יום שלישי, 24 בינואר 2012

זיכרון בספר: כתב חידה מוקדש לגרשם שלום ופתרונו

גרשם שלום בספרייתו


ברשימה קודמת הבאנו כמה הקדשות שנכתבו לכבודו של גרשם שלום. עתה ניתן מבטנו בהקדשה מיוחדת במינה שהוגשה לשלום ביום הולדתו השמונים ושלוש. אני מודה לאביעד רוזנברג, ספרן באוסף גרשם שלום שבספרייה הלאומית, ששלח לי את הסריקה.

הקדשה מוזרה ומחורזת זו נרשמה על גבי הספר 'מגדל עֹז', שנדפס בכפר חב"ד בשנת תש"ם (1980). המלקט, שערך את הספר והוציאו לאור, היה הרב יהושע מונדשיין, חסיד חב"ד וחוקר מובהק של החסידות, שהוא גם מקוראיו הוותיקים והנאמנים של עונ"ש.

הספר הוקדש לזכרו של חסיד חב"ד עזריאל זליג סלונים (עז  ראשי תיבות: עזריאל זליג) והוא כולל ליקוטי סיפורים של זקני חב"ד, דברי חסידות מכתבי יד של אדמו"רים וחסידים ומאמרים על תולדות חב"ד. אולם ההקדשה לא נכתבה על ידי יהושע מונדשיין, אלא על ידי מאן דהוא אחר, שבחר להסתיר את שמו בכתב חידה מחורז בנוסח ימי הביניים (על סוגה מיוחדת זו כתב דן פגיס בספרו על סוד חתום: לתולדות החידה העברית באיטליה ובהולנד, מאגנס, תשמ"ו).



הנה כתב החידה, ואחריו  פתרונו.


לפרופ' גרשם שלום
בגשתו הלום
השם יסיר ממנו יגון ודאבה
וימלא משאלות לבו לטובה
וישמחנו בשמחת בית השאובה


ממני, שְלוּח גוֹב, אשר במניין
אותיותיו העולם הזה נברא
ראשו - אמצעם
אמצעיתו - ראשם
סופו - רביעית אמצעם
ואם תסיר יו"ד מאמצעם
ותניח מימין לאמצעיתו
ואם תחצה אמצעם
ותניח משמאלה
תפתור את חידתו


ירושלים, חנוכה תשמ"א


ועתה נלך שלב שלב ונפתור את רמזיו ואת חידת זהותו של המקדיש.
  • בגשתו הלום – הנקודות שמעל האותיות 'ב הלום', מרמזים כידוע על הערך המספרי של האותיות המסומנות וסיכומן עולה ל-83. גרשם שלום נולד ב-5 בדצמבר 1897 (כסלו תרנ"ח), ובשנת תשמ"א חל יום הולדתו השמונים ושלושה בכ"ז בכסלו, בימי החנוכה. הווי אומר הספר ניתן לשלום כמתנת יום הולדת. גם המילה 'בגשתו' רומזת על ראשי התיבות גרשם שלום.
  • שמחת בית השאובה  המילה 'שאובה' מופיעה בכתבי יד עבריים של המשנה וזהו כנראה הנוסח הנכון שהשתבש ל'שואבה'.
  •  שְׁלוּח גוֹב  'שלוח' הכוונה למלאכי ג, 1: 'הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ לְפָנָי'; 'גוב' הוא ביתו של האריה.
  • אשר במניין אותיותיו העולם הזה נברא  חידה זו לא נתבררה לי ואם מישהו מהקוראים יוכל לפתרה  אשמח.
<תודה למגיבים שפתרו חידה זו: על פי הנאמר במסכת מנחות, כט ע"ב 'נברא העולם הזה בה"י'. ערכה הגימטרי של האות ה' הוא 5, ומכאן שמניין האותיות בשמו של המקדיש הוא חמש.>
  • ראשו  אמצעם  האות מ', שהיא האות האמצעית (מס' 14) במניין 27 אותיות האלף-בית העברי (כולל האותיות הסופיות), היא האות הראשונה בשם המוצפן.
  • אמצעיתו  ראשם  האות א', שהיא האות הראשונה בסדר האלף-בית היא האות האמצעית של השם המוצפן.
  • סופו  רביעית אמצעם  האות י', שממוקמת ארבע אותיות לפני האות מ' (אמצע האלף-בית), היא האות האחרונה של השם המוצפן.
  • ואם תסיר יו"ד מאמצעם ותניח מימין לאמצעיתו  אם תפחית את האות י' (10) מהאות האמצעית מ' (40)  תקבל את האות ל' (30), שנמצאת כידוע מימין לאות מ' בסדר האלף-בית. את האות הזו יש למקם מימין לאות האמצעית, דהיינו לפני האות א'.
  • ואם תחצה אמצעם ותניח משמאלה  אם תחלק את האות מ' (האמצעית) לשניים תקבל את האות כ' (20), שאותה יש לשים משמאל לאמצע השם המוצפן.
  • תפתור את חידתו  פתרנו לא? השם הוא 'מלאכי'...
ואכן, המקדיש הוא הקודיקולוג והפלאוגרף הידוע פרופסור מלאכי בית-אריה, שבאותה עת היה מנהל בית הספרים הלאומי.

מלאכי בית-אריה

8 תגובות:

  1. כמה הערות קטנות (או קטנוניות):
    סופו רביעית אמצעם - דומני שהכוונה היא שהאות י' היא בעלת הערך 10 - רבע מהאות מ (אמצע האותיות)ולא למרחק ארבע אותיות.
    ואם תסיר יו"ד מאמצעם ותניח מימין לאמצעיתו - הכוונה היא שאת האות ל יש להניח מימין לאמצע השם (שכבר גילינו שזו האות א)

    השבמחק
  2. פשר "אשר במניין אותיותיו העולם הזה נברא" כבר נשתכח מכותב החידה אך ד"ר רות קלדרון הזכירו לו: מלאכי = 101 ובגימטריה קטנה 2, היינו בי"ת של בראשית.
    שלוח גוב

    השבמחק
  3. אם כבר מגיעים ל -2 בתור מניין האותיות, אז אני מניח שאין הכוונה ל"ב" של בראשית אלא למדרש בבראשית רבא:
    "כי ביה ה' צור עולמים (ישעיה כו) - בשתי אותיות ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו, אין אנו יודעין אם העולם הזה נברא בה"א והעולם הבא ביו"ד, או אם העולם הזה נברא ביו"ד והעולם הבא בה"א..." כלומר: העולם נברא בשתי אותיות - "י" ו"ה".

    השבמחק
  4. במרדש מובא בשם רבי עקיבא כי העולם נברא בעשרים ושתיים אותיות.
    החישוב לא כולל את האותיות הסופיות, ולפי זה מ' היא קרובה להיות אמצע אותיות הא"ב, אך לא במדויק.

    השבמחק
  5. העולם נברא ע"פ האגדה באות ה', ובמלאכי יש 5 אותיות.

    השבמחק
  6. ולענ"ד נראה לפתור "אשר במניין אותיותיו העולם הזה נברא"
    "מלאכי בית אריה" בגימטריה 729
    + 12 האותיות = 741 = תשמ"א, שנת כתיבת ההקדשה.

    השבמחק
  7. כמו שהעיר מגיב ב26.01.12 ברור ש"אשר במניין אותיותיו העולם הזה נברא" הוא רמז לאות ה"א -- עיין מנחות כ"ט: והלא בית-אריה מדגיש ש"העולם הזה" דוקא נברא במספר האותיות, דהיינו חמשת האותיות בשם "מלאכי".

    השבמחק
  8. הכוונה אחרת כנראה, העולם נבאר בשבעה ימים, וגוב שיש בו שבע אותיות, כמנין ימי הבריאה, היינו "בית אריה" שהוא נרדף לגוב ויש בו שבע אותיות

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.