יום שישי, 18 בדצמבר 2020

יהי אור: ארון הספרים היהודי במחאת בלפור

'וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר' (בראשית, א 3)

רשימות קודמות באותו נושא

'ולפעמים החגיגה נגמרת: הזֶמֶר העברי במחאת בלפור', 21 באוגוסט 2020

'האמינו יום יבוא: ארון הספרים היהודי והכללי במחאת בלפור', 16 באוקטובר 2020

*

יום אחרון של חנוכה, ערב בחירות (אולי) וערב מבצע חיסונים שעשויים (אולי) לסמן את סוף המגפה הארורה, ולמרבית הצער של כל הצדדים, 'מחאת בלפור' לא הולכת לשום מקום. לא הרוח ולא הגשם יזיזו את המפגינים ממקומם, ומדי מוצאי שבת, כבר חצי שנה, מציפים את הכיכר הירושלמית אלפי אנשים, איש על דגלו ועל שלטיו. כעס וייאוש מן ההווה משתלבים באהבה לארץ ולעם ובתקווה לשינוי ולעתיד טוב יותר.

שתי רשימות כבר הקדשתי ליצירתיות הנפלאה, להומור ולחיבור האותנטי אל המקורות היהודיים והישראליים, שמשתקפים בשלטים שקיבלו המפגינים מאהוד ברק ומהאיראנים (סתתתם). עתה הצטברו על שולחני צילומים רבים נוספים והגיעה העת להמשיך ולתעד בבלוג את השלטים שיונקים במישרין ובעקיפין מארון הספרים היהודי. 

אני יודע שיש בין קוראי הבלוג כאלה שלא אוהבים את ה'פוליטיקה' שכביכול נכפית עליהם. בלי לבזבז זמן על ויכוחים עקרים מה מותר לי לעשות בבלוג שלי, אומר רק זאת: לא טוב לכם? – אל תקראו. החליפו ערוץ. ובינינו לבין עצמנו, לא יקרה כלום אם תנסו ליהנות מן השנינות הזו, גם אם אינכם מסכימים לה.

נתוני הצפייה של הפוסטים הקודמים על השלטים במחאת בלפור – מעל 4,000 צפיות! – אומרים לי כי רוב מוחלט של קוראי הבלוג אהב אותם. נכון שהם אפילו לא 'רבע מנדט', אבל לי הם מספיק חשובים, ועבורם ולהנאתם, בשביל ההווה ובשביל העתיד, אני מביא את האוסף הנוכחי ומקווה שיהיה האחרון. 

כל הצילומים שלי, אלא אם נכתב אחרת. הקלקה על צילום תגדיל אותו לצפייה נוחה.

א. ימי החנוכה

ב. נתחיל בבראשית...

'מִי הִגִּיד לְךָ כִּי עֵירֹם אָתָּה ... וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ' (בראשית, ג 11, 16)
'וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ' (בראשית, ו 12)
'וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ' (בראשית, ו 13)
'קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ' (בראשית, כב 2)
אחרי פרשת 'לך לך' הגיע תור פרשת 'וישב'

ג. ושאר ספרי התנ"ך

'וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ וַיָּקֻצוּ מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל' (שמות, א 12)
'מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע' (שמות, כג 7)
'זֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיכֶם אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח ... וְאַתֶּם תִּהְיוּ לוֹ לַעֲבָדִים. 
וּזְעַקְתֶּם בַּיּוֹם הַהוּא מִלִּפְנֵי מַלְכְּכֶם אֲשֶׁר בְּחַרְתֶּם לָכֶם וְלֹא יַעֲנֶה יְהוָה אֶתְכֶם בַּיּוֹם הַהוּא' (שמואל א, ח 18-11)
'פָּחֲדוּ בְצִיּוֹן חַטָּאִים אָחֲזָה רְעָדָה חֲנֵפִים מִי יָגוּר לָנוּ אֵשׁ אוֹכֵלָה מִי יָגוּר לָנוּ מוֹקְדֵי עוֹלָם' (ישעיהו, לג 14)
'כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי דַמֶּשֶׂק וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ' (עמוס, א 3)
'שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה' (תהלים, קל 1). ב'מעמקים' הכוונה כמובן לצוללות...

ד. משהו מן התפילה והפיוט

'וְלַמַּלְשִׁינִים אַל תְּהִי תִקְוָה' (תפילת העמידה)
'עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל' (תפילת העמידה, קדיש, ברכת המזון)
'כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים' (קידוש לשבת)
'חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ' (הפיוט 'אדון הסליחות')
'סוֹף מַעֲשֶׂה בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה' (תפילת 'לכה דודי')

ה. שירה, ספרות וזֶמֶר 

ציטוטים מ'אני מאמין' ('שחקי שחקי') שכתב שאול טשרניחובסקי באודסה בשנת 1892 כבר הבאנו ברשימה הראשונה, וכאן וריאציה נוספת על 'עגל הפז', או אם תרצו 'מעשה העגל'.

'כִּי עוֹד נַפְשִׁי דְּרוֹר שׁוֹאֶפֶת, לֹא מְכַרְתִּיהָ לְעֵגֶל-פָּז'

גם 'הבה נגילה' גוייס למחאה. זהו כנראה השיר העברי המפורסם ביותר בעולם. תשע מילים בסך הכל, שאותן התאים אברהם צבי אידלסון בראשית 1918 לניגון חסידי. ועוד משהו, זה לא 'מוכרחים בלב שמח', אלא 'עורו אחים בלב שמח'!

'הָבָה נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה, הָבָה נְרַנְּנָה, עוּרוּ אַחִים בְּלֵב שָׂמֵחַ'

את שירו הנוקב 'ראיתיכם שוב בקוצר ידכם' כתב ח"נ ביאליק בבזל בקיץ 1931, בעקבות אירועי הקונגרס הציוני השבעה-עשר, שבו הודח חיים וייצמן מנשיאות ההסתדרות הציונית. יש אומרים שאת זעמו כיוון כלפי הרוויזיוניסטים (ביאליק עצמו הכחיש), יש אומרים כלפי הסופרים בני דורו, ויש האומרים גם וגם. בין כך ובין כך, זהו אחד משירי הזעם והתוכחה הגדולים של השירה העברית, שלצערנו לא תש כוח מילותיו מאז ועד היום.

מניף השלט הוא כותב הרשימה ועורך הבלוג...

צילום: איתמר לויתן

בספרו הנודע של נתן אלתרמן שמחת עניים (1941) נמצא השיר הנוקב 'לאן נוליך את החרפה' (עמ' 191-189):

גדעון טרן – לוחם ומחנך – היה המפקד שלי בצה"ל כששירתתי בסיני באמצע שנות השבעים. שמחתי והתמלאתי גאווה לראותו מפגין עם שלט זה בצומת משגב.

מתוך דף הפייסבוק של גדעון טרן 

את הסיפור המחורז 'אַ מאַנטל' (המעיל) כתבה משוררת היידיש קדיה מולודובסקי בראשית שנות השלושים בוורשה. הסיפור תורגם על ידי אלתרמן ל'גלגוליו של מעיל' ונכלל בספר שיריה של קדיה פתחו את השער (הקיבוץ המאוחד, 1945). בשנת 2017 הוהדר שיר זה מחדש בהוצאת הקיבוץ המאוחד.


וזו וריאצית המחאה (תודה לרוחמה אלבג):


וריאציות מחאה על 'הליכה לקיסריה' של חנה סנש (1942) כבר הבאנו ברשימה קודמת, וכאן השיר המלא.


שירה של לאה גולדברג 'בארץ אהבתי השקד פורח', שהוא ממחזור שיריה 'משירי ארץ אהבתי', התפרסם לראשונה ב-1951.

'קזבלן' החל את דרכו ב-1954 כמחזה מצליח שכתב יגאל מוסינזון והגיע לשיא הצלחתו בשנת 1966 במחזמר שבו כיכב יהורם גאון. שינוי של אות אחת מספיק כדי להעביר את המסר...


'החלונות הגבוהים' שרו ב-1967 את 'אינך יכולה' למילותיו של יורם טהרלב ולחנו של שמוליק קראוס. סימן השאלה בסוף המשפט עושה את כל ההבדל...


את סיפור הילדים המצליח האריה שאהב תות חיברה תרצה אתר ב-1971 (נדפס בתוך ספרה יעל מטיילת, הוצאת הקיבוץ המאוחד עם ציורים של צילה בינדר), אך הוא זכה להצלחה גדולה עוד יותר כאשר יצא ב-2003 כספר בפני עצמו בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

המאייר דני קרמן סיפר בבלוגו כי אין זו הפעם הראשונה שהכותר הזה משמש מפגינים נגד שחיתות.


את 'לו יהי' כתבה והלחינה נעמי שמר ב-1973 בימי מלחמת יום כיפור.


הזמרת אפרת קל נפגעה משוטר רוכב על סוס באחת ההפגנות הראשונות ומאז מגיעה בכסא גלגלים. 'אלף פרשים' מתייחס כמובן לשירם של דני סנדרסון וגידי גוב 'אלף כבאים לא יצליחו לכבות אותי', שנכתב בשנת 1980 ללהקת 'דודה'.

אלף פרשים? גם לא 3,000 ו-4,000 (רמז דק!), לא יכבו את אפרת.


את השיר 'חורף שנת שבעים ושלוש' כתב שמואל הספרי בשנת 1994, במלאת עשרים שנה למלחמת יום כיפור. הפזמון החוזר היה:
הבטחתם יונה, עלה של זית / הבטחתם שלום בבית
הבטחתם אביב ופריחות / הבטחתם לקיים הבטחות...


ויש גם שירי מחאה שנכתבו ממש עכשיו. 

יענקל'ה רוטבליט כתב את 'הפסיקו את המוזיקה' באוגוסט 2020 עבור להקת 'החצר האחורית'.


ז. מורשת טרומפלדור ורבין 


49 תגובות:

  1. הדברים מדברים בעד עצמם

    השבמחק
  2. "עורו אחים עורו" מהדהד גם את שירו של י"מ פינס "חוּשׁוּ, אַחִים, חוּשׁוּ"

    השבמחק
  3. מצחיק ומעניין ביותר. אינני ניידת, תומכת מרחוק וצופה בתשדירי הפייסבוק, שלא מראים את המיגוון היצירתי המדהים.
    תודה ענקית.

    השבמחק
  4. המפגינים אינם ״ מנדט אחד״ או ״ חצי מנדט״ כדברי המשסה הלאומי. הם עם רב שדורש שינוי!

    השבמחק
  5. הלוואי ואתה טועה ותהיה הצלחה למחאה.
    שבת שלום

    השבמחק
  6. עם מחונן או שהמצוקה מגלה כשרונות חבויים.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם וגם. היצירתיות אכן חוגגת - גם בהפגנות וגם בהתייחסות לקורונה...

      מחק
  7. בתור ימני מובהק, תענוג לצחוק
    באמת. נהדר לראות יצירתיות
    יחד עם זאת, איזה רבע מנדט.. בקושי 15% מנדט....
    תכלס, תפגינו למה לא.

    גשמים רוחות וסערות? שמחתי לראות שמפגיני הרל"ב (רק לא ביבי) עמידים לקור הירושלמי והם בתמונות עם גופיות קצרות.
    עכשיו באמת נתניהו אבוד.....

    דרך השמאל לא תצלח. אבל יש לשמאל תקווה חלקית
    נתניהו פירק את גוש הימין (השאיר את בנט בחוץ), קומם עליו את סער
    המהפכה תגיע מימין.
    השלטים הם חומר משובח לבידור. אבל אנחנו נסלק את נתניהו
    העם עם הימין ועם ארץ ישראל. חלקנו לא עם מי שלא מסוגל להבין שיהודה ושומרון זה
    לב ליבה של ישראל.
    ונרשום שוב, אנחנו הימין נסלק את נתניהו. תמשיכו להראות לנו כמה מועט וקטן השמאל. זה מאוד מעודד.

    השבמחק
    תשובות
    1. יד אחים לך שלוחה, נער חביב. תחשוב מה שאתה רוצה על השמאל וגודלו, על המפגינים וחוסנם, ועל השטחים וחשיבותם ובכלל על מה שבא לך. אתה וחבריך מוזמנים להצטרף למחאה ו'לאגף' את ביבי מימין. אדרבה, נראה אתכם...

      מחק
    2. לדעתי אינך צריך להתערב. הבאת לפה את היצירתיות השמאלנית ועכשיו תן גם לימנים להביע דעה.דמוקרטיה, לא?

      מחק
    3. לדעתי אני יכול להתערב כמה שמתחשק לי. האם מחקתי משהו למישהו? הפרעתי למישהו להביע את דעתו?

      מחק
    4. פרופ' דוד אסף, מנהל את הבלוג (המרתק)!! בהגינות מירבית ואין כל טענות. לוואי וכל השיח היה מתנהל בהגינות והנעימות של הבלוג הזה.

      מחק
    5. בארצות הברית הולכים לקלפי כל 4 שנים ומקבלים את דין הבוחר.בישראל הלכנו לצערנו 3 פעמים בשנה ובכולם בבחירות הוגנות ביבי קיבל את הרוב
      אבל חלק מהעם שטוען שהוא הרוב לא מקבל את תוצאות הבחירות.
      זו "דמוקרטיה במיטבה"

      מחק
    6. האם ביבי קיבל את הרוב?

      מחק
  8. התמונות מסמך היסטורי ויום יבוא וראוי שיתקבצו בתערוכה. לא הבנתי לגבי אחד השלטים (פרפרזה על הפסוק הנודע) נכתב בכוונת מכוון "קח נא את בנך ילדז' (!) אתר אהבת"....מה התכוון המשורר במילה ילדז'? ניחוש פרוע?

    השבמחק
    תשובות
    1. והילד הזה הוא יאיר18 בדצמבר 2020 בשעה 9:11

      אתה כנראה לא בעניינים...
      זה מה שאמר הנאשם שאול אלוביץ למנכ"ל ואללה על יאיר נתניהו - ילד זין

      מחק
    2. כל שעליך לעשות הוא להפריד בין המילה 'ילד' לאות שבאה אחריה...

      מחק
  9. אחרי קריאת שלטים אחרים, הבנתי...לקח זמן.

    השבמחק
  10. איזה בזבוז אנרגיה , כל כך הרבה רעש, בלי להציע פתרון. ומבלי להתיחס לחשודים מהפרקליטות, ומבית המשפט העליון. תצדיעו לנתניהו על יכולתו לעמוד בכל הרעל שאתם מטיחים בו.
    ולמען ההגינות אינני תומך בו פוליטית, אבל איזה ליצנים אתם מעמידים מולו!!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. עובדים עם מה שיש.תצטרף! דרושים אנשים כמוך

      מחק
  11. תודה תודה על המקבץ המדהים !! מרנין ומעודד !!

    השבמחק
  12. בדרך כלל היסטוריונים מפנים זרקור אל העבר. ואתה, דוד היקר, הנך גם היסטוריון של ההווה, עד כמה שזה נשמע אוקסימורוני. אתה מוצא הקשרים בין הפוליטיקה לטקסטים כתובים על כל סוגיהם. אתה מצביע על השתקפות הרקע התרבותי בתוך האקטואליה. יישר כוח!

    השבמחק
  13. מיצג נפלא של שנאת חינם. למה חינם ? לא כי ביבי צדיק אבל רבין היה דיקטטור וגנב קולות הצבעה תמורת מיצובישי. ופרס היה אלוף בשחיתויות אבל הם היו שייכים למחנה הנכון של התקשורת השמאל הכביכול אינטילגנטי משכיל ויודע מה טוב לעם ישראל. קראתי בעניין את מה שכתב היום ידידיה מאיר על כמות המפגינים בפועל. ואשר לארון הספרים היהודי - חלק גדול ממה שהוצג נכתב בעברית אך אינו מייצג לטעמי את ארון הספרים היהודי. ולסלף פסוקים ולהפוך את משמעותם - לכך לא נדרשת השכלה וידיעה רבה. אבל העונש כולו שלך - עשה בו כטוב בעיניך

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, באמת תודה. וגם הידד לתובנות המעניינות שלך לגבי המושג 'דיקטטור'.

      מחק
    2. כאשר לאנשי שמאל תינתן זכות התגובה באתרים הידועים באהבת החינם שלהם כגון 'סרוגים', "ערוץ 7' או 'בחדרי חרדים', אפשר יהיה אולי ליחס איזה שהוא משקל סגולי לתגובה הנאורה ומושכלת דילעיל. ועד שיבוא משיח השבתאים לא תיוותר למי שאכן חפצים בלב שלם בטובתו של עם ישראל ולא רק בטובתה של רמת חייהם לומר בפה מלא שהשמאל יודע מה טוב לעם ישראל. עובדה שהימין בשלטון כבר למעלה מארבעים שנה של נדודים במדבר הכיבוש וישימון השחיתות. האם טוב לעם ישראל?

      מחק
    3. אהבה (אל ביבי) מקלקלת את השורה

      מחק
    4. בארצות הברית הולכים לקלפי כל 4 שנים ומקבלים את דין הבוחר.בישראל הלכנו לצערנו 3 פעמים בשנה ובכולם בבחירות הוגנות ביבי קיבל את הרוב
      אבל חלק מהעם שטוען שהוא הרוב לא מקבל את תוצאות הבחירות.
      זו "דמוקרטיה במיטבה"

      מחק
    5. נו כן.
      באיזו מדינה מרכז-אירופית שנחשבה על ידי רבים וטובים לבירת התרבות המערבית, היו בחירות הוגנות ב-1933 ואיזה רב"ט מגוחך ומשופם שאיש לא לקח ברצינות נבחר לראשות הממשלה. הציבור באותה מדינה תרבותית קיבל את תוצאות הבחירות הדמוקרטיות ללא עוררין שהרי היתה זו דמוקרטיה לכל הדיעות, ועד היום מגנים אותו על כך.

      מחק
    6. ההשוואה בין ביבי להיטלר מחליאה (כנראה שגם הכותב הרגיש בכך, ולכן נמנע מלנקוב ב"שם המפורש"). ומעידה כאלף עדים על ליקוי המאורות של כותבה, ושל רבים אחרים המזדהים עם מחאת בלפור.

      מחק
  14. תענוג גדול! הרבה מחאה, הרבה תרבות, הרבה יידישקייט וכמה הרבה יצירתיות!
    ועל זה נאמר: מי להשם - אליהם!

    השבמחק
  15. מקסים! הדמיון עולה על כל מציאות. תודה על הכתבה והמיצג המדהים!!

    השבמחק
  16. ההפגנות האובססיביות נגד נתניהו הן בלתי סבירות לחלוטין. כי מצד התנהגותו המוסרית - התשובה היא טיפול בבית המשפט. חריצת הדין של המפגינים ברחוב אינה סבירה נוכח האפשרות (התאורטית ?) שיזוכה מלא או חלקי. עתה מתברר שבית המשפט הורה לתקן למעלה מ 50 סעיפים בכתב האישום. זה מהצד המוסרי.
    מהצד הביצועי, לית מאן דפליג שפעולתו מבורכת גם במישור המדיני וגם במישור הבריאותי. זאת כשסופרים את הסכמי השלום המדהימים הכוללים שינויים בסיסיים ויסודיים במצב המדינה לכיוון החיובי, והצלחה יחסית בנושא הקורונה כשמודדים מול מדינות באירופה. כשסופרים את מדד המוות הנורא, הפעולות לארגון בתי החולים והפעולות להשגת חיסון (תשלום מקדמות במזומן ליצרני החיסונים , לפני הוכחת החיסון) .
    מול כל אלו ההפגנות הנלוזות חסרות הבסיס , המראות שקל לסובב את דעת הקהל חסר יכולת השיפוט העמוק. לתופעה זו יש הסטוריה רבה בעבר במקומות שונים . זה גם נחקר לעומק ע"י הזוכה הישראלי בפרס נובל פרופסור כהנמן.
    השלטים המבטאים את ארון הספרים היהודי - יפים מאד אך מנוצלים למטרות לא צודקות שפלות ונמוכות.
    חבל.

    השבמחק
  17. "בארץ אהבתי השודד פורח " נורא מתאים לשמינית מנדט של הפיגור שכלי המשיחי החי בקרבנו.והחרדים.

    השבמחק
  18. מקריאת סך כל התגובות כאן, נראה לענ"ד שגם תומכי הימין מבינים "בלבב פנימה" שעידן נתניהו האיש חייב להסתיים.
    זה כבר הרבה מעבר לימין או שמאל, אלא מחרדה כנה ואמיתית לגורל המדינה בהיבטים של דמוקרטיה, הפרדת רשויות, מעמד מערכת המשפט וביקורת המדינה ושאר סממני שלטון דמוקרטי בריא.
    בברכת שבת של שלום ובריאות איתנה לכל

    השבמחק
  19. גאוני גאוני להראות את החיבור של ‏‎"‎השמאלנים הבוגדים‎" אל ארון הספרים של העם היהודי/ישראלי‎.‎
    ‎התמוגגתי. תודה‎.‎

    השבמחק
  20. רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם. מי הקופירייטר החכם (בתשלום) שהגה את הכרזות? מי מממן את כל הדגמים?
    לא אוהב את המסר הפוליטי שנבחש לתוך האתר האיכותי שלך

    השבמחק
    תשובות
    1. אז תפרוש לניו ג'רזי

      מחק
    2. אתה אולי לא מתעניין בפוליטיקה - אבל הפוליטיקה תמיד מתעניינת בך.

      מחק
  21. נתניהו בן שבעים ואחת היום .
    עד מאה ועשרים.
    שזה עוד ארבעים ותשע שנה בלבד.
    סבלנות !

    השבמחק
  22. קראתי בשקיקה את כל הנאמר בשלטים. שמחתי על היצירתיות. שמחתי על התוכן. מעריך את נושאי השלטים והמסר. התגובות "מימין" רק מוכיחות כיצד קלעו המסרים בול .

    השבמחק
  23. ראובן פרנקנשטיין, פרייבורג19 בדצמבר 2020 בשעה 16:35

    המון תודות על התיעוד המצוין של היצירתיות והדמיון הפורה שבמחאת בלפור. ‏
    לו הייתי במקומותיכם הייתי משתתף, מכאן אני יכול רק לאחל שתישא פרי בקרוב. ‏

    השבמחק
  24. המיצג של הכתובות בבלפור - נפלא.
    כמי שאינה יכולה להגיע לשם אני מתפעלת מהיצירתיות המופלאה של המפגינים! ולוואי שזה יעורר יותר...

    השבמחק
  25. ועל כגון אלה נאמר:צבועים. טובל ושרץ בידו ואת התנ"ך צרכים כקרדום לחפור בו. בדיוק כמו שכל אלה שרוצים שנמסור את יו"ש כדי שנהיה מדינה יהודית,באותה הנשימה מגינים על העובדים הזרים , כל עוד הם לא מגיעים לבריכת גורדון ולבי"ס בצפון ת"א.זהב בדיוק הציבור ששואף למדינת כל אזרחיה.

    השבמחק
  26. ערן יהלם שערי תקווה19 בדצמבר 2020 בשעה 22:40

    ריח של גזענות דוקא נובע מדבריך על אותם אלו שאתה מכנה כאלו.

    השבמחק
  27. רק במומך פסלת. המתנחבלים משלבים שבתאות עם אפרטהייד

    השבמחק
  28. יש תובנות חיוביות מכל השלטים: הנה לנו תופעה מעניינת, ישראלים פונים למקורות היהודיים, לספרות המקראית, לספרות חז"ל, לסופרים ומשוררים יהודים, לשירה יהודית ישראלית. כנראה שכתבי לנין, לא מספקים יותר. זו נקודה חיובית לאלתר.

    השבמחק
  29. "ממעמקים קראתיך", זוהי מחאת הצוללנים בצוללת המיותרת, המשייטת אי שם במצולות.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.