים להנות מפריו'.
ב. חיילים יצאו לדרך
והנה כתב חידה הקשור דווקא באלה שכן שירתו.
כתבה לי ורד וייס-פרץ:
האם יש מישהו או מישהי בין הקוראים שיכולים לעזור לורד?
ג. ישר לעניין
בגיליון 20 של במחנה, עיתונם של חיילי צה"ל, מיום י"ב בטבת תש"ט (13 בינואר 1949), שמונה חודשים לאחר הקמת המדינה, מצא בני עורי את השאלה הבאה, שנראית כאילו יצאה מכותרות העיתונים בימינו.
ועל זה נאמר: 'מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ' (קהלת, א 9).
כרזת גיוס לצבא הבריטי, 1943. עיצוב האחים שמיר (הארכיון הציוני) |
משתמטים תמיד היו, ולצערנו כנראה גם תמיד יהיו.
'לכבודם' – ליתר דיוק, לכבוד חג העשרים להקמת המושב נהלל, שחל באלול תש"א (1941) – חיבר והלחין צבי בן-יוסף (1948-1914), מי שלימים ייפול בקרבות על גוש עציון, את השיר 'הורה נהלל'.
השיר, שנפתח במילים הידועות: 'מִשְׁתַּמֵּט אֲנִי הָיִיתִי', מסתיים ב'ווידוי': 'מִתְגַּיֵּס אֲנִי לַדֶּגֶל, / נֶהֱפָך לְבֶן-אָדָם. // כֵּן, מִשְׁתַּמֵּט אֲנִי הָיִיתִי / אַךְ הֵבַנְתִּי אֶת רֶמֶז הַגּוֹרָל'.
בראשית שנות הארבעים, כאשר הנהגת היישוב עודדה התנדבות והתגייסות לצבא הבריטי ולבריגדה (ואכן, כ-38,000 צעירים וצעירות התגייסו, בערך שמונה אחוזים מכלל היישוב היהודי בארץ!), נהגה פרקטיקה מקורית של 'אאוטינג' ו'שיימינג': פרסום כרוזי השפלה ובהם תמונות של משתמטים ולצדם וידוי 'על חטא'.
בחנות הספרים התל-אביבית 'רובינזון' שמור הכרוז הזה, שכמותו מעולם לא ראיתי.
צילום: איתמר לויתן; באדיבות אליסף רובינזון |
האם מישהו מקוראי הבלוג מכיר כרוזים דומים?
ומיהו המשתמט צבי ווייספיש, ומה היה העונש 'הקשה והצודק' שהיה מנת חלקו ושכנע אותו 'להתגייס ללא דיחוי'?
וייספיש הוא כידוע שם משפחתו הקודם של נחום שריג, איש הפלמ"ח וחבר קיבוץ בית השיטה, שהיה גם הוא בן 'למשפחה מיוחסת ועתיקה בירושלים'. האם יכול להיות שיש קשר?
בעלי התוספות
אגב משתמטים. תרצה רבינוביץ שלחה לי גזיר מעיתון דבר, מיום 22 ביולי 1942, ובו מסופר על השופט הירושלמי גד פרומקין, שנזף בתלמידיו במילים קשות על שהם ממשיכים ללמוד משפטים בעוד חבריהם מתגייסים לצבא הבריטי.
'חתיכת אומץ לנאום נאום נוקב שכזה באוזניהם של המשתמטים עצמם, באירוע שאמור לחגוג את סיום שנת הלימודים שלהם...', כתבה לי תרצה. 'הוא אומר להם, ממש בגועל, כי קשה לו לעמוד במחיצתם של עשרות בחורים השוקטים על שמריהם ומתכוננים לעתידם כאילו לא קורה כלום בחוץ. האיחול היחידי שהוא מאחל להם הוא שאולי בחופש הם יעשו את הדבר הנכון ויצטרפו אל "השורה", כדי שבבוא שעת הניצחון יהיו גם הם ראויים להנות מפריו'.
ב. חיילים יצאו לדרך
והנה כתב חידה הקשור דווקא באלה שכן שירתו.
כתבה לי ורד וייס-פרץ:
בעיצומה של עבודת מחקר על השורשים וההיסטוריה המשפחתית שלי גיליתי תמונה מעניינת של אח של סבא שלי. שמו ישראל מרדכי וייס. הוא נולד בצ׳כוסלובקיה, בכפר קטן ושמו Saldobosh (היום Steblivka בדרום-מערב אוקראינה), ועלה לארץ בשנת 1938. הוא התנדב לצבא הבריטי וצורף לבריגדה היהודית לאחר הקמתה.
ידוע לנו שהוא נלחם בחזית טוברוק ומשם עבר להילחם באוסטריה. כשחזר לארץ היה פעיל עלייה, ואונית מעפילים שבה נסע – איננו יודעים איזו – טובעה. הוא ניצל אך נפטר כתוצאה ממחלה או אולי בשל טביעת הספינה. הוא נקבר בנתניה, שם גר, באוקטובר 1948 והוא בן שלושים בערך.
אשמח אם תוכל לסייע לי להבין מהי התמונה שמצאנו, שכנראה הוא מופיע בה, ממתי היא יכולה להיות, היכן צולמה ומי האנשים האחרים המופיעים בה? חיפשתי את שמו בארכיונים שונים אך ללא הצלחה.
לחיצה על התמונה תגדיל אותה |
האם יש מישהו או מישהי בין הקוראים שיכולים לעזור לורד?
ג. ישר לעניין
בגיליון 20 של במחנה, עיתונם של חיילי צה"ל, מיום י"ב בטבת תש"ט (13 בינואר 1949), שמונה חודשים לאחר הקמת המדינה, מצא בני עורי את השאלה הבאה, שנראית כאילו יצאה מכותרות העיתונים בימינו.
ועל זה נאמר: 'מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ' (קהלת, א 9).
לפני כשנתיים ראיתי כרזות "שיימינג" דומות בגבעת התחמושת (במקום ממנו אוספים את המתגייסים החדשים לבקו"ם). אמי הופתעה לגלות שם את תמונתו ושמו של אחד המורים שלה מבית הספר היסודי..
השבמחקלגבי וייספיש אברר דרך קבוצת פייס ירושלמית
השבמחקנמסר לי שאכן נחום שריג היה בן דוד של לייבלה וייספיש
מחקהתמונה של צבי וייספיש, לא לייבלה
מחקלגבי השאלה של ורד: באתר מחנה פליטים עתלית, נמצא שמו ברשימת הפעילים -דף 182: וייס מרדכי(מורדי) ותאריך לידה 1918.
מחקמשפט מקסים מקהלת
השבמחקכתבה מאד אופטימית.
השבמחקואינני ציני. וכמובן לא בגלל מעשי פרזיטיות, מצד אחד או מעשי ביוש מצד שני. אלא כמו בפסוק שהבאת, דוד, בסוף: מה שהיה הוא שיהיה... אין חדש תחת השמש...
ובמילים אחרות, כל המזדעזע מאיום על קיום המדינה בשל מעשים נלוזים כמו פרזיטיות וכמו רפש המוטל באחרים, שיזכור כי זה היה גם המצב לפני שבעים שנה ועדיין אנחנו כאן, גדלים ומשגשגים.
על טכניקת ביוש ותיקה של משתמטים מגיוס לצבא שנהגה בצבא הבריטי קראו נא בקשור
השבמחקhttps://en.wikipedia.org/wiki/White_feather
לא שירתתי בצה"ל.
השבמחקאינני מבין את הלהט שבו כולם מדברים על השירות הצבאי כאילו מדובר בקדשי ישראל.
הכינוי "מ ש ת מ ט" צריך לרדוף אחרי כל האברייכים והטפילים שלא עושים אפילו רגע בשירות צבאי אבל יודעים ליטול מה שהמדינה נותנת להם בשל ההשתמטות שלהם (וילדים הם עושים בלי אמצעי מניעה!!!)
השבמחקמספיק עם השנאה היוקדת הזאת. תבדוק כמה משתמטים יש במדינת תל אביב ותגלה שאתה נמצא באותה חברה.
מחקחבל על ליבוי השנאה הזו לחינם
היכן אתה חי?? באוכלוסיה החרדית אחוזי הגיוס רק עולים, והיו עולים יותר לולא פוליטיקאים חכמים, ובאוכלוסיה הכללית הם יורדים.
מחקשאול בר יוסף - אדוני, מספיק עם השנאה היוקדת.... מי שכותב "מדינת תל אביב", ומי שמשקר באומרו שבני תל אביב אינם משרתים, או משרתים בחלק קטן מדי, הוא זה שמפיץ "שנאה יוקדת". לך בדוק בנתוני צה"ל. טול קורה מבין עיניך! הפוסל - במומו פוסל! אתה מלבה שנאה, משמיץ, מלכלך.
מחקולשאול בר אילן - מרמת אפס גם 10 איש זו עליה. לא תצליח להסתיר את המציאות - בני הישיבות ברובם הגדול אינם מתגייסים, ואלו שאינם לומדים נרשמים כאילו... אבל יש לי הפתעה: אני בכלל נגד שירות של חרדים בצה"ל. חייל צריך להתכופף ולהתאים עצמו למסגרת הצבאית. כל זמן שהמתגייסים החרדים אינם כאלה, ודורשים שהמסגרת תתכופף ותתאים את עצמה אליהם - מוטב שישארו בחוץ. יש להטיל עליהם שירות חובה אזרחי: סיירת ניקיון או סלילת רכבת לאילת..., וכמובן לשלול את כל התשלומים שהם מושכים מהמדינה שאינם רוצים בה.
אבינעם ,
מחקלא הבנתי - אתה מתנגד לגיוס חרדים - וגם דורש לשלול מהם תשלומים
שמגיעים להם על פי חוק ?
ולמה אתה מתנגד לכיפוף מסגרות ? הנה אחת אליס מילר הצליחה לכופף
את מסגרות הצבא ולהתאימם לאידיאולוגיה שלה . אתה מאמין בקדושת
המסגרות ?
וכאן המקום להזכיר שבניהם של שלושת המנהיגים המרכזיים של הציונות הדתית התגייסו לצבא הבריטי. חיים הרצוג, בנו של הרב הראשי האשכנזי, גם בנו של הרב בציון מאיר חי עוזיאל התגייס והוא אביו של הסופר מאיר עוזיאל, וכן ד"ר טוביה בר אילן שהיה בנו של הרב מאיר בר אילן(והתגייס כאדם נשוי עם ילד). יום הפטירה שלו ממש עכשיו ביום כ' סיוון
השבמחקלשאול בר אילן / בר יוסף --- חסרים בדבריך הפרו חרדים חותמות של הבד"ץ ושאר הקיצורים האהובים כמו יבדל"א והשם יתברך יחד עם בס"ד אז תהי' בריא
השבמחקהאם הוזכר כאן השיר: "אריה, אריה, קום התגייס לגדוד העברי"?
השבמחקנדמה לי שיש שם שורה האומרת שזה שנותר אחרון ולא התגייס, זכה בכל הנערות.
עניין 'ההשתמטות' מגיוס לצבא הבריטי היה נושא מאוד טעון ביישוב שהתחבט בדילמה כיצד ראוי לתרום למאמץ המלחמתי. רבים וטובים סברו שהפלמ"ח (שראשיתו בתמיכת הבריטים ובמימונם) הוא המסגרת הראויה. להיות 'משתמט', אם כך, לא היה בהכרח גנאי. על הלכי הרוח הללו ועל ההשוואה בין המגוייסים עם הפריווילגיות והפלמ"חניק, נטול כל סממנים לעשייה שלו, ראו אצל יגאל אלון, מערכות פלמ"ח. דומני שהשיר 'הורה נהלל' מהדהד את הוויכוח הזה.
השבמחקמסכים עם אבינעם, הגיוס של החרדים לצה"ל מסכן, לדעתי, את בטחונה של ישראל.
השבמחקהחרדים מתנגדים לציונות ונשמעים להוראות רבניהם הקיצוניים.
הייתם רוצים מח"ט שריון / חי"ר או מפקד טייסת שמקבל פקודות "ישר מלמעלה"? אני לא!
הם רואים בנו כופרים וחוטאים ומאשימים אותנו בעיכוב ביאת המשיח.
הם תולים ב"חטאי אבות" את שואת היהודים! במילים אחרות, הם מצדיקים את השואה! לדבריהם זה היה רצון האלוהים!