יום שני, 14 בדצמבר 2020

סיבוב בחיפה: תנ"ך ביחד, עדה מלכותית, קהילת השם, רעל משומש

צילומים: איתמר לויתן

א. תנ"ך על הקיר

על ציורי קיר של פסוקי תנ"ך בירושלים, שיזמו אנשי 'תנ"ך ביחד' (פרויקט 929), כתבנו כאן לא מכבר. ברשימה הקודמת הושמט, מחוסר ידיעה, שמה של הציירת, הלא היא האמנית והסופרת ג'ודי טל-קופלמן, שמובילה את פרויקט התנ"ך על הקירות בכל הארץ. 

ואכן גם בחיפה יש ציורי קיר יפים כאלה, בפרשנותה הייחודית ומעוררת ההשראה והמחשבה של ג'ודי טל-קופלמן, והם מרוכזים בשני מקומות.

על גדר האבן ברחוב הקטר פינת קיבוץ גלויות, מתחת לגדר תיל (מאחורי הקירות נמצא השוק הסיטוני) יש ציורים מספר בראשית.

בקיר אחר בעיר – 'בית בירם', שמאכלס את החטיבה העליונה של בית הספר הריאלי ואת קמפוס חיפה של האוניברסיטה הפתוחה – צויירו פסוקים מספר תהלים.


ב. העדה המלכותית

בעיר התחתית, ברחוב עין דור 23, נמצאת קתדרלת אליהו הנביא. זו כנסייה יוונית קתולית, מרכזה של הקהילה הנוצרית מלכיתית, שעל שורותיה נמנים רוב הנוצרים שגרים בחיפה.

בניין הכנסייה הוקם בסוף שנות השלושים. בחזית נקבע פסיפס שמראה את אליהו הנביא עולה בסערה השמימה. על הקרקע נותר תלמידו אלישע.

בכניסה לקתדרלה נמצאת כתובת זו:

מה פירוש 'העדה היוונית המלכותית קתולית'?

בערך ויקיפדיה המוקדש לכנסייה המלכיתית מובא ההסבר הבא (בדילוגים):

הכנסייה המלכיתית היוונית-קתולית היא כנסייה אוניאטית העומדת בפני עצמה ... שהסתפחה למרוּת הכנסייה הקתולית לאחר שהתפצלה במאה ה-18 מן הכנסייה האנטיוכית. מאמיני הכנסייה, הקרויים מלכיתים, הם בעלי מוצא מעורב יווני ומזרח תיכוני ונחשבים צאצאי ראשוני הנוצרים באנטיוכיה הסורית מן המאה הראשונה לספירה. הם מגדירים עצמם כ'קתולים מזרחיים מקיימי פולחן ביזנטי' – כלומר, הם כפופים לאפיפיור ולוותיקן אך זוכים תחת כנפיהם לאוטונומיה פולחנית במסגרתה הם משמרים את המנהגים והליטורגיה שמקורותיהם בנצרות האוריינטלית 
מספר המשתייכים לכנסייה המלכיתית היוונית-קתולית נאמד בכ-1.5 מיליון, כמחציתם בארצות המזרח התיכון השונות (בעיקר לבנון, סוריה, ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית) וכמחציתם מהגרים מארצות אלה (וצאצאיהם) שנפוצו ברחבי העולם ... בראש הכנסייה עומד מאז שנת 2017 הפטריארך יוסוף עבסי, שתוארו הרשמי 'פטריארך אנטיוכיה וכל המזרח, אלכסנדריה וירושלים'. הוא אחד מחמישה כהני דת נוצריים הנושאים בתואר 'פטריארך אנטיוכיה', והוא כפוף ישירות לאפיפיור ... מקום מושב הפטריארכיה כיום בדמשק, סוריה.

ג. קהילת השם

ואם אנו כבר בענייני כנסיות, הנה עוד אחת – ספק כנסייה ספק עמותה נוצרית-ערבית – שנמצאת בבניין נטוש לחלוטין ברחוב תאופיק טובי 19 שבוואדי ניסנס (הרחוב נקרא בעבר קיסריה). תאופיק טובי עצמו, שהיה חבר כנסת מעל ארבעים שנה, קומוניסט ערבי ופטריוט ישראלי שדגל בשלום ובשוויון, גר בבית סמוך. 

על 'קהילת השם' לא מצאנו מידע נוסף.

ד. רעל משומש

זו יכולה להיות כותרת מוצלחת של רומן בלשי מאת אגתה כריסטי או סדרת פשע ב'נטפליקס', אבל לא – זו המציאות היומיומית בחצר של 'בֶּסמן: שרותי הדברה'. 

בסמן הוא עסק חיפני ותיק (מאז 1936!), ובית המלאכה שלו ממוקם על חוף שֶׁמֶן בחיפה, שם משתמשים בעישון בגז כדי להדביר תולעים השוכנות לבטח ברהיטי עץ עתיקים.

8 תגובות:

  1. שמחתי לקרוא על הציורים של תנ"ך על הקירות". הכרתי את הציורים מהדירות שלי בקיבוץ גלויות ושמחתי לקרוא שיש ציורים בעוד מקומות. חיפשתי מקום בו מרוכזות תמונות של כל הציורים אבל לצערי, לא מצאתי.
    מה שכן מצאתי זה מקום נוסף בו יש את הציור של הפסוק "לא טוב היות האדם לבדו" עם תוספת מאוחרת. מצרפת לכם את הקישור:
    https://m.facebook.com/photo.php?fbid=332551380270409&id=309876675871213&set=pcb.332551880270359&source=48

    השבמחק
  2. "ובכן: מיהו תופיק טובי? הוא חבר כנסת./ הוא קומוניסט ערבי. בבית הנבחרים/ יושב הינו בזכות מלאה ולא בחסד.../ כבר עת אולי לזכור זאת. חברים/ ואין הוא חב בזה כל חוב על גודל נפש./ ישיבתו היא חוק./ היא צו./ היא אלף־בית./ לא! אין הפרלמנט צריך ביד מונפת/ לזרוק לו מדי פעם את הגט/ ואין הפרלמנט, בשום פנים ואופן,/ צריך לקרוא: אתה דובר בְּאֵין מחריד/ מפני שטוב אני... נדיב... דוגל בחופש.../ זה טיב הדמוקרטיה. אין נושאי־כֵּלֶיהָ/ נוֹשים תודה באיש. חֶלקה אולי לא קל,/ אך אם היא לא תהיה מובנת מאליה,/ היא לא תהיה מובנת לנו כלל!..."

    השבמחק
    תשובות
    1. ועדיין, פטריוט ישראלי הוא לא היה. מתנגד תקיף לציונות ולמדינת היהודים.
      כקומוניסט בכלל ראה עצמו כקוסמופוליט וכערבי דגל בזכות השיבה

      מחק
    2. וי.ש יקבע מי פטריוט

      מחק
  3. אלתרמן כל הכבוד, כך נאה וכך יאה. כל אזרח מכל מוצא ומין בעל זכות הוא להביא לידי ביטוי את דעתו. אף אחד לא מיטיב עמו בדברו. לא מפי צועקי חופש שוויון ואחווה תבוא תשועתו, היא מוקנית לו מצד היותו אזרח פה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כדי לא להודות באמת המצערת של היעדר מנהיגות, או חוסר יכולת אישית, מפעילים את הוונטילטור המפזר אשמה לכל עבר

      מחק
  4. לענ"ד "קהילת השם" היא מהזרם הפנטקוסטלי. בוויקיפדיה תרגמו זאת כ"קהילת האל", אך שמם ברשומות ‏הוא "השם".‏

    השבמחק
  5. הציורים מאוד מרשימים בתפיסתם ה מקורית את פסוקי התנ"ך יישר כוח לג'ודי טל קופלמן האמנית

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.