יום שבת, 26 במרץ 2011

מסכת עירובין


The Thin Jew Line: העירוב של ווסט-המפטון ביץ'

בעיירה ווסט-המפטון ביץ' (Westhampton Beach) שבמדינת ניו יורק החליטו כמה יהודים להתקין עירוב על מנת שיוכלו לטלטל בשבת. הדבר הזה הרגיז מאוד יהודים אחרים באותה עיירה והשמחה רבה.

הקומיקאי וויאט סינק (Wyatt Cenac), משתתף קבוע בתכנית הטלוויזיה דיילי-שואו של ג'ון סטיוארט, הכין כתבה מצחיקה מאוד ששודרה השבוע.


(תודה לפרופ' גרשון בקון ולאביעד סטולמן)

הבלשן ד"ר חיים כהן הפנה את תשומת לבי לסיפור משעשע של ש"י עגנון והנה הוא לפניכם:

אנשי ק"ק קניגסברג ביקשו לעשות עירוב. לא מצאו תיקון אלא אם כן ימתחו חוט מחומת המבצר של חיל הצבא, אלא שהיה הדבר קשה ביותר, שבידוע, שכל מקום שנתון בידי הצבא אין כל אדם רשאי להתקרב לשם, כל שכן מבצר זה שהוא קרוב לספר. 
נתנה הקהלה עיניה בחמי ר' שמשון מרכס זכר צדיק לברכה, החשוב שבקהלה, שהוא יבקש רשות משר המבצר לקשור חוט בחומות המבצר, שהיה חמי מקובל אף על שרי האומות. הלך חמי אצל שר המבצר לבקש רשות לקשור חוט בחומת המבצר. 
שאל אותו השר, למה זה אתם מבקשים למתוח חוט בכתלי המבצר? הסביר לו חמי תורת עירוב. אמר השר אם כח דמיונכם גדול כל כך עד שאתם יכולים לדמות שחוט שקשרוהו בכותל או בכלונס מבטל ריחוק מקומות הוסיפו קצת על מידת דמיונכם, שאפילו בלא חוט כל המקומות כמקום אחד הם.

(ש"י עגנון, תכריך של סיפורים, שוקן, תשמ"ה, עמ' 175-174)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.