המודעה הזו – שצולמה לפני שבועיים בלוח מודעות חרדי בלב שכונת מאה שערים שבירושלים – מביאה את הבּוּרוּת לשיאים חדשים. לפני שתגיעו לפתרון החידה נסו לנחש לְמה התכוון משכיר הדירה במודעה שפרסם (ותודה לאג"ג שצילם ולרש"ת שהעביר).
המחיר – סביר (כי בניגוד למה שחושבים, מחירי הנדל"ן בשכונת מאה שערים גבוהים מאוד).
'סוכה גדולה + מזגן' – ברור לגמרי.
אבל מה זה, לעזאזל, 'קומה שלישית, מול אשתי בלח'?
הפתרון פשוט. שיבושים כאלה נפוצים כאשר אנשים מנסים לכתוב מילים הזרות לשפתם, מילים שמוכרות להם רק מתוך שמיעה. ככל הנראה, כותב המודעה מעולם לא ראה את המילה המקורית כתובה, אלא רק שמע אותה דְּבוּרה. ועוד אפשר להניח, שמדובר במישהו שהיידיש איננה שפתו.
מכל מקום כוונתו של המשכיר הייתה לכתוב 'מול השטיבלאך' – מוסד חרדי ידוע בלב שכונת מאה שערים, שמאגד בתוכו מספר בתי כנסת קטנים בהם מתקיימות תפילות כמעט לאורך כל היום והלילה.
המחיר – סביר (כי בניגוד למה שחושבים, מחירי הנדל"ן בשכונת מאה שערים גבוהים מאוד).
'סוכה גדולה + מזגן' – ברור לגמרי.
אבל מה זה, לעזאזל, 'קומה שלישית, מול אשתי בלח'?
הפתרון פשוט. שיבושים כאלה נפוצים כאשר אנשים מנסים לכתוב מילים הזרות לשפתם, מילים שמוכרות להם רק מתוך שמיעה. ככל הנראה, כותב המודעה מעולם לא ראה את המילה המקורית כתובה, אלא רק שמע אותה דְּבוּרה. ועוד אפשר להניח, שמדובר במישהו שהיידיש איננה שפתו.
מכל מקום כוונתו של המשכיר הייתה לכתוב 'מול השטיבלאך' – מוסד חרדי ידוע בלב שכונת מאה שערים, שמאגד בתוכו מספר בתי כנסת קטנים בהם מתקיימות תפילות כמעט לאורך כל היום והלילה.
הבית שממול הדירה להשכרה |
כזו טעות מתאימה אך ורק ל'בעלי תשובה', שרבים מהם גרים ב'מאה שערים' וסביבותיה. נמצא אפוא, שהבורות היא של החינוך החילוני שאינו מקנה לתלמידיו אפילו מעט מההווי היהודי עד שאין תלמידיו יודעים כיצד יש לכתוב 'שטיבלעך'.
השבמחקולהזכירם, ה'בעלי תשובה' אינם מהמגזר ש'שנה ופירש', כמו בעל הבלוג שלפנינו!
"אהבתי" את התגובה של המגיב הראשון, שחשף מבלי משים הן את הסנוביזם בחברה החרדית כלפי חילוניים או חוזרים בתשובה והן את רדידותו שלו - כאחד שקובל על חוסר הידיעה של אחרים בענייני כתיב הייתי מצפה שידע לפחות להעתיק נכון את השם "שטיבלאך" מהשלט המצולם ולא יכתוב "שטיבלעך" כאילו מדובר בבייגלה... או שמא הכותב אינו בקי באותיות הניקוד היידישאיות...
מחקדברים שיוצאים מהלב.
מחקהרשה לי למחות על תגובתך. יידיש אינה פולקלור יהודי כי אם פולקלור "של יהודים". מדי פעם אני שומע חרדים דוברי יידיש דורשים מיהודים אחרים לדבר בשפה זו, משום שזו לטענתם שפת היהודים עבור שימוש דברי חול. בכל פעם כזאת אני לא יכול שלא להתרגז. אמירה כזאת מעידה על חשיבות עצמית גדולה של חרדים אשכנזים כאילו אף אחד מלבדם אינו יהודי אמיתי.
לידיעתך הרבה, הסבים שלי, שהם מבני קהילות תימן, דיברו בחול את אותה שפה בדיוק בה דיברו בזמן לימוד וקריאה בתורה, והם אינם פחות יהודים מהסבים שלך.
ישנם גם יהודים דוברי לדינו וגם הם אינם יהודים פחות...
לא כל אחד יודע יידיש משום שלא כל אחד חייב לדעת אותה. לא כל היהודים בעולם דיברו אותה. אני מכיר בחשיבותה ובמקומה בפולקלור של יהודי אשכנז.
אך היא איננה "שפה יהודית" - היא "שפה של יהודים". השפה היהודית היא העברית, ואני אמשיך לדבר בה בחול, כמו גם בזמן התפילה והעלייה לתורה, כשם שעשו אבותיי היהודים-התימנים קודם.
אז אנא ממך, פקח את עינך אל אחיך היהודים האחרים וקבל את מסורתם ומנהגיהם, הפגן אחווה ובעיקר אל תצפה מהם לדעת שפה שאינה (ממש) שלהם.
שבת שלום
להזכירך, אנונימי: "מקום שבעלי תשובה עומדין שם צדיקים אינן עומדין שם שנאמר (ישעיהו נז) שלום שלום לרחוק ולקרוב".
השבמחקאז גם אם הם אינם משתייכים ל"מגזר ששנה ופירש", וגם אם אתה צדיק... אל תמהר להטיל דופי בבעלי התשובה.
האדמור מקוצק היה אומר על המשפט במקום שבעלי תשובה עומדיםשם צדיקים אינן עומדים שהצדיקים לא עומדים שם בגלל שהם לא רוצים ( הוא אמר את זה ביותר חריפות אבל בגלל שאני לא רוצה להחריף אני לא כותב מה הוא אמר במדויק )
מחקמה שמשעשע בפוסט (לא במודעה) הוא שהכותב, שבראשו ישב הכתיב הנכון, לא היה מסוגל כנראה לכתוב נח בשבע שגיאות, ו"העתיק" את נוסח המודעה בצורה מתוקנת קמעא. בצילום כתוב אשתי בלח ואילו בפוסט (הן בכותרת והן בפנים) תוקנה האות "ח" והוחלפה ב "ך". ככה זה כשמעתיקים מלים שהן חסרות מובן עבורך...
השבמחקואללה צודק!
מחק'תיקנתי' את השגיאה והחזרתי עטרה ליושנה.
החזרת יושנה לעטרה...
מחקגדלות נפש מבעל הבלוג להכניס תגובות פוגעניות.
השבמחקאם אתה נעלב מכל פיפס שבעל הבלוג כותב וכל כך סובל כאן, אולי כדאי שתלך לרעות בשדות אחרים, אלו שינעם לך לשמוע את המנגינות שלהם?
מחקההתבכיינות שלך כל כך פתטית, ממש רחמנות.
זה בסה"כ היה שיעור בלשון, אבל אתה, שצר עולמך כעולם נמלה, חושב ששוב מתנכלים, ושוב לא אוהבים אתכם.
לא הבנת את המגיב הקודם. הוא דיבר על גדלותו של בעל הבלוג המניח לתגובות פוגעניות להופיע בבלוגו, לא על כך שבעל הבלוג פוגע בו.
מחקזה בסה"כ היה שיעור בתחביר, אבל את, שצר עולמך כעולם נמלה, חשבת ששוב מתנכלי לבעל הבלוג, ושוב לא אוהבים אותו :-)..
Actually (assuming that his analysis of the writing error is correct) the
השבמחקba'alhablog's observation of the clash between the modern hebrew speaker's
culture and that of the yiddish speakers is valid and interesting.
A couple years ago I remembering hearing a program on galei tzahal where
they described the problems of charedi ba'alei tshuva who had sabra names
like Ofer, etc. They would be called "Oyfer" or just change there names
to something more standard in the charedi community.
חביב. הצלחתי לזהות לבד. אולי כי שנים נהגתי להתפלל באשתי בלח.
השבמחקThe comment was expected but didn't need to be said.
מחקSee Shabbat 33a "hakol yodi'im, kalla lama etc." and why it's left
unsaid.
?
מחקאכן רדידות לשונית, קשה להאמין שבעל המודעה הינו חרדי אותנטי מתושבי השכונה הותיקים.
השבמחקשהרי הוא חולף מן הסתם ליד הבניין הזה מספר פעמים ביום ובוודאי היה מפנים את התחביר גם אם אינינו יודע מה פירושו.
כאן שניינו לבד פוסעים יד ביד בשביל שנועד שטיבלאך שטיבלאך שטיבלאך... למה לא טשטשת את האלפון במודעה?
השבמחקמספר טלפון...
השבמחקלא ניתן להוכיח חכמה של ציבור חרדי ממודעה ,אך פשוט הוא שאין חכמים כציבור החרדי ובפרט לומדי תורה ,למעט בעל הבלוג שיודע לקרא עיתון ולזלזל בציבור חכם ונבון ,שהוא אולי תלמיד.
השבמחקואולי זה בעל דירה חילוני שמזכיר ולא יודע איך מבטאים את המילה שטיבלאך! ! על זה לא חשבתם! חוץ מהזה הגישה של וואלה ליהדות היה לזה השלכות
השבמחקכותבים משכיר ולא מזכיר. בורים.
מחקלכולם עשיתי את הדבר הפשוט ביותר ןפגשתי את בעל המודעה והוא לא תאמינו חילוני גמור שלא מבין מימינו ומשמאלו נו מה אתם אומרים!!!!??????
השבמחקלדעתי בעל המודעה גאון!!!הוא הצליח לפרסם את הדירה שלו באינטרנט ובחינם ובנוסף הדירה שלו היא נושא בפורום כך שאולי שגיאת הכתיב היתה יזומה תחשבו על זה
השבמחקרציתי לציין שאתם חבורה עצובה מאוד של אנשים שאוהבים להבחין במגרעותיו של האחר ומדגישים את הבעייתיות בחברה הישראלית בכלל ובחברה שלכם בפרט...שנת עצמאות שמחה לכל מדינת ישראל!!
השבמחקכחובבת דקדוק, אני מוצאת הרבה פעמים טעויות תחביר וסגנון, וזה באמת מצחיק. אמנם אני נוטה להסכים עם המגיב הראשון שכנראה זה אדם שהמושג לא משונן בפיו, ולא ח"ו נגד אנשים שאינם דתיים לע"ע או חוזרים בתשובה. אך זה נראה שכותב הפוסט ממש חיפש מה לכתוב על חרדים לאור היחסים בשבועות האחרונים שהתחממו בין המגזרים. נקווה שיגיע הגואל ויאחד את עמ"י. אגב: גם להוא שהגיב שלא העתיקו נכון את המילה שטיבלאך, אז ניתן גם לכתוב שטיבלעך, תלוי איך הוגים אותה ביידיש ע' זה כמו סגול (אֶ) וא' כמו (אָ). כל טוב!
השבמחקשלום רב,
השבמחקהטעות הזו, שעליה הצבעת, הזכירה לי שגיאה נפוצה בעברית העכשווית:
אנשים כותבים (סביר להניח שמקלידים): אני *השמח* במקום אשמח. אני *הוציא* במקום אוציא וכיוצא באלה. ייתכן שגם זה נובע משפה שהיא יותר נשמעת מאשר נקראת, אבל אולי הסיבה אחרת.
חג שמח!
טלי
נו בטח עוד "עילוי" שבמקום ללמוד בישיבה עשה לביתו.
השבמחקבטח, זה בגלל שהחילונים לא לומדים את לימודי הלבה של החרדים....
השבמחקצולם ע"י אג"ג (!)
השבמחקעמלקי, עאלק!
למה נתן כבר לצפות ?