יום שני, 15 באוקטובר 2018

פה ושם בארץ ישראל: הדרך לנצרת, משקפיים באשדוד, נדל"ן בעכו, רק בנתניה

א. איך כותבים נצרת?

בין נצרת לנצרת עילית יש כמובן הבדלים רבים. עכשיו אנחנו יודעים שיש גם הבדל בתעתיק הלטיני והערבי של השם 'נצרת', ועוד על שלט אחד!

התעתיק הרווח בעולם המערבי לנצרת הוא כמובן Nazareth.

צילום: יהונתן עומר

ב. תמונות מחוף נפרד


באשדוד יש כידוע חוף ים נפרד לחרדים. באים אחינו החרדים להשתכשך במי הים הגדול, והנה אין להם, אבוי, מקום להניח בו את משקפיהם.

שקלו וטרו ואז נמנו וגמרו שמוטב לתלות מאשר להניח. שאם אתה מניח את המשקפיים על החול בתוך בגדך או צקלונך, חיישינן שמא יישברו ברגל גסה של ילד או מבוגר שאינה מבחינה בין חול לבין מים, ושמא גם יעופו ברוח ויאבדו לעולם.

הלכו בחורינו ותלו את משקפיהם על הגדר סביב סוכת המציל, בבחינת 'עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ', ושם הם מזומנים להם עד שיספיקו לטבול ואחר כך להתנגב ולהתלבש, ונאמר אמן.

צילומים: יוחנן פלוטקין

ג. נדל"ן בעכו

עכו היא עיר קסומה, אבל מתברר שיש בה בעיות נדל"ן קשות...

צילומים: איתמר לויתן

ד. פריז דנתניה

צילם: יורי ינובר

יורי ינובר, פרנקופיל נתנייתי ושליח עונ"ש בנתניה, מדווח: 
אם רצית הוכחה ניצחת למעמדה של נתניה כמרכז הצרפתי של ישראל, הנה תמונת פח האשפה של בניין מגורים רב קומות ברחוב איתמר בן אב"י 3 במרכז העיר. 
'איתמר בונביא' נשמע כמו שמו של בולברד פריזאי שרמנטי בגדה השמאלית, אולי בפינת סן סימון דה פרס. השם 'בונביא' גם נשמע כווריאנט של bonne vie, שמסביר למה האומן הצרפתי (שהשתמש בשבלונות) בחר דווקא בגירסה זו. 

6 תגובות:

  1. ההבדל בתעתיקים של נצרת הוא מכוון, גם אם תוצאתו מוזרה. תעתיקי שמות המקומות בארץ מבוססים על הניקוד וההגייה העבריים. זה מיועד לאפשר לתיירים לבטא את השם באופן שיובן על ידי ישראלים ולהיפך. למשל יפו נקראת בערבית יאפא ובאנגלית Jaffa: הגיוני יותר שתיירים יבקשו את יפו מאשר שישאלו עוברי אורח איפה יפה. בשם העיר נצרת עשו מחווה לשמות הנהוגים באנגלית ובערבית.

    השבמחק
    תשובות
    1. טעות בידי קודמי.
      תעתיקי שמות אינם מתאימים כלל לתיירים. הדבר המסתבר הוא שהם נועדו להעלות קצת חיוך אצל הנהגים, והמסתבר ביותר הוא שהם נכתבים בידי פקידים מטומטמים.

      מחק
    2. אל תשלה את עצמך. הפקידים אולי מטומטמים ובורים אבל השלטים נכתבים אפילו יותר נמוך בשרשרת המזון, היינו ע"י קבלן חיצוני מהיר וזריז (וחסר כל בקרה ובוודאי איכות מינימלית).

      מחק
    3. לא ולא. אתם מוזמנים לבדוק את כללי התעתיק של האקדמיה ללשון ולראות שהכתיב הלועזי הוא מדויק (ודוק: הכתיב הוא ב"אותיות לטיניות" - זאת לא אנגלית).
      hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/taatik-ivrit-latinit-1.pdf

      מחק
  2. צריך לקרוא: איתמר בן נביא

    השבמחק
  3. נָצְרַת על דרך הגיית צָרְפַת [עובדיה פסוק כ]. קמץ גדול, שווא נע, ולכן פ רפה.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.