יום שלישי, 6 במרץ 2012

אסון הרכבות בפולין: לזכרה של מאיה ברנד



לפני יומיים (4 במארס 2012) התרחשה תאונת רכבות מחרידה בפולין, זה קרה ליד העיירה שְׁצֶ'קוֹצ'יני (Szczekociny) שמצפון לקרקוב. שתי רכבות נעו משום מה זו מול זו, על אותה מסילה, והתנגשו בעוצמה אדירה. שישה עשר אנשים נספו ועשרות רבות נפצעו.

תאונה בפולין. כל כך רחוק ולמי אכפת...

אבל אתמול קיבלתי מפולין את האי-מייל הזה, שזעזע אותי לגמרי:

From: Monika Nowak
Sent: Monday, March 05, 2012 12:49 PM
Subject: Institut of European Studies, Poland, Kraków - Maja Brand
Dear Professor David Assaf
We know that our colleague and PhD candidate Ms. Maja Brand was invited to visit your Institute as a visiting fellow and was expected to arrive soon. Today we received a tragic news that Maja died in a terrible train crash last Saturday. There were 15 victims of that tragedy and Maja was unfortunately one of them. She was travelling to the airport to fly to Tel Aviv
Yours sincerely

Prof. dr Zdzislaw Mach
Director
Institute of European Studies
Jagiellonian University


מאיה ברנד היתה סטודנטית צעירה באוניברסיטה היגילונית בקרקוב. הכרתי אותה לפני שנתיים, ביולי 2010, בסדנה לדוקטורנטים ולחוקרים צעירים מישראל ופולין העוסקים בתולדות יהודי פולין ותרבותם, שנערכה בקרקוב ובה השתתפתי כאחד ה'חונכים'.

בסיור שערכו משתתפי הסדנה בעיירות יהודיות באזור קרקוב ישבנו באוטובוס זה ליד זו והזדמן לי לשוחח אתה ולהכירה. התרשמתי ממנה מאוד. ראיתי בה סטודנטית מבריקה ומבטיחה בעלת כישורים ויכולת מחקרית בלתי רגילה, ולא התעלמתי כמובן מיופיה ומחביבותה. סיפרתי לה על תכנית המלגות המיוחדת, שהמכון לחקר תולדות יהדות פולין באוניברסיטת תל אביב, בראשו אני עומד, מציע לדוקטורנטים מפולין. עודדתי אותה להגיש מועמדות והיא התלהבה והגיבה בחיוב.

נושא הדוקטורט שלה היה ניסיונות הממשלה הפולנית בשנות השלושים להגביל את השחיטה הכשרה. הרצאתה בסדנה היתה מצוינת ולוותה במצגת של מקורות ארכיוניים לא ידועים שנכתבו בפולנית וביידיש.

היא היתה מודעת היטב לכך שאם היא רוצה להמשיך במחקר  והיא בפירוש רצתה  עליה ללמוד גם עברית. זה בדיוק מה שהתכוונה לעשות בישראל...

מאז אותה סדנה הספיקה מאיה להתחתן ועברה לגור עם בעלה בטיביליסי שבגרוזיה. באוקטובר 2011 היא קיבלה מענק מחקר מיוו"א בניו-יורק  ושהתה בארה"ב לצרכי המחקר שלה. במכתבה האחרון אליי סיפרה כי בארכיון ביוו"א מצאה חומרים נפלאים שמובילים אותה לישראל...

היא הגישה את מועמדותה למלגה התל אביבית, וכמובן שזכתה בה. לפני שבוע שבה לפולין כדי לטוס ממנה לתל אביב ולא ידעה שזו טיסתה האחרונה.

באותו סיור שהזכרתי הגענו בין השאר לעיירה הנידחת שצ'קוצי'ני, שהיתה בה גם קהילה יהודית. באופן טרגי, אירוני ואכזרי מאיה ברנד מצאה שם את מותה בטרם עת.

יהי זכרה ברוך.




9 תגובות:

  1. עצוב מאוד

    השבמחק
  2. יהי זכרה ברוך

    השבמחק
  3. I am very interested in her work regarding the Shechita ban in Poland and the meeting of there Rabbis in Warsaw about this. Is there any place I can read her work

    השבמחק
  4. תשובות
    1. אסון לכל מי שנקלע לתאונות דרכים ולא יוצא משם חי

      מחק
  5. Yehi zichra baruch. Very sad

    השבמחק
  6. עצב רב, דמעות, תסכול, כל אלו אחזו בי שקראתי את דבר מותה הטראגי מאיה, אותה לא הכרתי. ליבי עם כל קרוביה ואוהביה בצערם הגדול.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.